اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
چهارشنبه 25 مهر 1397.
تاریخ شمسی :
الأربعاء 7 صفر 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز عید فطر سال 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

    

نماز عید فطر 16/04/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: پاداش ‌های روزه‌ داران شاکر

عید فطر عید بزرگ بندگی و وقت دریافت صله میهمانی خدا را  بر شما میهمانان ویژه یک ماهه خداوند تبارک و تعالی  تبریک عرض می کنم .

پاداش ‌های روزه ‌داران شاکر:

الف) افزایش نعمت‌ ها:....

ب) رسیدن به آرامش و امنیت روانی:...

ج) ....

عناوین خطبه دوم

و چند معضل اساسی را که در حد هشدار هست خدمتتان عرض می کنم:

1-      آسيب هاي شبكه هاي اجتماعي:

2-     حق الناس:

الف) اسراف:

ب) غیبت :

ج) شیوه ها و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر:

====================

نماز عید فطر 16/04/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: پاداش‌های روزه‌داران شاکر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

عید فطر عید بزرگ بندگی و وقت دریافت صله میهمانی خدا را  بر شما میهمانان ویژه یک ماهه خداوند تبارک و تعالی  تبریک عرض می کنم .

توصیه به تقوی:قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی بَعْضِ الْأَعْیَادِ: « إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُ‏ یَوْمٍ‏ لَا یُعْصَى‏ اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِید »

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در یکی از عیدها فرمودند: همانا این روز برای کسی عید است که خداوند روزه ‌اش را قبول نموده باشد و از نمازش تشکر نماید و هر روزی که خداوند در آن روز معصیت نشود، پس همان روز، عید است.

روزی حضرت داود (ع) از خدا درخواست کرد تا همنشین او را در بهشت معرفی کند. از جانب خداوند به او ندا رسید فردا از شهر بیرون برود، اولین کسی را که در دروازه شهر می ‌بیند، همنشین او در بهشت خواهد بود. روز بعد حضرت داود (ع) به اتفاق فرزندش حضرت سلیمان (ع) از شهر خارج شدند و پیرمردی را دیدند با پشته ‌ای هیزم بر دوش، کنار دروازه شهر نشست و هیزمش را به فردی فروخت.

حضرت داود (ع) پیش او رفت و سلام کرد و فرمود: آیا ممکن است امروز ما را مهمان کنید؟ پیرمرد پاسخ داد، مهمان حبیب خداست. بفرمایید!

پیرمرد مقدارى گندم خرید و آسیاب کرد و سپس آن را خمیر نمود و بر روى آتش گذاشت و سه عدد نان پخت. او نان ‌ها را با مقدارى نمک و آب سر سفره گذاشت و خود دو زانو نشست و لقمه‌ ها‏ را با «بسم اللَّه» در دهان مى ‏گذاشت و پس از خوردن آن یک «الحمد للَّه» مى ‏گفت و همین کار را تا آخر ادامه داد.

بعد از صرف ناهار، پیرمرد دستانش را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا! هیزمی را که فروختم، درختش را تو رویاندی؛ شاخه ‌های درخت را تو خشک کردی؛ نیروی کندن هیزم را تو به من دادی؛ مشتری را تو فرستادی که هیزم ‌ها را بخرد و گندمی را که خوردیم؛ بذرش را تو رویاندی؛ وسایل آرد کردن و نان پختن را نیز تو به من عطا کردی. در برابر این همه نعمت من چه کرده‌ ام؟ پس شکر و سپاس مخصوص توست.

سپس پیرمرد بلند بلند گریه کرد.

