اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 23 آذر 1397.
تاریخ شمسی :
الجمعة 6 ربيع ثاني 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 25 تیر 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

        

نماز جمعه 25/04/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(29) (حق همسایه(اخلاق كريمانه در معاشرت با همسایه))

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه

8-    بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه

9-    حلم و بردبارى نسبت به همسايه

10-  نرم خويى و پرهيز از بدگويى

11-  آگاه نمودن همسايه به خيانت ديگران:

12-اخلاق کریمانه در معاشرت با همسایه:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:         

1-      جمعه 25 تیر روز بهزيستي و تأمين اجتماعي:

2-     چهارشنبه 30  تیر 15  شوال شهادت حضرت حمزه  سيدالشهدا(ع) در جنگ  احد (3 ه.ق):

با توجه به این مقدمه به چهار مناسبت اشاره می کنم :

(الف) شنبه26 تیر سالروز تأسيس شوراي نگهبان قانون اساسي (1359 ه.ش):

 (ب) دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر وظیفه دستگاه های نظارتی در قبال خائنین به آرمان ‏های انقلاب اسلامی:

 (ج) يك‏ سالگي برجام نافرجام و بي ‏تعهدي آمريكا:

 (د) چه كساني از قاتلان ١٧ هزار ايراني در پاريس ميزباني  و حمایت كردند؟

3-   چهارشنبه 30  تیر 15  شوال وفات حضرت عبدالعظيم حسني(ره) (252 ه.ق)‏:

اما علل عقب افتادگی بخش جوادآباد :

4-   چهارشنبه 30  تیر قيام مردم مسلمان ايران به رهبري آيت‏ الله  كاشاني (1331 ه.ش)

======================================

نماز جمعه 25/04/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(29) (حق همسایه(اخلاق كريمانه در معاشرت با همسایه))

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: قالَ رسولُ اللهِ صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله: « لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ»
(پیامبر گرامی اسلام صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله فرموده ‌اند که هر مؤمن بر برادر مؤمنش هفت حق دارد که از طرف خدا ادای این حقوق بر او واجب شده است.) خب وجوب این حقوق را بایستی جدی گرفت.

1-« الْإِجْلَالُ لَهُ فِی عَیْنِهِ»: زمانی که مؤمنی در کنار شما است و با شما معاشرت دارد، او را بزرگ بشماری.

2- « وَ الْوُدُّ لَهُ فِی صَدْرِهِ» : دوم اینکه محبت او را در دل خودت داشته باشی.

محبت و عشق نسبت به برادر دینی در سینه انسان باشد. یعنی سینه انسان مالامال از عشق و محبت نسبت به برادر دینی ‏اش باشد. این‏ گونه نباشد که ظاهر سازی کند ولی یک ذره از محبت برادر دینی در دلش نباشد. (الامالی شیخ صدوق؛ صفحه‌ ۸۵)

بنابراین محبت و عشق ورزیدن به برادر دینی خود از نشانه های تقوا است .

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همسایه است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

در ادامه سخنان گهربار امام سجاد عليه السلام به تعداد ديگرى از حقوق همسايه اشاره مى شود، حضرت مى فرمايند:

حقوق همسايه:

1-     حفظ همسايه در غياب او

2-    بزرگداشت همسايه در حضورش

3-    يارى و كمك به همسايه در حضور و غياب

4-    عيب هاى همسايه را جستجو نكند

5-    عدم استراق سمع

6-    یاری وکمک همسایه هنگام گرفتاری

7-    حسادت نكردن بر نعمت و دارايى همسايه

8-    بخشش و ناديده گرفتن خطاهاى همسايه

9-    حلم و بردبارى نسبت به همسايه

10-  نرم خويى و پرهيز از بدگويى

11-  آگاه نمودن همسايه به خيانت ديگران:

12-اخلاق کریمانه در معاشرت با همسایه:

اما آخرين سخن امام سجاد عليه السلام در رساله حقوق در بخش حقوق همسایه اين است كه : « تُعاشِرُهُ مُعاشِرَة كريمة» در معاشرت و مراوده با يكديگر، اخلاق كريمانه بايد رعايت شود، با او با بزرگوارى معاشرت كند.

