اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 23 آذر 1397.
تاریخ شمسی :
الجمعة 6 ربيع ثاني 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 10 اردیبهشت 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

  

نماز جمعه 10/02/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(24) (حق همسایه(یاری و کمک همسایه هنگام گرفتاری ))

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم :

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری :.....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      پنجشنبه27 رجب مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) :

2-     سه شنبه25 رجب شهادت حضرت امام موسى كاظم(ع) (183 هـ . ق):

3-   شنبه 11  ارديبهشت روز جهانى كار و كارگر:

4-   يكشنبه 12  ارديبهشت شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (1358 هـ .ش) و روز معلّم‏:

5-   طرح امنيت اخلاقى و اجتماعی و هجمه به این طرح مفید در واقع هجمه به دو فريضه الهى امر بمعروف و نهى از منكر است:

6-    مصداق بارز راهزنى بين‏المللى آمريكا و نقض برجام با غارت 2 ميليارد دلارى از حساب ملت ايران:

======================

نماز جمعه 10/02/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(24) (حق همسایه(یاری و کمک همسایه هنگام گرفتاری ))

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:رُوِیَ عَنِ الباقِرِ عَلَیه ِالسَّلامُ قالَ: « مَن عَلَّمَ بابَ هُدیً فَلَهُ مِثلُ اَجرِ مَن عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنقَصُ اُولئِکَ مِن اُجُورِهِم شَیئاً وَ مَن عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیهِ مِثلُ اَوزارِ مَن عَمِلَ بِهِ وَلا یُنقَصُ اُولئِکَ مَن اَوزارِهِم شَیئاً»

امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر کسی به شخص و یا اشخاصی عمل نیکی یاد بدهد و یا اینکه او را راهنمایی به کار نیکی بنماید و آن شخص یا اشخاص، به آن عمل نیک عمل نمایند، شخص یاد دهنده، تمام پاداش عمل کنندگان به آن عمل نیک را میبرد، بدون اینکه ذرّهای از پاداش آن اشخاص نزد خداوند کم گردد، و هرکس کار زشت و گمراهی را به کسی یا اشخاصی یاد بدهد و یا آنان را به عمل زشتی دعوت و یا راهنمایی کند، تمام گناه عمل کنندگان به آن کار زشت در نامۀ عمل او هم نوشته میشود. بدون آنکه ذرّهای ازگناه عاملان به آن کار زشت کاسته گردد.

با راهنمایی و یا یاد دادن کار نیک به دیگران و با انجام آن کار نیک، یک دری از هدایت خیر و سعادت به سوی انسان باز میشود. این تعلیم و یاد دادن، میتواند زبانی، عملی و یا نوشتنی باشد و یا ممکن است تسلسلی باشد، یعنی این کار نیک را که به دیگری یاد داده است، او هم به دیگری یاد بدهد و همین کار ادامه پیدا کند تا روز قیامت؛ بدون اینکه عمل خیری انجام دهد، پاداش عمل کنندهها برای او نوشته میشود.

 برعکس، اگر انسان به دیگری یک راه گمراه، زشت، گناه، شیطنت، خدعه و نیرنگ را یاد بدهد، با انجام آن عمل زشت، دری از ضلالت به سوی او باز میگردد. حتی ممکن است عمل زشتی را آن شخص انجام ندهد ولی دیگران را به آن عمل راهنمایی کند.

بنابراین تقوا انسان را به راهنمای خیر و خوبیها تبدیل می کند که دیگران را به عمل نیک هدایت کند.

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم :

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

که امام سجاد (ع)برای همسایه نیز حقوقی را بیان فرموده اند که چهار مورد از آن حقوق را عرض کردیم که عبارت بودند از : « و اءَمّا حق الجَارِ، فحِفظُه غائِبا، و كَرامَتُهُ شاهدا، و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا ولا تَتَبَّع له عَورَة ولا تَسَّمَّع عليه من حيثُ لا يَعلَمُ.....» یعنی  اما حق همسايه ، حفظ او است در غيبت و پنهان و تكريم و بزرگداشت او است در حضور و عيان و يارى و معاونت او در هر حال. بايد كه به دنبال عيب او نباشى و بدى هاى او را جستجو نكنى ، تا به بدى در او دست يابى و اگر ناخواسته بر بدى و عيبى از او آگاه شدى ، مانند دژى نفوذناپذير و پرده اى ضخيم آنها را در دل خود نگه دار؛ طورى كه اگر با نيزه ، براى يافتن آن عيوب دلت شكافته شود، بدان نرسند و از جايى كه او خبر ندارد سخنان او را استماع نكنيد.

اما حق ششم  كه امام سجاد عليه السلام براى همسايه ذكر مى فرمايند، اين است كه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند:

5-    عدم استراق سمع:

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری :

يكى ديگر از عبارت هاى امام عليه السلام در حقوق همسايه اين است كه مى فرمايند: « لا تُسلِمهُ عندَ شَديدَة » . به هنگام مصائب و شدايد او را رها نكند.

حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: « خيرُ الناسِ مَن ينفَعُ الناسَ، فكُن نافعا له.» بهترين مردم كسانى اند كه نفعشان به مردم بيشتر مى رسد؛ پس براى مردم نافع باش .

اين نفع رسانى به طور طبيعى در حق همسايه ، اولويت خاصى دارد.اگر كسى از كنار گرفتارى و مصائب و مشكلات همسايه اى كه گرفتار و درمانده است ، به سادگى بگذرد، اگر نگوييم حقوق انسانى را پايمال كرده است ، به يقين حقوق همسايه را پايمال كرده است . در برخى از معارف ما، خير رساندن به ديگران مقيد به مومن مسلمان است ؛ اما در خيلى از روايات نيز هيچ قيدى براى آن ذكر نشده است و صرف اين كه انسان صاحب روح و موجودى از مخلوقات ذات ذوالجلال ربوبى است ، دستگيرى از او و كمك كردن به او توصيه شده است .

در سخنى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم وارد شده است كه فرمودند: « اءِنَّ الله يحبُّ اءغاثَةَ اللَّهفانِ.»

