اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 26 مهر 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 8 صفر 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 17 اردیبهشت 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

     

نماز جمعه 17/02/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(25) (حق همسایه(حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه ))

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 17  ارديبهشت سالروز تشكيل بسيج سازندگى:

2-     شنبه 18  ارديبهشت آزادسازي هويزه (1361 ه‍ـ . ش):

3-   يكشنبه 19  ارديبهشت روز بزرگداشت شيخ كلينى(ره):

4-   سه‏ شنبه 3 شعبان و چهار شنبه 4 شعبان وپنجشنبه 5 شعبان؛ ولادت حضرت امام حسين(ع) ( روز پاسدار)، ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) (روز جانباز)، ولادت با سعادت حضرت امام على‏ بن ‏الحسين زين‏ العابدين(ع) (38 ه.ق)‏‏‏:

  ===============

نماز جمعه 17/02/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(25) (حق همسایه(حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه ))

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:ولمّا نزلت علیه « ولاتمدّن عینیک إلی ما متعنا به ازواجاً منهم... الی آخر الآیة»، قال صلی الله علیه وآله وسلّم: « مَنْ لَمْ یتعّز بعزاء اللّه انقطعت نفسه حسراتٍ علی الدنیا ومن مدّ عینیه اَلی ما فی أیدی الناس من دنیاهم طال حزنه وسخِط ما قسّم اللّه له من رزقه وتنقصّ علیه عیشه.» (تحف العقول ؛ صفحه ۵۱)

 پیامبر صلی الله علیه وآله و سلّم بعد از نزول آیه شریفه فوق (به نعمتهای مادی که به بندگان خود دادیم چشم مدوز و حسرت نعمتهائی که در دست مردم است مخور)، فرمودند: مؤمن باید خود را به تسلای الهی تسلی دهد و به آنچه که نزد پروردگار است از قبیل رحمت بی‌پایانش و پاداشهایی که در قیامت برای مؤمنین قرارداده، دل خوش دارد. وگرنه اگر به مال و مقام و امکانات دیگران چشم بدوزد یا همیشه در حسرت و اندوه و غصه بسر برده و به مقدّرات الهی راضی نمی‌شود و زندگی پرملالی خواهدداشت و یا باید وارد مبارزه تلخی شده و مزرهای حلال و حرام الهی را بشکند و از هر طریقی ولو نامشروع، خود را به دیگران برساند.

پس برای این که در آتش حسرت زندگی دیگران نسوزید و یا در میدان مبارزه ‌ای بی‌ فرجام گرفتار نشوید، مایه‌ های تسلای خدا را برای خود برجسته کنید.

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

که امام سجاد (ع)برای همسایه نیز حقوقی را بیان فرموده اند که شش مورد از آن حقوق را عرض کردیم که عبارت بودند از : « و اءَمّا حق الجَارِ، فحِفظُه غائِبا، و كَرامَتُهُ شاهدا، و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا ولا تَتَبَّع له عَورَة ولا تَسَّمَّع عليه من حيثُ لا يَعلَمُ و لا تُسلِمهُ عندَ شَديدَة....» یعنی  اما حق همسايه ، حفظ او است در غيبت و پنهان و تكريم و بزرگداشت او است در حضور و عيان و يارى و معاونت او در هر حال. بايد كه به دنبال عيب او نباشى و بدى هاى او را جستجو نكنى ، تا به بدى در او دست يابى و اگر ناخواسته بر بدى و عيبى از او آگاه شدى ، مانند دژى نفوذناپذير و پرده اى ضخيم آنها را در دل خود نگه دار؛ طورى كه اگر با نيزه ، براى يافتن آن عيوب دلت شكافته شود، بدان نرسند و از جايى كه او خبر ندارد سخنان او را استماع نكنيد. و به هنگام مصائب و شدايد او را رها نكند.

اما حق هفتم  كه امام سجاد عليه السلام براى همسايه ذكر مى فرمايند، اين است كه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه:

« ولاتَحسُدهُ عندنعمَة » اگر خداوند متعال به او نعمتى عنايت كرده است بر آن نعمت حسد نورزى.

همسايه ، همواره در منظر و مشهد انسان قرار دارد و هر روز احوال و شرايط او را مى بيند؛ بنابراين حقوقى است كه بايد به دقت رعايت كند تا زندگى در جوار ساير انسانها شيرين و لذت بخش باشد؛ از جمله اين كه اگر همسايه اش از نعمت هاى فراوان برخوردار باشد مكدر نشود و بر او حسد نورزد.

آفت دین خدا حسد است:

امام صادق عليه السلام خطاب به انسان هاى ديندار مى فرمايند: اگر واقعا دين داريد، بدانيد كه دين خدا آفت دارد و همان طور كه آفت ، گياه و حيوان را از بين مى برد، انسان ها را نيز از پا در مى آورد، امور معنوى هم آفات خاص خود را دارند.

امام صادق عليه السلام مى فرمايند: « آفَةُ الدِّينِ الحَسَدُ والعُجبُ والفخرُ.» آفت دين سه چيز است : حسد، عجب و فخرفروشى.

حسد ميكروبى است كه به جان دين مى افتد و تدريجا دين انسان را نابود مى كند؛ رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: « فاءنَّ الحسدَ يَاءكُلُ الحسَنات كمَا تاءكُلُ النَّارُ الحَطَبَ.» حسد، همه حسنات و نيكى ها را از بين مى برد همچنان كه آتش ، هيزم را مى سوزاند.

انسان هاى مومن و متدينى كه به دنبال تامين سعادت اخروى خود هستند، حسناتى را براى آخرت خويش ذخيره مى كنند؛ حسد همه آن حسنات ذخيره شده را مى بلعد همان طور كه وقتى آتش به انبار هيزمى سرايت كند، همه آن را نابود مى كند؛ يعنى همه اندوخته هاى معنوى انسان را نابود مى كند.

بر اين اساس معناى فرمايش امام صادق عليه السلام روشن مى شود كه مى فرمايند: « الحاسدُ مُضرُّ بنفسِه قبلَ اءن يَضُرَّ بالمحسودِ كاءبليسَ اءورَثَ بحسدهِ لنفسه اللعنةَ.»