اسلام به عنوان یک دین کامل و اجتماع ساز و تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان، دستورات و توصیه های اخلاقی و حقوقی را برای همسایه داری در نظر گرفته است که با مراعات آن انسان ها می توانند در کنار هم به راحتی و آسایش زندگی کنند.

قرآن کریم این کتاب جاوید و ماندگار الهی، در کنار دستور به پرستش الهی و احسان به پدر و مادر و بستگان و خویشاوندان، توصیه به نیکی و احسان در حق همسایگان نموده است؛ آنجا که می فرماید: «وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ»؛ و خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر و همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و همسایه نزدیک و همسایه دور و دوست و همنشین و واماندگان در سفر نیکی کنید.

بنابراین در برخورد با همسایه باید کریمانه برخورد کرد. اين سجيّه وخصلت عملي، ريشه در درون و انديشه دارد و از آنجا به رفتار و معاشرت و برخوردها سرايت مي كند. امامعلي(ع) مي فرمايد : « بُعْدُ المرءِ عَنِ الدنيّة فُتُوَّةٌ »جوانمردي، دور بودن انسان از پستي و فرومايگي است .( غررالحكم (چاپ دانشگاه)، جلد3، صفحه260)

و فرومايگي چيست، جز زور و تحقير، بي حرمتي و تكبّر، خودخواهي و حق كشي، كينه توزي و انتقامجويي، بُخل و حسادت، سخت گيري و بدرفتاري، بي وفايي و دروغ، نفاق و دو رنگی... ؟

و مردانگي چيست، جز ايثار و گذشت، عفو و مدارا، بخشندگي و نوازش، صبوري و تحمل، همت بلند و حسن خُلق، يكرنگي و وفاداري، صداقت و دلجويی  ...؟ در ديد شما،  « نامرد » و «پست» و «فرومايه» كيست؟ و مروّت و مردانگي كدام است؟

خواجه عبداللّه انصاري گويد :« اگر بر روي آب رَوي، خسي باشي، و اگر به هوا پري، مگسي باشي، دل به دست آر، تا كسي باشی ( مناجات، خواجه عبداللّه انصاري (بخش مقالات) صفحه35)

و خداوند، همين را مي پسندد و مي پذيرد و پاداش مي دهد، چرا كه دلهاي شكسته، جلوه گاه محبت خدا و اميد به درگاه او است و جوانمردي، آرامش بخشيدن به آن دلهاست.

به گفته مولانا : هزار بار پياده طواف كعبه كني قبول حق نشود گر دلي بيازاري (كليات شمس، جزء 6، صفحه 298)

در حديثي، اميرالمؤمنين(ع) چارچوب و استخوان بندي مروّت و جوانمردي را اين گونه برمي شمارد كه مي تواندمعياري براي هر شخص جهت ارزيابي ميزان فتوّت خويش باشد :« نِظامُ الفُتُوَّةِ اِحتمالُ عَثَراتِ الاْخوانِ وَ حُسْنُ تَعَهُّدِ الجيران.» نظام مردانگي، تحمل لغزش هاي برادران و رسيدگي شايسته به همسايگان است.( غرر الحكم، جلد6، صفحه185)

با این توضیحات کریم به چه کسی می گویند ؟ و برخورد کریمانه با همسایه یعنی چگونه باید باشد؟

برخي از نشانه های جوانمرد و کریم:

1-     آغاز به نيكي:

گاهي كسي از انسان چيزي مي طلبد، انسان هم پاسخ مي دهد. ولي اخلاق جوانمردانه آن است كه حفظ آبروي ديگران كني و پيش از سؤالشان، در رفع نيازشان بكوشي كه اين خصلت، مردانگي وفتوّت است و نشانه كرامت روح. به تعبير حضرت علي(ع) : «الكريمُ مَنْ بَدَءَ بِاحسانِه»( ميزان الحكمه، جلد8، صفحه365) كريم، كسي است كه آغازگر نيكي باشد و شروع به احسان كند.