حضرت داود (ع) به فرزندش سلیمان (ع) گفت: « فرزندم، باید چنین بنده ‏اى در بهشت صاحب مقام باشد، زیرا بنده ‏اى از ایشان شاکرتر ندیده ‏ام» ( إرشاد القلوب، جلد‏١، صفحه ١١٩)

امام سجاد (ع) در فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی به فضیلت اخلاقی شکر اشاره کرده است: «(الهی) َلَکَ الْحَمْدُ عَلی بَسْطِ لِسانی اَفَبِلِسانی هذَا الْکالِّ اَشْکُرُکَ اَمْ بِغایه جَهْدی فی عَمَلی اُرْضیکَ وَما قَدْرُ لِسانی یا رَبِّ فی جَنْبِ شُکْرِکَ وَما قَدْرُ عَمَلی فی جَنْبِ نِعَمِکَ وَاِحْسانِکَ»؛ (خدایا!) ستایش مخصوص توست به جهت اینکه زبانم را باز کردی، آیا با این زبان خسته ‌ام، تو را سپاس گویم یا با نهایت کوششم در کردارم تو را خوشنود سازم؟ و پروردگارا! زبانم در برابر سپاس تو، چه ارزشی دارد؟ و کردارم در کنار نعمت‌ هایت و احسانی که به من کرده ‌ای، چه مقامی دارد.

یکی از آثار و برکاتی که در ماه رمضان و خصوصاً بعد از توفیق روزه ‌داری و درک رمضان و عید فطر، نصیب انسان می‌ شود، شکر و سپاس الهی است.

کسی که در ماه رمضان روزه می‌ گیرد هر سه قسم «شکر قلبی»، «شکر زبانی» و «شکر عضوی»، را انجام داده و نشان داده که انسانی شاکر است.

روزه و شکر قلبی:

شکر قلبی همان معرفت پروردگار و تسلیم شدن در برابر او و رضا و خشنودی به عطایای او است.

امام‌ صادق ‌(ع‌) می ‌فرماید: «مَنْ أَنْعَمَ اللَّهُ‏ عَلَیْهِ‏ بِنِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ‏ فَقَدْ أَدَّى شُکْرَهَا» ( کافی، جلد٢، صفحه ٩٦.)؛ خدا به‌ هر کسی‌ نعمتی‌ دهد و او آن‌ را از ته‌ دل‌ بفهمد، شکرش‌ را ادا کرده‌ است.

روزه ‌دار از آنجا که تسلیم فرمان خدا است و به دنبال اطاعت از خداوند است، روزه می ‌گیرد و روزه او نشانه شکر قلبی اوست. روزه ‌دار، هم خدا را شناخته و هم روزه را به عنوان یکی از اوامر و دستورات خداوند شناخته و نسبت به روزه ‌داری راضی و خشنود است.

روزه و شکر زبانی:

شکر زبانی، گفتن جمله ‌هایی است که بیانگر قدردانی و سپاس انسان در برابر نعمت ‌ها است.

روزه‌ دار در دعاهای این ماه برکات و فضائل این ماه عزیز و روزه ‌داری را بر زبان جاری می ‌کند و این خود نوعی سپاسگزاری از نعمت رمضان و روزه است؛ روزه‌ دار نعمت نزول قرآن و شب قدر را مرور می ‌کند؛  صفات و اسامی خدا را با زبانش ذکر می‌ کند؛ برکات سحرهای ماه رمضان را می ‌گوید، همه این‌ ها شکر زبانی است.

امام‌ صادق ‌(ع‌) می ‌فرماید: «تَمَامُ‏ الشُّکْرِ قَوْلُ الرَّجُلِ- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ‏ الْعالَمِین» (کافی، جلد٢، صفحه ٩٥)؛ تمام‌ شکر گفتن‌ همین‌ جمله‌ است‌: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ‏ الْعالَمِین»

این ذکر بارها در هر شب و روز این ماه تکرار می ‌شود.

 

روزه و شکر عملی:

شکر عملی یعنی هر نعمت و موهبتی در جایی مصرف شود که خداوند دستور داده و برای آن آفریده است. یعنی به کار گرفتن‌ استعدادها و نعمت های‌ خدادادی‌ در راه‌ صحیح‌، و اجتناب از محرمات الهی.

