اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 4 اسفند 1396.
تاریخ شمسی :
الجمعة 8 جماد ثاني 1439.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 13 فروردین 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

 

نماز جمعه 13/01/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(21) (حق همسایه)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که رسیدیم به یکی دیگر از حقوق یعنی حق همسایه که :

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

اما حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او:

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش:

3-    ....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 13 فروردين روز طبيعت:

2-     پنجشنبه 19 فروردين شهادت آيت‏الله سيدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‏الهدي توسط رژيم سابق بعث عراق (1359. ه ش):

3-   دستاوردها و پيام‏هاي آزادسازي شهر استراتژيك تدمر در سوريه و شكست سياست‏هاي غربي- عبري- عربي در سوريه:

4-   دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب:

      ============================

نماز جمعه 13/01/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(21) (حق همسایه)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:رُوِيَ عَنْ حَسَن بن عَليٍّ العَسكري (عليهما السّلام) قال لِشیعَتِه: « أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات»

امام حسن عسكري (صلوات الله عليه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) زیاد صلوات بفرستید. پس بی ‏شک هر صلوات بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) ده حسنه محسوب میشود.

در  این روايت ، امام حسن عسكري(صلوات الله عليه) خطاب به شيعيانشان فرمودند: «أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْت»؛ زياد ذكر خدا بگویيد، زیاد به ياد خدا باشيد و بسیار به ياد مرگ باشيد. باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ براي انسان نقش سازندگي دارد. انسان آن‏گاه كه ـ‏نعوذبالله‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتكب خطایا ميشود،‌ جهتش اين است که خدا را فراموش كرده است و مردن را! اين‏طور نيست؟! اگر انسان به ياد خدا باشد، ‌اگر انسان به ياد موت باشد، هيچ‏وقت اين‏طور متهوّرانه گناه نميكند. لذا امام عسکری(علیه السلام) در اين روايت خطاب به شيعيانشان فرمودند زياد به ياد خدا باشيد و زياد به ياد مرگ باشيد. چرا که هر دوی اينها، هم انسان را از گناه باز میدارد و هم از آن طرف، انسان را به سوي اطاعت خدا مي‏كشاند.

«وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ»؛ قرآن هم زياد تلاوت كنيد. قرآن كلام الله است و اين كلام الهي اثرش اين است كه انسان را حفظ ميكند. بعد حضرت ميفرمايد: «وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ»؛ و زیاد بر پيغمبر اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) درود بفرستید. زياد صلوات بفرستید. چرا؟ «فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات». يعني به واسطه هر يك صلوات، دَه حسنه براي انسان نگاشته ميشود. اين برای انسان، يك جنبه ذخيرهاي است. آنهايي كه دنبال اين هستند كه حسنات را ذخيره كنند، ‌از بهترين ذكرها برای این کار صلوات است.( بحارالانوار، جلد 75، صفحه 372 - تحف العقول، صفحه 488)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که رسیدیم به یکی دیگر از حقوق یعنی حق همسایه که :

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

امام سجاد(ع) در این مورد می فرماید : « و اءَمّا حق الجَارِ، فحِفظُه غائِبا، و كَرامَتُهُ شاهدا، و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا» ،یعنی  اما حق همسايه ، حفظ او است در غيبت و پنهان و تكريم و بزرگداشت او است در حضور و عيان و يارى و معاونت او در هر حال حقوق همسايه فوق العاده مهم و اداى آن كارى مشكل است . بنابراين توصيه شده كه انسان قبل از فراهم كردن منزل ، از همسايه آن مطمئن شود؛ كه چگونه آدمى است آيا خواهد توانست حق مجاورت او را به جاى آورد يا در مضيقه قرار خواهد گرفت و بر اين اساس در تعبيرات مختلف به روايت « الجار ثم الدار» تأكيد شده است