2-    پاسخ بدي با نيكي:

اين رفتار نيز، روحيه اي والا و عفوي بزرگ مي خواهد كه اگر ديگران بدي كردند و ناسزا گفتند و بي اعتنايی نمودند، تو خوبي كني و ادب و احترام نشان دهي و اگر از تو بريدند و قطع رابطه كردند، تو قطع رابطه نكني و پيوندها را نگه داري. در اينجا هم مناسب است اين كلام علوي آويزه گوشمان باشد :« الكريمُ مَنْ جازي الأسائَةَ بالأحسانِ»( ميزان الحكمه، جلد8، صفحه365) جوانمرد، كسي است كه بدي را با نيكي پاسخ دهد. آري ... در عفو، لذتي است كه در انتقام نيست.

3-    عفو با قدرت:

جوانمرد كسي است كه وقتي قدرت دارد و مي تواند انتقام بگيرد، درگذرد و عفو را پيشه خود سازد.

علي(ع) فرمود :« الكَريمُ اِذا قَدَرَ صَفَحَ وَ اِذا مَلِكَ سَمِحَ وَ اِذا سُئِلَ اَنْجَحَ»( غررالحكم، جلد7، صفحه346) جوانمرد و بخشنده كسي است كه: ـ وقتي قدرت يابد، درگذرد و ببخشايد ـ و چون توانمند و مالك گردد، عطا كند و ببخشد، ـ و آنگاه كه چيزي از او خواسته شود، نياز را برآورد.

4-    غمخواري محرومان:

جوانمردان به نيازمندان رسيدگي و نسبت به آنان حمايت و دلجويي مي كنند و خود را در راحت و رنج ديگرانشريك مي شمارند.

به قول سعدی:

تو كز محنت ديگران بي غمي             /           نشايد كه نامت نهند آدمي

« پورياي ولي»، از پهلوانان نامدار و عارفي كه از مردانگي او حكايت هاي بسياري زبانزد مردم است،( فرهنگ فارسي (معين)، بخش اعلام ) در يك رباعي چنين سروده است:

گر بر سر نفس خود اميري، مردي / بر کور و کر ار نکته نگیری، مردی

مردي نبود فتاده را پاي زدن / گر دستِ فتاده اي بگيري، مردي (چكيده انديشه ها، جلد2، صفحه257)

جوانمردي همان خوشخويي، بخشندگي، مردم نوازي و رسيدگي به بينوايان است و همه اينها به شكرانه قدرت و تواني كه پروردگار عطا كرده است.

 آثار همسايه داري نيكو:

هر كار خير و نيك آثاري دارد و از جمله خوب همسايه داري كردن، داراي آثار و بركات فراواني است كه به نمونه هايي اشاره مي شود:

1-     آبادي شهرها و طولاني شدن عمرها:

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمود: « حُسْنُ الْجَوارِ يَعْمُرُ الدِّيارَ وَ يُنْسِي ءُ فيِ الْاَعْمارِ»؛( نهج الفصاحة، صفحه 474، حدیث 4662) همسايه داري نيكو، شهرها را آباد مي كند و عمرها را دراز مي سازد.

از اين رو، بد همسایه داری کردن عامل اكثر بيماريها و مرگها، استرسها و ناراحتي هاست. انساني كه با همسايه ها خوب است و همسايه ها نيز با او خوبند، محلّه اي آرام خواهد داشت و در نتيجه، سلامتيها بيشتر و عمرها طولاني تر خواهد شد.

