اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
چهارشنبه 30 خرداد 1397.
تاریخ شمسی :
الأربعاء 7 شوال 1439.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 24 اردیبهشت 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

 

نماز جمعه 24/02/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(26) (حق همسایه(بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه))

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه

8-    بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه:.....

9-    حلم و بردبارى نسبت به همسايه:....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      چهارشنبه 29 ارديبهشت و 11 شعبان ولادت باسعادت حضرت علي ‏اكبر(ع) (33 هـ . ق)  و روز جوان:

2-     جمعه 24 ارديبهشت لغو امتياز تنباكو در پي فتواي آيت‏ الله مجاهد، ميرزا محمدحسن شيرازي (ره) (1270 هـ .ش):

3-   دوشنبه 27 ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي

4-   فرمايشات امام خامنه ‏اى (مدظله) در ديدار فرماندهان نيروى انتظامى با معظم ‏له: «امنيت، موضوع و اولويت درجه يك كشور است»« امنيت اخلاقى تأكيد معظم‏ له و البته دغدغه مهم مردم»:

5-   رفتار كينه‏ توزانه و ناجوانمردانه و بى ‏كفايتى و لجاجت و رفتارهاى غيرانسانى و غيراسلامى آل سعود مى ‏رود تا با صد عن سبيل الله، حجاج ايرانى را علي ‏رغم ميل و رغبت و انتظار از مناسك حج سال جارى محروم سازد‏‏‏:

6-    اهمیت زکات:

=======================

نماز جمعه 24/02/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(26) (حق همسایه(بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه))

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیه‌السلام : « أَکثِر ذِکرَ الموت» (الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶) یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.

« فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا» هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شود.

مشکلات عمده‌ی ماها به‌ خاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیبایی‌ها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همه‌اش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را می‌لغزاند. البته این‌جور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا(46)» (سوره کهف) هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر می‌زند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهی‌ها می‌کشاند به یک سمت غلط؛ آن‌جایی که انسان باید فداکاری کند نمی‌کند؛ آن‌جایی که باید انفاق کند نمی‌کند. اشکال عمده‌ی ما انسان‌های ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ « ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت» ؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

در ادامه سخنان گهربار امام سجاد عليه السلام به تعداد ديگرى از حقوق همسايه اشاره مى شود، حضرت مى فرمايند:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه

8-    بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه:

« تُقيلُ عَثرَتَهُ و تَغفِرُ زَلَّتَهُ » يعنى اگر همسايه لغزشى كرد و در دل انسان رنجشى به وجود آمد، آن را بزدايد و بر او ببخشان و آن لغزش را ناديده بگيرد.

از اين جملات بر مى آيد كه همه سعى امام عليه السلام آن است كه قلب و دل مومن نسبت به همسايه اى كه در جوار او زندگى مى كند، مكدر نباشد و آيينه دل او نسبت به همسايه اش غبارآلود نباشد؛ بلكه پاك ، منزه و مصفا باشد.

گاهی هم باید جور همسایه را کشید. این شرط همسایگی خوب است. «حسن جوار» تنها به این نیست که اذیت و رنجی به همسایه نرسانیم. گاهی تحمل سختیها و ناملایماتی که از سوی او برایمان پیش می آید، مصداق این «حسن همجواری» است. اگر بخواهیم روابط از هم نگسلد، باید صبور بود و با تحمل، و گرنه، پاسخ بدی را با بدی دادن و در زشتیها مقابله به مثل کردن، نشانِ حقارت روح و دون همتی است. به علاوه این کار از همه برمی آید. گذشت و تحمل است که اراده و ایمان و بزرگواری می طلبد.

در عالم رفاقت، شراکت، دوستی، ازدواج و همسری، همسفری، محیط کار و ... نیز باید گاهی «سنگ زیرین آسیا» بود، نه کم ظرفیت و بی طاقت.

امام کاظم(ع) فرمود: حسن جوار و همسایه خوب بودن، تنها آزار نرساندن نیست، بلکه آن است که بر اذیت همسایه صبور و بردبار باشی: «لَیْسَ حُسْنُ الجَوارِ کفُّ الأذی وَ لکنَّ حُسْنَ الجوارِ صَبرُکَ عَلَی الأذی»

روشن است که این گونه حدیثها هرگز مجوز «همسایه آزاری» نیست. اگر توصیه به بردباری نسبت به آزار همسایه شده، بیش از آن و اکیدتر و شدیدتر، سفارش به خوش رفتاری و نرساندن آسیب و آزار به همسایگان شده است. مزاحمت برای همسایه، از بدترین رفتارهای اجتماعی است.

اگر چنين نباشد و گناه و خطاى او را نبخشايد، كينه اى كه در دل انسان نسبت به آن خطا ايجاد مى شود او را وادار به عكس العملى مى كند كه در نهايت موجب غضب است .

9-    حلم و بردبارى نسبت به همسايه:

امام سجاد عليه السلام مى فرمايد: « و لا تَدَّخِر حِلمَكَ عنه اذا جَهِلَ عليك » اگر نادانى از او سر زد، از حلم و بردبارى دريغ نفرمايى .

انسان موظف است نسبت به همسايه حليم و بردبار، باشد نه اين كه در مقابل خطاى او عكس العمل نشان دهد. عكس العمل در برابر خطاى همسايه و نبخشيدن او به قوه غضبيه انسان باز مى گردد كه يكى از زشت ترين و ناپسندترين رذايل اخلاقى است كه در معارف ما بدان اشاره شده است .