و پیغمبر(ص) فرمود،«لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر» مدتی طول كشید، معنایش این است به خدا قسم ایمان ندارد، دوباره فرمود: «لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر» باز كلامش را قطع كرد و مدتی طول كشید و بعد دوباره تكرار نمود«لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر». مردم گفتند امروزپیغمبر(ص) چرا اینطور است؟ پیغمبر(ص) امروز هر چند لحظه یكبار می‌گوید: «لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر» به خدا ایمان ندارد. گفتند آخر پیغمبر(ص) چه كسی را چنین می‌گوید. پرسیدند یا رسول الله(ص) منظور شما چه كسی است؟ فرمود: «مَنْ لَا یَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ» (روضةالواعظین، جلد‏2، صفحه‏388) كسی كه همسایه‌اش از دستش اذیت شود و امنیت نداشته باشد. برادر و خواهراگر همسایه‌ات را اذیت كنی، رسول الله(ص) چنین قسم خورد. فرمود: به خدا ایمان ندارد و تكرار نمود، كسی كه همسایه‌اش را اذیت كند. داد زدن در خانه، صدا از خانه بیرون رفتن، که مزاحم همسایه بشوی،

حتی در هفته گذشته عرض شد که امام باقر (ع)  فرمود: از پیامبر (ص) که حرمت همسایه بر همسایه مثل حرمت مادر است . یعنی همان طور كه انسان براى مادر به عنوان يكى از محبوب ترين مخلوقات عالم احترام قائل است و او را به عنوان نفيس ترين ناموسش صيانت و حفاظت مى كند، بايد از همسايه نيز همان طور حفاظت كند. يعنى همان طور كه نسبت به حرمت مادر خود حساسيت دارد و مادر را از تعرض ديگران و حتى از نگاه هاى تعرض آميز مصون مى دارد و خود را سپر مى كند، بايد نسبت به همسايه نيز اين چنين باشد. اين نهايت احترام به همسايه است كه در هيچ مكتبى مانند آن يافت نمى شود.

اما حقوق همسايه:

بعد از اين مقدمه به سخنان گوهر بار امام سجاد عليه السلام مى پردازيم و حقوقى كه براى همسايه برشمرده اند:

البته یکی از آن حقوق را که امام سجاد (ع) فرموده اند را در هفته گذشته عرض کردم وآن :

1-     حفظ همسايه در غياب او:

اولين حقى كه امام عليه السلام براى همسايه ذكر كرده اند اين است كه مى فرمايند: « فحفظُهُ غائبا» وقتى كه غايب است ، او را حفظ كنى ؛ يعنى وقتى او در خانه نيست ، خانه و مال او را از تعرض و تجاوز ديگران حفظ كنى .

« فحفظُهُ غائبا»يعنى همان طور كه نسبت به حرمت مادر خود حساسيت دارد و مادر را از تعرض ديگران و حتى از نگاه هاى تعرض آميز مصون مى دارد و خود را سپر مى كند، بايد نسبت به همسايه نيز اين چنين باشد. اين نهايت احترام به همسايه است كه در هيچ مكتبى مانند آن يافت نمى شود.

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش:

دومين حق ، حضرت مى فرمايند: « كرامته شاهدا» اكرام و بزرگداشت او در حضورش ؛ يعنى وقتى با هم برخورد مى كنند، يا با هم در يك جمع دوستانه شركت دارند، او را اكرام كند و مقام او را پاس دارد  امام سجاد (ع) می‌گوید: اگر همسایه نزدیك آمد نگو او خودمانی است. پیش پای او بایست و مانند غریبه به او احترام بگذار. در همان كتاب رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم تعبير عجيبى آمده است كه : « اءَنَّ الجارَ كالنَّفس غيرُ مُضارّ و لا آثم» همسايه مثل خود انسان است كه نه به خود ضرر مى رساند و نه گناهى انجام مى دهد.

همسایه شهید کلاهدوز نقل می کند که ما در طبقه پایین زندگی می کردیم و آقای کلاهدوز در طبقه بالا. هیچ وقت متوجه ورود و خروج او نشدم. یک شب، اتفاقی در را باز کردم دیدم پوتین هایش را در آورده و به دست گرفته و از پله ها بالا می رود. فهمیدم طوری رفت و آمد می کرده تا مزاحم همسایه ها نشود.

صبح ها چون زود می رفت، ماشین را تا سرِ کوچه هل می داد و سپس آن را روشن می کرد تا مبادا مزاحم کسی شود.

پس شخص هر اهتمامى كه به خود دارد، به او (همسایه)نيز داشته باشد. يعنى همان طور كه دوست دارى با تو رفتار شود، با او رفتار كن ؛ يعنى همان طور احترام و بزرگداشتى كه دوست دارى ديگران به تو داشته باشند تو براى او به جاى آور.