خداوند كمك به درماندگان را دوست دارد.

در اين كلام نورانى قيد نشده است كه اين انسان درمانده ، مومن باشد يا غيرمومن ؛ مسلمان باشد يا غير مسلمان و مجاور انسان ، غير از حقوق انسانى ، حق همسايگى بر وى دارد. به يقين كسى محبوب خدا است كه به درماندگان كمك كند. خدا در قبال اين كار به او پاداش مى دهد كه اين جزا هم مى تواند جزا و پاداش دنيوى باشد و هم مى تواند اخروى باشد و همچنين مى تواند هر دو پاداش را نصيب فرد كند.

از مواردى كه در معارف ما به هر دو جزا وعده داده شده است ، خير رساندن ، كمك كردن و دستگيرى از انسان هاى گرفتار است . در سخنى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم نقل شده است كه مى فرمايند: « اءلا و مَن فرَّج عن مؤ من كُربة مِن كُرَبِ الدنيا، فرَّج الله عنه اءثنين و سبعين كُربَة مِن كُرَبِ الآخرةِ واثنين و سبعين كُربَة مِن كُرَبِ الدّنيا، اءهوَنُها المَغصُ» اگر كسى مشكلى از مشكلات دنيوى انسان مومنى را برطرف كند، خداوند هفتاد و دو مشكل از مشكلات آخرت و هفتاد و دو مشكل از مشكلات دنيوى او را برطرف مى كند؛ كه كمترين آنها درد جسمانى قولنج است .

شبيه اين روايت از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرموده اند: « مَن اءغاثَ اءخاهُ المؤ منَ اللَّهفانِ عندَ جَهدِهِ، فَنَفَّسَ كُربتَهُ و اءعانَهُ على نَجاحِ حاجتِهِ، كانت له بذلك عندَ اللهِ اءثنانِ و سبعونَ رحمة من اللهِ، يُعَجِّلُ له واحدة يُصلَحُ بها معيشتُه ، و يَدَّخِرُ له اءحدى و سبعينَ رحمة لِاءفزاعِ يوم القيامةِ و اءهواله » اگر كسى ، مومن گرفتارى را در حد توانش يارى دهد و گره از كار او بگشايد و او را در رسيدن به حاجتش يارى دهد، خداوند هفتاد و دو رحمت از رحمت هاى واسعه خود را شامل حال او مى كند كه يكى از آنها سامان دادن امر معيشت او است و هفتاد و يك رحمت ديگر را براى گرفتارى ها و هول و هراس هاى روز قيامت او ذخيره مى كند كه در آن منزل به فرياد او برسد.

براى معتقدان روز قيامت و عالم آخرت ، مشكلى بالاتر از مشكلات آخرت نيست كه خداوند هفتاد و يك باب از ابواب رحمتش را براى كسانى كه در مقام گشايش كار گرفتاران برآمده اند ذخيره مى كند.

در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است كه مى فرمايند: « مَن نفَّسَ عن مؤ من كُربَة نفَّس الله عنه كُرَبَ الآخرة ، و خرج مِن قبره و هو ثَلجُ الفؤ ادِ» كسى كه گره از كار مومنى بگشايد، خداوند گره مشكلات او را در آخرت و قيامت باز خواهد كرد و در حالى كه از قبر بيرون خواهد آمد كه دلش آرام و با طمأنينه است.

اميرالمؤ منين عليه السلام مى فرمايند: « مِن كفّارةِ الذّنوبِ العظامِ اءغاثةُ الملهوفِ، و التَّنَفُّسُ عن المكروب.» يكى از آثار دستگيرى از افراد گرفتار و گره گشايى از كار افراد مصيبت دار اين است كه كفاره گناهان بزرگ مى شود.

انسان ها دو گونه اند: برخى در مسائل جسمانى ضعيف و ناتوانند و برخى ديگر در مسائل فكرى ، روحى و روانى . پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: « مَن اءعانَ ضعيفا فى بدنِه على اءمره ، اءعانه الله على اءمره ، و نصَب له فى القيامةِ ملائكة يُعينونَه على قطعِ تلك الاءهوالِ، و عبورِ تلك الخنادِقِ من النّارِ، حتى لا يُصيبَه مِن دُخانها، و على سمومها، و على عبور الصراط الى الجنة سالما آمنا، و مَن اءعانَ ضعيفا فى فهمِه و معرفتِه فَلَقَّنَه حجَّتَه على خصم الدّين طلّابِ الباطلِ، اءعانَه الله عندَ سكراتِ الموتِ على شهادةِ اءن لا اله الّا الله وحده لا شريك له ، و اءنَّ محمّد عبدُه و رسولُه ، و الاءقرارِ بما يَتَّصل بهما، و الاءعتقادِ له حتى يكونَ خروجُه من الدنيا و رجوعُه الى الله عزّوجلّ على اءفضلِ اءعمالِه ، و اءجلِّ اءحوالِه ، فيُحيّى عند ذلك برَوح و ريحان ، و يُبشَّرُ باءنَّ ربّه عنه راض ، و عليه غيرُ غضبان ، و مَن اءعانَ مشغولا بمصالِحِ دنياه اءو دينِه على اءمره حتى لا يَتَعَسَّرَ عليه اءعانَه الله تَزاحُمَ الاءشغالِ، و انتشارَ الاءحوالِ يومَ قيامه بين يدى الملكِ الجبّارِ، فمَيَّزَه من الاءشرارِ، و جعله مِن الاءخيارِ.» اگر كسى ، انسانى را در ضعف جسمانى وى يارى دهد خداوند او را در كارهايش يارى مى دهد؛ و در آخرت ملائكى را مامور مى كند كه او را در منازل هول انگير قيامت كمك كنند و او را از صراط و خندق عظيمى كه بر روى آتش باز شده است ، عبور دهند؛ به طورى كه حتى آثار سوزنده آتش و دود هم او را نيازارد و او را به سلامت به بهشت و منزل خلود مى رسانند.