ضرر حسادت در ابتدا به حاسد میرسد :

انسانى كه مبتلا به رذيله زشت اخلاقى حسد است ، قبل از اين كه به محسود زيان برساند، به خود ضرر رسانده است ؛ مانند شيطان كه با حسد خود، لعنت ابدى را براى خود فراهم كرد.

امام صادق عليه السلام نيز به همين معنا اشاره كرده ، مى فرمايند: « الحاسدُ مضرّ بنفسه اءن يَضرَّ بالمحسود كاءبليسَ اءورثَ بحسده لنفسه العنةَ و لادم عليه السلام الاجتِباءُ والهُدى والرَّفعُ الى محلّ حقائقِ العهد والاصطفاء، فكُن محسودا، ولا تكن حاسدا، فاءنَّ ميزانَ الحاسدِ اءبدا خفيف بثِقلِ ميزانِ المحسودِ، والرزقُ مقسوم فماذا يَنفَعُ حسدُ الحاسدِ، فما يَضُرُّ المحسودَ الحسدُ.» حسود قبل از اين كه به ديگرى ضرر برساند، به خود زيان رسانده است ؛ مانند ابليس كه با حسادت لعنت را براى خود به ارمغان آورد. خداوند آدم عليه السلام را برگزيد، هدايت كرد و به مقام و منزلتى كه بايد مى رسيد، رسانيد و همه خسارت متوجه شيطان شد. محسود ديگران باش و نه حسود ديگران . نعمت هاى الهى را براى خود طلب كن ؛ نه اين كه بر نعمت هاى ديگران حسد بورزى ! وقتى انسان به كسى حسادت مى ورزد، اعمال خوب او حبط مى شود و در پرونده اعمال محسود ثبت مى شود. روزى بندگان تقسيم شده است و حسد حاسد براى او فايده اى نداشته و محسود نيز ضررى نخواهد كرد.

در عالم آفرينش حقايقى است كه هرگز نابود نمى شود. حقايق از پرونده حاسد به پرونده محسود منتقل مى شود و در صحنه قيامت و در ترازوى توزين اعمال نيك و بد، مشاهده خواهد كرد كه ترازوى عمل نيك انسان محسود با اعمال حاسد سنگين مى شود. حسادت حسود هيچ ضررى براى محسود نخواهد داشت ؛ چون رزق و روزى الهى مقدر و تقسيم شده است و با حسادت وى رزق محسود كم نمى شود و تقدير الهى تفاوتى نمى كند و حسود است كه ضرر مى كند.

لعنت يعنى دورى از رحمت خدا، وقتى ابليس به خاطر حسادت به آدم نافرمانى كرد، نتيجه اين شد كه خداوند فرمود: « فاخرُج منهَا فاءِنَّكَ رَجِيم ؛ و اءِنَّ عليكَ اللَّعنةَ الى يومِ الدِّينِ.» از صف آنها (فرشتگان ) بيرون رو، كه از درگاه ما رانده شده اى و لعنت و دورى از رحمت حق تا روز قيامت بر تو باد.

مرحوم مجلسى روايتى را از امام حسن عليه السلام نقل شده است كه حضرت مى فرمايند: « ما راءيتُ ظالما اءشبَهَ بمظلوم من حاسد.» ظالمى را شبيه تر به مظلوم از انسان حسود، نمى شناسم .

حسود بر ديگرى ستم مى كند، اما اين ستم متوجه خود او است .

بنابر آنچه بيان شد، يكى از زشت ترين ، قبيح ترين و ناپسندترين گناهان و انحرافات اخلاقى ، ابتلا به بيمارى خطرناك حسادت است .

اما چگونه حسد به دين لطمه مى زند و حسنات را از بين مى برد؟

حسود به خود زيان مى رساند؛ زيرا وقتى گرفتار اين رذيله اخلاقى شد، نگرانى هاى روحى و روانى بر او چيره مى شود و همواره مى خواهد به صورتى خود را التيام بخشد، و همين باعث مى شود كه دست به اقداماتى بزند كه گاه اين اقدامات ، منجر به هتك حرمت و آبروى محسود مى شود و گاه به تجاوز به مال و نفس و حتى قتل محسود مى انجامد كه خطرات جدى براى حاسد در پى دارد؛ اگر چه ممكن است محسود نيز در اين ميان ضرر كند و خسارتى متوجه او شود.

حسد تقدیر انسان را تغییر می دهد:

در روايتى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم نقل شده است كه مى فرمايند: « كادَ الحسَدُ اءَن يَغلِبَ القَدَرَ.» گاهى حسادت بر تقدير انسان غلبه مى كند.

اين روايت را شايد بتوان به چند طريق معنا كرد: يكى از آن معانى در قرآن آمده است كه : « و مِن شرِّ حاسد اءِذا حسَدَ.» به خدا پناه مى برم از شر هر حسودى هنگامى كه حسد مى ورزد.

در روايتى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: « العينُ حقّ، ولو كان شى ء سابَقَ القَدَرَ سَبِقَهُ العينُ.» اگر قرار است چيزى بر تقدير الهى مقدم شود، چشم زخم است .

حسود آنقدر در اين رذيله اخلاقى قدرت پيدا مى كند، كه در مقام نابود كردن نعمتى برمى آيد كه در دست محسود است ؛ گرچه تقدير الهى است كه چنين شخص صاحب اين نعمت الهى باشد، اما حسود در صدد نابود كردن آن است .

بعضى از تعبيرات در مذمت حسود عجيب است ؛ مثلا در يكى از احاديث قدسى آمده است : « الحاسدُ عدوُّ نعمتى ، غير راض بقسمتى التى قَسَمتُ بين عبادى.» حسود، دشمن نعمت من است و به قضاى الهى خشمگين است ؛ و به تقسيمى كه من ميان بندگانم كرده ام ، راضى نيست .

وقتى كسى در چنين وضعيتى قرار بگيرد، در زندگى دنيوى و اخروى ، اعتبار و جايگاهى نخواهد داشت .

حسود، همواره عذاب روحى دارد و همه دنيا را به وسعتش تنگ و تاريك و كوچك مى پندارد و گاه راه نجات خود را تنها در اقدامات خطرناكى عليه محسود و حتى عليه خود مى داند. در تاريخ نسبت به اين مشكل اخلاقى مصاديق زيادى مى توان يافت ؛ چرا كه اين خصوصيت زشت اخلاقى همواره گريبانگير بسيارى از انسان ها بوده و هست .