نقل می کنند که یكی از مراجع تقلید. دامادش وارد شد، درست پیش پای او ایستاد مثل اینكه یكی از علماء است و هشتاد سال است ایشان را ندیده است. بابا این اگر داماد تو است و تو پدر زنش هستی یا برادر خانم یكدیگر هستید یا همسایه یا پسرعمو. با هم دوست هستید اما وقتی مقابل غریبه‌ها هستید، آبروی یكدیگر را حفظ كنید. و لذا افرادی هستند وقتی به غریبه‌ها چای می‌دهند، بفرمائید، بفرمائید می‌گویند اما تا به خودی می‌رسد، استكان را بر می‌دارد و به او می‌دهد.

توصیهها و سفارشات پیامبرخدا(ص) به مسلمانان در رعایت حقوق و وظایف همسایگی، مختص به همسایه مسلمانشان نبود بلکه همسایه غیر مسلمانشان را نیز شامل میشد چنانکه در سفارشات رسولخدا(ص) به علی(ع) آمده: «یا علی(ع) اکرم الجار و لو کان کافرا....» (شیخ صدوق؛ ثواب الاعمال، قم، انتشارات شریف رضی، 1344ش، صفحه180)

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب :

حضرت در اين باره مى فرمايند: « و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا.» او را يارى كنى و نصرت دهى ؛ هم از كلمه نصرت استفاده شده است و هم اعانت . شايد اين دو لفظ از حيث معنوى و مادى مطرح باشد؛ اعانت در امور مادى و نصرت در امور معنوى . در فرمايش هاى ائمه هدى عليهم السلام و در توصيه هاى اخلاقى ، اين نكته آمده است .

مثلا در روايتى از امام صادق عليه السلام به نقل از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم آمده است : « ما آمَنَ بى مَن بَاتَ شَبعانَ و جارُهُ جائِع.» اگر كسى شب بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد، به من ايمان نياورده است .

در روايت ديگرى دارد كسى كه لباس داشته باشد و همسايه اش برهنه باشد، مومن نيست ؛ و همين طور كسى كه خودش سيراب باشد و همسايه اش تشنه . در هر حال ، اصل يارى كردن او است ؛ چه در غياب و چه در حضورش ؛ يعنى خانواده او را از خانواده خودش بداند و از هر نوع كمكى كه در توان او است دريغ نكند.

عالمی خواب دیده بود که دو تا گرگ از خانه اش بیرون آمدند و به همسایه اش حمله کردند و دو کودک همسایه را دریدند که فردا دیدم دو کودک از همسایه از دنیا رفته اند و تعبیرش را گرفتم وگفتند که شما چرا  از حال آنها خبر نداشتی و......

دعـــــــــــــــا

سوره

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 13 فروردين روز طبيعت:

خداوند در قرآن کريم به درس هاي گوناگوني از طبيعت اشاره کرده و به بشر دستور داده است با سير و گردش در زمين و تفکر در طبيعت، از آموزه هاي آن استفاده کند: « قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ(20)» (سوره عنکبوت) بگو: «در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند ( به همین گونه ) جهان آخرت را ایجاد می کند یقیناً خدا بر هر چیز توانا است!

مهم ترين آموزه هاي طبيعت، درس هاي خداشناسي و خداباوري است.

برگ درختان سبز در نظر هوشيار              /           هر ورقش، دفتري است معرفت کردگار

یکی دیگر از درسهای طبيعت، نمايش تابلو کوچکي از رستاخيز الهي است. تجربه هاي فراواني از قيامت در دل طبيعت، جايي براي شک کردن در روز معاد باقي نمي گذارد. طبيعت مرده ي فصل زمستان که گويي بويي از حيات نبرده، با نسيمي بهاري، چنان با طراوت مي شود که گويا هيچ زمستاني به خود نديده است. خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « وَاللهُ الَّذِی اَرسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحابًا فَسُقنَاهُ اِلی بَلَدٍ مَیِّتٍ فَاَحیَینَا بِهِ الَارضَ بَعدَ مَوتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ(9)» (سوره فاطر) خدا همان است که بادها را فرستاد که ابر را برمي انگيزد و ما به سرزميني مرده رانديمش و زمين را پس از مردنش زنده ساختيم؛ رستاخيز مردگان نيز چنين است.

يکي از نيازهاي انسان و طبيعت امروز، اخلاق و فرهنگ رفتار با محيط زيست است. اين نياز، رساترين پيام روز طبيعت است. متأسفانه گويا هميشه فاجعه اي لازم است تا بشر را از خواب غفلت بيدار کند.