رسول خدا نسبت به این صفت به گونه ای است که آیاتی که در این رابطه نازل شده است بیانگر حلم واسعه پیامبر رحمت می باشد خداوند متعال می فرماید : « وَ مِنهْمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبىِ‏َّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيرٍْلَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكم‏»

بعضى از ايشان پيامبر را مى‏آزارند و مى‏گويند كه او به سخن هر كس گوش مى‏دهد. بگو: او براى شما شنونده سخن خير است. به خدا ايمان دارد و مؤمنان را باور دارد، و رحمتى است براى آنهايى كه ايمان آورده‏اند.

تا جائی که از جانب پروردگار خطاب شد : « وَ إِنَّكَ لَعَلىَ‏ خُلُقٍ عَظِيم»‏ و به راستی تو بر اخلاق بزرگی هستی.

انس بن مالک می گوید: من در محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بودم، عبایی که حاشیه غلیظی داشت بر دوشش بود، یک نفر اعرابی (عرب های بادیه نشین) نزد آن حضرت آمد و عبای او را گرفت و محکم کشید، به طوری که حاشیه آن عبا، گردن آن حضرت را خراشید، سپس گستاخانه گفت: ای محمد، از مال خدا که در نزد تو هست، بر این دو شترم بار کن تا ببرم، چرا که این اموال نه مال تو است و نه مال پدرت.

پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) اندکی سکوت کرد و سپس فرمود: مال، مال خدا است و من بنده خدا هستم. آنگاه افزود: ای اعرابی، آیا آسیبی که به من رساندی به تو برسانم؟

اعرابی گفت: نه. پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: چرا؟ اعرابی عرض کرد: زیرا تو بدی را با بدی پاسخ نمی دهی، بلکه آن را با خوبی دفع می کنی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از این سخن خندید و سپس دستور داد تا بر یکی از شتران او جو و بر دیگر خرما بار کردند و به او دادند.

ضمن اين كه وجود اين غريزه در انسان ضرورى است ؛ ولى در علم اخلاق به مهار كردن آن توصيه شده است در روايات متعددى مشاهده مى شود كه از غضب به عنوان يك مرض مهلك تعبير شده است . در تعبيرى از اميرالمؤ منين عليه السلام آمده است كه : « الحِدَّةُ ضرب من الجنون لِاءَنَّ صاحبها يَندمُ فاءن لم يَندَم فجنونُه مستحكم.» غضب ، نوعى ديوانگى است و انسان را از حال اعتدال خارج مى كند؛ چون كسى كه دارنده اين سوء خلق است پشيمان مى شود و اگر پشيمان نشود جنون او هميشگى است.

همچنین در زندگی  امیرمومنان علی(علیه السلام)حضرت علی (ع) آمده است: روزی شخصی در محضر آن حضرت به « قنبر» غلام آن بزرگوار ناسزا گفت. قنبر می خواست پاسخ او را بدهد. قنبررا صدا زد و فرمود:

« مَهْلاً يا قَنبرُ! دَعْ شاتِمَكَ مُهانا تُرْضِ الرَّحمنَ و تُسخِطِ الشَّيطانَ و تُعاقِبْ عَدُوَّكَ، فَوَ الذي فَلَقَ الحَبَّةَ و بَرَأ النَّسَمَةَ ما أرضَى المؤمنُ رَبَّهُ بِمِثلِ الحِلْمِ، و لا أسخَطَ الشَّيطانَ بِمِثلِ الصَّمتِ، و ......» ; ای قنبر، آرام باش. دشنام دهنده خود را از روی بی اعتنایی رها کن، تا پروردگار را خشنود وشیطان را خشمگین و دشمنت را عقوبت کنی(زیرا عقوبتی برای اوبدتر از بی اعتنایی نیست). سوگند به خدایی که دانه را شکافت وانسان ها را آفرید، مومن به هیچ چیزی مثل حلم، پروردگارش راراضی نمی کند، و هیچ چیزی شیطان را مثل خویشتن داری و تحمل،ناراحت نمی نماید. احمق و نادان نیز به چیزی مانند سکوت، کیفرنمی بیند.»

سوگند حضرت علی(علیه السلام) در این راستا بیانگر اهمیت فوق العاده خصلت حلم است.

در روايتى به نقل از امام صادق عليه السلام آمده است : « الغَضَبُ يُفسِدُ الاءِيمانَ كما يُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ.» غضب ، ايمان را از بين مى برد، همان طور كه سركه ، عسل را نابود مى كند.

يعنى انسان عصبانى و غضبناك ، هرگز نمى تواند حلاوت و شيرينى ايمان خود را احساس كند. در بعضى از تعبيرات ديگر از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمودند: « مَن لم يَملِك غضبه لم يَملِك عقلَه.» كسى كه نتواند غضب خود را مهار كند، نمى تواند مالك عقل خود باشد.

امام صادق عليه السلام فرمودند: « كانَ اءَبِى يَقُولُن اءَىُّ شى ء اءَشَدُّ مِنَ الغَضَب ، اءِنَّ الرَّجلَ لَيَغضَبُ فَيَقتُلُ النَّفس الَّتى حرَّمَ الله.» پدرم مى فرمودند: چه چيزى از غضب بدتر است ؟ وقتى انسان عصبانى شد، اين غضب گاهى او را به كشتن نفس محترمى وا مى دارد .

