اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397.
تاریخ شمسی :
الإثنين 8 شعبان 1439.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 03 اردیبهشت 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

 

نماز جمعه 03/02/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: جایگاه حضرت علی (ع) نزد پیامبراکرم (ص)

اما موضوع بحث ما چون که در ایام ولادت امیر المومنین حضرت علی (ع) هستیم راجع به جایگاه حضرت علی (ع) نزد پیامبر اکرم (ص) است:

شباهت های علی (ع) و هارون:

شباهت اول: ....

شباهت ...:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 15 رجب وفات حضرت زينب كبري(س) (62 هـ .ق):

2-     ارتباط سالگرد سه شهيد پرافتخار هفته، آيت‏الله شاه‏آبادي و شهيدان قرني و شيرودي و عزت و سربلندي ملت غيور ايران با نصرت و امداد غيبي خداي متعال در صحراي طبس (إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ):

3-   اعتكاف:

4-   رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان فرمودند : مقابله با جنگ نرم نیازمند تربیت جوانان انقلابی و مصمم است:

5-    رهبر معظم انقلاب در ديدار نخست وزير ايتاليا به مطالب مهمی اشاره فرمودند:

6-    موج ‏سواري رسانه ‏هاي بيگانه در قبال حادثه دهشتبار و منزجركننده هفته گذشته در ورامین(قتل دختر بچه افغان ):

7-   پنجشنبه 9 ا رديبهشت روز شوراها، هفته شهر و شهروند (9 تا 15 ارديبهشت):

=================

نماز جمعه 03/02/1395

 مشروح خطبه اول

موضوع: جایگاه حضرت علی (ع) نزد پیامبراکرم (ص)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:رُوِیَ عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « اِنَّ اَولِیاءَ اللهِ تَعالی کُلُّ مُستَقرِبٍ اَجَلَهُ وَ مُکَذِّبٍ اَمَلَهُ »

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: کسانی که از اولیاء و دوستان خداوند هستند، پایان زندگی خویش را نزدیک می بینند و آرزوهای زندگی خود را دروغ می دانند. اولیای خدا یعنی کسانی که یک رابطه و پیوند دوستی و محبّتی درونی با خداوند دارند دارای چهار نشانه می باشند، دو نشانۀ آن درونی و دو نشانۀ دیگرش بیرونی است. دو نشانۀ درونی را عرض کردم.

اما دو نشانۀ بیرونی عبارتند از: « کَثیرٍ عَمَلُهُ قَلیلٍ زَلَلُهُ» . اعمال شایسته و صالح را زیاد وفراوان انجام میدهند، و لغزشها و گناهان آنان در زندگی کم و اندک میباشد.

اوّل: اعمال شایسته و خوب خود را در دنیا زیاد و فراوان میکند، زیرا انجام اعمال خوب و نیکو را دوستِ او دوست دارد و با این اعمال جلب رضایت محبوب خود را کرده و به او نزدیک میشود.

دوّم: لغزشها و گناهان آنها در زندگی کم و اندک است، زیرا انجام گناه باعث سخط و غضب و دوری او از محبوبش میشود. . (غرر الحکم و درر الکلم؛ صفحه 165؛ روایت 3221)

بنابراین فرد با تقوا می تواند هم اعمال شایسته و خوب خود را در دنیا زیاد کند و هم لغزشها و گناهان خود را در دنیا به حداقل برساند .

اما موضوع بحث ما چون که در ایام ولادت امیر المومنین حضرت علی (ع) هستیم راجع به جایگاه حضرت علی (ع) نزد پیامبر اکرم (ص) است:

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم :«....  فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (61)» (سوره آل عمران) بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت‏خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.

و قال رسول الله (ص) : « عَلِيٌّ مِنِّي بِمَنْزَلَةِ رَأْسِي مِنْ بَدَنِي» (بحارالانوار؛جلد38؛صفحه319)

حدیثی است به نام حدیث منزلت که بین شیعه و غیر شیعه متواتر بوده و احدی نتوانسته این حدیث و روایت را از نظر سند و مدرک رد کند یا مورد خدشه قرار دهد. در این روایت پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند : « أنتَ مِنِّي‌ بمَنزِلَةِ هَارونَ مِن‌ مُوسَي‌ إلا أنَّه‌ لانَبيَّ بَعْدي‌« (کافی ؛جلد 8؛صفحه107-صحیح مسلم؛جلد7؛صفحه 120) ای علی ! جایگاه و مقام و منزلت تو نسبت به من همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی است جز اینکه پیامبری پس از من نیست.

در این حدیث دو نکته وجود دارد :

1-     از نظر نَسَبی امیرالمومنین (ع) پسرعموی پیامبر است و برادر نَسَبی پیغمبر اکرم (ص) نیست، ولی هارون برادر نَسَبی موسی بود.

2-     هارون مقام نبوت را داشت ، اما حضرت علی (ع) به حسب ظاهر مقام پیامبری را ندارد و به غیر از مسأله برادری و مقام پیغمبری همه شئون هارون ، برای امیرالمومنین(ع) برقرار است.

شباهت های علی (ع) و هارون:

در اینجا به بررسی موقعیت هارون نسبت به حضرت موسی می پردازیم و با موقعیت حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) مقایسه می کنیم.

شباهت اول:

حضرت موسی چون یک نفر را کشته است ، وقتی می خواهد پیش فرعون برود ، از خدا درخواست می کند تا به او شرح صدر بدهد : « رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي (25) .....وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي (29) هَارُونَ أَخِي (30) اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي(31)» (سوره طه) یعنی خدایا در برابر همه این سختی ها به من شرح صدر بده . شرح صدر من ، برادرم هارون است . اگر هارون با من باشد خیالم جمع است و با خیال راحت با هم به قصر فرعون می رویم.

خدا هم در جواب فرمود: « قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى (36) »(سوره طه)جواب سوال هایت را دادم . قبول کردم که هارون شرح صدر تو باشد.