از امام‌ صادق ‌(ع‌) درباره‌ حد شکر سؤال شد، آن حضرت فرمودند: « حد شکر این‌ است‌ که‌ اگر برای‌ خدا در نعمتی‌ که‌ به‌ تو داده‌ حقی‌ باشد، آن‌ حق‌ را بپردازی‌.» (کافی، ج٢، ص ٩6).

روزه ‌دار هر آنچه که نفِس می ‌پسندد و می ‌خواهد را در راه رضا و خشنودی خداوند کنار می ‌گذارد و با آنکه بدن به این امور نیاز دارد، محدودیت‌ هایی را برای او ایجاد می ‌کند تا شکر بدنی را به ‌جا آورد و حق الهی را ادا نماید.

روزه ‌دار در شرایط سخت‌ تر و دشوارتر با روزه خود، شکر نعمت اعضا و نعمت‌ های دیگر را به ‌جا می ‌آورد؛ زیرا چنین شخصی با اعضا و جوارح خود عمل روزه را انجام داده و توانسته امر خداوند متعال را اطاعت کند.

پیامبر اسلام (ص) می ‌فرماید: «لِکُلِّ شَیءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَامُ» ( کافی، جلد٢، صفحه ٩6)؛ برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ‌ها روزه است.

پاداش ‌های روزه ‌داران شاکر:

برخی از آثار و برکاتی که با روزه‌ داری به عنوان یک نوع شکر نصیب روزه ‌دار می ‌شود، عبارتند از:

الف) افزایش نعمت‌ ها:

این مسئله هم در قرآن و هم در سنت مورد تأکید قرار گرفته و برای بسیاری از افراد قابل درک می ‌باشد. هر چند ممکن است برخی از نگاه ‌های بشری این قضیه را بر نتابد و بگویند، افزایش مال در اثر شکر چیزی نیست که علم اقتصاد بشری توان اقامه دلیل علمی تجربی بر آن داشته باشد.

اما از پیامبر اکرم (ص) روایت شده: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ بَابَ شُکْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَة» ( کافی، جلد٢، صفحه ٩٤)؛ هنگامی که درِ سپاس‌ گزاری گشوده است، درِ افزایش نیز باز است.

آری بنا به سروده مولانا

شکر نعمت، نعمتت افزون کند            /           کفر، نعمت از کفت بیرون کند

و اگر در مواردی‌ دیده‌ می‌ شود که نعمت‌ انسان های‌ ناسپاس‌ نیز گاهی‌ فراوان است.‌ به‌ بیان‌ قرآن‌ کریم‌، برای‌ « استدراج»‌ است‌، یعنی‌: نعمت‌ وسیله ‌ای‌ برای‌ دورتر شدن‌ او از خدا می‌ گردد.

ب) رسیدن به آرامش و امنیت روانی:

یکی از عوامل ناآرامی در افراد پولدار، ناشکری و ناسپاسی آن‌ هاست و یکی از مهمترین عوامل در آرامش روانی افراد بی پول، روحیه شکرگزاری و سپاس آنان می ‌باشد.

شکرگزاری نشانه رضایت و خشنودی از وضعیت و موقیعتی است، همین رضایت سبب آرامش روحی و روانی می ‌گردد.

برخی از شاکران حتی به درجات بالای شکر می‌ رسند و از هر آنچه خداوند به آنها داده، ابراز رضایت می ‌کنند و لو اینکه آن چیز درد و رنج باشد، یعنی می ‌گویند چون از طرف خداوند است و خدای من حکیم و علیم و رئوف و مهربان است. حتما صلاح من در این بوده از این رو نسبت به درد هم شاکرند.

یکی درد و یکی درمان پسندد            /           یکی وصل و یکی هجران پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران     /           پسندم آنچه را جانان پسندد

ج) رسیدن به بهشت و نعمت‌ های بهشتی:

یکی از پاداش ‌های ارزشمند برای روزه ‌داران شاکر، بهره ‌مندی از بهشت و نعمت ‌های بهشتی است.