گاهى غضب چنان بر انسان مستولى مى شود كه عذاب ابدى را براى او فراهم مى كند. امام صادق عليه السلام مى فرمايند: « اءِنَّ الرَّجلَ لَيَغضِبُ فَمَا يَرضَى اءَبدا حَتَّى يَدخُلَ النَّارَ.»  انسان غضبناك مى شود و هرگز راضى نمى شود تا - كارى كند كه باعث شود - داخل آتش گردد.

انسانى كه گرفتار اين خصيصه مى شود، هرگز نمى تواند آن را مهار كند و هنگامى كه غضب طغيان كرد، مانند سيلاب ، آثار حيات را نابود مى كند. در رودخانه هميشه بايد آب جارى باشد تا حيات تداوم يابد، اما اگر اين رودخانه طغيان كند و سيلاب در بستر آن نگنجد، همه آثار و علايم حيات را نابود مى كند؛ يعنى نه از درخت و كشت و زرع خبرى مى ماند و نه از بنا و عمران و خانه ؛ و انسان هايى را كه در آن غافلگير شده اند غرق مى كند. اين خصيصه در غضب نيز نهفته است ؛ در يكى از رواياتى كه از امام صادق عليه السلام نقل مى كنند، آمده است : « اءَوحَى الله عزّوجلّ الى بَعضِ اءَنبِيائِهِ: يا بنَ آدَمَ اذكُرنى فى غضَبِكَ اءَذكركَ فى غضَبى.» خداوند به بعضى از انبيا وحى كرد كه اى فرزند آدم ! به هنگام عصبانيت خود مرا ياد كن ؛ تا من نيز هنگام غضبم تو را - به رحمت - ياد كنم .

شخصى خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و سلم آمد و عرض كرد مرا موعظه اى كنيد. حضرت فرمودند: برو و هيچ گاه عصبانى مشو! دوباره سؤال كرد؛ حضرت همين جواب را داد. براى بار سوم پرسيد؛ باز هم حضرت همان جواب را تكرار فرمودند.

اين روايت ، حاكى از اهميت مسأله در معارف ما و آثار زيان بارى است كه بى توجهى نسبت به آن به بار مى آورد. در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام وارد شده است كه : « مَن كفَّ عَضَبَهُ سَتَرَ الله عَورَتَهُ.» كسى كه بتواند غضب خود را مهار كند، خداوند عيوب او را مى پوشاند.

اثر وضعى مهار كردن طغيان غريزه غضب ، ستر عيوب است . از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در سيره رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم نقل شده است كه : « كان النَّبىُّ صلى الله عليه وآله و سلم لا يَغضِبُ للدنيا.» پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم هرگز براى امور دنيا غضبناك نمى شد.

معلوم مى شود كه وجود اين غريزه خاص در انسان ها جهت خاصى دارد كه آن جهت خاص ، امور دنيوى نيست ؛ چرا كه ارزش آن را ندارد.

بنابر این امام سجاد دو مورد از حقوق همسایه را بیان فرمودند که عبارت بودند از : « تُقيلُ عَثرَتَهُ و تَغفِرُ زَلَّتَهُ » يعنى اگر همسايه لغزشى كرد و در دل انسان رنجشى به وجود آمد، آن را بزدايد و بر او ببخشان و آن لغزش را ناديده بگيرد. و « و لا تَدَّخِر حِلمَكَ عنه اذا جَهِلَ عليك » اگر نادانى از او سر زد، از حلم و بردبارى دريغ نفرمايى.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      چهارشنبه 29 ارديبهشت و 11 شعبان ولادت باسعادت حضرت علي ‏اكبر(ع) (33 هـ . ق)  و روز جوان:

در ابتدا این روز و ولادت آنحضرت را خدمت شما نمازگزاران تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همه جوانان ما در همه مراحل زندگی خود خصوصا ولایتمداری و معرفت و بصیرت به حضرت علی اکبر (ع) تاسی کنند .

مقام معظم رهبري‏: « وقتي جوان، انگيزه دارد و اعتماد به نفس دارد و قدرت انديشيدن دارد و شجاعت دارد، افسر است - افسر در درگيري ‏هاي رزمِ نرم، جنگ نرم- خصوصيّت جوان اين است.»

علي ‏اكبر(ع) در جواني با ويژگي هاي اخلاقي و رفتاري خود نگاه انبوه جوانان را به ‏سوي خود جلب مي‏ كرد، علي‏ اكبر(ع) صفات جد خود را مي ‏دانست، از اين ‏رو، همواره در آينه اخلاق و رفتار او نظر مي‏ كرد و خود را بدان صفات مي ‏آراست. به همین خاطر به او می گفتند: « اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله .» به هنگام جواني در ميان جمع و با دوستان خود، گشاده ‏رو و شادمان بود؛ ولي در تنهايي، اهل تفكر و همراه با حزن بود. علاقه فراواني به خلوت با خداي خود و پرداختن به راز و نياز و گفتگو با خالق هستي داشت. در زندگي آسان‏ گير، ملايم و خوش‏ خو بود، نگاهش كوتاه مي ‏نمود و به روي كسي خيره نمي‏ شد. بيشتر اوقات بر زمين چشم مي‏ دوخت و با بينوايان و فقرا كه از نظر ظاهري در جامعه و نگاه دنيا طلبان احترام چشمگيري نداشتند، نشست و برخاست مي‏ كرد، با آنان هم‏ سفره مي‏ شد. اصالت هاي فكري و استواري هاي روحي، وي را چنان كرده بود كه هيچگاه و از هيچ حاكمي هراس نداشت. در ميدان رزم، سلحشوري شجاع، نيرومند و پرتوان بود و انبوه دشمن هرگز او را بيمناك نمي ‏ساخت. در اجراي عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بود. به ياري محرومان و مظلومان مي ‏شتافت و در برابر ظالمان مي ‏ايستاد تا حق را به صاحبش برنمي ‏گردانيد، آرام نمي ‏گرفت. به دانش‏ اندوزي و فراگيري معارف اهميت زيادي مي‏ داد و همواره پيروان خود را از جهالت و بي‏ خبري باز ‏مي ‏داشت.

