اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 31 فروردين 1397.
تاریخ شمسی :
الجمعة 5 شعبان 1439.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 27 فروردین 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

  

 

نماز جمعه 27/01/1395

 

مشروح خطبه اول

 

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(23) (حق همسایه(عدم استراق سمع ))

 

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

 

رساله حقوق امام سجاد(ع):

 

1-      حقوق خداوند متعال

 

2-     حق نفس

 

3-   حق زبان

 

4-   حق گوش

 

5-   حق چشم

 

6-    حق دست

 

7-   حق پا

 

8-   حق شکم

 

9-     حق غریزه شهوت

 

10-    حق صدقه

 

11-    حق مال و ثروت:

 

12-   حق طلبکار:

 

13-حق همسایه:

 

حقوق همسايه:

 

1-     حفظ همسايه در غياب او

 

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

 

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

 

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

 

5-    عدم استراق سمع:.....

 

مشروح خطبه دوم

 

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

 

1-      دوشنبه 30 فروردين 10 رجب؛ ولادت حضرت امام محمد تقي «جواد الائمه»(ع) (195 هـ . ق):

 

2-     يكشنبه 29 فروردين و 9 رجب؛ روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني‏ - پنجشنبه 2 ارديبهشت و 13 رجب؛ تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1358 هـ . ش) - سالروز اعلام انقلاب فرهنگي (1359 هـ . ش):

 

3-   پنجشنبه 2 ارديبهشت 13 رجب؛ فرخنده ميلاد حضرت اميرالمؤمنين علی‏ بن ‏ابيطالب(ع) (10 سال قبل از بعثت):

 

4-   فضیلت اعتکاف:

 

5-   مشکلات و علل عقب ماندگی بخش جوادآباد:

 

 ====================

نماز جمعه 27/01/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(23) (حق همسایه(عدم استراق سمع ))

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:رُوِیَ عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « اِنَّ اَولِیاءَ اللهِ تَعالی کُلُّ مُستَقرِبٍ اَجَلَهُ وَ مُکَذِّبٍ اَمَلَهُ »

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: کسانی که از اولیاء و دوستان خداوند هستند، پایان زندگی خویش را نزدیک میبینند و آرزوهای زندگی خود را دروغ میدانند.

 اولیای خدا یعنی کسانی که یک رابطه و پیوند دوستی و محبّتی درونی با خداوند دارند دارای چهار نشانه میباشند، دو نشانۀ آن درونی و دو نشانۀ دیگرش بیرونی است. دو نشانۀ درونی عبارتند از:

اوّل: دوست دارد هرچه زودتر زندگی او پایان پذیرد و از نشئه دنیا خارج شده تا به لقاءالله برسد، که توضیحش گذشت....

دوّم: هر آرزویی را در دنیا دروغ دانسته و تکذیب میکنند و همۀ آنها را خیال، سراب، واهی، رؤیا و... میدانند. کسی که پایان زندگی خود را دور میبیند، طرحها و نقشههای زیادی میکشد، ولی کسی که میگوید میخواهم بروم، آرزوی درازی ندارد. هر آرزویی بیاید آن را رد میکند، زیرا در انتظار لقای دوست است.(غرر الحکم و درر الکلم؛ صفحه 165؛ روایت 3221)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

که امام سجاد (ع)برای همسایه نیز حقوقی را بیان فرموده اند که چهار مورد از آن حقوق را عرض کردیم که عبارت بودند از : « و اءَمّا حق الجَارِ، فحِفظُه غائِبا، و كَرامَتُهُ شاهدا، و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا ولا تَتَبَّع له عَورَة .....» یعنی  اما حق همسايه ، حفظ او است در غيبت و پنهان و تكريم و بزرگداشت او است در حضور و عيان و يارى و معاونت او در هر حال. بايد كه به دنبال عيب او نباشى و بدى هاى او را جستجو نكنى ، تا به بدى در او دست يابى و اگر ناخواسته بر بدى و عيبى از او آگاه شدى ، مانند دژى نفوذناپذير و پرده اى ضخيم آنها را در دل خود نگه دار؛ طورى كه اگر با نيزه ، براى يافتن آن عيوب دلت شكافته شود، بدان نرسند.

اما حق پنجمی  كه امام سجاد عليه السلام براى همسايه ذكر مى فرمايند، اين است كه :

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند:

5-    عدم استراق سمع:

« لا تَسَّمَّع عليه من حيثُ لا يَعلَمُ » از جايى كه او خبر ندارد سخنان او را استماع نكنيد.

تجسّس به معنی جستجوگری در اعمال و امور مربوط به دیگران است، و غالباً در مورد امور نامطلوب و خلاف اخلاق به کار می رود، تنها آیه ای که در قرآن مجید با صراحت نهی از تجسّس می کند آیه 12 سوره حجرات است می فرماید:« یا أیّها الّذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظّنّ انّ بعض الظّنّ اثم و لاتجسّسوا و لایغتب بعضکم بعضاً (12)» (سوره حجرات) ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید چرا که پاره ای از گمان ها گناه است و (در کار دیگران) تجسّس نکنید، و یکدیگر را غیبت ننماید....

آیه شریفه فوق از سه چیز نهی می کند که در واقع علّت و معلول یکدیگرند، نخست از گمان بد که سرچشمه تجسّس می شود، سپس از تجسّس که سبب آگاهی بر عیوب پنهانی مردم و غیبت آنان می گردد.