اما فرقی که بین موسی (ع) و پیغمبر اکرم (ص) وجود دارد این است که پیغمبر ختمی مرتبت دست به دعا بر نداشت و از خدا تقاضای شرح صدر نکرد . خدا هم بر حبیبش منت گذاشت و بدون سوال و خواستن ، به او شرح صدر داد. خداوند در سوره انشراح خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: « أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (1) وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ (2) الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ (3)» (سوره انشراح) ای پیغمبر ما! سینه ات تنگ بود و احساس ثقل و سنگینی می کردی . همچنین کمرت در اثر این سنگینی نزدیک بود بشکند ، ولی ما به تو شرح صدر دادیم و بار سنگین رسالت را از دوشت برداشتیم و نگذاشتیم کمرت بشکند.

شرح صدر پیامبر (ص) چه کسی بود ؟ طبق تفاسیر و روایات ، خدای منان به وجود علی (ع) تنگی سینه پیغمبر را مرتفع و از شکستن کمر حضرت جلوگیری کرد.(تأویل الآیات ؛صفحه454) یعنی « أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ بعلی (ع)» علی یعنی شرح صدر پیامبر (ص) یعنی بردارنده احساس سنگینی و بازدارنده شکستگی کمر پیغمبر(ص).

در ادامه سوره انشراح هم می خوانیم: « فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ (7)» (سوره انشراح) یعنی وقتی اعمال حجة الوداع را پایان دادی « وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ (8)» (سوره انشراح)؛ علی (ع) را در غدیر خم برای خلافت نصب کن . بعد از آن هم مأموریتت به پایان می رسد و آماده باش به سوی ما برگردی.

در این جا به مواردی از شرح صدر بودن حضرت علی (ع) برای پیغمبر اکرم (ص) اشاره می کنم:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : «مَا قَامَ وَ لَا اسْتَقَامَ دِینِی اِلَّا بِشَیئَینَ : مَال خَدِیجه وَ سَیفِ عَلِی بْنِ اَبِی‌طَالِبٍ» (شجره طوبی؛جلد2؛صفحه233)قامت اسلام راست نشد و حیات پیدا نکرد مگر به واسطه دو چیز : یکی ثروت حضرت علی (ع) و دیگری شمشیر حضرت علی (ع).

حضرت در روایت دیگری فرمودند :« الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي السَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّيْفِ‌« (کافی ؛جلد5؛صفحه2) تمام خوبی ها در شمشیر و زیر سایه شمشیر است.

یعنی اگر علی (ع) نبود فاتحه همه خوبی ها خوانده شده بود.

در جنگ احزاب:

کدام شمشیر است که تمام خوبی ها زیر سایه آن است؟ رسول اکرم (ص) فرمودند: « ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین» (خصال؛صفحه579) یک ضربت علی (ع) در جنگ احزاب (خندق) افضل و برتر از عبادت جن و انس از ابتدای خلقت تا پایان آن است.

هیچ کس برای مبارزه با عمر بن عبدود اعلام آمادگی نکرد . اما مولا با این که از نظر سِنّی جوان بود پذیرفت و عمربن عبدود را با ضربتش از پای درآورد.

در جنگ خیبر

پیامبراکرم (ص) هرکس را برای فتح قلعه فرستاد ترسید و برگشت. حضرت فرمودند : « لُاعطِینَّ الرّایةَ غَدا رَجُلاً یحِبُّ اللّهَ ورَسولَهُ، ویحِبُّهُ اللّهُ ورَسولُهُ، کرّارا غَیرَ فَرّارٍ، لا یرجِعُ حَتّى یفتَحَ اللّهُ عَلى یدَیهِ » (کافی ؛جلد8؛صفحه351) فردا پرچم پیروزی را به دست کسی خواهم داد که او خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند . او حمله کننده مکرر است و در جنگ فرار نمی کند و بر نمی گردد تا خدا به دست او نصرت و پیروزی را نصیب شما کند.

فردا همه دیدند پیامبر (ص) پرچم را به دست امیرالمومنین (ع) داد و مولا هم رفت و مرحب خیبری را از بین برد و قلعه خیبر را فتح کرد.

در جنگ ذات السلاسل:

این جنگ را از این جهت ذات السلاسل  می گویند که دشمنان شمشیرهای غول پیکری به بدنهایشان بسته بودند و اگر کسی آنها را نگاه می کرد وحشت می کرد . دوازده هزار پهلوان که کاملا مسلح بودند هم پیمان شدند تا فاتحه اسلام را بخوانند . پیامبر هر کس را فرستاد ترسید و برگشت ، اما وقتی حضرت علی (ع) را فرستاد ، مولا خیلی از آنها را کشت و مابقی را اسیر کرد . خدای منان هم آیاتی را در شأن این جنگ نازل کرد(بحارالانوار؛جلد21؛صفحه66) : « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا (1) فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا (2) فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا (3) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا (4)» (سوره عادیات) خداوند در این جنگ چند قسم یاد کرده است که عجیب است ! می فرماید : قسم به مرکب هایی (اسب هایی ) که علی (ع) و یارانش بر آن ها سوار شدند ! قسم به شیحه اسب هایی که علی (ع) و یارانش بر آنها سوار شدند ! قسم به گرد و غبار و جرقه های زیر پای مرکب های علی (ع) و یارانش!