از پیامبر اکرم (ص) می‌ خوانیم: «إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً یُدْعَى الرَّیَّانَ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ إِلَّا الصَّائِمُون» (معانی الاخبار، صفحه ٤٠٩)؛ بهشت دری دارد به نام‌ ریان (سیراب ‌شده) که تنها روزه ‌داران از آن وارد می ‌شوند.

مرحوم صدوق در «معانی الاخبار» در شرح این حدیث می‌ نویسد انتخاب این نام برای این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه ‌دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه‌ داران از این در وارد می‌ شوند چنان سیراب می ‌گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.

از آنجا که روزه‌ داران از نعمت‌ های دنیا، به نفع آخرت خود دست بر می‌ دارند و با عمل خود شاکر خداوند و نعمت ‌های او هستند؛ خداوند متعال اعمال چنین کسانی را به بهترین وجه می ‌پذیرد و شاکرانه با آنان برخورد می ‌کند.

بنابراین شکرگزاری ریشه تمام سعادت ‌ها و سرچشمه عظیم برکات الهى برای انسان است. خیر دنیا و آخرت در شکرگزای است و کسانی که شکر  نعمت نمی‌ کنند و کفران کننده هستند، علاوه بر اینکه از این آثار محروم می شوند به گرفتاری‌ های دیگری مبتلا می ‌شوند.

دعـــــــــــــــا

سوره

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

و چند معضل اساسی را که در حد هشدار هست خدمتتان عرض می کنم:

1-      آسيب هاي شبكه هاي اجتماعي:

1-   عمومي شدن حريم خصوصي:

حریم خصوصی در هیچ وضعیتی تجاوز به آن مجاز شناخته نمی شود. با ظهور شبکه های اجتماعی امکاناتی به وجود آمده است که علی رغم ایجاد تحولات بسیار در ارتباطات میان افراد در بسیاری از موارد نیز اسباب نقض حقوق افراد را در گستره ای بسیار وسیع فراهم کرده است .در این شبکه ها امکان تفکیک حوزه خصوصی و حوزه عمومی وجود ندارد .

2-   جرايم رايانه اي و اينترنتي:

این فضا ارتکاب به جرم را راحتتر می کند .

3-  شكل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار كذب:

یکی از مهمترین پیامدهای منفی این شبکه ها شكل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار كذبی خواهد بود که توسط برخی از اعظای این شبکه و با اهداف خاص و غالبا سیاسی منتشر می شود.

4-   ايجاد تعارض در ارزش هاي خانواده:

سعادت انسانها و آرامش روانی زن و مرد در خانواده تامین می شود . « وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها» از این رو شارع مقدس و خردمندان بر قداست خانواده حکم می کنند . اما متاسفانه برخی شبکه های اجتماعی می کوشند آن را متزلزل کنند . مثلا ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده ها می شود ؛ فرد گرایی در مقابل جمع گرایی ، اهمیت قائل نشدن به نظرات والدین ، دوست یابی ، همسر گزینی و متاسفانه جوانان و نوجوانان  بیشترین کاربران آن هستند و در جریان تعامل آنان با فضای مجازی ارزش ها و هویت شان نیز دستخوش تغییراتی می شود . اینگلارد می گوید : اگر می خواهید در کشوری بدون سرو صدا انقلاب کنید ارزشهای آنان را تغییر دهید. از اینرو تفاوت آنچه که از طریق رسانه ها دریافت می شود و آنچه در زندگی واقعی وجود دارد خانواده را دچار تضاد می کند. به این ترتیب ارزش های خانواده مخدوش می شود و شخصیت های دوگانه شکل می گیرد .

5-  تبليغات ضدديني و القاي شبهات:

در شبکه های اجتماعی نیز افراد و گروه های مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص اقدام به تبلیغات ضد دینی  و حمله به اعتقادات مذهبی می کنند و هدف اصلی آنها دین زدایی و حمله به مقدسات است.

6- انتشار مطالب قومي و افزايش تحريك پذيري قوميت ها:

رواج لطیفه های قومیتی و نیز در فضای مجازی باعث تحریک پذیری قومی می شود و باعث ایجاد ناراحتی و مشاجره های جدی در شبکه های اجتماعی می شود .