بنابراین گوش كردن پنهانى يكى از مصاديق عيب جويى از همسايه است . انسان حق ندارد به هيچ وجه در امور همسايه خود تحقيق و جستجو كند و نهى كلمه «لا تجسسوا» نهى عام بوده و شامل هر نوع فحص و جستجو در كار و زندگى خصوصى ديگران مى شود و حتى شامل استماع سخنان و يا نگاه كردن پنهانى به ديگران نيز مى شود؛ گرچه امروزه ابزار برقرارى ارتباطات شكل و صورت جديد و تنوع بيشترى پيدا كرده است ، ولى اصل كلى كه عدم جستجو از زندگى همسايگان است ، تفاوتى نخواهد كرد؛ مثلا ممكن است او در حريم خانه خود با همسر، فرزند خود مشاجره و يا صحبت مى كند و يا با مهمان خود سخن مى گويد، كسى حق ندارد آن را بشنود؛ حال ، شنيدن يا به اين صورت است كه از فاصله نزديك بشنود، يا از پشت ديوار گوش بايستد و يا براى اين كار وسيله هاى مخابراتى و ابزار استراق سمع درست كند و تلفن او را شنود كند. رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: «اءِنَّ الله تبارك و تعالى كَرِهَ لكم اءَيَّتُها الاءُمَّةُ اءَربعا و عِشرينَ خَصلَة و نهاكُم عنها... و كَرِهَ التَّطَلُّعَ فى الدُّورِ » اى امت اسلام ! خداوند متعال ، بيست و چهار خصلت را در شما نمى پسندد: يكى از آنها، اشراف پيدا كردن به خانه ديگران است كه مى تواند با نگاه كردن يا با گوش دادن به سخنان باشد.

در تعبير ديگرى امام صادق عليه السلام با اشاره به حديث مناهى ، به اين معنى اشاره فرموده اند كه :« اءَن يَطَّلَّعَ الرَّجلُ فى بيتِ جارِهِ »

يكى از امورى كه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله و سلم از آن نهى فرموده اند، سعى در اطلاع يافتن از خانه همسايه است .

در بخش ديگرى از حديث مناهى اين تعبير آمده است كه جدا قابل تامّل و توجه است : « اءَلا و اءِنَّ الله حَرِّمَ الحرَامَ و حَدَّ الحُدودَ فَما اءَحَد اءَغَيرُ مِنَ الله و مِن غَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِش» خداوند محرمات و حدودى دارد و هيچ موجودى غيرتمندتر از خداوند عالم نيست و كارهاى زشت را به واسطه غيرت خود حرام فرموده است .

امام صادق عليه السلام با استناد به حديث مناهى مى فرمايند: « اءَنِّه نَهَى اءَن يَطَّلَّعَ الرَّجل فى بَيتِ جارِهِ، و قال : مَن نَظَرَ الى عَورَةِ اءَخيهِ المُسلمِ اءَو عَورَةِ غيرِ اءَهلِهِ مُتَعَمِّدا اءَدخَلَه الله مَعَ المنافقينَ الَّذينَ كانوا يَبحَثونَ عن عَوراتِ النَّاسِ، و لم يخرُج من الدُّنيا حتَّى يَفضَحَهُ الله ، اءِلّا اءَن يتوبَ » خداوند نهى فرموده است كه انسان بر خانه همسايه اش اشراف و اطلاع پيدا كند، اگر كسى به دنبال يافتن اسرار برادر مسلمانش يا ديگران باشد، خداوند او را همراه با منافقان وارد جهنم مى كند. آنها كسانى اند كه دنبال يافتن بدى هاى مردمند. از دنيا خارج نمى شوند تا اين كه خداوند آنان را مفتضح و رسوا مى كند، مگر اين كه توبه كنند.

يعنى چون دنبال آبروريزى و بردن حيثيت برادر مسلمان و يا همسايه خود بوده اند، اثر وضعى اش اين است كه در اين دنيا، قبل از اين كه مرگ آنها را در كام خود كشد، مكافات عمل خود را خواهند ديد و آبرويشان در معرض ‍ خطر قرار خواهد گرفت ، مگر اين كه توبه كنند، كه فقط در اين صورت ، از عقاب دنيوى و افتضاح و رسوايى دنيايى در امان خواهد ماند.

سرچشمه های این رذیله اخلاقی(تجسس) یعنی تفتیش در احوال و اسرار دیگران نیز بسیار است، از جمله:

1-     سوءظن و بدبینی غالباً انسان را به سوی تجسّس درباره دیگران می راند و هرگاه جای خود را به حُسن ظن بدهد، به فکر تفتیش پیرامون عیوب دیگران نخواهد افتاد. به همین دلیل - همان گونه که در سابق نیز اشاره شد - در آیه 12 سوره حجرات، نهی از تجسّس به دنبال نهی از سوءظن قرار گرفته است.

2-     آلودگی به گناهان و عیوب مختلف یکی دیگر از عوامل جستجوگری در حال دیگران است، چرا که افراد آلوده و پُرعیب می خواهند همتایانی پیدا کنند و از این طریق به خود آرامش کاذب دهند که اگر ما آلوده ایم کیست که آلوده نباشد.

در حدیثی از رسول خدا صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم می خوانیم: « شرّ النّاس الظّانّون و شرّ الظّانّین المتجسّسون...»؛ بدترین مردم سوءظن برندگانند و بدترین سوءظن برندگان، تفتیش کنندگانند.