شباهت دوم : آسانی کار

حضرت موسی از خدا تقاضا کرد: « وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي (26)» (سوره طه) خدایا امر مرا آسان کن . خداوند نیز هارون را به موسی داد تا برای او یُسر باشد.آسانی کار پیغمبر اکرم (ص) نیز به وجود علی (ع) بود؛ چراکه هرگاه تهدیدی برای جان پیامبر پدید می آمد این علی (ع) بود که برطرف کننده مشکلات می شد . به عنوان نمونه در جنگ احد وقتی دشمن ، پیغمبر اکرم(ص) را محاصره کرده بود ، جبرائیل نازل شد و شمشیر ذوالفقار را برای مولا آورد که بر روی آن دو شعار وجود داشت. یک شعار عمومی که «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَيفَ اِلاّ ذُو الفَقار» (بحارالانوار؛جلد20؛صفحه73) و یک شعار خصوصی که خطاب به پیامبر (ص) بود و آن این بود : ای حبیب ما ، ای رسول ما ! « نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب» علی (ع) که محل ظهور و بروز عجایب است را صدا بزن ! « تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب» تا بیاید تو را کمک کند.

یا این وقتی که پیامبر (ص) می خواست از مکه بیرون برود امیرالمومنین (ع) را برای خوابیدن در جای خود انتخاب کرد.

در روایت آمده است که خدای منان به جبرائیل و میکائیل فرمود: من پیش شما دو نفر، عقد برادری خوانده ام . یکی از شما عمرش کوتاه تر از دیگری است . کدام یک حاضرید عمرش را فدای دیگر کند؟ هر دو فرشته به هم نگاه کردند و جوابی ندادند . آنگاه خطاب شد : نگاه کنید به زمین و علی را ببینید که به جای پیغمبر (ص) خوابیده است . آن دو نیز بینشان عقد برادری خوانده شده است.(بحارالانوار؛جلد36؛صفحه43)

شباهت شوم: جانشینی

حضرت موسی یکی از تقاضاهایش این بود که خدایا برادرم هارون را وزیر و جانشین من قرار بده. خدای منان نیز دعای موسی را مستجاب کرد. و به همین صورت پیغمبر اکرم (ص) از طرف خدا، پست وزارت و جانشینی بلافصل را به حضرت علی (ع) عنایت فرمود. روایت الدّار (خانه ) را شیعه و سنی قبول دارند که پیامبر اکرم(ص) در همان اولین روزهای تبلیغ رسالتش فامیل های نزدیک را دعوت کرد و امیرالمومنین (ع) را به عنوان وزیر و وصی و جانشین خود معرفی کرد .(بحارالانوار؛جلد35؛صفحه144-کنزالعمال؛جلد13؛صفحه131)

در اینجا سوالی مطرح می شود و آن این که حضرت هارون برادر نسبی موسی بود . پس چگونه در روایات داریم که رسول اکرم (ص) خطاب به مولا فرمودند : « انت أخي في الدنيا والآخرة» (مناقب آل ابی طالب؛جلد2؛صفحه33-ینابیع المودة؛جلد1؛صفحه178) تو در دنیا و آخرت برادر من هستی . این چه نحوه برادری است ؟

علتش این است که با این که قرآن فرموده : « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (49)» (سوره حجرات) همه مومنین با هم برادرند ، ولی پیامبر اکرم (ص) بعد از هجرت بین افرادی که از نظر صفات روحی و ایمانی مشابه بودند ، عقد برادری خواند . به عنوان نمونه بین اولی و دومی و بین سومی و عبدالرحمن ابن عوف و بین سلمان و ابوذر ، عقد برادری خواند ؛ زیرا این ها هم سنخ و از نظر ایمانی به هم نزدیک بودند . قضایا که تمام شد همه می گفتند : چرا پیامبر (ص) علی (ع) را برادر کسی قرار نداد؟ در این هنگام رسول اکرم (ص) خطاب به مولا فرمودند: « یا علی ما أخَّرْتُكَ الا لِنَفْسِي» (احتجاج ؛جلد1؛صفحه162) ای علی ، تو را با کسی برادر نکردم چون برای خودم گذاشتم ، و فرمودند « انت أخي في الدنيا والآخرة » تو در دنیا و آخرت برادر من هستی . پیغمبر اکرم (ص) در عقد برادری ، غیر از علی (ع) احدی را برادر خود قرار نداد ؛ زیرا نزدیک ترین فرد به حضرت در علم ، قدرت ، اخذ وحی و در قرب به خدا ، علی (ع) بود.

همچنین ابن عباس نقل می کند ، وقتی پیامبر اکرم (ص) از خدا خواست « ... رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80) » (سوره اسراء) خدایا مرا با صداقت وارد کن  و با صداقت خارج ساز و از نزد خودت برای من یک سلطان و حجتی یاری بخش قرار بده ، دعای پیغمبر مستحاب شد و خداوند امیرالمومنین (ع) یعنی سلطان نصیر را به حضرت داد.(مناقب آل ابی طالب؛جلد1؛صفحه341)

در قرآن هم خدای منان می فرماید : « ...  إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ (33)» (سوره الرحمن) اگر قدرت دارید به اوج آسمان بروید ، یا این که به اعماق زمین بروید ، بروید ، ولی بدانید که از سلطه و سلطنت و ولایت امیرالمومنین (ع) بیرون نیستید . زیرا همان گونه که گفتیم یکی از معانی سلطان ، حضرت علی (ع) است.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 15 رجب وفات حضرت زينب كبري(س) (62 هـ .ق):

وفات این بانوی ولایت مدار عاشورایی را خدمت همه شما نمازگزاران عزیز تسلیت عرض می کنم.

در تداوم نهضتی که حضرت زهرا(س) در حمایت از امام معصوم زمان خویش و انقلاب علیه باطل در پیش گرفت، حضرت زینب (س) نیز در واقعه کربلا، دوشتادوش امام معصوم حضور داشت و پس از شهادت او نیز پیام قیامش را دبه گوش تمام جهانیان ابلاغ کرد.

حضرت زینب (س) هنگامی که به سال های تشکیل زندگی نزدیک شد، از این امر پسندیده الهی سرباز نزد؛ امّا در ازدواج با پسر عموی خویش شرطی بسیار نیکو قرار داد: اینکه هرگز و در هیچ لحظهای از برادرش اباعبدالله(ع) جدا نشود.