اسلام می گوید جوان ما باید اینطور باشد اما دشمنان ما تلاش می کنند که نگذارند جوانان ما علی اکبری بشوند آن ‏ها مي ‏خواهند كه اين نسل جواني كه ممكن است يك ثروت بزرگي براي يك مملكت باشد و اين مملكت را جلو ببرد، اين نسل جوان را كاري بكنند كه به عقب برگردد، يعني چيزي بشود بي‏ فايده؛ يك ثروت بي‏ فايده ‏اي براي مملكت بشود به عنوان مثال : فضاي مجازي و اينترنت در دنياي امروز ما به ‏گونه‏ اي نفوذ كرده است كه نمي‏توان زندگي بدون آن‏ را تصور كرد، اما همين فضا آسيب‏ هاي متعددي را با خود به ‏دنبال داشته است كه يكي از اصلي ‏ترين اين آسيب‏ ها، تغيير سبك زندگي و شكستن مرز باورها و ارزش‏ هايي همچون حجاب و حيا در ميان بانوان و دختران جوان ماست؛ قشري كه قرار است مولد و پرورش‏ دهنده ‏ي نسل ‏هاي بعدي باشند و با تغيير در هويتشان، مي‏ توان هويت نسل ايراني را استحاله كرد. غرب و حاكمان فضاي مجازي براي نيل به چنين هدفي، برنامه ‏ريزي گسترده دارند.

از همين‏ روست كه رهبر فرزانه ‏ي انقلاب مي‏ فرمايند: براي بنده حوزه ‏ي فضاي مجازي به‏ اندازه ‏ي انقلاب اسلامي‏ اهميت دارد.

در برابر اين مهم اما مسؤولان وظايف متعدد و مهمي دارند: از جمله افزايش آگاهي‏ هاي عمومي، تقويت آموزش‏ و پرورش و جدي ‏تر پرداختن به فعاليت‏ هاي مركز ملي فضاي مجازي و مسلط شدن بر فضاي مجازي و مديريت كردن آن و پيگيري اهداف و ارزش ‏هاي خود در فضاي مجازي است. در اين صورت مي‏ توان از فضاي مجازي به‏ عنوان يك فرصت بهره گرفت، بي‏ آن‏كه تهديد هاي آن برايمان دردسرساز شود.

و همچنین بايد خانه، مدرسه و مسجد در كشور با هم گره خورده و ارتباط نزديك داشته باشند.

اگر به پيوند ميان خانه، مدرسه و مسجد توجه كنيم و اين سه نهاد اثرگذار را با هم آشتي دهيم، دستاوردهاي زيادي از اخلاقي و رفتاري حاصل مي‏ كنيم كه براي جامعه مفيد است.

مسجد جايگاه عبادت، محل جهاد و دانشگاه و محراب محل جنگ با شيطان، گناه و نفس اماره است. اعضاي ‏كانون هاي مساجد بايد در تمام فعاليت‏ ها اعم از نماز جماعت و جمعه و كارهاي فرهنگي جلودار باشند و انجام خود جوش كارهاي فرهنگي را به‏ صورت فرهنگ درآورند و متوليان مساجد نيز در كنار جوانان كه زينت‏دهنده فضاي مساجد هستند در برنامه ‏ريزي و فعاليت ‏ها حضور و همكاري داشته باشند.

تحقق جامعه ديني با استفاده از ظرفيت جوانان به‏ دست مي‏ آيد، دستگاه‏ هاي اجرايي در امور مربوط به جوانان بايد فراتر از وظايف ذاتي خود عمل كنند. بايد جوانان را باور كنيم، جوانان سرمايه ارزشمند نظام هستند كه بايد از توانمندي ‏هاي آنان حداكثر استفاده را كنيم. در اين ‏راستا بايد نهاد هاي‏تصميم‏ گير با برنامه ‏ريزي دقيق و اجراي برنامه ‏هاي مناسب، ظرفيت نهفته جوانان را به صحنه بياورند و در مديريت امور جامعه به‏ كار بگيرند. متاسفانه غفلت در اين‏ زمينه زياد است و از تمام دستگاه ‏ها انتظار داريم كه در اين‏ راستا جدي‏ تر عمل كنند. بايد با تمام توان در پي القاي روحيه شجاعت و شهامت در جوانان باشيم كه اين امر مسؤوليت سنگيني براي تمامي مسؤولان ايجاد مي‏ كند كه همگي بايد به شكل يكپارچه در جهت آن تلاش كنند.