3-     حَسد و کینه توزی و عداوت و تکبّر و خودبرتربینی هر کدام می تواند عاملی برای جستجوگری باشد تا مقصود را از درجه اعتبار بیندازد، و زهر عداوت خود را بریزد، و خودبرتربینی را اشباع کند.

4-     ضعف ایمان نیز یکی از عوامل بسیاری از صفات رذیله و از جمله تفتیش در حال دیگران است، زیرا انسان ضعیف الایمان احترامی برای ایمان و حیثیت دیگران قائل نیست، و به آسانی به حریم زندگی خصوصی آنها تجاوز می کند و از بین بردن آبروی مسلمانان آبرومند برای او مسأله مهمی محسوب نمی شود، همان گونه که در احادیث گذشته در کلام پیغمبر اکرم صلیّ اللّه علیه و آله و سلّم خواندیم که این گونه افراد را به عنوان « يَامَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيمَانُ قَلْبَهُ لاَتَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ وَلاَ ...» ؛ ای گروهی که به زبان ایمان آورده اید، ولی ایمان در دل شما وارد نشده خطاب می فرماید.

بنابر این براي تجسّس در جامعه آثار زيانبار متعددي وجود دارد بويژه در صورتيكه خدايي نكرده به فرهنگ تبديل شود چند نمونه از اين آثار را از ديدگاه روايات مورد اشاره قرار مي دهيم:

1-     نفرت مردم :

تمامي مردم از جاسوس نفرت دارند و از او كناره گيري مي كنند.

اميرالمؤمنين (ع) فرمود : كسيكه در جستجوي عيوب پنهاني ديگران باشد خدا او را از دوستي دلهاي مردم محروم مي سازد.( شرح غرر حديث 8800)

2-     حاكميّت ناامني بر جامعه :

از جمله آثار سوء تجسّس حاكم شدن ناامني بر جامعه ، حراج شدن آبروي مردم ، رواج بدبيني و خصومت در ميان انسانهاست.

3-     آثار وضعي تجسّس :

نوع گناهان آثار وضعي دارند ، تجسّس نيز از جمله آنهاست.

در بعضي از روايات قبلي وارد شده بود كه در عيوب ديگران تجسس نكنيد چراكه خداوند تجسس كننده را رسوا خواهد نمود. ( اصول كافي / كليني ج 2 ص 354)

و از اميرالمؤمنين (ع) نقل شده مي فرمايد : كسيكه از اسرار همسايه خود تفتيش كند پرده اسرار او پاره مي شود.( غررالحاكم ح 8798)

درمان تجسس

ابتدا بايد در آيات و روايات و مفاسدي كه در رابطه با اين صفت خانمانسوز بيان شده است دقت و تأمل كرده، عزم و تصميم راسخ خود را در اصلاح آن بگيرد، آنگاه در ميدان عمل وارد شده از خداوند توفيق مبارزه با آن را بخواهد و چون معمولاً منشأ و مقدمه تجسس، سوءظن است پس بايستي در صورت بروز سوء ظن آن را به فراموشى سپرده، از پى‏گيرى و ترتيب اثر دادن آن دورى بجويد و كار برادر دينى خود را حمل بر صحّت كند. از طرف ديگر خود را مشغول شناسايي عيوب و زشتيهاي خود و اصلاح آنها كند تا نفس فراغتي نيابد. « اگر نفس را مشغول نكني او تو را مشغول مي كند».

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      دوشنبه 30 فروردين 10 رجب؛ ولادت حضرت امام محمد تقي «جواد الائمه»(ع) (195 هـ . ق):

ولادت با سعادت امام جواد (ع) را خدمت همه شما مومنین و مومنات تبریک عرض می کنم و یک روایت از آنحضرت راجع به ایمان و دیندار واقعی خدمتتان عرض می کنم .

امام جواد فرمود: « لَنْ يَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يُؤْثِرَ دِينَهُ عَلَى شَهْوَتِهِ وَ لَنْ يَهْلِكَ حَتَّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلَى دِينِهِ » (بحارالانوار؛جلد75؛صفحه81) اگر مي‌خواهي ببيني دينت كامل است يا نه، ببين اگر امر دائر شد بين دين و نفس، اگر به خاطر دينت پا روي نفست گذاشتي دينت كامل است. ماه رمضان شكم مي‌گويد: بخور. خدا مي‌گويد: نخور. سي روز با اينكه تشنه هستي آب نمي‌خوري. چون ميلت هست ولي خودت را نگه مي‌داري.

حضرت ابراهيم تا صد سالگي بچه‌دار نشد. بعد از صد سالگي خدا به او بچه داد، سيزده ساله شد، خداوند مي ‌فرمايد: اسماعيل را در راه خدا  ذبح کن، غريزه مي ‌گويد: صد سال بچه‌دار نشدی، چاقو را مي‌ گذارد خدا مي ‌فرمايد: نه! مي‌ خواستم ببينم تو دل مي‌ كني يا نه؟

اين را در عروسي دعوت نكنيد. در افطاري دعوتش نكنيد. من از اين خوشم نمي ‌آيد. از هركس خوشمان مي ‌آيد مي‌گوييم: آره. از هركس خوشمان نمي ‌آيد مي‌ گوييم: نه.

امام جواد(ع) فرمود: خواهش نفس را با دين مقايسه كن. اگر امر دائر شد بين غريزه و وظيفه، وظيفه را مي ‌گيري، غريزه را كنترل مي‌ كني دين داري.