نقش آن حضرت در قیام عاشورا، صرفاً نباید از دیدگاه احساسی و روابط نَسَبی تحلیل کرد؛ بلکه در آن واقعه، حضرت زینب(س) خود را فردی می بیند که باید از جان امام خویش محافظت کند و در رکاب او باشد در آن حادثه و مصیبت مهیب که تمام بار غم و اندوه، بر دوش حضرت زینب (س) بود و او باید آغوش تسکین خود را به روی تک تک بازندگان عاشورا می گشود، و در مقام الگو و مقتدای تمام حاضرین صحنه عاشورا قرار داشت به همین لحاظ، هرگز لحظه ای زیر بار غم و ماتم قامت خم نکرد و آزادگی و غرور و حیا و عفت خویش را از یاد نبرد. او بهترین نمونه برای زنان آزاده و خدا جوی روزگار است.

2-     ارتباط سالگرد سه شهيد پرافتخار هفته، آيت‏الله شاه‏آبادي و شهيدان قرني و شيرودي و عزت و سربلندي ملت غيور ايران با نصرت و امداد غيبي خداي متعال در صحراي طبس (إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ):

گروه فرقان پس از ترور شهيد قرني در بيانيه‏اش، دلايل اين ترور را اين‏گونه اعلام كرد:

«...... همكاري با رژيم طاغوتي قبلي، همكاري با رژيم ضد توحيدي فعلي و سرسپردگي به ديكتاتوري آخونديسم، مفسد في الارض‏ ......و بازسازي ارتش از جمله دلايل ترور سپهبد قرني بود»

جايگاه قرني را به اختصار مي‏توان در حضور مردانه و آگاهانه ‏اش در مقابله با غائله كردستان و هوشياري او در قبال سايه سازش دولت موقت، ديد.

و شیرودی که با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود، در جریان یکی از مأموریت‏ های خود با سرپیچی از فرمان بنی ‏صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه ۲ خلبان همفکر خود و با ۲ هلی ‏کوپتری که در اختیار داشتند، در طول ۱۲ ساعت پرواز بی ‏نهایت حساس و خطرناک که وی به‏ عنوان تنها موشک‏ انداز پیشاپیش ۲ خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد. با اوج ‏گیری جنگ کردستان، شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند.

وی در چند عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردی غرب کشور وارد کرد.

شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از ۴۰‏بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‏کوپترش، باز سرسختانه می ‏جنگید.

با آغاز مبارزات سياسي - مذهبي امام خميني(ره) در سال‏ هاي اوايل دهه 40، شهيد شاه ‏آبادي نيز به ‏منظور ياري زعيم و مقتداي خود وارد عرصه مبارزه عليه رژيم پهلوي شد. شهيد شاه‏ آبادي همچون بسياري از روحانيون مبارز ديگر بر اثر مجاهدت ‏هاي پي ‏در پي در سال 52 تا 57 در چند نوبت به زندان افتاد و مدتي را نيز در تبعيد گذراند.

طبس، شكستي مطلق براي فرار از شكست نسبي طبس براي مردم ايران فراتر از نام بياباني در دوردست است. طبس براي مردم ايران يك خاطره است. خاطره‏اي از محافظت طبيعت از سرزمين و مردمي كه به ‏هيچ ‏وجه نمي‏ توانند زور و زورگويان را تحمل كنند.

با اين همه شكست بدون جنگ در ايران براي كشوري كه همواره بر اقتدار ناشي از تجهيزات نظامي و توان اطلاعاتي خود مي ‏باليد، قابل تحمل نبود. به ‏همين‏ دليل در نخستين روز خرداد 59، آمريكا و بازار مشترك اروپا ايران را مورد تحريم اقتصادي قرار دادند. اقدامي كه با مسدود كردن دارايي ‏هاي ايران در 14 تير 59 ادامه يافت.

اما نهضت الهي ما حساب حسابگران را باطل كرد و باز نمي‏ فهمند. حسابهاي مادي‏ گران كه گمان مي‏ كردند ملت ما با نداشتن هيچ‏ چيز، امكان ندارد قدرتهاي بزرگ را در هم بشكند، غلط درآمد. حسابگران مادي‏ گرا در حسابشان نمي‏ آمد كه يك ملتي با دست خالي بر قدرتهاي شيطاني، با همه جهازهاي مدرن، با همه سلاحهاي روز كه هيچ در دست ملت نبود و همه در دست مقابل ملت، پيروزي حاصل بشود. محال مي‏ نمود و محال مي‏ دانستند كه اين ‏قدرت شيطاني و سد عظيم ابليسي شكسته شود و اين بطلانِ ماديت هست.

امام خمینی(ره) فرمودند: آنان كه رمز پيروزي را مجهز به جهاز شيطاني و «ميگ»ها و «ميراژ»ها مي‏ دانند و ايمان به غيب و خداوند قادر را به‏حساب نمي‏ آورند و دم از پيروزي قادسيه مي‏ زنند و رمز پيروزي قادسيه و مؤمنان صدر اسلام را بازنيافته ‏اند و قدرت ايمان و شهادت‏ طلبي را نمي ‏فهمند، بايد با شكست مفتضحانه روبه‏ رو شوند و گوشمالي الهي ببينند.

شروط برخورداري از امداد غيبي‏ به فرموده امام خمینی عبارتند از:

1. ايمان ثابت             2 . نصرت به دين خدا و نظام اسلامي‏               3. وحدت كلمه‏     

 4. استقامت‏               5. خدمت خالصانه‏                                     6. فداكاري‏

مطمئن باشيد وقتي خدا با شما است، همه‏ چيز با شما است. شما خدا را داريد و لو اين‏ كه پشتوانه از شرق و غرب نداريد. شما ملت معظم كه مي ‏خواهيد از دين خدا دفاع كنيد و نگهبان كشور ولي الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا باشيد، مطمئن باشيد كه دست قدرت خداوند قادر بر سر شما سايه افكنده و عنايات غيبي شامل حال شما است و شر اشرار و توطئه ‏هاي شرق و غرب را خنثي خواهد فرمود.