2-    دفع بلاها:

در روايت پيش از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله خوانديم كه: خداوند به احترام شخص مسلمان درستكار، بلا را از صدخانه همسايه اش دور مي كند. (نهج الفصاحة، صفحه 473، حدیث 4651)

امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار با گذشت و بزرگوار بود و از ستم دیگران چشم پوشی می کرد. بارها پیش می آمد که واکنش حضرت به رفتار ناشایست دیگران، سبب تغییر رویه فرد خطاکار می شد. در همسایگی ایشان، خانواده ای یهودی می زیستند. دیوار خانه یهودی، شکاف برداشته و نجاست از منزل او به خانه امام نفوذ کرده بود. مرد یهودی از این ماجرا با خبر شد. روزی زن یهودی برای درخواست نیازی به خانه آن حضرت رفت و دید که شکاف دیوار سبب شده است که دیوار خانه امام نجس شود. بی درنگ، نزد شوهرش رفت و او را آگاه ساخت. مرد یهودی نزد حضرت آمد و از سهل انگاری خود پوزش خواست و از اینکه امام، در این مدت سکوت کرده و چیزی نگفته بود، شرمنده شد. امام برای اینکه او بیش تر شرمنده نشود، فرمود: « از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که گفت به همسایه مهربانی کنید». یهودی با دیدن گذشت و برخورد پسندیده ایشان به خانه اش برگشت و دست زن و بچه اش را گرفت و نزد امام آمد و از ایشان خواست تا آنان را به دین اسلام درآورد.( تحفة الواعظین، جلد۲، صفحه۱۰6)

3-    سعادت دنيا و آخرت:

پيامبر اكرم عليه السلام فرمود: « مِنْ سَعادَةِ الْمَرْءِ... الْجارُ الصَّالِحُ»؛ ( نهج الفصاحة، صفحه 476، حدیث 4679) از سعادت مرد... (داشتن) همسايه صالح است.

و مفهوم سخن پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: به بهشت نمي رود كسي كه همسايه از شرش در امان نباشد. (نهج الفصاحة، حدیث 4680)

اين است كه خوب همسايه داري كردن، موجب بهشت رفتن است. در زندگي دنيايي نيز زندگي آرام و سعادت بخش بستگي به وجود همسايه دارد؛ چرا كه اگر انسان در محل زندگي و بين همسايه ها آرامش داشته باشد بخشي در سعادت دنيوي او تأمين مي باشد.

داستانی در رابطه با خوش رفتاری نسبت به همسایه و جزای آن:

در خبر است که مؤمنی در بنی اسرائیل همسایه ی کافری داشت، و آن کافر با آن همسایه ی مؤمن در دنیا خوش رفتاری می نمود و همین که مُرد، خداوند به جهت او در جهنم اتاقی از گل بنا نهاد که حرارت جهنم را مانع بود و رزق او را از غیر جهنم می آوردند و به او گفتند که : این جزای خوش رفتاری هایی است که بر همسایه ی مؤمن خود فلان بن فلان می کردی . (سراج الشیعه ص 122)

4-    محبوبيت در نزد خدا و رسول صلي الله عليه وآله:

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمود: اگر مي خواهيد خدا و پيامبرش شما را دوست بدارند،... به همسايگان نيكي كنيد! (نهج الفصاحة، صفحه 474، حدیث 4657)

توجه داشتن امام (ره)  به آسایش همسایگان:

خانه اى که امام در بدو ورود به پاریس در آن اقامت کردند، در یکى از محله هاى پاریس و متعلق به یکى از دانشجویان بود که آن را اجاره کرده ولى در آن ننشسته بود. ...چون این خانه در طبقه چهارم یک ساختمان بود و در آن، زیاد رفت و آمد می شد و همسایه ها ناراحت می شدند، تصمیم گرفتند جایى باشند که مزاحمتى براى کسى فراهم نشود. لذا به یکى از روستاهاى پاریس (نوفل لوشاتو) تشریف بردند.به دلیل حضور جمعیت زیاد و رفت و آمد مداوم، امام خیلى سفارش کرده بودند مبادا حرکت یا رفتارى شود که همسایه ها که همه مسیحى بودند، ناراحت بشوند... این رعایت و اخلاق باعث شده بود موقعى که امام می خواستند به ایران بیایند، همه اهل محل و مردم دهکده نوفل لوشاتو از دورى ایشان و رفتنشان ناراحت بودند. به همین دلیل مقدارى از خاک فرانسه را به عنوان هدیه به امام دادند.