2-     يكشنبه 29 فروردين و 9 رجب؛ روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني‏ - پنجشنبه 2 ارديبهشت و 13 رجب؛ تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1358 هـ . ش) - سالروز اعلام انقلاب فرهنگي (1359 هـ . ش):

برای استحکام بخشی کشور لازم است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی توانمندی های لازم را کسب و حفظ نمایند .

29 فروردين روز ارتش، روز خنثى‏ سازى جريان ‏هاى نفوذى‏ بود. از 19 بهمن 57 و ديدار همافران نيروى هوايى ارتش با امام خمينى(ره) ارتشى ‏ها با سرعت بيشترى به انقلاب اسلامى پيوستند و پس از پيروزى انقلاب اسلامى، از همان اولين روز، كار خود را براى دفاع از انقلاب اسلامى ايران شروع كردند.

 اصل 144 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نيز تصريح دارد كه: «ارتش جمهورى اسلامى ايران، بايد ارتشى مكتبى و مردمى باشد و از افراد شايسته استفاده كند تا به اهداف انقلاب اسلامى، مؤمن و در راه تحقق آن فداكارى كنند.»  که الحمدولله این امر تا به امروز انجام شده است .

و همچنین از مهم‏ ترين نيازهاى انقلاب اسلامى پس از پيروزى، پيش ‏گيرى از فعاليت ناجوانمردانه ضد انقلاب در داخل و خنثى ‏سازى توطئه ‏هاى خارجى بود. در آن زمان، دستگاه دفاعى و امنيتى بازمانده از دوره پهلوى، به پاك‏ سازى و بازسازى نياز داشت. بر اساس همين نياز، كميته ‏هاى انقلاب اسلامى با حضور و شركت فعال مردم در مساجد به‏ صورت خودجوش تشكيل شد. دولت موقت ابتدا تلاش داشت اين نيروها را زير سلطه خويش درآورد ولى اين تلاش با مخالفت افراد متعهد اين تشكيلات روبه‏رو شد. در نهايت، اين نهاد تازه ‏تأسيس، زير نظر حضرت امام قرار گرفت. ايشان هم در دوم ارديبهشت سال 1358، به ‏صورت رسمى، فرمان تشكيل اين نيرو را زير نظر شوراى انقلاب صادر كرد. درباره انتخاب نامى كه نشان‏ دهنده روح حاكم بر اين نهاد باشد، بحث‏ هاى فراوانى پديد آمد و در نهايت، اين نهاد عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامى» به خود گرفت.

سپاه پاسداران هنگامى تولد يافت كه انقلاب اسلامى با انواع توطئه ‏ها و شرارت‏ هاى داخلى گروهك ‏ها روبه‏رو بود. مقابله با اين آفت ‏ها، براى نهادى كه هنوز آمادگى دفاعى لازم را به ‏دست نياورده بود، بدون يارى الهى، حمايت و رهبرى حضرت امام خمينى رحمه الله، روحيه انقلابى و شهادت ‏طلبى پاسداران و برخوردارى از حمايت ملت ممكن نبود.

با گذشت زمان، توان مقابله سپاه با حوادث افزايش يافت و در برخورد با ترورها، آشوب‏ ها، درگيرى ‏ها و... فعالانه شركت كرد. سپاه پاسداران با توجه به ضرورت، در عرصه‏ هاى انتظامى، امنيتى و نظامى و حتى عرصه‏ هاى مختلف سازندگى نيز فعال گرديد، به ‏طورى‏كه امروزه بنابر اعتراف همه موافقان و مخالفان سپاه و انقلاب، سپاه يكى از قدرتمندترين نيروهاى نظامى جهان مى ‏باشد.

 بنابراین مهم‏ ترين قلمروهاى عملكرد سپاه در چند محور تقسيم مى ‏گردد:

الف) عرصه نظامى

ب) عرصه امنيتى

ج) فناورى ‏هاى علمى و دفاعى

د) عرصه اقتصادى و سازندگى

و) عرصه ‏هاى فرهنگى و سياسى

مقام معظم رهبرى در ديدار نوروزى با فرماندهان ارشد نيروهاى مسلح با ايشان، مهم ‏ترين شاخصه هويت جمعى نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران را دارا بودن همزمان « توان عملياتى و نظامى» و « انگيزه ‏ها و جهت‏ گيرى‏ هاى معنوى و دينى» دانستند. معظم له تأكيد كردند: در نظام جمهورى اسلامى، وظيفه اصلى نيروهاى مسلح، دفاع از مرزهاى امنيت ملى است، بنابراين بايد توان عملياتى و انگيزه ‏هاى معنوى اين نيروها روز به ‏روز تقويت شود.

حضرت آيت‏ الله خامنه ‏اى با اشاره به‏ وجود دو گروه از نيرو هاى مسلح با دو هويت خاص در بيشتر كشورهاى جهان، گفتند: در برخى كشورها ارتش، نيروى نظاميِ تشريفاتي، زينتي، ويتريني و بدون توان عملياتي و فقط براي حفظ حكومت و امنيت حاكمان است.

رهبر انقلاب اسلامى خاطر نشان كردند: از اين نمونه ارتش ‏ها در منطقه ‏ى ما نيز وجود دارند كه برخى از آن‏ ها از بيش از يك سال گذشته با تمام توان به يمن تهاجم كرده و مردم اين كشور را آماج حملات خود قرار داده‏ اند اما كارى هم از پيش نبرده‏ اند.