اگر كس ديگرى را در معرفت و فهمش يارى كرد و او را برابر كسانى كه مسير انحراف آموختند، يارى داد، خداوند در لحظات آخر عمر از او دستگيرى مى كند و شهادتين را به او تلقين مى كند و اعتقادات او را از دستبرد شيطان در امان نگه مى دارد؛ و با بهترين اعتقاد و عمل رحلت مى كند؛ هنگامى كه وارد اولين منزل آخرت مى شود، به او تهنيت و خوشآمد مى گويند و از او استقبال مى كنند و به او بشارت مى دهند كه خدا از او راضى است و بر وى غضب ندارد.

مطلوب معارف و اديان الهى همزيستى مسالمت آميز انسان ها در كنار يكديگر است تا با صفا و صميميت زندگى را ادامه دهند حال اگر كسى قدرت و توان يارى برادر يا همسايه گرفتارش را در مشكلات و مصائب داشته باشد ولى كوتاهى كند، خداوند نيز او را به حال خود رها خواهد كرد.

امام صادق عليه السلام مى فرمايند: « ما مِن مُؤ من يَخذُلُ اءَخاهُ و هو يَقدِرُ على نصرَتِهِ اءِلّا خَذَلَهُ اللهُ فى الدُّنيا والآخِرَةِ.» اگر مومنى برادر محتاج خود را واگذارد، در حالى كه توانايى يارى او را دارد، خداوند هم ، در دنيا و آخرت يارى اش را از او دريغ خواهد كرد.

آثار نیکی به همسایگان:

1-     آمرزش گناهان : قال رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم) : « من مات وله جیران ثلاثه کلهم راضون عنه غفر له»؛ هر کس بمیرد در حالی که سه همسایه داشته باشد که همه از او راضی باشند آمرزیده می شود.

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند :هر کس که آزارش به همسایه نرسد ،خداوند از گناهان او در قیامت می گذرد.

2-    شمول رحمت الهی: رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند :خداوند همسایه ای را که به همسایه اش نیکی کند رحمت کند.

3-    تکمیل ایمان: قال رسول الله( صلی الله علیه واله وسلم ): « احسن مجاوره من جاورک تکن مسلما »؛ همسایه خوبی برای مجاورت باش ،تا مسلمان باشی .

4-    زیاد شدن روزی : قال الصادق (علیه السلام): « حسن الجوار یزید فی الرزق» ؛ همسایه داری نیکو روزی را زیاد می کند.

5-    آباد شدن شهرها: قال الصادق (علیه السلام ): « حسن الجوار یعمر الدیار» ؛ همسایه داری نیکو شهر ها را آباد می کند.

6-    زیاد شدن عمر ها: قال الصادق (علیه السلام ): « حسن الجوار یزید فی الاعمار» ؛ همسایه داری نیکو عمر ها را زیاد می کند.

7-    آرامش فکر و روح  و. . . 

آثار بی توجهی به  همسایه:

أ‌-      مانع نزول باران: امام سجاد (علیه السلام) می فرماید : از جمله گناهانی که مانع نزول باران می شود ترک کمک به همسایه است .

ب‌-  آتش دوزخ در انتظار اوست: امام سجاد (علیه السلام )می فرماید: اگر کسی بیش از احتیاجات خود ،پوشاک داشته باشد و بداند کسانی در همسایگی او هستند که به آن نیاز دارند و از دادن به آنان خوداری می کند ، خداوند او را در آتش دوزخ خواهد افکند.

قال رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم): « من خان  جاره شبرا من الارض جعلها الله طوقا فی عنقه من تخوم الارضین السابعه یلقی الله یوم القیامه مطوقا الا أن یتوب و یرجع»؛ هر کس که به اندازه یک وجب به همسایه اش خیانت کند ، خداون آن یک وجب را از پوسته زمین حلقه گردن او کند و به این صورت خدا را در روز قیامت ملاقات می کند،مگر این که توبه کند واز ازار همسایه بر گردد.

به رسول خدا عرض شد : فلان زن روز ها را روزه می گیرد و شب ها را به نماز می ایستد و صدقه می دهد ولی همسایه خود را با زبانش آزار می دهد . حضرت فرمود:  « لا خیر فیها هی من اهل النار» ؛ خیری در او نیست او اهل دوزخ است.

ت‌-  بی ایمانی: امام صادق (علیه السلام )می فرمایند: از پدرم شنیدم وایشان از آباء گرام خود از امیر المومنین(ع) نقل کردند که آن جناب از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)شنید که فرمود : کسی که با حالت سیری سر بالین نهد، در حالی که همسایه اش با گرسنگی در بستر قرار بگیرد ایمان ندارد.

روزی شخصی نزد رسول اکرم (صلی  الله علیه واله وسلم ) آمد وعرض کرد : یا رسول الله(ص) من در فلان جا خانه ای خریده ام و نزدیکترین همسایه این منزل کسی است که خیری از او توقع ندارم ولی از آزار و اذیت او در امان نیستم . پیامبر خدا به علی (علیه السلا م)و ابوذر فرمود بروید به مسجد و با صدای بلند اعلام کنید :کسی که همسایه اش را آزار دهد ایمان ندارد .

ث‌-  بهشت بر او حرام است: قال رسول الله (صلی الله علیه واله سلم ) « من آذی جاره حرم الله علیه ریح الجنه و مأواه جهنم وبئس المصیر» ؛هر کس همسایه خود را بیازاردخداوند  بوی بهشت را بر او حرام می گرداند و جایگاه چنین کسی جهنم است و بد جایی است .

ج‌-   خداون بر او نگاه نمی کند: قال رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم ): « اثنان لا ینظران الله الی هم یوم القیامه ، قاطع الرحم و جار السوء» ؛ خداوند سبحان در روز قیامت به دو گروه نظررحمت نمی کند ،قطع رحم کننده و کسانی که موجب اذیت و آزار همسایه را فراهم می کنند .