بنابر این از طبیعت خوب استفاده کنیم ودرس بگیریم ومراقب باشیم که مرتکب گناه نشویم وحقوق دیگران را رعایت کنیم ونگذاریم حق الناس به گردنمان بیاید.

2-     پنجشنبه 19 فروردين شهادت آيت‏الله سيدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‏الهدي توسط رژيم سابق بعث عراق (1359. ه ش):

شهيد صدر در مدت حيات علمي خود شاگردان ارزنده ‏اي تربيت نمود. همچنین ایشان آثار گرانبهايي از خود برجا گذاشت و در برخي از آن‏ها سعي در جوابگويي به نيازهاي جامعه‏ي مسلمين داشت .

ديدگاه‏هاي فكري او در عرصه‏هاي منطق، فلسفه، اقتصاد، اخلاق، تفسير و تاريخ نيز قابل ملاحظه است.تأسيس حزب مذكور توسط شهيد صدر در ايام جواني‏اش صورت گرفت. ايشان چهار بار توسط حزب بعث بازداشت شد. و آخرين بازداشت سيد كه به شهادت او انجاميد در سال ق بود. رژيم بعث بعد از چند روزي از دستگيري ايشان او و خواهر مجاهدش را به شهادت رساند و با نظارت خود به خاك سپرد.

3-   دستاوردها و پيام‏هاي آزادسازي شهر استراتژيك تدمر در سوريه و شكست سياست‏هاي غربي- عبري- عربي در سوريه:

آقاي صالحي رئيس انرژي اتمي جمهوري اسلامي، كه قبلاً وزارت امور خارجه را به‏عهده داشتند (1389تا1392 ) با بيان مطلبي، نقل مي‏كنند، در حاشيه اجلاس سران كشورهاي دنيا در نيويورك، وزير خارجه قطر طي ديداري با ايشان بيان مي‏كند:بنابر تصميمي كه گرفته شده است، كشور سوريه دستخوش تحولاتي قرار مي گيرد كه ايد بشاراسد از قدرت كنار گذاشته شود، بنابراين به ايران توصيه مي‏شود خود را از اين ماجرا كنار بكشد تا از آتش فتنه در امان باشد.آقاي صالحي مي‏پرسند اين طرح توسط چه كساني و چگونه اجرامي شود؟وزير خارجه قطر در پاسخ مي‏گويد:براساس نقشه‏اي كه توسط آمريكا، اسرائيل، عربستان، قطر و... طرح ريزي شده طي مدت كوتاهي در سوريه بحراني حاد خواهد شد و دولت بشار اسد سقوط خواهدكرد و دولتي مورد خواسته ما سر كار خواهد آمد.به ‏طوريكه محور مقاومت با مشكل جدي مواجه خواهد شد.براساس اين طرح دولت بشار اسد مي بايست ظرف مدت دو هفته از بين مي‏رفت!اما امروز قريب به پنج سال از آن طرح مي‏گذرد و نه تنها ائتلاف غربي- عبري- عربي به اهداف شوم خود نرسيده‏اند بلكه محور مقاومت از جايگاه برتر برخودار شده و استكبار جهاني به‏سركردگي آمريكاي جنايتكار با ناكامي تمام اذعان مي‏كنند و مي پذيرند كه بشار اسد مي توانددرعرصه سياسي آينده سوريه شركت كند.

و امروز آزاد سازی شهر تدمر شكست سياست‏هاي غربي- عبري- عربي در سوريه است و پس از نبردي سه هفته‏اي و سخت، ارتش سوريه و متحدان آن، نهايتا وارد شهر تدمر شدند و عناصر تروريستي داعش كه از يك سال پيش تا كنون بر اين شهر سيطره داشته‏اند را از آن بيرون راندند.

بازپس‏گيري شهر تاريخي «تدمر» علاوه براين‏كه دستاورد بزرگي براي ارتش سوريه و شكستي سنگين براي گروه تروريستي داعش كه پيش از اين شهرهاي كوباني، رمادي، تكريت و برخي مناطق ديگر را از دست داده، به شمار مي‏رود، هم‏چنين نقطه تحول بزرگي در روند جنگ عليه سوريه خواهد بود.