حضرت آيت ‏الله خامنه‏اى به گروه دوم از ارتش‏ هاى جهان اشاره كردند و افزودند: اين ارتش‏ ها در ظاهر توان عملياتى و نظامى بالايى دارند اما در ميدان عمليات فقط نظامى‏گرى صِرف و بى ‏منطقى و بى ‏رحمى در دستور كار آن‏ ها است.

رهبر انقلاب اسلامى تأكيد كردند: تنها نيروى مسلح جهان كه هم «مكتبى» است و انگيزه‏ هاى معنوى دارد و هم «كارايى» دارد و در كشورى برخوردار از «استقلال سياسى» عمل مى ‏كند، نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران هستند.

لذا با توجه به اين‏كه تهديدات از سوى دشمنان انقلاب هر روز شدت بيشترى به خود مى گيرد، لازم است نيروهاى مسلح، ارزشمدار و رسالت‏ محور توانمندى‏ هاى خود را هرچه بيشتر روزآمدتر كنند و از هيچ‏ گونه جنگ روانى و تبليغات دورغين بدخواهان داخلى و خارجى نهراسند و در راستاى تقويت بنيه دفاعى كشور در همه عرصه فعاليت داشته باشند.

3-   پنجشنبه 2 ارديبهشت 13 رجب؛ فرخنده ميلاد حضرت اميرالمؤمنين علی‏ بن ‏ابيطالب(ع) (10 سال قبل از بعثت):

به همین مناسبت به بخشی از سیره سیاسی امام علی (ع) در حوزه های مبارزه با انواع فساد و مدیریت جهادی علوی می پردازم چون که نیاز ضروری جامعه امروز جامعه اسلامی است، مانند:

نگاه حضرت امير(ع) به سياست‏:

به ‏طور كلي سياست و حكومت در سبك عالي آن رسالتي الهي است، چنان‏كه اميرمؤمنان(ع) در خطبه سوم نهج‏ البلاغه درباره چرايي پذيرش حكومت مي‏ فرمايند: « اقبال مردم و درخواست آن‏ها و نيز عهد الهي با علما و بزرگان كه در رأس آن امام معصوم(ع) است كه بر ظلم ظالمان و تجاوز تجاوزكاران و محروميت محرومان تحمل نكنند.»

اين يعني ركن اصلي در حكومت كه البته فقدان آن مشكل بشريت است، اين بوده كه افراد مستكبر و طاغوتها روي كار آمده و نظام سياسي، اجتماعي و مالي را در دست گرفته و حق محرومان را ضايع مي‏كنند.

بنابراين در نگاه علوي، حكومت و سياست پيمان الهي و از نظر اسلام وظيفه ‏اي الهي است.

برقراري عدالت اجتماعي، رفع تبعيض‏هاي طبقاتي:‏

اگر كسي بخواهد معناي كامل آنچه حضرت امير(ع) در اين ‏باره مد نظر دارند را دريابد، بايد عهدنامه ايشان به مالك اشتر را مطالعه كند، زيرا ايشان در آن جنبه‏ هاي علمي، اجتماعي و مالي را تبيين كردند كه اگر اجرا شود، بدون ‏شك مشكلات بشر حل مي ‏شود.

امام(ع) از يك‏ سو تصريح دارند مردم بايد دِين خود را نسبت به جامعه با مشاركت در تأمين مخارج آن بپردازند و از سوي ديگر تأكيد مي ‏كنند دريافت ماليات به‏گونه‏اي باشد كه عدالت و حقوق مردم رعايت شود و اين عالي‏ ترين تصوير از نظام مالياتي براي بشر است.

مسأله شايسته‏سالاري:

در نهج ‏البلاغه داريم كه اميرمؤمنان(ع) يكي از كارگزاران خود را تعويض كردند و در نامه ‏اي كه به وي نوشتند، فرمودند: اگر تو را تغيير داديم نه براي آن است كه كار تو مشكل دارد، بلكه هر كسي بايد در جايي كه شايسته است به خدمت گماشته شود ولو از جايي عزل و در جايي ديگر نصب شود. اين يعني شايسته ‏سالاري در عزل و نصب هاي‏ علوي در رديف نخست قرار داشت تا بيشترين خدمات به اسلام و مسلمانان عرضه شود.

نگاه حضرت امير در فقرزدايي‏:

درباره فقرزدايي در حكومت اميرمؤمنان(ع) بايد گفت ايشان در دوران خلافت خود به ‏صراحت اعلام كردند در زمان من در كوفه به ‏عنوان بزرگترين شهر جهان اسلام، وضعيت را طوري قرار دادم كه همه مردم از حداقل هاي زندگي‏ يعني سرپناه، گندم براي تغذيه و آب سالم برخوردار باشند، اين در حالي است ايشان در دوران خلافتشان با سه جنگ نابرابر و تحميلي مواجهه شدند.

برخورد علوي با فرد خطاكار:

ايشان ابتدا با فرد خاطي نامه ‏نگاري كرده و او را محكوم و از مقام خلع مي‏ كردند، افزون بر اين، اموالي را كه از بيت ‏المال برداشته بود، باز‏مي‏ ستاندند؛ هم‏ چنين، اسامي خاطيان و خيانتكاران به بيت ‏المال را اعلام مي‏ كردند تا مردم آن‏ ها را بشناسند. بنابراين، امروز هم ما بايد با تأسي از سيره علوي، افراد خيانتكار را معرفي كنيم تا آن ‏ها كه اموال عمومي را به غارت برده ‏اند، بدانند آبرويي برايشان نمي‏ ماند و از اين رسوايي عبرت بگيرند.