داستان معروفى است كه فردى در جوار خود، همسايه صاحب نعمت و شوكتى داشت ، چون از دسترسى به مال و نعمت او مايوس شد و نتوانست آنها را از دست همسايه در بياورد، غلام خود را اجير كرد كه بر بام خانه همسايه پولدارش ، سر از بدنش جدا كند تا اين قتل به همسايه متمول او نسبت داده شود و او را مجازات كنند. بعد از اين كه كشته شد، رازش به وسيله غلام افشا شد و هرگز به خواسته خود نرسيد و بيمارى حسد او را كشت.

حسادت از سخت ترين بيماريها و كسالتهاى روحى است .

قرآن خصوصيت جالبى را براى اين افراد نقل مى كند: « و اءِذا لَقُوكُم قالوا آمَنَّا و اءِذا خَلَوا عَضُّوا عليكُمُ الاءَنامِلَ من الغَيظِ قل مُوتوا بغَيظِكم.» هنگامى كه شما را ملاقات مى كنند، (به دروغ ) مى گويند: ايمان آورده ايم ، اما هنگامى كه تنها مى شوند، از شدت خشم بر شما سرانگشتان خود را به دندان مى گزند! بگو: با همين خشمى كه داريد بميريد! .

در اين آيه ، به بعضى زذايل اخلاقى كه از حسد سرچشمه مى گيرد، اشاره مى كند و مى فرمايد: گاه حسد باعث مى شود كه انسان حسود به نفاق روى آورد؛ در ظاهر، اظهار همراهى مى كنند، ولى در باطن از شدت ناراحتى انگشت به دندان مى گيرند. اين بيمارى روحى حسد مى تواند علت بسيارى از زشتى هاى اخلاقى شود؛ از جمله ، نفاق ، كينه توزى ، چاپلوسى و... كه رابطه نزديكى ميان آنها وجود دارد.

آن طور كه از اين آيات استفاده مى شود، عدم تربيت روح و غلبه بعضى از زشتى هاى اخلاقى مى تواند منشاء روانى رذيله اخلاقى حسد باشد. روح بايد با مهربانى ، انس و نوع دوستى ، الفت گيرد كه اگر گرفتار دشمنى و عداوت با ديگران شود، كينه آنان را به دل گرفته و در آن دل بذر كينه مى رويد.

بالطبع انسان حسود از ديدن نعمتى نزد دشمن خيالى خود، رنج مى برد و از ريشه هاى اصلى بروز و ظهور حسد، همين نكته است .

روش درمان حسد:

درمان اين رذيله اخلاقى ، در گام اول اصلاح نفس و سالم سازى و تلقى صحيح انسان از خود است . اگر انسان به واقعيت ها و حقايق شخصى خود توجه داشته باشد، مى تواند راه حل بسيار مهم و مفيدى براى درمان اين كسالت بيابد و به جاى آزردن روح و روان خود، به اصلاح آن بپردازد؛ نه اين كه روح و روان را بيشتر در مضيقه و تنگنا قرار دهد. مثلا در تحصيل نعمت موردنظر، از طريق معقول و سنجيده تلاش كند؛ نه اين كه بر كسى كه آن نعمت را دارد، حسادت بورزد و نتواند برخوردارى او را تحمل كند.

البته در اين راه بايد به توانايى هاى انسانى و نيروهاى بالقوه و بالفعلى كه خداوند در وجود هر انسانى قرار داده ، تكيه كند و در سايه استمداد از اين قوا و نيروها به آن نعمت دسترسى پيدا كند و در اين رهگذر توجه به بعضى از اصول ارزشمند ديگر، مثل تسليم و رضا به تقدير الهى ، مى تواند بسيار موثر باشد. در قرآن آمده است : « عَسَى اءَن تُحبُّوا شَيئا و هو شرّ لَّكم.» چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد؛ حال آن كه شر شما در آن است .

ممكن است شما به چيزهايى علاقه مند باشيد و تلاش كنيد كه آن را به دست آوريد، اما موفق نشويد. نبايد اين عدم موفقيت و وجود اين نعمت نزد ديگرى شما را در رنج روحى قرار دهد؛ چرا كه به همه حقايق عالم وقوف ندارد و چه بسا داشتن آن چيز براى شما شر باشد نه خير.

بنابراين ، يكى از راههايى كه مى تواند براى درمان حسد، موثر باشد، تسليم در برابر قضاى خداوند است . البته اين تسليم به معناى تشويق تنبلى و تن پرورى نيست . انسان موظف است به اميال سنجيده و آرزوهاى معقول خود دست پيدا كند و در مسير وصول به آنها تلاش و فعاليت كند؛ اما اگر موفق نشد نبايد از نظر روحى خود را موجودى شكست خورده بداند و خويش را از همه زيبايى هاى عالم محروم كند.

از سوى ديگر، انسان براى دسترسى به نعمت هايى كه نزد ديگران مى بيند و ميل دارد آنها را در اختيار داشته باشد، بايد توكل كند و پيوندش را با منشا همه قدرتها و صاحب همه نعمت ها محكم كند؛ علاوه بر اين توجه داشته باشد، درمان هايى كه براى رذايل اخلاقى كه در معارف دينى ما ذكر شده ، براى انسان هاى مومن است ؛ يعنى بيمار و مريضى كه مبانى اعتقادى او سالم باشد.

در بسيارى از مباحث گذشته نيز به اين نكته اشاره شد كه يكى از موفق ترين راه ها براى تكميل مكارم اخلاقى و تخلق به حسنات آن ، دور شدن از زشتى هاى اخلاقى و تصحيح مبانى اعتقادى است . امروزه در عالم ، كسانى كه دچار امراض و ناراحتى هاى روحى مى شوند از طريق تقويت مبانى اعتقادى به مبدا و معاد درمان مى شوند. ما نيز براى درمان كسالت هاى روحى ، مؤ منان را به قرآن هدايت مى كنيم : « قُل اءِنَّما حَرَّمَ رَبِّىَ الفَوَاحِشَ ما ظَهَرَ منها و ما بَطَنَ.» بگو خداوند تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان ، حرام است .

در آيات كريمه قرآن و لسان اهل بيت عليهم السلام از حسد به فحشاى درونى تعبير شده است .