ح‌-   بی توجهی به همسایه دلیل گرفتاری یوسف (علیه السلام ): از عادات پسندیده حضرت یعقوب نبی (علیه السلام)آن بود که هر شب گوسفندی را در خانه اش ذبح می کرد و فرزندان و اهل خانه ملزم بودند حداقل نیمی از آن آن را برای فقیران ،بخصوص همسایگان مستمند ببرند . در شب جمعه ای ،وقتی نصف گوسفند ذبح شده را انفاق نمودند و باقی را مصرف کردند ،مرد فقیری که در همسایگی  آن بیت سکونت داشت و نامش «ذ میال» بود ،مقارن افطار با زبان روزه در خانه یعقوب آمد و اظهار داشت :« روزه دارم از غذای خود مقداری به من بدهید».و چندین بار این تقاضا را تکرار کرد ،اهل خانه صدایش را شنید ند ولی با بی اعتناعی از آن گذشتند و یا این که در تاریکی تشخیص نداند که او همان همسایه نیازمند وصائم است ، در واقع به ادعای او شک کردند ،آن مرد با ایمان با حال ناامیدی از در خانه یعقوب رفت ،در حالی که ذکر خداوند و حمد الهی بر زبانش بود، با حال گرسنگی و بدون افطار خوابید، روز بعد را نیز روزه گرفت و با متانت گرسنگی را تحمل  نمود و آن روز را بدون خوردن طعامی سپری کرد . خداوند متعال به  حضرت یعقوب (علیه السلام )وحی نمود: « ای رسول من ،به راستی محبوب ترین فرستادگان  من  ، کسی است که بر مستمندی ترحم کند و فقیران را به خود کرده و آنان را اطعام نماید و در هر شرایطی به فکر سیر نمودن آنان باشد . شب گذشته بر بنده ای از عباد من توجه نکردی و با وجود آنکه غذا در خانه ات بود ، وی  را سیر ننمودی ،او با زاری به خانه رفت .ای یعقوب! بدان که دوستانم را زودتر از دیگران به بلا و گرفتاری مبتلا می سازم . اینک آماده ابتلا شوید و بر آنچه پیش می آید شکیبا باشید». از همان شب مشقت و سختی یوسف آغاز شد.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      پنجشنبه27 رجب مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) :

که این روز را به همه کسانی که اسلام ناب را فهمیده و اطاعت می کنند تبریک عرض می کنم.

بعثت امروز، شناساندن اسلام ناب‏ در تقابل با اسلام آمريكايى و بهانه‏هاى اسلام هراسى؛‏

تاريخ نشان مى‏دهد يكى از متعارف‏ ترين و شايد كارسازترين راه‏ هاى مبارزه با يك مكتب و دين اصيل، ساختن دين بدلى در مقابل آن است. بت‏ پرستى مشركان بهترين شاهد بر صدق اين ادعاست. . يكى از آشكارترين آن‏ ها در تاريخ، اقدام سامرى در ساخت مجسمه گوساله و دعوت مردم به پرستش آن به‏ جاى خداى يگانه‏ اى است، كه حضرت موسى(ع) معرفى مى ‏كرد. از اين مجسمه كه صداى خاصى (خوار) بر مى‏ خواست، موجب حيرت بخشى از قوم يهود شد. بدين جهت عده ‏اى در اين ميان براى راحت ‏طلبى و عده ‏اى به ‏خاطر كج‏ فهمى و برخى‏ نيز به ‏خاطر نافهمى حقايق دين، بدين سمت سوق پيدا نمودند.

در عصر حاضر نيز جريانات و گروه ‏هايى با هدايت سرويس‏ هاى اطلاعاتى و امنيتى سيا و موساد، با نام دين و با نام پيامبر اعظم(ص) در كشورهاى اسلامى هر روزه سر بر مى‏ آورند و چهره نورانى اسلام را با رفتارهاى غير انسانى ‏و وحشيانه، كدر و مخدوش مى‏ كنند و تفكر اسلام هراسى را كه سال‏ هاست نظام سلطه تبليغ و ترويج مى‏ كند، را در دنيا و در نزد افكار عمومى نهادينه مى ‏كنند.

بنابراین  اسلام آمريكايى یعنی :

‏1. اسلام وحدت شكنان و خشونت‏ طلبان‏.

2. اسلام تشريفاتى، اسلام راحت ‏طلبان و بى ‏دردها

3. اسلام مقدس مآب‏ ها و متحجرها

امروز كه اين پرچم در دست خلف صالح او مقام معظم رهبرى قرار دارد، با هوشيارى و تيزبينى با توجه به شرائط، خطر اين گونه گروه ‏ها و افراد را به موقع متذكر مى ‏شوند، تا امت در دام آن ‏ها قرار نگيرند.

و حج امسال در ميان اما و اگرها، آنچه بايد قاطع و شفاف تبيين گردد. انجام حج همراه با عزت و امنيت كامل و گرفتن بهانه ‏هاى واهى از حاكمان سعودى با ديپلماسى فعال و مؤثر.

پس انحراف آل سعود و مسلمان نماها که تنها چیزی که برای آنها اهمیتی ندارد جان مسلمانان است گرفتار همین اسلام آمریکایی شده اند .

2-     سه شنبه25 رجب شهادت حضرت امام موسى كاظم(ع) (183 هـ . ق):

تلاشهای امام كاظم(ع) در زندان هارون:

حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام با اینكه مدت های مدیدی را در زندان های مختلف نظام طاغوتی هارون سپری كرد و در شكنجه‏ گاه های مخوف، به دست شقی ‏ترین مأموران سپرده شده بود، امّا از گفتن سخن حق و نشر حقایق الهی لحظه ‏ای باز نایستاد.

آن حضرت در فرصت های مناسب گفتارهای بیدارگرانه و هشدارآمیز خود را به گوش سردمداران دنیاپرست نظام حكومتی رسانده، به ایفای نقش خطیر خویش در جامعه اسلامی پرداخت.

امام در یكی از نامه‏ های حماسی خویش كه از زندان به كاخ هارون ارسال نمود، چنین نگاشت: « ای هارون! هیچ روز سخت و پر محنتی بر من نمی ‏گذرد، مگر اینكه روزی از راحتی و آسایش و رفاه تو كم می‏ گردد؛ اما بدان كه هر دو رهسپار روزی هستیم كه پایان ندارد و در آن روز، مفسدان و تبهكاران زیانكار و بیچاره خواهند بود.»