7- بي هويت كردن يا ايجاد هويت جديد:

هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد لذا فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطی می شود که شامل برخورد ، تیکه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار ، تیپ شخصیتی و ظاهری می باشد ، هنگامی که کاربر در فضای سایبر قرار می گیرد ترجیح می دهد شخصیتی مجازی را برای خود برگزیند و حتی زنان جوان با ورود به دنیای مجازی به راحتی می توانند با جماعتی گسترده از غیر همجنسان خود ارتباط داشته باشد ارتباطی که به دلیل نبود هیچ قانون خاص و هیچ نیروی کنترل کننده ای شکل و هویت تازه و کاملا دلخواه به خود می گیرد .ارتباطی که در دنیای واقعی به دلایلی همچون ترس از آبرو ، خانواده ، جامعه ، دین و.... هرگز امکان شکل گیری آن به این شیوه وجود ندارد و رفته رفته این نوع ارتباط گسترده و آزاد با جنس مخالف در جامعه عادی می شود .

 8- حيازدايي:

رقابت دختران ایرانی در بروز کردن آلبوم های شخصی خود از عکس های متنوع و نیمه برهنه شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک را محلی برای تبلیغ مدهای خیابانی و آرایشهای جدید در میان ایرانیان تبدیل کرده است که با توجه به عادی شدن این امر در میان زنان و دختران دیگر بحثی از حیا در میان این کاربران به میان نمی آید و درد آورتر از همه این است که کاربران با کمال افتخار از تیپ و وضعیت ظاهری خود حرف می زنند و عکس های نیمه عریان خود را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند .

9- سوء استفاده جنسي، هرزه بيني و هرزه خواني:

فعالیت های محرمانه مربوط به فحشای کودکان و پورنوگرافی که از طریق اینترنت مورد استفاده واقع می شوند اکنون از مسائل حاد به شمار می رود .فراوانی سایت های نامناسب باعضویت رایگان و بر قراری ارتباط رایانه ای در هر زمان و مکان موقعیتی به وجود آورده است که جوانان به مسائلی دسترسی داشته باشند که در محیط خانوادگی و اجتماع دسترسی به آنها تقریبا غیر ممکن و ناپسند است .

مشاهده فیلمها و عکسهای مستهجن و مطالعه مطالب هرزه و تداوم آن جوانان را  بیش از پیش به این کار وا می دارد به طوری که ساعتهای متمادی بدون وقفه و استراحت تمام وقت خود را با تماشای تصاویر هرزه پر کنند و به مرور زمان و بی اختیار رفتاری سلطه جو و پرخاشگرانه  از خود بروز می دهند .

10- انزواي عاطفي و اجتماعي:

آسیبهای این شبکه ها نه تنها گریبان گیر جوانان و نوجوانان شده بلکه زنانی که همسران شان به اینترنت و اتاق های گفتگو روابط عاشقانه با جنس مخالف برقرار می کنند. این مسئله می تواند به تزلزل و ویران شدن زندگی خانوادگی آنها بیانجامد . چراکه یکی از دلایل مهم روی آوردن زنان متاهل به اتاقهای گفتگو احساس خیانتی است که از طرف همسرانشان داشته و از این طریق از همسران شان انتقام می گیرند. در این حال اعضای خانواده همواره متحمل بی توجهی و کج خلقی و سردی کاربر شده و در نهایت خانواده کم کم انزوای عاطفی حس می کند انزوای که به فرو پاشی رکن اصلی و مهم جامعه یعنی خانواده بیانجامد .

11-  افزايش طلاق و گسست بنيان خانواده:

وکیل آمریکایی می گوید شبکه های اجتماعی عامل اصلی اختلاف میان زوجین هستند.

2-     حق الناس:

الف) اسراف:

بى‏ ترديد ابتلا به اسراف و تبذير، يكى از مشكلات جامعه است. مصرف‏ گرايى و زياده ‏روى در مصرف، مشكلات اقتصادى بسيارى براى جامعه ايجاد كرده است.