چون ایام مبعث حضرت رسول اکرم (ص) است یک روایتی را راجع به آنحضرت عرض میکنم :

چون نبوت پيامبر صلى الله عليه و آله در مدينه بالا گرفت ، (عبدالله بن ابى ) كه از بزرگان يهود بود حسدش درباره پيامبر صلى الله عليه و آله بيشتر شد و در صدد قتل پيامبر صلى الله عليه و آله برآمد.

براى وليمه عروسى دخترش ، پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلام و ساير اصحاب را دعوت نمود، و در ميان خانه خود چاله اى حفر كرد و روى آن را به فرش پوشيده نمود، و ميان آن گودال را پر از تير و شمشير و نيزه نمود. همچنين غذا را به زهر آلوده نمود، و جماعتى از يهودان را در مكانى با شمشيرهاى زهرآلود پنهان كرد.

تا آن حضرت و اصحابش پا بر گودال گذاشته در آن فرو روند و يهوديان با شمشيرهاى برهنه بيرون آيند و پيامبر صلى الله عليه و آله و اصحابش را به قتل برسانند. بعد تصور كرد كه اگر اين نقشه بر آب شد غذاى زهرآلود را بخوراند تا از دنيا بروند.

جبرئيل از طرف خداى متعال اين دو كيد را كه از حسادت منشعب شده بود به پيامبر صلى الله عليه و آله رساند و گفت : خدايت مى فرمايد: خانه عبدالله بن ابى برو و هر جا گفت : بنشين قبول كن و هر غذائى آورد تناول كنيد كه من شما را از شر و كيد او حفظ و كفايت مى كنم .

پيامبر صلى الله عليه و آله و اميرالمؤمنين عليه السلام و اصحاب وارد منزل عبدالله شدند، تكليف به نشستن در صحن خانه نمود، همگى روى همان گودال نشستند و اتفاقى نيفتاد و عبدالله تعجب نمود.

دستور آوردن غذاى مسموم را داد، پس طعام را آوردند، پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: اين طعام را به اين تعويذ بر غذا قرائت نمائيد: « بسم الله الشافى بسم الله الكافى بسم الله المعافى بسم الله الذى لايضر مع اسمه شى ء ولاداء فى الارض و لا فى السماء و هو السميع العليم »

پس همگى غذا را ميل كردند و از مجلس به سلامت بيرون آمدند. عبدالله بسيار تعجب نمود گمان كرد زهر در غذا نكردند. دستور داد يهوديانى كه شمشير به دست بودند از زيادتى غذا ميل كنند، پس از خوردن همه از بين رفتند.

دخترش كه عروس بود فرش روى گودال را كنار زد ديد زمين سخت و محكمى شده است پس بر بالاى آن فرش نشست در گودال فرو رفت و صداى ناله اش بلند شد و از بين رفت .

عبدالله گفت : علت فوت را اظهار نكنند. چون اين خبر به پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد از عبدالله حسود، علت را پرسيد؟ گفت : دخترم از پشت بام افتاد، و آن جماعت ديگر به اسهال مبتلا شدند.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 17  ارديبهشت سالروز تشكيل بسيج سازندگى:

طرح بسیج سازندگی بمنظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و مشارکت دادن آنان در عرصه های عمران و توسعه مناطق محروم روستایی و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه و فراهم ساختن زمینه های پایدار و توسعه منابع ملی با فرمان مقام معظم رهبری و با همکاری وزارت جهاد سازندگی و نیروی مقاومت بسیج طراحی و تدوین گردید.

این نهاد انقلابی امروز در عرصه‌ های مختلف می‌ کوشد تا بيانات مقام معظم رهبري در راستاي محروميت‌ زدايي، عدالت محوري و اقتصاد مقاومتي تحقق بخشد.

مقام معظم رهبری فرمودند: يكى از ظرفيّت هاى مهمّ ما، ظرفيّت نيروى انسانى ما است. نيروى انسانى در كشور ما، يكى از بزرگ‏ ترين ظرفيّت ‏هاى كشور ما است؛ اين يك فرصت بزرگ است. جمعيّت جوان كشور از پانزده سال تا سى سال، يك حجم عظيم از ملّت ما را تشكيل مى‏ دهند؛ اين خودش يك ظرفيّت است. تعداد ده ميليون دانش‏ آموخته دانشگاه ‏ها را داريم؛ ده ميليون از جوان هاى ما در طول اين سالها از دانشگاه ها فارغ‏ التّحصيل شدند.

اقتصاد مقاومتى يعنى ما اگر به نيروى داخلى، به ابتكار جوانها، به فعّاليّت ذهنها و بازوها در داخل، تكيه كنيم و اعتماد كنيم، از فخر و منّت دشمنان خارجى، خودمان را رها خواهيم كرد؛ راه درست اين است.

تجربه هم به ما نشان مى‏ دهد، بيانات و معارف اسلامى هم تأكيد مى‏ كند كه هرجا مردم مى ‏آيند، دست خدا هم هست. «يدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ هرجا مردم هستند، عنايت الهى و كمك الهى و پشتيبانى الهى هم هست؛ نشانه و نمونه آن، دفاع هشت ‏ساله، نمونه آن خود انقلاب و نمونه آن گذر از گردنه ‏هاى دشوار اين سى و پنج سال (است)، چون مردم در ميدان بودند، كارها پيش رفته؛ ما در زمينه اقتصادى به اين كمتر بها داديم.

لذا طبق فرمایش مقام معظم رهبری بخشهاى بيرون از دولت ديده بشوند اين ‏ها مى ‏توانند در اقتصاد مقاومتى نقش ايفا كنند، از جمله بسيج؛ مجموعه بسيج در مورد اقتصاد مقاومتى كارهاي مهمی مى ‏توانند انجام بدهند و ظرفيّتش را دارند؛ ظرفيّت خيلى خوبى است. بسيج چيز كمى نيست، چيز كوچكى نيست؛ بسيج يك مجموعه عظيم و آماده ‏به ‏كارى است؛ اين‏ ها را بخواهيد، ببينيد چه‏ كار مى‏ توانند بكنند؛ اين‏ ها مى ‏آيند امكانات خودشان را عرضه مى ‏كنند.