3-   شنبه 11  ارديبهشت روز جهانى كار و كارگر:

حضرت على(ع) فرمودند: دانا بر كار خود و نادان بر آرزوى خويش تكيه مى ‏كند.

 اهميت و نقش كارگران زحمت كش در روند توسعه كشورها به گونه ‏اى است كه يك روز (12ارديبهشت ) را در تقويم جهانى به خود اختصاص داده است. در نظام مقدس جمهورى اسلامى كارگر ايرانى در جبهه جهاد اقتصادى، همواره به‏عنوان پيش‏ گام ايفاى نقش نموده تا چرخ توسعه ايران از حركت باز نماند.

قرآن كريم راجع به ضرورت كار و كوشش مى‏ فرمايد: « همين كه نماز به پايان رسيد در روى زمين پراكنده شويد و از كرم خداوند روزى بجوييد و خدا را بسيار ياد كنيد، شايد رستگار شويد».

آرى، اسلام بين تلاش و كوشش در راه زندگى مادى و عمل در راه تهذيب نفس و به‏دست آوردن مواهب معنوى، توازن برقرار مى ‏كند.

كرامت انسانى درگرو كاركردن است‏: كار هرچند ساده و سبك باشد، موجب شرافت و كرامت است و بهتر از آن است كه انسان دست نياز پيش ديگران دراز كند و سربار آنان باشد. در حديث آمده است: « اگر انسان طنابى بردارد و سر به كوه‏ گذارد و هيزم بر پشت بكشد، بهتر از آن است كه دست نياز پيش ديگران دراز كند». اسلام راضى نمى‏ شود كه مسلمان سربار ديگران باشد و به او اجازه نمى ‏دهد كه از كار دست بكشد و به دعا اكتفا كند و از خدا بخواهد كه بدون كار و تلاش او را روزى دهد. در حديث آمده است كه خداوند از بنده ‏اى كه فقط دهانش را باز كند و بگويد خدايا مرا روزى بده، بدش مى ‏آيد.

كارنوعى جهاد است‏: اسلام كار را نوعى جهاد در راه خدا مى ‏داند. تلاشى كه مسلمان در راه اداره زندگى خود و خانواده اش انجام مى‏ دهد از بهترين عبادت‏ هاست. در همين باره از امام هشتم(ع) روايت شده كه فرمود: « پاداش كسى‏كه مخارج خود و خانواده ‏اش را از فضل خداوند مى ‏جويد، از پاداش كسى‏كه در راه خدا جهاد مى‏ كند، بيشتر است.

نقل مى ‏كنند كه روزى رسول خدا(ص) با جماعتى از يارانش از جايى عبور مى ‏فرمود. به مردى برخوردند كه مشغول كار بود. ياران آن حضرت از كوشش و تلاش آن مرد تعجب كردند و خدمت رسول خدا(ص) عرض كردند: يا رسول اللّه(ص)، چه خوب بود كه اين تلاش و كوشش در راه خدا بود. حضرت فرمود: «اگر منظورش خدمت كردن به خود و خانواده يا پدر و مادرش باشد، كوشش او در راه خدا شمرده مى ‏شود». آرى كار و كوشش اگر به ‏منظور اداره كردن زندگى خود، پدر و مادر و هم‏ چنين همسر و فرزندان باشد، بدون ‏شك جهاد در راه خدا حساب مى ‏شود و از بهترين عبادت‏ ها به شمار رود.

در شرافت و افتخار كارگران همين بس است كه پيامبر اسلام(ص) آنان را بزرگ داشته و احترام فرموده است. مى‏ گويند روزى آن حضرت بر كارگرى به نام سعد انصارى مى ‏گذشت پينه‏ هاى دست او را ديد و سبب آن‏ را پرسيد. كارگر انصارى عرض كرد: اثر بيل زدن است كه بدان مخارج خانواده ‏ام را تأمين مى ‏كنم. حضرت دست او را تكان داد و بنا به روايتى بوسيد و او را پيش روى اصحاب گرداند و فرمود: «اين دستى است كه خدا آن ‏را دوست مى‏ دارد. در روايت ديگرى فرمود: اين دستى است كه آتش به آن نمى ‏رسد. آيا اين تقدير كه پيامبر از طبقه كارگر فرموده است، در هيچ مكتبى سابقه دارد؟ هرگز، زيرا پيامبر(ص) نه تنها در اين عالم كارگران را مورد تفقّد قرار داده، بلكه در جهان ديگر نيز گرامى و محترم داشته و ضامن شده است كه آتش جهنم به دستشان اصابت نكند.

كارگران درنگاه رهبر معظم انقلاب‏: جامعه ‏ى كارگرى ما حقّاً و انصافاً جامعه‏ ى نجيبى است. جامعه ‏ى كارگرى ما جامعه نجيبى است. بنده در جريان تلاشهايى كه مى ‏شد و تحريكاتى كه مى ‏خواست جامعه‏ ى كارگرى را از روز اوّل انقلاب، حتّى از پيش از پيروزى قاطع انقلاب - در آن اوقات تظاهرات و هياهوى عجيب كشور در سال 57 - در مقابل انقلاب قرار بدهد بودم، مى‏ شناختم، مى ‏ديدم؛ از نزديك بعضى‏ ها را بنده مشاهده كردم و ديدم. در طول سالهاى متمادى هم همين‏ جور بوده؛ در دوران رياست‏ جمهورى خودم و بعد از آن هميشه كسانى بودند كه خواستند جامعه‏ ى كارگرى را در مقابل نظام اسلامى قرار بدهند امّا جامعه ‏ى كارگرى كشور با استحكام تمام، با ثبات قدم، با نجابت، مشكلات را تحمّل كرده است و ايستاده است؛ اين خيلى ارزش دارد. مسؤولين بايد قدر اين‏جامعه ‏ى عظيم كارگرى را بدانند كه مشكلات را تحمّل مى ‏كنند و كار مى‏ كنند. پاداش اين نجابت اين است كه همه تلاش كنند ان‏ شاءالله اين مشكلات را برطرف كنند؛ خداى متعال هم يقيناً به كسانى‏ كه نيّت خوب دارند و كار خوب مى ‏خواهند انجام بدهند و به‏ سمت هدف هاى خوب دارند حركت مى ‏كنند كمك خواهد كرد.