3-   اعتكاف:

با آغاز ماه رجب، ماه بندگي خدا و فراهم شدن زمينه ‏اي براي راز و نيازي خالصانه و عاشقانه با خداي متعال، افراد مختلف اعم از كوچك و بزرگ، مرد و زن، جوان و نوجوان شور و شوق خاصي براي شركت در مراسم معنوي اعتكاف دارند تا سه روز با خود و خداي خويش خلوت نموده و توشه‏ اي براي بهره‏ وري بهتر از ماه مبارك رمضان بردارند.

انسان نيازهاي گوناگوني دارد و خداوند متعال نيز در مقابل اين تنوع نيازها، عبادت‏ هاي متنوعي را قرار داده و هر عبادتي نياز خاصي را برآورده مي ‏كند. براي مثال، نماز را در پنج نوبت قرار داده تا غبار غفلت از مبدأ آفرينش و دل‏ مشغولي به دنياي فاني را از روح انسان بزُدايد و بعد از چندين ساعت دل‏ مشغولي‏ هاي مادي و دنيايي، به دل آدمي‏جلا داده شود و نور الهي از آن منعكس گردد.

اعتکاف آثاری دارد مانند :

الف) پاكي و نجات: اعتكاف آثار معنوي بسياري دارد كه پاك شدن از گناهان و دوري از عذاب خداوند، گوشه‏اي از آن مي ‏باشد. پيامبر اسلام(ص) فرمود: «وقتي معتكف از عملش فارغ مي‏ شود و اعتكافش تمام مي‏ گردد، به او مي ‏گويند: از گناه خويش خارج شو، همانند روزي كه از مادر به دنيا آمدي».

الف) دعوت به‏ خوبي‏ ها       ب) سنتي نيكو براي جامعه     ج) گاه تأمل و تفكر    د) فرصتي براي خدايي شدن

ه) دفاع از ارزش‏ ها: با تحقق انقلاب اسلامي، دست تمام ابرقدرت ‏ها قطع شده و سفره ‏اي كه كارگزاران سرسپرده براي آنان گسترده بودند، جمع گرديد. دشمنان آن‏چنان عصباني شدند كه نتوانستند خشم خود را فرو برند و توطئه‏ ها، كودتاها، جنگ تحميلي و محاصره سياسي اقتصادي، آثار همين خشم و عصبانيتشان بود. آخرين تيري كه در كمان گذاشتند و به سمت كشورمان پرتاب كردند، شبيخون و تهاجم فرهنگي است كه ارزش‏ ها را نشانه گرفته است ولي هر بار كه مساجد از جوان ‏ها پر مي ‏شود، دشمنان در مي ‏يابند كه هنوز با آمال و آرزوهاي خويش كه در خواب‏ هاي‏ پريشان خود مي ‏بينند، بسيار فاصله دارند. آري، شركت جوانان در اعتكاف، افزون بر بي‏ ارزش كردن لذت‏ هاي‏ زودگذر دنيايي ، پيامي به جهانيان مي ‏دهد كه اسلام آن‏چنان در وجود آنان ريشه دوانده كه به اين ‏راحتي ‏ها نمي‏ شود جوانان را از خدا، اسلام و انقلاب جدا كرد.

بنابراین حضور جوانان در اعتكاف، مانوري از معنويت است.

در اینجا جا دارد از همه عزیزانی که در هر چه بهتر برگزار شدن اعتکاف در بخش جوادآباد تلاش کرده اند و زحمت کشیده اند تشکر کنم.

4-   رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان فرمودند : مقابله با جنگ نرم نیازمند تربیت جوانان انقلابی و مصمم است:

دشمن به دنبال تغيير هويت ديني جوانان است و مستکبرين با هر کشوري که به دنبال استقلال باشد، درگير مي ‏شوند و نیز دشمن نگران الگو شدن ايران اسلامي براي ديگر کشورهاست و همچنین  سبک زندگي غربي باعث تسليم در برابر غرب مي‏ شود .دشمن، ايران را تهدید به جنگ سخت می‏ کند که این سخنان، غلط زیادی است زیرا زمینه و جرأت آن‏را ندارند و اگر هم احیاناً چنین‏ کاری انجام دهند، تودهنی خواهند خورد.

و فرمودند :کشور اکنون درگير جنگ نرم است ایشان با اشاره به اين‏كه هم ‏اکنون جنگ نرم بر ضد نظام اسلامی در جریان است و ما باید به‏ جای دفاع صِرف، حمله نیز انجام دهیم، گفتند: اگر در قرارگاه و سنگرها، افسرانی متدین، انقلابی، مصمّم، هوشیار، پرکار، صاحب اندیشه، شجاع و فداکار داشته باشیم، می‏ توان نتیجه گرفتن در این نبرد را حدس زد.

رهبر انقلاب اسلامی، انجمنهای اسلامی دانش ‏آموزی و دانشجویی را به اهتمام برای تربیت جوانانی با شاکله و هویت دینی و انقلابی و گسترش این روحیه به همه همسالان خود، توصیه مؤکد کردند.

حضرت آيت ‏الله خامنه ‏ای سپس به وظایف مسئولان در قبال جوانان اشاره کردند و با تأکید بر اين‏كه آموزش و پرورش از مدیریتی متدین برخوردار است و باید از این فرصت استفاده کرد، گفتند: باید در مدارس علاوه بر اهتمام بر امور درسیِ دانش‏ آموزان، با برنامه‏ ریزی صحیح، فرصت پرداختن آنان به کارهای انقلابی نیز فراهم شود تا نسل جوان، نسلی انقلابی به‏ بار آید.

اما متاسفانه شنیده شده است در برخی مدارس با کارهای انقلابی مخالفت می‏ شود که آموزش و پرورش باید با این رویکرد برخورد کند. فرض کنید بچه ‏ها می ‏خواهند برای ۲۲بهمن کار کنند، مسئولین به ‏جای کمک، مانع‏ تراشی می ‏کنند؛ با این باید برخورد کرد. من طرفدار خوب درس خواندن هستم اما در کنارش هم باید کار انقلابی کنند.