آزادسازي شهر تدمر توسط ارتش سوريه و نيروهاي هم پيمان آن، علاوه بر دستاوردهاي نظامي، نتايج سياسي مهمي‏نيز مي‏تواند داشته باشد. اين عمليات در شرايطي صورت مي‏گيرد كه اولا روسيه بخشي از نيروهاي خود را از سوريه خارج كرده است، يعني قاعدتا فرض بر اين است عمليات بدون حضور روسيه انجام مي‏گيرد و كاري است كه خود ارتش سوريه با همكاري نيروهاي مردمي و هم پيمانان انجام داده است، يعني يك پيروزي است كه مستقيما به‏حساب ارتش سوريه و نيروهاي هم پيمان گذاشته مي‏شود.

اهميت آزادسازي شهر استراتژيك «تدمر» از آن جهت است كه آينده تماميت ارضي سوريه را رقم خواهد زد؛ چراكه اين شهر در قلب سوريه قرار دارد و شريان حياتي اين كشور به شمار مي‏رود.اين دستاورد ارتش سوريه و متحدان آن، يك دستاورد سياسي به شمار مي‏رود؛ چراكه موضع مذاكراتي و جايگاه منطقه‏اي و بين‏المللي دولت سوريه را تقويت مي‏بخشد و براين نكته تأكيد مي‏كند كه دولت سوريه، اصلي‏ترين قدرت مقابله‏كننده با گروه‏هاي تروريستي‏مندرج در ليست جهاني است.

بنابر این اسرائيلي‏ها به‏شدت از شرايط فعلي ناراحت و نگرانند و تركها كه مجبور به انزوا شده‏اند، به پرونده آوارگان در تعامل با اروپا و دريافت نان و امتيازي در مناسبات خود با اتحاديه اروپا چشم دوخته‏اند و عربستان اميدي در سوريه ندارد و با توصيه آمريكا در پرونده يمن دنبال سامان دادن به رسوايي شكست در طوفان قاطعيت خود مي‏باشد. اين تصويركلي‏از موازنه قدرت در غرب آسياست كه ديپلماسي ايران بايد به‏خوبي از آن استفاده نمايد.

4-   دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب:

مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به استفاده‌ی مستمر دشمنان از همه‌ی ابزارها برای مقابله با ملت ایران و نظام اسلامی تأکید کردند : در روزگار پیچیده‌ی امروز و فردا، باید از همه‌ی ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی، برای تقویت جایگاه ایران استفاده کنیم.

 نظام استکباری، متکی بر « زورگویی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی» از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ملت ایران فروگذار نمی‌کند و نباید این واقعیت را نادیده گرفت.

 آنها از «گفت‌وگو، مبادلات اقتصادی، تحریم، تهدید نظامی و هر وسیله‌ی دیگر» برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و ما نیز باید در همه‌ی این زمینه‌ها، توان مقابله و دفاع داشته باشیم.

ایشان، توان نظامی را بیشترین تکیه‌گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سؤال اساسی افزودند: در این اوضاع جنگل‌وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به‌دنبال مذاکره و مبادله‌ی اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد، آیا حتی دولت‌های کوچک نیز به خود اجازه‌ی تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک، خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه‌چیز است وگرنه به‌راحتی و به‌صراحت حق ملت را خواهند خورد.

ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد، یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است.

رهبر انقلاب، نمایش موشک‌های پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملت‌هایی خواندند که از آمریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان برنمی‌آید.

ایشان افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند؛ در این شرایط چطور می‌گوییم روزگار موشک گذشته است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این حرف‌ها را شبیه حرف‌های برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می‌گفتند جنگنده‌های اف-14 را که خریده‌ایم به آمریکا پس بدهیم، به دردمان نمی‌خورد!

رهبر انقلاب افزودند: در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر موافقت خود با ابزار دیپلماسی و مذاکره‌ی سیاسی به‌جز چند استثنا افزودند: طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفت‌وگو مخالفیم، ما می‌گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود.