رهبر معظم انقلاب كارگران را ستون فقرات جامعه برشمرده ‏اند و نبود و ضعف آن‏ ها را موجب فلج كشور دانسته‏ اند كه اين امر نشانگر ضرورت توجه به اين قشر از جامعه مى ‏باشد.

بنابراین طبق فرمایش مقام معظم رهبری تأمین امنیت شغلی کارگران « ترویج محصول کارگر ایرانی»، « سلامت محیط کار» و « افزایش سهم دستمزد در هزینه‌ی تولید» و ممنوع کردن واردات اجناسی را که مشابه داخلی دارند، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به‌عنوان یک ضدّ ارزش تبلیغ و شناخته شود.و مقابله با قاچاق کالا  و واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری حمایت از كارگرانی است که مجاهدان تحقق اقتصاد مقاومتى‏ هستند .

رهبر انقلاب سؤال کردند: آیا ذهن ایرانی که می‌ تواند موشک را پس از مسافتی دو هزار کیلومتری با خطایی کمتر از ۱۰ متر به هدف بزند، نمی‌ تواند مشکل فناوری داخلی برخی عرصه ‌ها از جمله صنعت خودرو را حل کند؟ پس چرا برای حل مشکلات به این‌گونه جوانان مراجعه نمی‌ کنید؟

لذا در سال «اقتصاد مقاومتى؛ اقدام و عمل» از  خدمات ارزنده كارگران متعهد و زحمتكش بخش جوادآباد تقدیر و تشکر می کنیم.

4-   يكشنبه 12  ارديبهشت شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (1358 هـ .ش) و روز معلّم‏:

عزت نفس كه به‏ معناى شرافت و مناعت طبع است يكى از سرمايه ‏هاى ارزشمند انسان مومن است. قرآن مجيد، عزت را از آن خدا، پيامبر(ص) و مومنان مى ‏داند. از خصوصيات مهم شخصيتى استاد شهيد مطهرى اين بود كه از روحيه ‏اى بسيار قوى برخوردار بود. او نزد ارباب زر و زور، خضوع نمى ‏كرد و تا امكان داشت، اظهار حاجت نمى‏ كرد و در جمع مال و ثروت دنيا حريص نبود چون اعتقاد داشت که  دنيا گذرگاه است، نه جايگاه كه مردمش را دو چهره است: يكى آن كه در دنيا خود را مى‏ فروشد و به سقوط مى ‏كشاند و ديگرى آن كه خويشتن خويش را باز مى ‏خرد و آزاد مى ‏كند.

شرافت و مرتبت معلم زمانى اهميت دارد كه بتواند شان خداوند و پيامبران را در وجود خود محقق سازد و پيوند انسان به هدف متعالى خلقت يعنى عبادت را برقرار سازد. لذا در اين تعريف شهيد مرتضى مطهرى يكى از آن معلمان راستين است كه اولاً با نگاه‏ تركيبى به همه معارف بشرى نظر مى ‏كند و ثانيا تمامى تلاش هاى علمى و عملى را مقدمه اى براى عبادت مى‏ داند و در اين ‏راه به مرحله سوم ديندارى راه مى ‏يابد و با شهادت، عبادت عملى و علمى خود را كامل مى ‏سازد. خداوند را مى‏ خوانيم كه او را با سالار و سرور شهيدان امام حسين (ع) محشور سازد.

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ايثار است. تجليل از كسانى‏كه علم را جرعه جرعه در جان ‏ها جارى مى ‏كردند. خود لحظه لحظه مى‏ سوختند و با دانش خويش، جامعه را مى ‏ساختند و فردايى با شكوه را نويد مى‏ دادند. امروز، روز بزرگداشت كسانى است كه الف قدّشان، در راه تعليم خوبى‏ ها خميده شد. روز پاسداشت عزيزانى است كه در سنگر علم و دانش، سربازانى با اخلاص و دانشمند تربيت كردند. امروز، روز ياد كردن از گمنامان آشناست؛ آنان كه دفترهاى‏خاطرات از عطر يادشان آكنده است.

شاگردان به‏ خاطر نفوذ روحى و معنوى معلم، تأثيرات شگرفى از او مى ‏گيرند كه گاهى سرنوشت ملتى را تغيير مى ‏دهند. بيشتر انسان ‏هاى موفق، كاميابى خود را مديون معلمان خود مى ‏دانند و نيز افرادى هستند كه سرخوردگى و شكست ‏هاى زندگى شان، ناشى از برخورد بد معلمان است. استاد شهيد مطهرى رحمه الله در مورد تأثير معلم خود حاج آقا ميرزا على شيرازى مى‏ گويد: « او بزرگ مردى بود. مرا براى اولين بار با نهج البلاغه آشنا كرد و درك محضر او را همواره يكى از ذخاير گران بهاى زندگى خود مى‏ شمارم كه حاضر نيستم آن ‏را با هيچ چيز معاوضه كنم و شب و روزى نيست كه خاطره‏اش در نظرم مجسم نشود و يادى از او نكنم و نامى نبرم».

هدف از بعثت رسول اكرم(ص) هدايت مردم به‏ سوى خدا بوده است؛ چنان كه خداوند متعال در قرآن كريم مى ‏فرمايد: « اى رسول ما! تو را فرستاديم تا به اذن خدا مردم را به‏ سوى او دعوت كنى». معلم نيز به پيروى از رسول خدا(ص) شاگردانش را به‏ سوى هدايت و نور دعوت و آنان را از تاريكى ‏هاى گمراهى‏ و جهل، به روشنايى علم و تقوا هدايت مى ‏كند.