لذا حضرت آيت ‏الله خامنه ‏ای شرط اصلی پیروزی حقیقت را ایستادگی افسران جنگ نرم در برابر مشکلات دانستند و تأکید کردند: حقیقت متعلق به جوانان است و به لطف خداوند روزی فرا خواهد رسید که مشکلات به‏ تدریج از بین خواهند رفت و جوانان در قله قرار خواهند گرفت.

5-    رهبر معظم انقلاب در ديدار نخست وزير ايتاليا به مطالب مهمی اشاره فرمودند:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خود با نخست‏ وزير ايتاليا، اولاً از روابط خوب گذشته دو كشور سخن گفتند و از افزايش همكاري هاي دو كشور نيز استقبال كردند. اما در عين حال به ‏روشني و با متانت هرچه تمامتر بر نقطه ضعف اصلي رفت ‏و ‏آمدهاي اخير اروپائيان به كشور سخن به‏ ميان آوردند.

مشكل و ضعف رفت ‏ و آمدهاي اخير هيئت ‏هاي اروپايي به ايران را محسوس نبودن نتايج عملي مذاكرات خواندند چون مردم ايران از رفت ‏و ‏آمدهاي تجار و سياسيون كشورهاي ديگر به كشور خود استقبال مي ‏كنند اما در صورتي اين رفت ‏و ‏آمدها ارزش دارد كه منجر به همكاري ‏هاي‏ اقتصادي شود و يا بهره‏ اي براي مردم ايران در اين سفرها وجود داشته باشد. اگر قرار باشد كه اين سفرها صرفا حالت نمادين و سياسي صرف به خود بگيرد و هيچ اثري در بهبود شرايط اقتصادي و روابط تجاري و اقتصادي‏ كشور نداشته باشد، چه ارزشي مي‏ توان براي اين سفرها در نظر گرفت؟

متأسفانه شاهد آن هستيم كه در كشور ما گاه برخي از افراد به‏گونه ‏اي سخن مي‏ گويند كه گويي ملت ايران محتاج همين رفت‏ و ‏آمدهاي بدون هرگونه فايده ‏اي است. اين در حالي است كه چنين رفت‏ و ‏آمدهايي اگر فايده ‏اي براي ملت نداشته باشد، صرفا براي كساني‏كه عقده حقارت دارند و با رفت ‏و ‏آمد با كشورهاي اروپايي به‏ دنبال كسب نوعي افتخار هستند، خوب است. در يك رابطه صحيح بايد منافع اقتصادي مردم و منافع كشور تأمين شود و مصالح كلان نظام اسلامي محقق گردد و بدون آن صرف رفت‏ و ‏آمد ارزشي ندارد.

رهبر انقلاب، مسأله مهم در رفت‏ و آمد و مذاكرات خارجي را عملياتي و اجرايي شدن توافقات خواندند و خاطرنشان كردند: بعضي دولتها و شركتهاي اروپايي در رفت ‏و آمد به ايران و مذاكره هستند اما محصول اين مذاكرات تاكنون محسوس نبوده است! حتی در مسأله اجراي تعهدات برجام نيز آمريكا نه تنها به تعهد خود عمل نمي‏ كند بلكه در عمل ضد آن رفتار مي ‏كند و تلاش مي ‏كند كه ديگران نيز به تعهدات خود عمل نكنند.

حال سه ماه از اجراي برجام مي‏ گذرد و هنوز از اجراي تعهدات طرف غربي در قبال ايران خبري نيست. تعهدي كه نه تنها دولت فعلي آمريكا در قبال آن از خود سلب مسؤوليت كرده بلكه به دولت آينده اجازه مي‏دهد تا آن ‏را كاملاً ناديده بگيرد. روش پيش گرفته شده از طرف مقامات آمريكايي در طول چند ماه گذشته يك طرح جديد براي دور زدن توافقات بين‏المللي ميان كشورهاست. ظرافت روش دور زدن برجام تاكنون متأسفانه با اقدام قاطعي از جانب دستگاه ديپلماسي دولت يازدهم مواجه نشده است.

حتی موضوع پايدار ماندن تحريم‏ هاي بانكي از سوي مرد شماره دوم هسته‏ اي، عباس عراقچي نيز تأييد شد. تا آن‏كه ولي ‏الله سيف، رئيس بانك مركزي جمهوري اسلامي در سفري كه به كشور آمريكا داشته اینطور می گوید که آمريكايي ‏ها به تعهدات خود پاي ‏بند نبوده ‏اند، گفت: تقريباً هيچ‏ چيز اتفاق نيفتاده است. به‏ طور كلي ما قادر نيستيم از پول ‏هاي خود در خارج استفاده كنيم.حتی  بند سوم گزارش وزارت خارجه، در مجلس  اشاره به بد عهدي آمريكای ها داشت .اما این  را باید همه مسولین بدانند که آمريكا حتي يك روز از فرآيند فشار عليه ايران دست نخواهد كشيد.بلکه تغيير رفتار در ادبيات دشمنان ملت ايران را می خواهند ، يعني ارتجاع و بازگشت به همان دوران ذلت‏ بار و بردگي ستم ‏شاهي.

یک نمونه آن سران نالايق و شكم‏ باره سعودي که  به دستور مثلث شوم آمريكا، اسرائيل و انگليس اين روزها مأموريتي جز فشار بر ايران براي تغيير رفتار ندارد و البته مراد از تغيير رفتار، دست برداشتن از تمامي آرمانها و ارزشهاي انقلاب و حمايت از ملت ‏هاي مظلوم و جنبش‏ هاي اسلامي مردمي اعم از شيعه و سني است.