سياست خارجي اميرمؤمنان(ع):

اگر شرايط فراهم بود و مصالح اقتضا مي‏ كرد، حضرت امير(ع) با دشمن اعم از داخلي و خارجي صلح مي ‏كردند، اما توصيه داشتند همواره حواسمان نسبت به دشمن جمع باشد؛ چنان‏ كه در عهدنامه به مالك اشتر فرموده ‏اند: دشمن هيچ‏ گاه از دشمني دست برنمي ‏دارد.

و اين مسير روشني است كه به ‏طور صد‏ در صدي براي امروز ما هم كاربرد دارد و اگر كسي خود را از دشمن فارغ بداند و او را دوست بپندارد، ضربه مي‏خورد.

يك تذكر مهم و اصلي ديگر رهبر معظم انقلاب در اين ديدار به مسؤولان كشور اين بود كه توجه كنند به آمريكا نمي‏شود اعتماد كرد و اعتماد به آمريكا عاقبت خوشي را در نهايت نخواهد آورد. اين تذكر روشن و صريح و به ‏جاي رهبر معظم انقلاب در جمع مسؤولان كشور و خطاب به كساني‏كه مسائل كشور را بر عهده گرفته ‏اند، هم روشن‏كننده سياست جمهوري اسلامي در رابطه با استكبار جهاني است و هم نشان از آن دارد كه هر برنامه و طرحي كه مسؤولان كشور به ‏دنبال اجراي آن هستند بايد بر اساس اتكا به داخل و بدون تصور واهي كمك و حمايت خارجي‏ صورت بگيرد. مسؤولان كشور بايد باور كنند كه حقيقتا آمريكا به آن‏ ها كمكي نخواهد كرد و نه تنها به وعده‏ هاي‏خود عمل نمي‏ كند بلكه تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت كه دولت و ديگر نهادهاي قانوني در ايران با شكست و چالش مواجه شوند. از اين ‏جهت است كه مسؤولان كشور بايد دندان طمع اعتماد به آمريكا را بكشند و با اتكاي به داخل به‏ دنبال حل مشكلات كشور باشند.

ما بايد به خودمان اعتماد كنيم، به خودمان تكيه كنيم و بدانيم مي‏ توانيم و بدانيم كه خداي متعال هم كمك مي‏كند. اميرالمؤمنين مي ‏فرمايد: « فَلَمّا رَاَي اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ عَلَينَا النَّصرَ وَ اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الكَبت » ؛ وقتي ما صادقانه وارد ميدان مي ‏شويم و حركت مي‏ كنيم، خداي متعال نصرت را به ما قطعاً خواهد داد. خب زندگي‏فراز و نشيب دارد؛ زندگي فردي هم فراز و نشيب دارد، چه برسد به زندگي اجتماعي و زندگي يك ملّت. يك جاهايي انسان دچار مشكل مي ‏شود، يك جاهايي دچار ناهنجاري و شرايط نامطلوب مي ‏شود، يك جاهايي هم انسان مواجه با گشايش مي‏ شود؛ همه‏ جورش هست. عمده اين است كه ما آن خطّ مستقيم را و صراط مستقيم را ان ‏شاءالله دنبال كنيم و پيش برويم.»

مشكلات اجتماعي با وجود تبعيض‏هاي طبقاتي مرتفع مي‏شود؟

در اين ارتباط در نهج ‏البلاغه نكات بسياري وجود دارد اعم از رسيدگي به فقرا و طبقات محروم جامعه كه البته عمده مسؤوليت اين امر بر عهده دولت است تا با تدبير و مديريت، كاري كند كه فضا براي سوء استفاده ‏كننده فراهم نباشد و راه دزدي و كلاهبرداري و غارت بيت‏المال مسدود شود. بنابراين، نظارت هم از جانب حضرت(ع) و هم افراد امين ايشان سبب مي‏شد چنين اموري رخ ندهد.

سيره علوي؛ الگوي اقتصاد مقاومتي‏:

اين چرخه ارزشي در زندگي امام علي(ع) كاملاً مشهود و بارز است؛ چنان‏كه اميرالمومنين(ع) به ‏سختي‏كار كرده، قنات و چاه حفر مي‏كردند و نخلستان‏ ها را آبياري مي ‏نمودند، حتي زماني‏كه چاه مورد بهره ‏برداري‏ قرار نگرفته بود، وقف‏ نامه آن ‏را براي مردم و محرومان امضا مي ‏كردند.

از سويي حضرت بسيار كم مصرف بودند، چنان‏ كه در تاريخ خوانده ‏ايم ايشان در شب قبل از ضربت خوردن كه مهمان دختر بزرگوارشان بودند، وقتي دو نوع طعام بر سر سفره ديدند، خطاب به دخترشان فرمودند: كجا ديده ‏اي‏ پدرت دو نوع خورش در سفره ‏اش باشد لذا حضرت قبول نكرده و تنها با نان و نمك افطار نمودند.

از سال 69 تاكنون كه شعار سال براى جهت‏ دهى مسؤولان و مردم به سمت اهداف راهبردى كشور، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامى برگزيده مى‏شود، بيش از ده مورد آن با ماهيت اقتصادى در قالب شعارهايى چون؛ انضباط اقتصادى، صرفه ‏جويى، شكوفايى، اصلاح الگوى مصرف، همت و كار مضاعف، جهاد اقتصادى، توليد ملى، حماسه اقتصادى، اقتصاد و فرهنگ و... بوده است. خود اين مسأله بيانگر اهميت موضوع و وجود مشكلات حل‏ نشده در اين‏ زمينه، وجود دغدغه در  بين مسؤولان نظام نسبت به معيشت مردم و نقش اقتصاد در تأمين اهداف نظام و تأثير آن در ساير عرصه‏ ها به‏ ويژه صحنه رويارويى با نظام استكبارى است.