بنابراین معلم موفق در راه تعليم شاگردان و از بين بردن جهل آنان، باید ثابت قدم و استوار ‏باشند. و همچنین  شاگردان در مورد وعده ‏هاى معلم، حساس ‏اند و قول‏ هاى او را هرگز از ياد نمى ‏برند. بنابراين، نوشتن وعده‏ ها و تصميم هاى روزانه در دفتر كوچكى و عمل كردن به آن ‏ها، نشان از دقت معلم و راهى براى جلب اعتماد شاگردان دارد. معلمى كه خود به گفته ‏ها و نكات اخلاقى كه بيان مى ‏كند عمل ننمايد، سخنانش تأثيرى نخواهد داشت و دانش وى بى ‏ارزش خواهد بود. عالم بى ‏عمل به « درخت بى ‏بار » يا « ابر بى ‏باران» مى ‏ماند.

 

عيسى بن مريم (ع) فرمود: «بدبخت ‏ترين مردم كسى است كه او را دانشمند بشناسند، ولى عملى در او ديده نشود». راهنمايى هاى معلم در زمينه ‏هاى مختلف در صورتى اثربخش است كه خود در عمل به آن گفته ‏ها از شاگردان پيشى‏گرفته باشد. بايد از امام على(ع) درس بگيريم كه فرمود: « اى مردم! به خدا قسم شما را به هيچ اطاعتى‏ ترغيب ‏كنم، مگر آن كه خود در عمل به آن پيشى گرفته باشم».

5-   طرح امنيت اخلاقى و اجتماعی و هجمه به این طرح مفید در واقع هجمه به دو فريضه الهى امر بمعروف و نهى از منكر است:

در اوضاع وانفسايى كه دو فريضه الهى امر بمعروف و نهى از منكر به فراموشى سپرده شده و قانون مصوب مجلس شوراى اسلامى در اين خصوص هنوز از خان اول عبور نكرده است، و در هنگامه ‏اى كه برخى منكرات، معروف و معروفات، منكر و وقيحانه قبح گناه و معصيت آن‏ هم با ژستى اتو كشيده و روشنفكر مأبانه شكسته مى‏ شود و در زمانه ‏اى كه النصيحة لأئمة المسلمين و نقد منصفانه اربابان سياست و قدرت به ناحق تندروى و تخريب تعبير مى‏ گردد.

و حال عليرغم تأكيدات امام خامنه اي(مدظله العالي) در خصوص مقابله و مبارزه با آسيب هاي اجتماعي و با وجود اين همه ملاحظات، حمله و تهاجم ناجوانمردانه به طرح قانونى و ضرورى امنيت اخلاقى، چه توجيهي جز اهداف و اغراض سياسي مي تواند داشته باشد؟! طرحي كه مطابق با خواسته توده مردم، مقابله مأثر با

1.   توزيع كنندگان مواد مخدر در شهرها

2.   زورگيري و سرقت و شرارت

3.   مزاحمين نواميس مردم

4.   رانندگي با حالت مستي و حركات خطرآفرين در معابر و خيابانها

5.   بدحجابي و بي حجابي و ترويج لااباليگري و اقدامات هنجارشكنانه

را با رعايت اصول و ضوابط هدايتگري و ارشاد و با هدف تحكيم امنيت و آرامش پايدار در جامعه و تعميق اخلاق عمومي و رعايت حقوق آحاد مردم دنبال مي نمايد.

وقتى مسؤولان امر بدون توجه به رسالت و سوگندى كه در برابر قرآن و وجدان عمومى مردم مسلمان و پاك ‏سرشت ايران اسلامى مبنى بر پاسداشت از آرمان هاى دينى و اخلاقى و فرهنگى و انقلابى جامعه خورده ‏اند، حاضرند براى رونق بازار سياست و جلب رأى و نظر طيف هاى خاصى از مردم، حريم خصوصى و عمومى را به‏ لحاظ مصداق و مفهوم خلط كرده و به‏ جاى ملاحظه و تعصب نسبت به فرهنگ عمومى و خواستگاه اكثريت متدين و انقلابى، حرف هاى ناصوابى بر زبان برانند، چه انتظار از فرنگ ‏برگشته ‏هاى بيگانه‏ پرست و يا كينه‏ توزان فتنه 88 و اهالى نفاق مدرن و مارهاى خوش خط و خال مرتجع كه چشم به سرخط هاى نظام سلطه و فلسفه و فرهنگ بيگانه دوخته‏ اند؟!

هرگز فراموش نكرده ‏ايم كه دغدغه و فرياد محورى آن پير سفر كرده امام خمينى(ره) و شهداى عظيم ‏الشأن انقلاب و نيز توده مردم شريف ايران همواره اصالت بخشيدن به دين و شرع و احكام الهى و رعايت مرزهاى اخلاقى و حلال و حرام در همه شئونات فردى و اجتماعى و مديريتى و زندگى بود والا اين سؤال به ذهن خطور مى ‏كند كه چرا اينهمه شهيد و فرياد و ايثار و ازخودگذشتگى؟!

چرا برخی از مسولین این هشدار پیامبر (ص) را جدی نمی گیرند که فرمود : قال رسول الله(صلى‏الله عليه و آله): «كَيْفَ بِكُمْ إِذا فَسَدَتْ نِساؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؟ فَقِيلَ لَهُ: وَ يَكُونُ ذَلِكَ يا رَسُولَ اللهِ ، فَقالَ: نَعَمْ؛ وَ شَرٌّ مِنْ ذلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ ، فَقِيلَ لَهُ: يا رَسُولَ اللهِ وَ يَكُونُ ذلِكَ؟ قالَ: نَعَمْ ، وَ شَرٌّ مِنْ ذلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً» (وسايل الشيعه؛جلد11؛صفحه396) پیامبر اکرم (ص) فرمود: چگونه خواهید بود زمانی که زنان شما فاسد شوند و جوانان فسق و فجور انجام دهند و شما امر به معروف و نهی از منکر نکنید؟ گفته شد: آیا این رخ خواهد داد ای رسول خدا(ص)؟! فرمود: بله و بدتر از این هم وقوع پیدا خواهد کرد. چگونه خواهید بود هنگامی که امر به منکر کنید و از معروف نهی نمایید؟ باز به حضرت گفته شد: ای رسول خدا! این طور هم خواهد شد؟ پیامبر فرمود: بله و بدتر از این هم خواهد شد،‌ چگونه خواهید بود وقتی که شما معروف را منکر حساب کنید و منکر را معروف به حساب آورید؟