اين اقتصادى كه به ‏عنوان اقتصاد مقاومتى مطرح مى ‏شود، مردم ‏بنياد است؛ يعنى بر محور دولت نيست و اقتصاد دولتى نيست، اقتصاد مردمى است؛ با اراده مردم، سرمايه مردم، حضور مردم تحقّق پيدا مى ‏كند. امّا «دولتى نيست»، به اين معنا نيست كه دولت در قبال آن مسؤوليتى ندارد؛ چرا، دولت مسؤوليت برنامه ‏ريزى، زمينه ‏سازى، ظرفيت ‏سازى، هدايت و كمك دارد .

2-     شنبه 18  ارديبهشت آزادسازي هويزه (1361 ه‍ـ . ش):

در تاريخ دفاع مقدس فتح هويزه كه در تاريخ 18 ارديبهشت سال 1360 پس از 18 ماه اشغال طى عمليات بيت ‏المقدس به ‏دست رزمندگان اسلام رقم خورد، حماسه ‏اى زرين بود و به حماسه شهيدان معروف شد. پس از آزادى شهر سوسنگرد در 25 آبان 59 رزمندگان و دلاوران از همه نقاط ايران وارد سوسنگرد شدند؛ از جمله دانشجويان عزيز پيرو خط امام؛ يكى از اين دانشجوها، جوانى لاغر اندام بود به نام محمد فاضل، كه بعدها با ياران همراهش به گروه اخلاص معروف شدند.

عراق آنچه نيرو داشت، در منطقه پياده كرد و با همه امكانات به هويزه حمله كرد، خيلى از بچه ‏ها شهيد شدند و پس از آن صدام در آن محل حاضر شد و با تانك ‏هاى خود بر پيكر عطرآگين شهدا شادمانى كردند و اين‏ گونه شد كه واقعه كربلا در عصر ما تكرار گشت تا اين‏كه شهر هويزه در عمليات بيت ‏المقدس آزاد شد؛ شهرى كه مزار شهيدانش زبانزد خاص و عام است؛ شهرى كه دشمن، آن‏ را به ويرانه ‏اى مبدل كرد كه هيچ اثرى از آن به‏ جاى نماند و هويزه، شهر شهيد لقب گرفت.علی رغم کارشکنی های رییس جمهور وقت در مسير حضور بسيجيان و نيروهاى مردمى اما آنها با مدیریت مقام معظم رهبری دستور بنی صدر مبنی بر خروج از هویزه لغو می شود و به پیروزی می رسند .

آزادسازى هويزه ثمره مجاهدات فرزندان سلحشور و با غيرت ايران اسلامى در عمليات بزرگ بيت‏ المقدس، تجلى ثمره مقاومت در شهرى كه خود آوار شد اما يك وجبش در اشغال دشمن نماند.این توان داخلی است که مقام معظم رهبری مرتب بر آن تاکید دارند.

3-   يكشنبه 19  ارديبهشت روز بزرگداشت شيخ كلينى(ره):

محمد بن یعقوب کلینی معروف به « ثقةالاسلام کلینی » از محدثان برجسته و دانشمندان صاحب سبک در عرصه حدیث و روایت است. این محدث نخستین عالمی است که به لقب « ثقةالاسلامی » خوانده شد و یا دست کم معروف ترین شخصیتی است که در تاریخ حدیث شیعه به این عنوان شناخته شد. وی با تألیف کتاب کم نظیر « الکافی » نقطه عطفی در روند تاریخ حدیث شیعه پدید آورد و موجب حفظ و حراست بسیاری از اخبار ائمه(ع) از تحریف و نابودی شد.الحق که ایشان سرباز وفادار امام عصر علیه السلام بود . کتاب « الکافی» که یکی از ۴ کتاب برجسته حدیثی شیعه است.

4-   سه‏شنبه 3 شعبان و چهار شنبه 4 شعبان وپنجشنبه 5 شعبان؛ ولادت حضرت امام حسين(ع) ( روز پاسدار)، ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) (روز جانباز)، ولادت با سعادت حضرت امام على ‏بن‏ الحسين زين‏ العابدين(ع) (38 ه.ق)‏‏‏:

ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و امام سجاد (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را خدمت شما نمازگزاران محترم تبریک عرض می کنم .

حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، بزرگ ‏پاسدار اسلام است. ايشان با تمام داشته ‏هايش و به طرق مختلف از اسلام پاسدارى كرد و در نهايت در دفاع از حق، زيباترين، ماندگارترين و اثربخش‏ ترين حماسه‏ هاى تاريخ را در كربلا پديد آورد و بدين‏ سان الگوى تمام آزادى ‏خواهان، عدالت‏ خواهان و پاسداران اسلام و قرآن براى هميشه تاريخ شد. پاسداران انقلاب اسلامى با برگزيدن سالروز ولادت چنين امامى به ‏عنوان «روز پاسدار»، هم الگوى خود را انتخاب كرده ‏اند و هم به همگان اين پيام را مى ‏دهند كه براى دفاع از حق و پاسدارى از اسلام و انقلاب اسلامى تا كجا خواهند ايستاد.

 

رمز و راز موفقيت‏ هاى سپاه و پاسداران طى 37 سال گذشته، در همين حركت عاشورايى و حسين ‏گونه آنان نهفته است. به‏ طور قطع، تداوم اتصال سپاه و پاسداران به كربلا و عاشورا، تضمين‏ كننده موفقيت‏ هاى آنان در راستاى‏ رسالت ‏شان خواهد بود.

بررسى ‏هاى ميدانى نشان مى ‏دهد كه آمريكايى ‏ها، صهيونيست‏ ها، استعمارگران اروپايى، شيوخ مرتجع، فاسد و وابسته در كشورهاى عربى منطقه و جريان ‏هاى ضدانقلابى وابسته، با صرف هزينه ‏هاى ميلياردى و با بهره ‏گيرى از تمامى ابزارهاى در اختيار مانند شبكه ‏هاى ماهواره ‏اى و اينترنت، تلاش مى ‏كنند چهره سپاه را نزد مردم ايران تخريب كرده و با ايجاد سؤال و ابهام در خصوص ماهيت، سياست‏ ها، خط‏ مشى‏ ها و عملكردهاى سپاه در ذهن مخاطب، اين نهاد انقلابى را تضعيف كنند.