امام علی (ع) که فرموده اند: « شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا» عنوان کرد: شیعیان واقعی کسانی هستند که نسبت به همسایگان و اطرافیان خود مهربان بوده و از حال و روز آنها با خبرند.

طبق فرمایش خداوند هرکس نسبت به همسایه خود مهربان باشد و به او رحم کند فشار قبر نیز برای وی آسان خواهد شد؛ زیرا حفظ حقوق همسایگی جزو حق الناس بوده و در اسلام تاکید بسیار بر آن شده است.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 25 تیر روز بهزيستي و تأمين اجتماعي:

بيست و پنجم تير هر سال، روز بهزيستي و تأمين اجتماعي نام ‏گذاري شده است. سازماني كه مبناي به ‏وجود آمدنش كمك به تأمين حداقل هزينه زندگي خانواده ‏هاي نيازمند و بي ‏سرپرست و ايجاد زمينه ‏هاي مناسب براي‏ خود كفايي آنان بوده است. نام‏ گذاري چنين روزي، از ميزان اهميت آن در نظام جمهوري اسلامي خبر مي ‏دهد.

تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، تشكيلات متمركزي براي ارائه خدمات بهزيستي وجود نداشت و خدمات نسبتاً مشابهي به ‏صورت پراكنده توسط دستگاه هاي مختلف ارائه مي ‏شد.

بهزيستي، سازماني فرهنگي، اجتماعي و امدادي است كه به‏ منظور گسترش رحمت الهي در جامعه و حفظ ارزش‏ ها و كرامات والاي انساني، مجموعه خدماتي را ارائه مي ‏دهد. در آموزه‏ هاي آسماني دين مبين اسلام، پيوسته به احسان و دست‏ گيري از كساني سفارش شده كه به كمك و ياري، ‏نيازمند هستند. آزمون همه انسان ‏ها در اين دنيا با فقر و ضعف نيست، بلكه بعضي با ثروت و قدرت مالي يا توانمندي جسماني آزموده مي ‏شوند. در دين اسلام نيز ملاك قبولي در آزمون‏ هاي الهي، ميزان اخلاص در كمك است‏.

احسان و دست‏ گيري از مستمند، توفيق الهي است كه تنها نصيب عده‏ اي مي ‏شود كه سزاوار لطف پروردگارند. دستي‏ كه معبد نيكي و مجراي امداد باشد، دست خداست كه از آستين خلق بيرون آمده است و بهزيستي و كمك‏ رساني به هر شيوه ‏اي كه امكان آن فراهم شود، لطفي است كه شامل حال نيكوكاران گردد. امام باقر(ع) در مورد نتيجه نيكوكاري مي‏ فرمايد: «نيكوكاري و صدقه پنهاني، فقر را از بين مي ‏برد، عمر را زياد و هفتاد مرگ بد و ناگوار را دفع مي‏ كند.»

وظايف سازمان بهزيستي‏: رسيدگي به وضعيت معلولان‏. رسيدگي به وضعيت زنان بي‏ سرپرست‏. پوشش نيازمندي ‏هاي كودكان بي ‏سرپرست‏. حل مشكلات روشن ‏دلان‏. طرح درمان اعتياد معتادان.

2-     چهارشنبه 30  تیر 15  شوال شهادت حضرت حمزه  سيدالشهدا(ع) در جنگ  احد (3 ه.ق):

در زیارتنامه ی حضرت حمزه(ع) آمده است : « السَّلامُ عَلیْک یا عَمَّ رَسُولِ الله وَخَیْرَ الشُّهداءِ»؛ سلام بر تو، ای  عموی رسول خدا(ص)، درود بر تو اى برترین شهیدان. السَّلامُ عَلیْک یا اَسَدَ اللهِ وَاَسَدَ رَسُولِه؛ سلام بر تو ای شیر خدا و شیر پیامبرش. اَشهَدُ اَنَّک قَدْ جاهَدتَ فی اللهِ حَقَّ جهادِه وَنَصَحْتَ لِلّهِ وَلِرَسُولِه؛ گواهى مى دهم که تو در راه خدا جهاد کردى؛ آن گونه که حق جهاد بود و خیرخواهى کردى براى خدا و رسولش. وَجُدتَ بِنَفْسِک وَطَلَبْتَ ما عَنْدَاللهِ وَرَغِبْتَ فِیما وَعَدَاللهِ؛ تو فداکارى و ازخودگذشتگى کردى و آنچه نزد خدا بود خواستى و به آنچه نزد اوست رغبت نشان دادى.