اساساً عربستان حكايت بچه پولدار و عزيز دردونه ‏اي را دارد كه با راه ‏انداختن بازي پول و ثروت و نفت و با دميدن در بوق اختلاف و شكاف بين مسلمانان، به خيال رهبري جريان سني جهان اسلام، همواره در توهم صدرنشيني و اربابي امت اسلام به سر مي‏ برد، اين در حالي است كه عملاً در جهت اهداف شوم نظام سلطه به ‏ويژه آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستي، راه اشتباه و خطرناكي را در منطقه پيش گرفته است.

6-    موج ‏سواري رسانه ‏هاي بيگانه در قبال حادثه دهشتبار و منزجركننده هفته گذشته در ورامین(قتل دختر بچه افغان ):

اول: این حادثه دلخراش قلوب همه  اعم از مهاجرین و هموطنانمان را متالم کرده است و مردم و مسولین با خانواده داغدار همدردی کردند . مسؤولان انتظامي و قوه قضائيه نيز به‏ صورت ويژه و خارج از نوبت در حال پيگيري پرونده اين قتل هستند و دولت‏آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز با اشاره به پرونده «ستايش» خطاب به دادستان ورامين گفت: « جرايم مهمي كه امنيت اجتماعي را تهديد كرده و افكار عمومي را تحت ‏الشعاع قرار مي ‏دهد، بايد به ‏سرعت پيگيري و رسيدگي شود».

دوم: مهاجران افغان هيچ ‏گاه بدون مشكل در ايران نبودند و حل مشكلات آنان از اهداف مسؤولان كشور بوده به‏ طوري‏كه مقام معظم رهبري نيز براي رفاه و تأمين نيازهاي اين مهاجران دستور صادر كردند: «هيچ كودك افغانستاني، حتي‏ مهاجريني كه به ‏صورت غيرقانوني و بي ‏مدرك در ايران حضور دارند، نبايد از تحصيل باز بمانند و همه آن‏ ها بايد در مدارس ايراني ثبت ‏نام شوند». اين البته براي همه كساني‏كه روش و منش رهبر معظم انقلاب در مسأله «مهاجرين افغانستاني» را دنبال مي كنند، مسأله عجيبي نيست. مرور چند سال اخير نشان مي ‏دهد كه رهبر انقلاب با دستور به «تكريم همه مهاجرين افغانستاني» و بيان جمله «تهران؛ خانه افغانستاني ‏هاست»، مشخص كرده بودند كه سياست كلي و كلان نظام جمهوري اسلامي در مواجهه با مهاجرين افغانستاني، همچنان طبق آرمان‏ هاي‏ انقلاب تدوين مي‏ شود و كم‏كاري ‏ها و بدكاري‏ هاي مديريت بي ‏آرمان و بوروكراتيكي كه مهاجرين را به چشم «بيگانه» نگاه مي ‏كند، برخلاف آرمان ‏هاي انقلاب است.

سوم: حضور 3 ميليون مهاجر در هر كشوري ممكن است از لحاظ سياسي، اقتصادي، فرهنگي و حتي امنيتي مسأله‏ ساز و بحران‏ ساز باشد، به ‏گونه ‏اي‏كه مهاجرت يك ميليون آواره سوري براي مسؤولان اروپايي يك بحران فراگير امنيتي- اجتماعي- سياسي و اقتصادي به‏ وجود آورده است اما حضور بيش از 3 ميليون مهاجر افغان در اين سي و چند سال هيچ ‏گاه براي ايران بحران ‏آفرين نبوده و جمهوري اسلامي به مهاجران افغان، نگاهي برادرانه و با اخلاق اسلامي ناشي از اشتراكات مذهبي و فرهنگي داشته است كه مي‏ تواند براي جهان اسلام و جوامع غربي، الگويي مناسب براي چگونگي‏ برخورد و مديريت مهاجران واقع شوند.

چهارم: به ‏طور قطع خطاي يك نوجوان عليه يك كودك افغان، نافي مهمان‏ نوازي ايرانيان از برادران افغان نبوده و هم‏ چنين خطاي يك مهاجر افغان در ايران را نيز نبايد به پاي همه برادران نجيب افغانستان نوشت. لازم است رسانه‏ ها و مسؤولان ايراني و افغانستان با هوشياري و آگاه ‏سازي افكار عمومي، از بازي شبكه تفرقه‏ افكن انگليس با هيجانات و احساسات مردمان دو كشور جلوگيري كنند و پيوندهاي تاريخي، فرهنگي و ديني را بيش از گذشته تثبيت كنند. توصيفات اما بعضي رسانه ‏ها به‏ ويژه بخش فارسي رسانه «بي.‏بي.‏سي» به‏ دنبال گرفتن ماهي «تفرقه» از آب گل‏ آلود اين ماجرا است تا بتواند اين جنايت كه يك بحث «حقوقي» محسوب مي‏ شود را به يك موضوع «سياسي» ميان مردم ايران و مردم افغان تبديل كند.

پنجم: باید توجه داشت که سكوت غرب و رسانه ‏هاي استكباري در برابر ربوده شدن هزاران كودك مهاجر توسط قاچاقچيان انسان و عكس‏ العمل مرموز و موج ‏سواري رسانه ‏هاي بيگانه در قبال حادثه دهشتبار و منزجركننده دختربچه افغان، كه البته ثمره آسيب‏ هاي اجتماعي و القائات فرهنگ بيگانه مي ‏باشد.

انگليس كه پيشينه تاريخي جهت تفرقه ‏افكني ميان ملل مختلف را دارد، هم‏ چنان اين استراتژي را با رسانه‏ هاي خود دنبال مي‏ كند و «اختلاف» ميان مردم ايران با برادران ديني افغان نيز يكي از پروژه ‏هاي آنان محسوب مي ‏شود؛ بي.بي.سي فارسي در همين راستا و قبل از اين جنايت در ورامين، بسيار عليه رسالت و هويت تيپ فاطميون كه متشكل از مردم افغانستان است و در كنار نيروهاي مقاومت با تروريست‏ها در سوريه مي ‏جنگند، خدشه وارد كرده و با فرافكني، ‏مدعي مي ‏شود كه ايران آن‏ ها را با وعده پول و دادن اقامت در ايران به سوريه برده تا بجنگند و حتي نيروهاي‏ ايراني در سوريه با آنان بدرفتاري مي‏ كنند! اين رسانه انگليسي در همين رابطه نيز اقدام به تهيه يك فيلم مستند كرده كه قرار است به‏زودي پخش كند.