آن‏ ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را، عامل اصلى ناكامى ‏هاى خود در به شكست كشاندن انقلاب و فرو ريختن جمهورى اسلامى و تضعيف ايران مى‏ دانند. لذا  حضرت امام خمينى(ره) اين‏ چنين از سپاه اعلام رضايت كردند: « من از سپاه راضى هستم و به ‏هيچ‏ وجه نظرم از شما برنمى‏ گردد. اگر سپاه نبود، كشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسيار عزيز و گرامى مى ‏دارم. چشم اميد من به شماست. شما هيچ سابقه ‏اى جز سابقه اسلامى نداريد.»

آرى سپاه پاسداران به ‏عنوان نيروى راهبردى انقلاب اسلامى در ساختار نظام جمهورى اسلامى از جايگاه ويژه ‏اى ‏برخوردار است و براساس اين ‏جايگاه به ‏صورت يك نهاد انقلابى در هر عرصه‏ اى بر اساس نياز انقلاب و به‏ صورت قانونمند اقدام مى‏ كند. اين اقدام به اقتضاى شرايط، ماهيت‏ هاى نظامى، امنيتى، سياسى، فرهنگى، اقتصادى ‏و ... دارد.

بنابراین مقام معظم رهبری وظايف پاسداران‏ اینگونه بیان می فرمایند:

1-     معرفت آگاهانه و جامع به انقلاب‏:

يكى از كارهاى مهم شما جوانان عزيز اين است كه مبانى نظرى انقلاب را عميقاً بشناسيد.

2-     تربيت خود به‏ عنوان انسان صالح‏:

بعد هم ‏تربيت خود به‏ عنوان انسان صالح. همه بايد خودشان را تربيت كنند.

3-     شناخت تهديدها:

 اگر پاسدار انقلابيم، بايد اين تهديدها را بشناسيم.

اگر سلسله ‏مراتب سپاه ندانند كه چه تهديد هايى متوجّه آن‏ چيزى است كه آن‏ ها پاسدارش هستند، معلوم نيست بتوانند درست به وظيفه عمل كنند. وقتى انسان فهميد تهديد چيست و از كجا است، انگيزه پيدا مى‏ كند.

سالگرد ميلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع)، روز جانباز نامگذارى شده است. عباس(ع) بزرگ‏ جانباز تاريخ انسانيت است كه صحنه كربلا را تجليگاه ايثار و جانبازى نمود. فداكارى‏ هاى برادر رشيد امام حسين(ع) در تاريخ بشر مانندى ندارد.

حضرت امام خمينى رحمه الله بارها با كلام الهى خود جانبازان و ايثارگران را مورد تفقّد قرار داده، آن‏ ها را مايه سرافرازى ملت ايران خوانده ‏اند. ايشان، با آن مقام والاى الهى، خود را در برابر جانبازان كوچك شمرده، مى‏ فرمايد: « وقتى امثال شما قدرتمندان روحى را مى ‏بينم با اين روحيه بزرگ و با اين عظمت روح، خجالت مى‏ كشم كه خودم را يك انسان متعهد بدانم.»

جانبازان ما هنوز در ميدان مقاومت و ايستادگى هستند... عزيزان جانباز بدانند كه مبارزه ‏ى آن‏ ها ادامه دارد. جانبازان ما، در تمام دوران جانبازى در حال مجاهدتند. اين فضيلت، مخصوص آن‏ ها و كسان و همسران و خانواده ‏هايشان است، تا وقتى كه ان‏ شاءالله سلامت و عافيت پيدا كنند.

جانبازان از وادى شهادت بازگشته ‏اند، اما نه به اختيار خود كه با تقدير خدا و مشيّت الهى در دنيا مسكن گزيده ‏اند. جانبازان تلخى ماندن را با شيرينى اداى تكليف جبران مى‏ كنند. آنان مانده‏ اند تا به ما در راه ماندگان، راه رستگارى‏ بياموزند. حضور جانبازان در جامعه ما به اندازه انقلاب قيمت دارد. وجود آنان در جامعه همچون وجود عمّار ياسر در سپاه اميرالمؤمنين(ع) است. عمار، جانباز جنگ‏ هاى رسول خدا(ص) بود و رنج ماندن را بر خود هموار مى ‏كرد تا شبهه و نفاق را در ميان امت و از اردوى على (ع) بزدايد. عمارهاى انقلاب يعنى جانبازان نيز مانده ‏اند تا پرچم امام را برافراشته نگاه دارند. آنان مانده ‏اند تا بگويند كدام راه، راه اصيل انقلاب است.

جانبازان و ايثارگران پشتوانه بزرگ جامعه و انقلاب اسلامى ما هستند. آنان اگر چه پايشان را از دست داده ‏اند، اما ايستاده‏ اند تا نام، ياد و فرهنگ شهيدان را زنده نگه دارند؛ و اگر چه ممكن است دستى در بدن نداشته باشند، ولى هم چنان علمداران اين انقلابند. آنان شور و نشاط حسينى را در جامعه برپا داشته ‏اند و هم‏ چنان در صحنه باقى مانده ‏اند تا ولايت تنها نماند و على زمان مظلوم واقع نشود. آنان مانده ‏اند تا مصيبت‏ هاى صدر اسلام تكرار نشود و ذهن مردم از عطر ولايت تهى نگردد. آرى، آنان هم‏ چنان مانده ‏اند تا رسالت بزرگ خويش را كه زمينه ‏سازى براى ظهور حضرت ولى عصر، ارواحنافداه، مى‏ باشد به پايان رسانند.

وضعيت شيعيان در عصر امام سجاد(ع) به‏ نوعى تبيين‏ كننده وضعيت اجتماعى آن زمان مى ‏باشد. به ‏دنبال فضاى رعب و وحشتى كه به مدت كوتاهى پس از قيام امام حسين(ع) ايجاد شد، امويان سعى بر پنهان ساختن و حتى از بين بردن فضائل امام على(ع) داشتند. از سوى ديگر، ضمن فاصله انداختن ميان امام و مردم، سياست به استضعاف كشاندن شيعيان را به ‏لحاظ اقتصادى دنبال مى ‏كردند.