تاريخ اسلام جز يك برهه از صدر اسلام، جواناني مثل جوان هاي ايران ما سراغ ندارد و ملتي مثل ملت ايران در تاريخ ثبت نشده است. شما در كجاي تاريخ - جز يك برهه در صدر اسلام، آن هم نه به‏ طور وسيع، بلكه به‏ طور محدود - سراغ داريد كه جوانان يك كشور اين‏ طور عاشق جنگ باشند؟ اين‏ طور عاشق دفاع از كشور خودشان باشند؟

2-     جمعه 24 ارديبهشت لغو امتياز تنباكو در پي فتواي آيت‏ الله مجاهد، ميرزا محمدحسن شيرازي (ره) (1270 هـ .ش):

ايران در دوران حكومت سلسله قاجاريه يكى از اسفبارترين دوران هاى خود را مى‏ گذرانيد. هر روز به يكى از دشمنان اين مرز و بوم امتياز تازه ‏اى واگذار مى ‏شد و دست آن‏ ها براى سلطه اين كشور گشوده ‏تر مى‏ گشت. گاه اين امتياز ها آنقدر ظالمانه و نابخردانه بود كه از سوى دشمنان نيز « بخشيدن ايران توسط شاه» نام مى‏ گرفت.

واگذارى امتياز خريد و فروش توتون و تنباكو در داخل و خارج كشور به كمپانى ساختگى «رژى»، يكى از اين امتياز بخشيها بود.

با توجه به اين ‏كه به انگليسي ها اجازه داده شده بود كه با استخدام و وارد كردن افراد مسلح، تمامى راه ها را تحت نظر بگيرند و تمامى كالاها را بازرسى كنند، مى ‏توان به پیآمد هاى فاجعه ‏انگيز و دردناك اين قرارداد ننگين و ذلّت بار پى ‏برد. به ‏ويژه آن‏ كه در هنگام اجراى آن، انگليسي ها با وارد كردن دختران و زنان فاسد و برپايى جلسات و مراسم عفت ‏ستيز، سعى در تزلزل باورهاى مردم نيز داشتند. در حقيقت واگذارى امتياز تنباكو فقط يك وابستگى اقتصادى نبود، بلكه يك هجمه فرهنگى و عقيدتى بر مرزهاى ايمان و معنويت و خداباورى ايران اسلامى به ‏شمار مى‏ رفت.

اما مرجع بزرگ شيعيان جهان در سامرا، حضرت ميرزاى شيرازى در دو نوبت با تلگراف به ناصرالدين شاه اعتراض خود را نسبت به واگذارى امتياز تنباكو به عوامل بيگانه اعلام نمود و با شمردن مفاسد و پيامدهاى ننگين اين ‏گونه امتيازات، از او خواست به‏ جاى اعتماد به بيگانگان اسلام ‏ستيز و دشمنان قسم ‏خورده ملت ايران، به مردم مسلمان تكيه كند و كشور را به خارجيان نفروشد. وى تمام راههاى لازم را در تنوير افكار دولت‏ مردان ايران نسبت به فرجام ذلت‏ آور اين قرارداد طى كرد ولى با كمال تأسف هيچگونه پاسخ مثبتى دريافت نكرد تا اين ‏كه به نيروى مقتدر مرجعيت و با عنايت و فضل پروردگار، فتواى جاودانه خود را اين‏ گونه نگاشت: «اليوم استعمال توتون و تنباكو بِاَيِّ نحوٍ كان در حكم محاربه با امام زمان صلوات الله عليه است.»

اين فتواى به ‏ظاهر ساده و كوتاه، موج هاى آشفته را به طوفانى سهمگين تبديل كرده و رژيم غفلت ‏زده را در آستانه سقوط قرار داد. امواج آن، چنان سنگرهاى دشمن را درنورديد كه حتى شاه در خانه ‏اش نيز از آن در امان نماند. هنگامى كه ناصرالدين ‏شاه در حرمسراى خود دستور آوردن قليان را داد، هيچ ‏كس اعتنا نكرد و چون از اطاق خود بيرون آمد، زنان را مشغول شكستن قليان هاى سلطنتى ديد.

حضرت امام خمينى رحمه الله مى‏ فرمايد: « ايشان يك سطر نوشت كه تنباكو حرام است، حتى بستگان خود آن‏ جائر هم و حرمسراى خود آن‏ جائر هم‏ ترتيب اثر دادند به آن فتوا و قليانها را شكستند. در بعضى جاها تنباكوهائى كه قيمت زياد داشت در ميدان آوردند و آتش زدند و شكست دادند آن قرارداد و لغو شد قرارداد. يك همچو چيزى را اين ‏ها ديدند كه يك روحانى پيرمرد در كنج يك دهى از دهات عراق (سامره) يك كلمه مى‏ نويسد و يك ملت قيام مى‏ كند و قراردادى كه مابين شاه جائر و انگليسي ها بوده است به هم مى ‏زند و يك قدرت اين ‏طورى دارد روحانيت.»