که الحمدولله با فرماندهی مقام معظم رهبری ایران اسلامی در تمام زمینه ها خصوصا در زمینه دفاعی تمام دشمنان خونخوار ملت ایران را تحقیر کرده است وآنها را به زانو درآورد به عنوان نمونه در حال حاضر پهبادهاي سپاه مي‏توانند تا شعاع‏3 هزار كيلومتري عمليات داشته باشند

مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کردند: تکرار حرف‌ها و شعارها، کسالت‌بار می‌شود بنابراین هنگام «اقدام و عمل» برای بهبود وضع اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانات خود در حرم مطهر رضوي در ابتداي سال جاري تحليلي مهم و اساسي‏از طرح كنوني استكبار براي شكست جمهوري اسلامي ارائه كردند و خاطر نشان ساختند كه دشمن تلاش مي‏كند كه اين طرح خود را به‏صورت يك فكر در ميان نخبگان جامعه تزريق نمايد و به گونه‏اي عمل كند كه خواست دشمن از دهان برخي از افراد و سياسيون داخلي كشور شنيده شود. طرح دشمن آن است كه با دعوت ايران اسلامي به كنار آمدن با استكبار چنين جلوه دهند كه ايران اسلامي مجبور است ميان يك دو راهي يكي از دو راه زير را انتخاب كند: يا باآمريكا و استكبار جهاني كنار بيايد و تسليم شود و دست از انقلاب و آرمانهاي خود بردارد و يا آن كه تحت فشارهاي آمريكا و غرب خرد شود و با سختي و مشكلات لاينحل دست و پا بزند. رهبر معظم انقلاب با تبيين استدلال‏هاي اين طرح دشمن و بيان نظراتي كه در دفاع از اين طرح غلط ارائه مي‏كنند خاطر نشان ساختند كه اين دوراهي يك دو راهي ساختگي و غلط است. متاسفانه شاهد آن هستيم كه برخي از نيروهاي سياسي داخل كشور(مبلغان آمريكا) نيز بر همين طرح دشمن تأكيد مي‏كنند و سخناني بيان مي‏كنند كه ما حصل آن همين دوراهي مورد نظر دشمن است. اين در حالي است كه راه سعادت و بهروزي دنيوي و اخروي ملت ايران همان راهي است كه امام راحل عظيم الشان به ملت ايران نشان داد و ملت نيز در آن‏راه ايستادگي كرد. راه امام استقلال از ابرقدرتها و نه شرقي و نه غربي بود كه در آن ملت بايد بر روي پاي خود بايستند و مستقل و با شرافت مشكلات خويش را خود حل كند. اين‏راه كه مصداق امروزين آن اقتصاد مقاومتي است در واقع بيان مي‏دارد كه راه سعادت دنيوي و اخروي نه سازش و تسليم است و نه قبول محروميت و زندگي در فشار و سختي. بلكه راه سعادت دنيوي و اخروي ملت ايران آن است كه از وابستگي به ابرقدرتها رها شود و اين شدني است.

اين تعبير رهبر معظم انقلاب خيلي روشن و صريح است. مسأله اين است كه آمريكا به كمتر از سلطه‏اي كه در زمان طاغوت داشته و بر مقدرات ملت ايران مسلط بوده و منافع مادي اين ملت را چپاول مي‏كرده است راضي نيست. مبلغان آمريكا و تبليغ گران خدعه آمريكايي اين امر را مخفي مي‏كنند و به گونه‏اي جلوه مي‏دهند كه گويي مي‏توان با آمريكا به توافقي عادلانه رسيد. برجام و نتيجه آن و عدم پايبندي آمريكا به تعهداتش نشان آشكاري از اين امر است كه دل بستن به صداقت و عدالت آمريكايي يك سراب و خود فريبي و يا ساده لوحي بيش نيست. اين نوع معامله با آمريكا يعني يك خسارت محض و حتي مسأله از خسارت محض نيز بالاتر است.

به نظر مي‏رسد در كنار تدابير و نامگذاري مقام معظم رهبري، سال 95 را بايد سال لبيك‏گويي به رهبري انقلاب بناميم و به‏جاي قطب‏بندي و دسته‏بندي جامعه به تندرو و ميانه‏رو، اصولگرا و اصلاح‏طلب، به انقلابي و ضدانقلاب بيانديشيم و از اين پس معيار سنجش خودي و غيرخودي را پايبندي به آرمانهاي امام و انقلاب و شهدا بدانيم و ضريب داشتن روحيه انقلابي را ملاك عِرق ملي و پايبندي به خط امام باور داشته باشيم چه آن‏كه به هر ميزان زاويه گرفتن با آن نيز نشان انحراف و قرار گرفتن در جبهه ضدانقلاب و دشمنان نظام و ملت ايران تلقي بشود و در نتيجه نبايد هرگز فراموش كرد كه اصلي‏ترين شاخصه انقلابي بودن، عمل انقلابي است نه ژست و ادعاي تهي از مغز و معنا. والسلام.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز18
دیروز11
این هفته84
این ماه318
مجموع12400