در اين‏كه جنايت ياد شده بسيار دلخراش و غم ‏انگيز است، شكي نيست و دل هر انسان پاك‏ طينتي با شنيدن اين خبر به درد خواهد آمد، اما موضوع اين گزارش اشك تمساح بي.بي.سي براي ستايش است؛ دختركي كه زاده ايران بود و ميليون ‏ها ايراني نيز همانند مردم افغانستان، هموطنان او بودند؛ مردم نجيبي كه چند دهه است كه مهمان ايران هستند. اما كاركنان ملكه در شبكه سلطنتي انگليس براي كودك‏ هاي مهاجر گمشده در اروپا به ‏ويژه كودكان سوري، نگراني‏ چنداني ندارند. به گزارش دويچه ‏وله طبق گفته پليس اتحاديه اروپا، هزاران تن از كودكاني كه به تنهايي و يا به همراه والدين‏شان راهي اروپا مي ‏شوند، مفقود شده ‏اند. گفته مي ‏شود كه اين اطفال قرباني باندهاي جنايتكار شده باشند.

7-   پنجشنبه 9 ا رديبهشت روز شوراها، هفته شهر و شهروند (9 تا 15 ارديبهشت):

مشورت از دستورات ديني است و خداي متعال مؤمنان را با اين وصف تحسين مي‏ كند كه « و امرهم شوري بينهم». بر همين اساس نظام شورا ها در كشور اسلامي ما ايجاد شده است كه بر اساس آن برخي از تصميمات و مسؤوليت‏ ها در كشور به ‏صورت شورايي صورت مي‏ گيرد. توجه به مشورت و استفاده از فوايد شورا و تلاش براي دوري از صدمات و اشكالات فعاليت‏ هاي شورايي كاري است كه در نظام اسلامي بايد هر روز بيشتر از روز ديگر مورد توجه قرار گيرد.

با نگاهي دقيق ‏تر به مسأله شوراها به نظر مي‏ رسد كه براي ارتقاء و نزديك‏ تر كردن شوراهاي كنوني به يك نهاد اسلامي‏ و كارآمد، لازم است كه نكات زير در مورد شوراهاي اسلامي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد:

1-     فعاليت تخصصي و عالمانه‏: از جمله مشكلات موجود آن است كه شوراهايي كه در وضعيت كنوني تشكيل مي ‏شود گاه از تخصص‏ هاي لازم در باب مسائلي كه قرار است در مورد آن تصميم ‏گيري شود، به‏ دور است.

2-     نظارت بر شوراها و ساماندهي آن:‏ از جمله نيازهاي كنوني كه با اجراي قانون شوراها تبلور يافته است، نياز به يك نهاد نظارتي و سامان ‏دهي به يك سيستم نظارتي جدي بر كار شوراها هستيم.

3-     دوري از فساد: يكي از نيازهاي كنوني در تقويت شوراها مبارزه با فساد است.

4-     دروي از اسراف:‏يكي از گرفتاري ‏هايي كه مي ‏تواند در اين شرايط رخ دهد، مسأله اسراف و هزينه ‏هاي گزاف براي كارهايي است كه با هزينه كمتر نيز قابل انجام بودند.

5-     تلاش براي خدمت به مردم‏ : از اصلي‏ ترين اهداف و كاركردهاي شورا بايد خدمت به مردم باشد. نبايد شورايي شدن به ‏صورت عملي شود كه خدمت به مردم در حاشيه قرار گيرد و روند اداري و روال كارها به ‏صورتي تو در تو و پيچ در پيچ شود كه خدمت به مردم از روند اصلي كارها خارج شود. از اين‏ جهت كوتاه كردن روالهاي پيچيده اداري و روان ‏سازي كار مردم بايد در دستور كار جدي شوراها قرار گيرد.

لذا مقام معظم رهبری در این زمینه چند تا توصیه دارند که عبارتند از :

باید مسولان به روستاها توجه بیشتری بکنند چون روستاها و روستانشينان عزيز كه بار سنگين تأمين آذوقه كشور را بر دوش دارند، به تنگناهاي زيادي دچارند.

و همچنین شوراها نگذارند در هيچ‏ جاي شهرداري، فساد رخنه كند و در داخل تشكيلات شهرداري با فساد مماشات نكنيد؛

توجه به مختصات «شهر اسلامي»

شوراهاي شهري در فعاليتهاي خود به مختصات «شهر اسلامي» توجه كرده و خدمات شهري را در جهت تأمين اين مقصود به‏كار گيرند و به ‏خصوص به معماري و شهرسازي متناسب با حيات طيبه اسلامي، به طور كامل توجه كنند. در شهر اسلامي، عدالت در تقسيم خدمات شهري، تأمين آرامش روحي و امنيت معنوي، ظهور و اعتلاي مظاهر اسلامي و انقلابي، عمران و آبادي و زيبايي، حفظ طبيعت و صفاي طبيعي، همه با هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

اتحاد عملي اعضا

مناقشات سياسي و جناحي و ورود در هر اقدامي كه اعضاي شوراي اسلامي را از اتحاد عملي خود دور كند، براي اين شوراها مضر و ناروا است. شوراها را محل تسويه ‏حساب حزبي و جناحي و باندي قرار ندهيد، بگذاريد شوراها براي مردم كار كنند. انگيزه‏ هاي جناحي و حزبي، اين شوراها را عرصه تاخت و تاز خود نكند و آن‏ را از كار اصلي خود باز ندارد.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز4
دیروز7
این هفته4
این ماه196
مجموع12967