امام خمينى رحمه الله با تجليل از اقدام با شكوه ميرزاى شيرازى مى‏ فرمايد: «هميشه علما و زعماى اسلام، ملت را نصيحت و به حفظ آرامش دعوت مى‏ كردند، خيلى از زمان « ميرزاى بزرگ» مرحوم حاج ميرزا محمد حسن شيرازى نگذشته است. ايشان با اين‏ كه يك عقل بزرگ متفكر بود و در سامره اقامت داشت، در عين حالى كه نظرشان آرامش و اصلاح بود، لكن وقتى ملاحظه كردند براى كيان اسلام خطر پيش آمده است و شاه جائر آن روز مى‏ خواهد به ‏وسيله كمپانى خارجى، اسلام را از بين ببرد، اين پيرمرد كه در يك شهر كوچك نشسته و سيصد نفر طلبه بيشتر دورش نبود، ناچار شد سلطان مستبد را نصيحت كند. مكتوبات او هم محفوظ است. آن سلطان گوش نمى ‏داد و با تعبيرات سوء و بى ادبى به مقام شامخ عالم بزرگ رو‏به‏رو شد تا آنجائى كه آن عالم بزرگ مجبور شد يك كلمه بگويد كه استقلال ايران برگردد.

استقلال عراق نيز مرهون فتواى ميرزاى مجاهد مرحوم ميرزا محمدتقى شيرازى است. اگر ايشان نبود عراق از بين رفته بود. بعد از اين‏كه ديدند عراق در معرض خطر است يك كلمه فرمودند، عرب پشتيبانى كردند، مطلب را برگردانيد.

تمام ممالك اسلامى مرهون اين طايفه هستند. اين‏ هايند كه تا به حال استقلال ممالك اسلامى را حفظ كرده‏ اند. اين ذخاير هستند كه هميشه با نصيحت خود مردم سركش را خاموش كرده ‏اند. در عين حال روزى كه ببينند اسلام در معرض خطر است، تا حد امكان كوشش مى‏ كنند، اگر با نشر مطالب شد، با گفتگو شد با فرستادن اشخاص شد فَبِها؛ و اگر نشد ناچار هستند قيام كنند.

اين‏ ها (مراجع تقليد) كسانى هستند كه در عين حال كه علاقه به اتحاد و وحدت تمام طوايف مسلمين دارند، لكن تا آن حدى مى‏ توانند تأمل كنند كه استقلال مملكت را در خطر نبينند، به يك چيزهايى كه ممكن است خود دولتها هم وارد و متوجه نباشند. اينجا شرع تكليف معين فرموده است؛ چيزى نيست كه علما بتوانند از خودشان بگويند. قيام، قيام قرآنى و دينى بود.

به بنده شبى كه بنا بود فرداى آن در مسجد سيد عزيزالله، براى تنبه دولتها دعا كنند اطلاع دادند دولت بنا دارد مقاومت كند. ما ديديم علما در اينجا تكليف ديگرى دارند، من تصميم آخر را ضمن ابتهال (دعا و مناجات و استمداد از حضرت حق) به خداوند متعال گرفتم و به هيچ‏ كس هم نگفتم ولكن خداوند بر دولت شاه و ملت منت گذاشت. اگر خداى نكرده جسارتى به علماى تهران شده بود، من يك تصميم خطرناكى گرفته بودم، اما دولت، بعد از نيمه شب متوجه شد نمى ‏شود با قواى مردم مقاومت كرد....»

تعبير مرجعيت به رياست شرعي امت و جامعه اسلامي، گوياي اين معناست كه مرجعيت همان ولايت فقيه است و نه مفهوم ديگر.

و البته ولايت فقيه نيز ترجمان همان مرجعيت است نه جداي از آن و لذا راه رسيدن به قله سبز مهدوي از اطاعت و تبعيت از آن امكان‏ پذير است. يعني اگر چه حجت خدا حقيقتي حي و حاضر است و پيوسته و بي‏ وقفه افاضه فيض مي‏ نمايد و اگر يك لحظه نظرش را بردارد، به اذن خدا سنگ روي سنگ بار نخواهد شد و زمين اهل خود را خواهد بلعيد، اما ويژگي انتظار همين است كه راه درك فيض و جلب رضايت و خشنودي حضرتش و به‏ عبارتي قرار گرفتن در دائره ياران با وفا و زمينه ‏ساز ظهورش، تربيت ‏يافتگي در حريم ولايت فقيه مي ‏باشد. از اين‏ روي اگر بخواهيم راه را گم نكرده و هم ‏چنان در مسير رشد و تعالي ثابت ‏قدم بمانيم بايد نگاه تكليف‏ مدارانه و نه ارشادي و صرفاً ناصحانه به منويات و راهبردهاي رهبري حكيم و فرزانه انقلاب ولي امر مسلمين امام خامنه‏اي (مدظله‏العالي) داشته باشيم و با صلابت از نزديك كردن زمان فرج و ظهور، نقشي مؤثر ايفا نماييم چه آن‏ كه او منتظر ماست كه بياييم!

3-   دوشنبه 27 ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي:

اهمیت روابط عمومی از یک زندگی شخصی تا کار در مسئولیت مشخص در سازمان های خصوصی و یا دولتی کاملا مشهود است، هر فردی در مواجهه با افراد دیگر خواه ناخواه مجموعه ای از  آداب معاشرت، تعاملات و مناسبات را برمی گزیند که می تواند به انزوا رفتن و یا ارتقاء سطح روابط بین فردی منجر شود  .

 در ادارات و سازمان ها این مهم بسیار خطیرتر است چرا که علاوه بر این که موفقیت یا عدم موفقیت فرد مطرح است، سرنوشت کل مجموعه نیز تحت تاثیر روش های به کار گرفته قرار می گیرد و ممکن است به برقراری یک روابط مطلوب و کارآمد و یا  یک رابطه لجام گسیخته و نامطلوب منتهی گردد.