امام سجاد(ع) در مواجهه با سياست امويان، سه اصل و سياست مهم را دنبال مى ‏كرد. تبيين مبانى فكرى و اعتقادى اصيل اسلام و تشيع، اولين سياستى بود كه امام سجاد(ع) به‏ دنبال آن بود. هم ‏چنين ايشان سعى بر نجات اخلاقى و مذهبى جامعه اسلامى از انحطاط داشتند. ضمن آن‏كه بيان موضع و پايگاه خلفاى اموى در پوشش تعاليم معمولى و عادى دينى از ديگر سياست‏ هاى امام(ع) بود.

مقام معظم رهبری با تاسی به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت امام سجاد (ع) و قمر بنی هاشم (ع) در به ثمر رسیدن انقلاب نقش فوق العاده ای داشتند و در دوران رهبری خود پس از امام (ره) این انقلاب را به بهترین وجه رهبری کردند و نگذاشتند دشمنان به ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی ایران دست درازی کنند و هر موقع دشمنان دست درازی کردند مقام معظم رهبری با فریادهای اباالفضلی و خطبه های سجادی آنها را رسوا کردند و به وحشت انداختند و با ایثار و جانبازی خود از انقلاب پاسداری کردند و لذا ما به داشتن چنین رهبری به خود می بالیم و از خداوند می خواهیم که ما را قدردان رهبر عزیزمان قرار بدهد و ما را از ولایت پذیران واقعی قرار بدهد .

بنابراین مقام معظم رهبری دغدغه هایی در زمینه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی دارند و در هفته گذشته در دیدارهایی که داشتند به برخی از  آنها اشاره کردند که عبارتند از :

1-     يكى از بخش‏ هاى مهم بيانات رهبر معظم انقلاب (در دیدار با معلمان و فرهنگیان) كه در چند جاى اين سخنرانى تكرار شد، مسأله توجه به فضاى‏ مجازى و اهميت آن چه در مباحث تربيتى و چه در مباحث اجتماعى بود و غفلت از نقش مهم و اثرگذار فضاى مجازى و بى ‏توجهى به آثار زيان ‏بارى كه اين دنياى جديد مى‏ تواند به‏ دنبال داشته باشد و نيز ناآگاهى از امكان ‏ها و دستاوردهايى كه مى ‏توان از اين دنياى جديد به ‏دست آورد، خطايى غير قابل جبران و ضررى است كه شايد نتوان ابعاد آن ‏را به محاسبه درآورد.

مثلا وقتى با كمال تأسف در ايامى كه همراه است با بازگشايى نمايشگاه كتاب، شهردار انقلابى تهران جناب آقاى قاليباف، در مراسم افتتاحيه نمايشگاه آن ‏هم در فضاى جديد نمايشگاهى شهر آفتاب تهران اعلام مى ‏نمايند كه استفاده از لوازم آرايشى به‏ صورتى غير معمول و گسترده و آشكار با مصرف فزاينده و بى ‏رويه اين كالا در سطح تهران، باعث گرديده است كه تنها در شهر تهران مغازه ‏هاى عرضه و فروش لوازم آرايش حدود 8 برابر كتابفروشى ‏هاى تهران باشد، يعنى به زبان آمار 8000 مغازه لوازم آرايش فروشى در برابر تنها 1200 كتابفروشى! آيا اين فاجعه نيست در كشورى كه همواره مدعى فرهنگ و ادب و علم و پيشرفت بوده است، اكنون شاهد آفت و آسيب مصرف ‏گرايى آن‏ هم در كالاهاى بعضاً خارجى و غيرضرور كه گاهى نيش و طعنه ‏اى به فرهنگ دينى و ملى ما نيز مى ‏زند، باشيم؟

و یا كشورى كه بيشترين مصرف چادر مشكى را دارد، متأسفانه هنوز در پيچ و خم داشتن كارخانه ‏اى شايسته براى توليد پارچه مناسب جهت چادر مشكى دست و پا مى ‏زند و بايد اين ابتدايى ‏ترين نياز فراگير مردم ايران از خارج كشور تأمين گردد! اين در حالى است كه علي ‏رغم همه تنگناها و محدوديت‏ ها و محروميت ها در زمينه‏ هاى مختلف پيشرفت هاى خيره‏ كننده ‏اى پس از پيروزى انقلاب اسلامى داشته ‏ايم.

راستى هيچ انديشيده ‏ايم كه چرا ديده‏ بان تيزبين انقلاب، سال جارى را سال اقدام و عمل ناميدند؟ سالى كه از يك حيث بايد كمر همت بست براى كار جهادى و انقلابى در همه حوزه ‏ها و از طرفى نيز از حجم حرف و قيل و قال كاست و بر اقدام و عمل متناسب با فرهنگ و سبك زندگى ايرانى اسلامى افزود.

البته آنچه بيش از همه دلها را به درد مى ‏آورد اين است كه با علم به نفوذ دشمنان و توطئه‏ هاى مرموز آنان كه با استفاده از فضاى بى‏ دروپيكر مجازى و رسانه‏ اى و ماهواره ‏اي بي ‏وقفه در حال تهاجم به فرهنگ ديني ملي ما هستند، متأسفانه غفلت ها و آب به آسياب دشمنان ريختن ها صورت مى‏ پذيرد؟

که رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر کسی برای تقویت طاغوت هر قدمی که بر می دارد در جبهه طاغوت قرار می گیرد .

2-     نكته بسيار مهم ديگرى كه در اين سخنرانى از سوى رهبر معظم انقلاب بيان شد، اين بود كه: اگر مسؤولان كشور احساس شخصيت و ايستادگى و هويت ملى و انقلابى داشته باشند، در برابر دشمن با قدرت و قوت مى ‏ايستند و دشمن را مجبور به عقب‏ نشينى مى‏ كنند. ايشان در اين ‏زمينه خاطرنشان كردند: «كشور را شما بايد بسازيد؛ كشور را بايد قدرتمند كنيد. قدرت فقط به سلاح نيست؛ مهم‏ ترين ابزار قدرت و مهم ‏ترين عنصر قدرت ‏ساز، علم و شخصيّت ملّى است. شخصيّت افراد، ايستادگى، هويّت، هويّت انقلابى؛ اين ‏ها است كه قدرت مى ‏سازد. ايمان، به ملّت ما قدرت داد، انقلاب، به ملّت ما قدرت داد. وقتى قدرت داشته باشيد و دشمن ببيند قدرت شما را، ناچار عقب ‏نشينى خواهد كرد؛ وقتى ما در مقابل دشمن از نشان دادن و عرضه كردن مبانى و عناصر قدرت خودمان اجتناب كنيم، پرهيز كنيم، بترسيم، ملاحظه كنيم، دشمن پُررو مى‏شود. اين‏ كه امروز شما مى ‏بينيد دشمنان حرف هاى بزرگ‏ تر از دهان خودشان مى‏ زنند، همه ‏اش قابل پاسخگويى است از سوى ملّت ايران. مى ‏نشينند طرّاحى مى ‏كنند كه ايران بايد در خليج ‏فارس رزمايش نظامى نداشته باشد؛ چه غلط هاى عجيب‏ غريبى! او از آن طرف دنيا مى ‏آيد اينجا رزمايش راه مى ‏اندازد؛ شما اينجا چه ‏كار مي ‏كنيد؟ خب برويد در همان خليج خوك ها؛ برويد آنجاها و هرجا مى ‏خواهيد رزمايش كنيد.