امنيت اخلاقى و تأمين حداقل هايى براى حاكميت آرامش اخلاق در جای جاى جامعه به ‏ويژه در معابر و محافل و اماكن عمومى، كمترين حق توده مردم و جامعه اسلامى از حاكمان و مديران كشورى و اطلاعاتى و امنيتى است و در اين راستا بايد دست يكايك عناصر پليس و فرزندان مخلص ملت در نيروى انتظامى و بلكه سپاه و بسيج را بوسيد كه با كمال اقتدار و احساس مسؤوليت و احترام به آحاد مردم در اجراى طرح امنيت اخلاقى و فرهنگ ‏سازى امر به معروف و نهى از منكر مجاهدت مى‏ نمايند و قطعاً مأجور عندالله نيز خواهند بود. انشاءالله‏

6-    مصداق بارز راهزنى بين‏المللى آمريكا و نقض برجام با غارت 2 ميليارد دلارى از حساب ملت ايران:

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: البته دشمن، همچنان دشمنی و ایجاد مانع می ‌کند و در رأس این دشمنی نیز آمریکا و صهیونیسم قرار دارند. ایشان تأکید کردند: بارها گفته ‌ام که نمی‌ توان به آمریکایی ‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است.

حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای با اشاره به اینکه بر روی کاغذ می‌ نویسند و می‌ گویند « بانک‌ ها با ایران معامله کنند» اما در عمل به ‌گونه‌ ی دیگری اقدام می ‌شود تا « ایران ‌هراسی» به ‌وجود آید، افزودند: آمریکایی ‌ها می‌ گویند ایران یک کشور حامی تروریسم است و ممکن است به علت حمایت از تروریسم، مورد تحریم قرار گیرد.

این مطالب چه پیامی را به بانک ‌ها و طرف‌ های خارجی منتقل می ‌کند؟ پیام این مطالب این است که برای معامله با ایران اقدام نکنید و در نتیجه، عملاً بانک‌ ها و سرمایه ‌داران خارجی از تعامل با ایران به هراس می ‌افتند.

البته درخصوص موضوع تروریسم، آمریکایی ‌ها از همه ‌ی تروریست‌ ها بدتر هستند و براساس اطلاعات موجود، همچنان به ترویست‌ های نام ‌و نشان ‌دار کمک می‌ کنند.

از اینها گذشته آمریکا راهزن بین المللی است و غارت 2 ميليارد دلارى از حساب ملت ايران مصداق بارز راهزنى بين‏ المللى آمريكا و نقض برجام‏ است.

1-     دادگاه فدرال آمريكا در سال 2007 در حكمى خواستار پرداخت مبلغ 65.2 ميليارد دلار به خانواده ‏هاى قربانيان انفجار سال 1983 بيروت و چند انفجار ديگر شده بود. اين حكم در سال 2014 تائيد و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزديك به 2 ميليارد دلار از محل مبالغ بلوكه ‏شده بانك مركزى ايران برداشت شود.

2-     براى بى‏ اعتمادى به دولت آمريكا نيازى به شروع نيست و شروع اين مسأله از زمان آغاز انقلاب اسلامى بوده است.برداشت 2 ميليارد دلارى از اموال بلوكه شده ايران يك مسأله غير قانونى و غير حقوقى است كه مصداق راهزنى ‏بين ‏المللى محسوب مى ‏شود، اين حادثه 30 سال پيش در بيروت اتفاق افتاده و مدرك و مستندى كه نشان دهد ايران در آنجا مقصر بوده، وجود ندارد و ثانيا توقيف اموال يك كشور خلاف قانون برجام است.

3-     اين‏ كه خانواده آمريكايى ‏هايى كه خارج از آمريكا كشته شده ‏اند، بيايند از كشورى شكايت كنند و پول‏ هاى متعلق به مردم آن كشور را تصاحب كنند، خلاف عرف بين ‏المللى است.

4-     متأسفانه دوستان مى‏ خواهند هر مشكلى كه پيدا مى ‏شود را به گردن دولت قبل بيندازند، سؤال اين است كه اگر دولت قبل اين مشكل را داشت، پس چگونه در زمان آن دولت 2 ميليارد دلار غارت نشد و امروز دولت آمريكا تصميم به صادر كردن اين حكم گرفته است.

5-     اقدام دولت آمريكا در مصادره 2 ميليارد دلار اموال بلوكه شده ايران قطعاً نقض برجام محسوب مى ‏شود. آمريكايى‏ ها مذاكره با ايران را در قضيه هسته ‏اى به ‏معناى اين گرفته ‏اند كه مى‏ توانند از اين طريق در امور داخلى ما دخالت كنند و در منطقه هر كارى كه مى‏ خواهند، انجام دهند.

6-      حكم دادگاه آمريكايى عين غارت اموال ايران است، مانند دزدان ولگردى كه پليسى نيست مانع آن ‏ها شود، آمريكا حتى اجازه داشتن ناظر توسط ايران را هم نمى ‏دهد، لذا اموال جمهورى اسلامى ايران را به يغما مى‏ برد.متأسفانه به نظر مى ر‏سد مسؤولان دولتى و وزارت خارجه حاضر نيستند موضع محكمى عليه آمريكا بگيرند، به ‏همين‏دليل است كه آمريكايى ‏ها هر روز جسورتر شده و باج ‏خواهى آنان از ملت ايران بيشتر مى ‏شود.

این چهره آمریکاست که ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای بارها و بارها به مسولین هشدار می دادند .

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز4
دیروز10
این هفته33
این ماه115
مجموع15887