روابط عمومی نقشی بسیار موثر در بهبود وضعیت سازمان و ایجاد تعامل بین مجموع های درون و برون سازمانی دارد. مدیر روابط عمومی در هر سازمان بایستی واجد یک سری خصوصیات و روش های کار آمد در اداره امور و انجام وظایف شغلی باشد تا بتواند موجب پیشرفت کاری در ادارات و سازمان ها گردد.

4-   فرمايشات امام خامنه ‏اى (مدظله) در ديدار فرماندهان نيروى انتظامى با معظم ‏له: «امنيت، موضوع و اولويت درجه يك كشور است»« امنيت اخلاقى تأكيد معظم‏ له و البته دغدغه مهم مردم»:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار نكات بسيار مهمي را خطاب به مسؤولان نيروي انتظامي و در مواردي خطاب به همه مسؤولان كشور و همه مردم بيان داشتند:

1.   امنيت موضوع و اولويت درجه يك كشور است.

2.   مسؤولان نيروي انتظامي بايد نظارت كامل و جدي بر « سلامت فكر و عمل و اخلاق كاركنان» و « تأمين امنيت اجتماعي و اخلاقي» داشته باشند.

3.   برنامه ‏هاي نيروي انتظامي بايد بر « عقل و منطق »، « عزم و اقتدار » و « قانونگرايي و عطوفت » استوار شود تا تصويري كاملاً مطلوب از ناجا در ذهن مردم قدرشناس ترسيم شود.

4.   كارنامه نيروي انتظامي در برقراري امنيت در دهه فجر، 22 بهمن، انتخابات ‏هاي اخير، سفرهاي نوروزي و... قابل تقدير است.

5.   لزوم كمك دولت به ارتقاء كمي و كيفي نيروي انتظامي.

6.    لزوم توجه جدي به موضوع كمك‏ هاي مردمي.

7.   لازمه سلامت نيروي انتظامي « وجود نظارت دقيق، همه‏ جانبه و دائمي» است.

8.   « اقتدار و قاطعيت بدون بي ‏رحمي»، «سلامت دروني»، «حضور به‏ هنگام و سريع»، «عطوفت و كمك به مردم » و « قانون‏ گرايي » عواملي هستند كه موجب ارائه تصويري مثبت از نيروي انتظامي خواهد شد.

9.   فعاليت هاي بخش عقيدتي - سياسي نيروي انتظامي در تقويت ظرافت‏ مندانه انگيزه ‏ها ديني در ناجا، با ارزش و قابل تقدير است‏.

چنان‏ كه معظم له بيان داشتند، امنيت مسأله ‏اي درجه اول و با اولويت يك در كشور است. اين امر اختصاصي به ايران اسلامي ندارد و به طور كلي امنيت از جمله مهم ‏ترين مسائل همه جوامع بشري و همه حكومت‏ هاست. هر حكومتي فارغ از نوع اهداف و جهت ‏گيري ‏هايش، نيازمند آن است كه امنيت مردم و سرزمين خود را فراهم كند و البته اين بدان معني نيست كه همه حكومت ‏ها بتوانند در اين ‏زمينه كارنامه قبولي بگيرند.

ايران اسلامي به مدد خداي متعال و مجاهدت‏ هاي مردان خدا، در عرصه‏ هاي مختلف نظامي و انتظامي اكنون از امنيت بسيار بالايي برخوردار است. در منطقه ‏اي كه ناامني مشكل اصلي مردم و حكومت‏ هاست و حتي حيات اجتماعي مردم را تهديد جدي مي‏كند و در دنيايي كه ناامني تا قلب اروپا و آمريكا نيز پيش رفته است، ايران اسلامي توانسته است به همت اين غيورمردان، امنيت كاملاً قابل قبولي را ايجاد كند. اين امنيت آرامش‏ بخش و اين وضعيت ثبات در منطقه ‏اي كه در آتش فرو رفته است، امري نيست كه كسي بتواند آن‏ را انكار نمايد.

نكته قابل توجه در اين زمينه اين است كه بخش قابل توجهي از شرارت‏ ها و ناامن ‏سازي‏ ها در منطقه ما و حتي در دنيا با هدف ناامن كردن ايران اسلامي صورت مي ‏گيرد و با اين حال كشور ما از امنيت بسيار خوبي برخوردار است. به عبارت ديگر، جنايتكاران و آشوب ‏گران و آدم‏ كش‏ هايي كه اكنون عراق و سوريه و يمن را ناامن كرده ‏اند و روزانه باعث كشتار مردم در اين كشورها مي ‏شوند، از دشمنان ايران اسلامي محسوب مي ‏شوند و اگر دستشان مي‏ رسيد اول از همه ايران را ناامن مي‏ كردند.