از ديدگاه قرآن، اسراف يكى از نكوهيده ‏ترين كارها است كه حتى آن را يك عمل فرعونى دانسته و مى‏ فرمايد: «وَاِنّ فِرعَونَ لَعالٍ فِى الاَرْضِ وَاِنَّهُ لَمِنَ المُسْرِفين». علاوه بر آن قرآن اسراف كنندگان را اصحاب دوزخ مى‏ شمارد: « اِنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ اَصْحابُ النّارِ»

پيامدهاى اسراف و تبذير:

پيامدهاى دنيوى و اخروی :

1- كم بركتى: امام صادق عليه ‏السلام فرمودند: « اِنَّ مَعَ الاسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَكَةِ» ؛ همانا اسراف همراه با كاهش بركت است.

2- زوال نعمت: امام على عليه ‏السلام فرمودند: « اَلْقَصْدُ مَثْراةٌ وَالسَّرْفُ مَثْواةٌ»؛ اعتدال و ميانه ‏روى موجب فراوانى مال و ثروت و اسراف باعث تباهى و نابودى آن است.

3- ورشكستگى (افلاس): على عليه ‏السلام فرمودند: « مَنْ افْتَخَرَ بِالتَّبْذيرِ اِحْتَقَرَ بِالاِْفْلاسِ» ؛ هر كس به ريخت و پاش افتخار كند، با تهيدستى (ورشكستگى) كوچك مى‏ شود.

4- فقر: على عليه ‏السلام فرمودند: « سَبَبُ الْفَقْرِ اَلاِْسْراف»؛ اسراف سبب فقر است.

5- نابودى امكانات: همچنين فرمودند: « اَلاْسْراف يفْنى الْكَثيرِ» ؛ اسراف، [مال] زياد را نابود مى ‏كند.

6- بخل: از پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله فرمود: «آفةُ الْجُودِ اَلسَّرْفُ»؛ اسراف آفت سخاوت است.

7- بيمارى جسمى

8- بى‏ مروّتى: على عليه ‏السلام فرمودند: « مِنَ المُروّةِ اَنْ تَقْصِدَ فَلا تَسْرِفَ وَتَعِدَ فَلا تُخْلِفَ » ؛ از جوانمردى است كه ميانه ‏روى كنى و زياده روى ننمايى و چون وعده دادى خلف وعده نكنى.

9- عدم استجابت دعا

10- خوارى قيامت: وقتى اميرمؤمنان عليه ‏السلام در عطاياى بيت المال رعايت مساوات كردند، عده‏ اى از خودخواهان بر حضرت ايراد گرفته، آن را برخلاف سياست دانستند. حضرت ضمن ايراد خطبه ‏اى به آنها فرمود:

«...ألا وَاِنَّ اِعْطاءَ الْمالِ فى غَيرِ حَقِّهِ تَبْذيرٌ وَاِسْرافٌ وَهُوَ يرْفَعُ صاحِبَهُ فِى الدُّنْيا وَيضَعُهُ فِى الآخِرَةِ وَيكْرِمُهُ فِى النّاسِ وَيهينُهُ عِنْدَ اللّه‏ِ وَلَمْ يضَعْ امرؤٌ مالَهُ فى غَيرِ حَقِّه وَلا عِنْدَ غَيرِ اَهْلِهِ اِلاّ حَرَمَهُ اللّه شُكْرَهُمْ وَكانَ لِغَيرِهِ وُدُّهُمْ...»؛ آگاه باشيد كه بخشيدن مال در غير حقش تبذير و اسراف است. اين كار در دنيا انجام دهنده آن را بالا مى ‏برد ولى در آخرت موجب سرافكندگى وى مى ‏گردد و در ميان مردم گراميش مى ‏نمايد ولى در نزد خداوند خوارش مى‏ سازد. هيچ كس مال خودش را در غير مورد حقش مصرف نكرد و به غيراهلش نسپرد جز اينكه خداوند او را از سپاس‏ گذارى آنان محروم ساخت و محبتشان با ديگرى بود.