اين بيان رهبر معظم انقلاب تذكرى به مسؤولان كشور نيز محسوب مى ‏شود كه در نوع تعامل خود با كشورهاى زورگو نشانه ‏اى از ضعف و سستى ابراز نكنند كه باعث شود دشمن جرى شده و با پررويى چنين خواسته ‏هاى زشت و غير معقولى را مطرح كند. اگر مسؤولان كشور در پاسخ‏ گويى به زياده‏ خواهى ‏هاى دشمن كوتاهى نكنند كه ان ‏شاءالله نخواهند كرد، دشمن با پررويى، پرتوقع ‏تر نخواهد شد چرا كه با سد آهنين ملت و مشت محكم آن ‏ها برخورد خواهد كرد.

3-               در ديدار رئيس جمهورى كره جنوبى: رهبر انقلاب، تأثير نپذيرفتن تفاهم‏ ها و توافق‏ هاى دو كشور از عوارض خارجى را يكى از الزامات اساسى در همكارى‏ هاى دو كشور برشمردند و تأكيد كردند: نبايد روابط ايران و كره‏ ى جنوبى وابسته به تحريم ‏ها و تحت نفوذ و غرض‏ ورزى آمريكا قرار بگيرد، بلكه بايد ارتباطات دو كشور، «مستمر، پايدار، قوى و صميمى» باشد.

ايشان با اشاره به سابقه ‏ى نسبتاً طولانى اما همراه با فراز و نشيب روابط دو كشور، خاطرنشان كردند: خوشبختانه اكنون دولت كره‏ى جنوبى، دولت مساعد و همراهى است و ايران نيز از ظرفيت ‏هاى فراوانى همچون برخوردارى از نيروى‏ انسانى جوان، با استعداد و تحصيل كرده براى افزايش همكارى ‏هاى پايدار برخوردار است. و باید رابطه با دنيا بر اساس عزت، حكمت و مصلحت باشد.

4-     سخنان مهمی که در روز مبعث داشتند مبنی بر اینکه دشمنان ما که در راس آنها آمریکاست  دنبال اسلام ستیزی و شیعه ستیزی است که نمونه آن حمایت از جنایات تروریسم و داعش و تکفیریها است .

 و یا از طریق تحریم و عمل نکردن به برجام دنبال اسلام ستیزی و شیعه ستیزی است .

مثلا در چند ماه گذشته شاهد دور جديدى از اظهارات و اقدامات عملى رفتارهاى ضد حقوق بشرى توسط مقامات، قوانين و حتى جامعه اروپايى عليه كسانى هستيم كه ظواهر دينى را رعايت مى‏ كنند و در اين بين مسلمانان قربانى ‏اصلى بوده ‏اند.

آلمان: نائب رييس حزب مهاجرستيز و افراطى آلمان مدعى شد، اسلام با قانون اساسى اين كشور همخوانى ندارد. بلژيك: وزير كشور بلژيك در اظهاراتى اسلام ‏هراسانه، مسلمان اين كشور را به حمايت از حملات تروريستى متهم كرد.

آمريكا: مسؤولان يكى از پروازهاى شركت هواپيمايى ساوث وست ايرلاينز آمريكا، يك دانشجوى عراقى را به‏ خاطر عربى صحبت كردن از هواپيما بيرون كرده ‏اند. اين جوان كه خيرالدين مخزومى نام دارد در تاريخ 9 آوريل (21فروردين) پيش از بلند شدن هواپيما، از آن بيرون رانده شد. مخزومى مى‏ گويد تلفنى با عمويش درباره شركت در جلسه سخنرانى بان كى مون، دبيركل سازمان ملل صحبت مى‏ كرده كه يكى از خدمه پرواز او را از هواپيما بيرون كرده است. وى مى ‏گويد در طول مكالمه‏ اش وقتى كلمه «انشالله» را به زبان آورد يكى از مسافران با تعجب به او خيره شد و سپس يكى از خدمه پرواز او را از هواپيما بيرون كرد و بعد از آن نيز به وى اجازه ندادند به هواپيما بازگردد. اين شركت در توجيه اقدام خود گفته است كه اين يك تصميم جمعى بوده است و ما سعى داريم مسافرين با آرامش سفر كنند!؟

5-     روند اقتصادى پسا برجام: فرمودند كه هر چند امنيت سرمايه‏ گذارى نيز موضوعى است كه نبايد مورد غفلت قرار گيرد زيرا براى سرمايه‏ گذار تفاوتى ندارد كه در يك كشور عربى سرمايه‏ گذارى كند يا كشور ايران، بنابراين بايد شرايط را براى سرمايه ‏گذارى به‏ درستى فراهم كنيم ؛ اما امنيت و استقلال كشور بهايى نيست كه بايد در قبال آن بپردازيم.بنابراین نگاه ما به برجام و قراردادهای تجاری با اروپا و.... نه منفی مطلق است و نه مثبت مطلق بلکه باید با هوشمندی تمام هم خطوط قرمز رعایت بشود .

و امام (ره) فرمود : هرگز ننگ نوكرى آمريكا را به ‏خاطر گشايش اقتصادى نمى ‏پذيريم‏ آنها دنبال کاپیتولاسیون دیگری هستند که بر جنایات خود ادامه دهند .

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز0
دیروز19
این هفته35
این ماه189
مجموع15331