با اين نگاه واژه ‏هاى « اقدام و عمل» به اقتصاد مقاومتى منضم شده تا شاهد اتفاقات عملى و عينى در زمينه تحقق مقاوم‏ سازى اقتصاد باشيم.

اقتصاد مقاومتى بر انسداد انواع نفوذ دشمن به ‏ويژه نفوذ اقتصادى تأثير مستقيم ‏دارد و اقتصاد مقاومتی از سوء استفاده ابزارى و سياسى از بهانه تحريم جهت تعميم الگوى مذاكره به ساير حوزه ‏ها مقابله می کند و در هم تنيدگى مسائل كشور به ‏ويژه مباحث فرهنگى در اقتصاد و گره خوردن حل بسيارى از مشكلات اجتماعى با موضوع اقتصاد مثل بيكارى‏ و امكان مقابله ريشه ‏اى با پديده‏ هاى اجتماعى مانند ازدواج و حفظ خانواده‏ها و همچنین مقاوم‏ سازى اقتصاد به مفهوم مصونيت بخشيدن به زير ساخت‏ هاى اقتصادى كشور تأثير زيادى بر مسائل نظامى، امنيتى و دفاعى دارد.مانند : رفع تهديدات‏ و افزايش قدرت دفاعى‏  .

با همين نگاه است كه امام خامنه‏اى (مدظله‏العالى) در پيام نوروزى امسال به‏ صراحت فرمودند: اصل قضيه اين است كه ملت ايران بايد بتواند كارى بكند كه خود را در مقابل تهديدهاى دشمن و دشمنى‏ هاى آن‏ها از آسيب‏ پذيرى‏ خارج كند. ما بايد كارى كنيم كه در مقابل تهديد دشمنان آسيب‏ پذير نباشيم. آسيب ‏پذيرى را بايد به صفر برسانيم.

سخن آخر اين‏كه رهبر معظم انقلاب علاج بسيارى از مسائل اولويت‏ دار و حتى فورى امروز كشور را پياده ‏سازى اقتصاد مقاومتى دانسته و تأكيد دارند كه « اقتصاد مقاومتى؛ اقدام و عمل»، راه و جاده مستقيم و روشنى است به سمت آن ‏چيزى كه به آن احتياج داريم.

امام خامنه‏ اى در سخنرانى نوروزى در حرم رضوى در تبيين فراز ديگرى از راهكارهاى « اقدام و عمل» در « اقتصاد مقاومتى» فرمودند: ما بالاخره تجارت خارجى داريم؛ بايد وارد كنيم ليكن توجه كنيم كه اين خريدهاى‏ ما قدرت داخلى و توليد داخلى را تضعيف نكند.

مضمون صحبت‏هاى مقام معظم رهبرى اين است كه « نگوييد نمى‏شود، بايد قاچاق را از مرز، قبل از مرز و تا مغازه دنبال كنيم.» اين دستور خيلى صريح است و سازمان حمايت و سازمان بازرسى و نظارت بر قيمت توزيع كالا و خدمات كه در دل سازمان حمايت است به ‏عنوان يكى از كاشفان در اين‏ زمينه و در رابطه با قاچاق كالا بايد فعاليت‏ هاى لازم را انجام دهند.

مسؤولان نظام اسلامي به سيره امام علي(ع) تأسي كنند:

ايشان در عين حال كه پركار و كم‏ مصرف بودند اما بخش اعظم درآمد خود را به محرومان و فقرا انفاق مي‏ كردند؛ لذا از هر سه جنبه توليد، مصرف و توزيع، الگوي اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي براي همه كارگزاران و مسؤولان نظام اسلامي به‏ شمار مي‏ روند.

و طبق فرمايش مولاي متقيان علي عليه‏السلام در خطبه 27 نهج‏ البلاغه: « فو الله ما غزي قوم قط في عقر دارهم الا ذلوا»؛ اگر دست روي دست گذارده و با بصيرت انقلابي راه را بر نفوذ بيگانه نبنديم، قطعاً طعم تلخ ذلت و شكست را خواهيم چشيد!

اما آنچه فراتر از اين تهديدات به ‏عنوان بزرگترين و مهم ‏ترين تهديد بر سر راه مردم و انقلاب اسلامي ايران احساس مي‏شود، نوع رفتار دولت آمريكاست! دولتمردان آمريكا كه خود را كدخداي جهان مي‏ دانند، در واقع عامل اصلي آشوب و فتنه و ناامني نه فقط در ايران و منطقه و جهان اسلام كه در سطح دنيا مي باشند. هر جاي دنيا كه آتش فتنه و ناامني را برافروخته مي‏ بينيم، ردپاي شيطان بزرگ آمريكا را به ‏خوبي در آن جا احساس و مشاهده مي‏ نمائيم.