به عبارت بهتر امنيت را نبايد صرفاً در امنيت جاني و ايجاد ثبات و نظم خلاصه كرد. حال كه نظام اسلامي در اين عرصه موفق عمل كرده است بايد براي بهبود وضعيت كشور در امنيت اجتماعي و امنيت اخلاقي نيز تلاش شود. مشخص است كه كشور ما نيز مانند همه كشورهاي ديگر با معضلات امنيت اجتماعي و امنيت اخلاقي روبه‏ روست و بايد در اين زمينه نيز اقداماتي مؤثر و موفق ارائه شود. معضلاتي امنيتي مانند سرقت، زورگيري، درگيري، خشونت، مواد مخدر و... البته معضلاتي اجتماعي هستند كه جنبه‏ هايي امنيتي دارند و بدون توجه به جنبه ‏هاي امنيتي آن‏ ها نمي‏ توان اين معضلات را برطرف كرد. متأسفانه جامعه ما در اين زمينه با مشكلاتي روبه ‏روست كه اگرچه اين مشكلات خاص ايران نيست اما براي جامعه اسلامي و حكومت ديني ما وجود گسترده اين مشكلات زيبنده نيست.

حضرت آيت‏ الله خامنه ‏اي خاطرنشان كردند: در موضوعات مربوط به امنيت اخلاقي، بعد از برنامه ‏ريزي دقيق، مستحكم، عقلاني و صحيح، ديگر نبايد به مخالفت برخي افراد يا فضا سازي ‏هاي رسانه ‏اي توجه شود بلكه بايد با توكل بر خدا كار را پيش برد.

5-   رفتار كينه‏ توزانه و ناجوانمردانه و بى ‏كفايتى و لجاجت و رفتارهاى غيرانسانى و غيراسلامى آل سعود مى ‏رود تا با صد عن سبيل الله، حجاج ايرانى را علي ‏رغم ميل و رغبت و انتظار از مناسك حج سال جارى محروم سازد‏‏‏:

رفتار كارشكنانه رژيم وابسته سعودي در اطاعت از راهبردهاي شوم اربابانش به‏ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي در خصوص حج سال جاري، عرصه را براي زائران كشورمان تنگ نموده است تا جايي كه با وجود ميل و اراده جمهوري اسلامي بر انجام حج و حضور حجاج ايراني در اين عبادت و فريضه الهي، تقريباً هيچ اميدي براي تحقق اين مهم در سال جاري باقي نمانده است و اين نيست مگر اقدام بر « وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ » كه امري خلاف شرع و فقه اسلامي اعم از شيعه و سني است.

آية 25 سورة حج به اقدام خلاف شرع و فقه اسلامی آنها اینگونه اشاره می کند و می فرماید: « إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ (25)» (سوره حج) كساني كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا و مسجد الحرام ـ كه آن را براي مردم قرار داديم و مقيم و مسافر در آن يكساناند ـ باز مي‌ ‏دارند و نيز هر كه در آنجا كجروي و ستمكاري ـ آزار مردم ـ خواهد، او را از عذابي دردناك بچشانيم.

سدّ کردن راه مسجد الحرام که در اين آيه به آن اشاره رفت، همان عدم امکان به جا آوردن حج و عمره براي مسلمانان است. به جهت تهديدهايي که از سوي قريش متوجه پيامبر (ص) و مسلمانان بود، براي آنان امکان دسترسي به مسجد الحرام، حتي در ماههاي حرام نيز وجود نداشت.

عمل قريش در بازداشتن مسلمانان از حضور در مسجد الحرام، مساوي با الحاد و ظلم است و موجب عذابي دردناک براي آنان خواهد بود.

امروز هم آل سعود با همکاری آمریکا و  رژیم صهیونستی ظلم می کند ان شاءالله خداوند اینها را به ظالم تر از خودشان گرفتار کند .

البته تنها راه از بين ‏رفتن بحران هاي خاورميانه؛ نابودي رژيم صهيونيستي است.

6-    اهمیت زکات:

زکات از مصادیق بارز صدقات است که به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی، در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم، نقش به سزایی دارد.

روزی حضرت امام صادق علیه السلام آداب و نحوه گرفتن زکات را که در نامه 25 نهج البلاغه آمده است، از قول حضرت امام علی علیه السلام نقل می کرد، در اثنای آن گریه کرد و فرمود: « به خدا سوگند حرمتها را شکستند و به کتاب خدا و سنّت پیامبرش عمل نکردند.» ( وافی، جلد 10، صفحه 156.)

در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می شود؛ چنان که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش بیاید او را از حرکت می اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود.

حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: «خداوند به من نعمتهایی داده است که دائما نگران آن هستم تا حقوقی را که نسبت به آنها بر من واجب کرده است، پرداخت کنم. سؤال شد: شما نیز با آن مقام بزرگی که دارید به سبب تأخیر زکات از خدا می ترسید؟ فرمود: بله.» (جامع الاحادیث، جلد 9، صفحه 42)

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند بر این امت چیزی را سخت تر از زکات واجب نکرده است و هلاکت بیش تر امتها به علّت نپرداختن آن است.» ( وافی، جلد 10، صفحه 33)

همچنین در قرآن کریم آمده است: «هنگامی که صالحان به حکومت برسند، اولین برنامه آنان اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر است.» ( سوره حج؛ آیه 41)

رسول خدا صلی الله علیه و آله سوگند یاد کرد که جز مشرک کسی در مورد پرداخت زکات خیانت نمی کند. ( بحارالانوار، جلد 96، صفحه 29.) نیز فرمود: یا علی! ده گروه از امّت من کافر می شوند که یکی از گروهها کسانی هستند که زکات نمی پردازند. ( بحارالانوار، جلد 96، صفحه 30)

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز9
دیروز14
این هفته37
این ماه284
مجموع13727