ب) غیبت :

 من کلام النبیّ صلّى اللّه علیه و آله: « ثلاثه یبغضها اللّه:  ۱٫کثره الکلام،» سه چیز را خدا دشمن دارد:  ۱٫پرگویى، (تحریر المواعظ العددیه ؛آیه الله مشکینی؛ الفصل الثالث ؛ صفحه  ۲۵۳ )

زبان یکی از مهمترین عوامل جهنمی شدن انسان است :

یکی از علمای بزرگ را در خواب دیدند که ناراحت است. به او گفتند: تو که نباید ناراحت باشی و با شناختی که از تو داریم، باید قبر تو باغی از باغ ‌های بهشت باشد! ایشان جواب داده بود: قبر من یک بهشت و باغی از باغ‌ های بهشت و توأم با رفاه است، ولی من در زمان حیات به شخصی زخم زبان زدم و از کار خود توبه نکردم و حلالیت نطلبیدم، لذا آن زخم زبان اکنون به صورت یک عقرب در آمده و بعضی از اوقات، شصت پای مرا نیش می زند و ناراحتی من از نیش آن عقرب است!

ج) شیوه ها و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر:

ترك مكان ؛يكي از شيوه هاي امر به معروف: « وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في‏ آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُم(68)‏» (سوره انعام) هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را مسخره مى ‏كنند، از آنها روى بگردان‏.

بعضي از مردم در مجالس حرام مي نشينند و وقتي از آنان سوال مي شود چرا نشسته ايد مي گويند ما راضي نيستيم و در گناه آنان شركت نمي كنيم ؛ در حالي كه اين كاملا اشتباه است و بايد مكان را ترك كنند. 

امام صادق (عليه السلام) در مهمانى شركت كردند. يكى از مهمانها از صاحبخانه با اشاره آب طلبيد. او هم شرابى آورد. حضرت به محض آنكه متوجه شد، مجلس را ترك كرد و فرمود: «جلسه ‏اى كه در آن شراب بنوشند، نه تنها نبايد خورد كه بايد آن جلسه را ترك كرد تا ديگران بفهمند كه شراب‏ خوارى كارى زشت است.» (بحارالانوار؛جلد 79 ؛صفحه 141)

يكى از نمايندگان مجلس در قبل از انقلاب اسلامى، خدمت امام امت (ره) رسيد و گفت: قانونى مى ‏خواست تصويب شود كه ضد اسلام بود من رأى ندادم.

امام با عصبانيت فرمودند: كافى نبود. بايد داد و فرياد به راه مى ‏انداختى و مجلس را ترك مى ‏كردى.(كتاب امر به معروف و نهى از منكر، نوشته حجه الاسلام قرائتي؛ صفحه 24)

هديه ؛ يكي از شيوه هاي امر به معروف و نهي از منكر : قَالَ اميرالمومنين عليه السلام: « غَايَةُ الدِّينِ‏ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ إِقَامَةُ الْحُدُودِ» (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛  جلد ‏12 ؛ صفحه 185) امام علي (عليه السلام) : قله دين امر به معروف و نهي از منكر است.

يكي از مهمترين نكات در امر به معروف و نهي از منكر ؛ محبت ؛ خصوصا هديه دادن است. چه ايرادي دارد مغازه دار به خاطر حجاب ؛ تخفيف بيشتري دهد و ...

در زمان طاغوت دوستى در قم داشتم كه مى‏ گفت: وقتى مى ‏خواهم به مسافرت بروم، مقدارى سوهان‏ و شيرينى مى ‏خرم و همين كه وارد اتوبوس شدم به راننده‏ و شاگرد راننده تعارف مى ‏كنم.

در بين راه يا موسيقى روشن نمى ‏كند و يا اگر روشن كرد با تذكّر من خاموش مى‏ كند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز13
این هفته17
این ماه171
مجموع15313