امروز بدعهدي آمريكا در قبال برجام و تعهداتي كه در ضمن مذاكرات كم نظير هسته‏اي بر روي كاغذ ثبت گرديد و خيز برداشتن براي برجام ‏هاي بعدي و برنامه ‏ريزي تهديدات و فشارها و تحريم هاي بيشتر عليه جمهوري اسلامي، گواه اين حقيقت است كه هدف اصلي شيطان بزرگ و همپيمانانش در اروپا و منطقه، همواره چيزي نبوده است جز تغيير حاكميت سياسي و انقلابي و ديني در ايران بزرگ و مقتدر و تغيير حاكميت در ايران يعني شكست انقلاب اسلامي و نااميدي توده ‏هاي مسلمان و مظلوم دنيا نسبت به مبارزه با توطئه‏ هاي نظام سلطه و استكبار جهاني و صهيونيزم بين‏ الملل و البته اين هدف شوم محقق نخواهد شد مگر از مجراي تغيير ذائقه و سبك زندگي مردم ايران.

اين همان مهم ‏ترين تهديدي است كه هر چند به صورتي خاموش عليه ملت ايران در جريان است و متأسفانه برخي تحولات و محاسبات غلط دولتمردان و نخبگان سياسي در داخل نيز به‏ منزله پالسهايي اميدوار كننده به دشمنان قسم ‏خورده انقلاب اسلامي، زمينه را براي عوامل نفوذ فراهم‏ تر نموده است.

4-   فضیلت اعتکاف:

هیچ گنجی بی دد و بی دام نیست             /           جز به خلوتگاه حق، دل رام نیست

انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدة عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم میکند و فرصت و مجالی میدهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوهگری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگیهای روزمره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: « فِی التَّوْراةِ مَکْتُوبٌ یَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبادَتی اَمْلاءُ قَلْبَکَ غِنیً وَلا آکِلْکَ إِلی طَلَبِکَ وَعَلَیَّ اََنْ اَسُدَّ فاقَتَکَ»( اصول کافی؛ جلد 2؛ صفحه 83) در تورات نوشته شده است: ای فرزند آدم! برای انجام عبادت من فراغتی به وجود بیاور تا من دل تو را از بی نیازی سرشار سازم و بدون اینکه تو طلب کنی، حاجتت را برآورده کنم و من خود را ملتزم میدانم که حوائج تو را برطرف نمایم.

و نیز آن حضرت نقل نموده که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: « أفْضَلُ النّاسِ مَنْ عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها وَاَحَبَّها بِجَسَدِهِ وَتَفَرَّغَ لَها» (اصول کافی؛ جلد 2؛ صفحه 83) ؛ با فضیلتترین مردم کسی است که عاشق عبادت باشد و با اشتیاق تمام عبادت را به آغوش بکشد و با جسمش آن را دوست بدارد و برای آن فراغتی به وجود بیاورد.

مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می گردند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است. اعتکاف گشت و گذاری است در کوچه پس کوچههای درون و گشتن در دنیای «تو در تو»ی دل و شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود. اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه است، منتهی با ره توشه درون سازی. اعتکاف هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن است و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم. اعتکاف تمرینی است سه روزه، با « قیام» و شب زنده داری و « صیام » و روزه داری تا یک عمر در معبد نیاز و سجده گاه راز و نیاز، معتکف حریم بندگی باشیم. اعتکاف اهل عبادت را «عید حضور» است و اهل غفلت را روزنهای به سوی نور.

خواندن و شنیدن کجا و دیدن و چشیدن کجا.

5-   مشکلات و علل عقب ماندگی بخش جوادآباد:

پیرو سخنان و هشدارهای هفته گذشته مبنی بر علل عقب افتادگی بخش جوادآباد مجددا عرض می کنم که یکی از مصادیق بی توجهی به مردم بخش و حتی معامله کردن سر مسؤلیتها در بخش است مانند همین انتخاب نشدن شهردار و بلاتکلیفی آن است .

چرا به نظر شورای شهر بی توجی می شود؟ مگر چند بار اشخاصی به عنوان شهردار معرفی نشده اند پس چرا قبول نمی کنند؟ آیا می خواهند شهردار به اونها خدمت کند یا به مردم ؟ در انتخاب شهردار عده ای دارند قدرت نمایی می کنند و هرکس غیر از شوراها می خواهند شهردار انتخاب کنند. حالا چرا  و دنبال چه منافعی هستند خدا عالم است . متاسفانه هم مسولین شهرستان و هم مسولین استان نسبت به این قضیه کوتاهی می کنند و نظر شورای شهر را اعمال نمی کنند و مدیریت در این زمینه خیلی ضعیف است .حتی می گویند اگر فلانی که مد نظر خودشان است، باشد از لحاظ مالی تأمینش می کنیم اما اگر کس دیگری باشد تامین مالی نخواهد شد. خب این با کدام اصول قانونی و اخلاقی و خدمتگذاری به مردم سازگاری دارد؟

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

نماز جمعه 27/01/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(23) (حق همسایه(عدم استراق سمع ))

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع:.....

مشروح خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      دوشنبه 30 فروردين 10 رجب؛ ولادت حضرت امام محمد تقي «جواد الائمه»(ع) (195 هـ . ق):

2-     يكشنبه 29 فروردين و 9 رجب؛ روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني‏ - پنجشنبه 2 ارديبهشت و 13 رجب؛ تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1358 هـ . ش) - سالروز اعلام انقلاب فرهنگي (1359 هـ . ش):

3-   پنجشنبه 2 ارديبهشت 13 رجب؛ فرخنده ميلاد حضرت اميرالمؤمنين علی‏ بن ‏ابيطالب(ع) (10 سال قبل از بعثت):

4-   فضیلت اعتکاف:

5-   مشکلات و علل عقب ماندگی بخش جوادآباد:


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز4
دیروز8
این هفته37
این ماه166
مجموع12937