پیامبر(ص) جایى دیگر، در شأن و عظمت مقام حمزه سیدالشهدا(ع) هنگام قیامت مى فرماید: روز قیامت چهار پرچم به من داده مى شود: پرچم حمد را خود به دست می گیرم؛ پرچم «لا اله الا الله» را به دست على(ع) مى دهم و او پیشاپیش گروهى از مردم که پس از اندکى حساب وارد بهشت مى شوند، قرار مى گیرد؛ پرچم «الله اکبر» را به دست عمویم حمزه مى سپارم و او پیشایش گروهى دیگر قرار مى گیرد؛ و پرچم «سبحان الله» را به دست جعفر مى سپارم. پشت سر او نیز عده اى دیگر خواهند ایستاد. آن گاه در برابر امت خویش مى ایستم تا از آنان شفاعت کنم. ( محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، جلد40، صفحه65)

حضرت حمزه(ع) به سبب ايمان بالا و سابقه درخشان، در حمايت از اسلام، ياري و دفاع از شخص رسول‌ خدا (ص) همواره مورد توجه و علاقه ايشان بود. ايثار و فداكاري ‌هاي حمزه و همچنين شجاعت فوق ‌العاده او در تاريخ اسلام مشهور است. همچنان كه در جنگ اُحد نيز صحنه ‌هايي از اين ايمان و ايثار و شجاعت و دلاوري را به نمايش گذاشت. دركنار اين فضايل، چگونگي شهادت او و اوج غربت و مظلوميت او نيز در ميان شهيدان اُحد و قبل و بعد از آن كم نظير بوده است. گويا با توجه به موارد فوق، حمزه، ملقب به سيد‌الشهداء گرديد و بر ساير شهيدان والامقام اسلام برتري يافت. امامان شيعه نيز بر تكرار لقب سيد‌الشهداء براي حمزة‌ بن‌ عبدالمطلب تأكيد مي‌ ورزيدند و همواره يكي از افتخارات و ارزش‌ هاي والاي معنوي خاندان رسول‌ خداˆ را، انتساب‌ شان به حمزه سيدالشهداء ذكر مي ‌كردند. (شيخ صدوق، الامالي، مجلس ۳۰، صفحه۲۲۲)

رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت گروه بسیارى از مردم کنار پل صراط دیده مى شوند که شمار آنان را کسى جز خداوند نمى داند. اینان همه دوستداران حمزه اند و بسیارى از آنان گنهکار و خطاکارند. در آن روز، على(ع) نیزه اى را که به وسیله ی آن، حمزه در دنیا با دشمنان خدا مى جنگید، به او داده، مى گوید: «اى عموى رسول خدا، با نیزه ات آتش دوزخ را از برابر دوستانت دور ساز؛ چنان که در دنیا دشمنان خدا را از دوستان خدا دور مى ساختى.

حمزه سیدالشهدا نیزه را گرفته، پیکان آن را در دیوارى از آتش که بین دوستانش و راه بهشت (صراط) حایل شده است، قرار مى دهد. سپس یک باره آن را از جاى برکنده، دیوار آتشین را به اندازه ی مسیرى پانصد ساله کنار مى زند. آن گاه به کسانى که در دنیا دوستدار و رهروانش بوده اند، مى گوید: «با آسودگى خیال و امنیت کامل از صراط بگذرید. سپس به گونه اى که آتش از ایشان فاصله گرفته و هراس و ترس قیامت از آنان دور شده است، همگى با احساس سرفرازى و پیروزى به بهشت وارد مى شوند.( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد22، صفحه281).

با توجه به این مقدمه به چهار مناسبت اشاره می کنم :

 

(الف) شنبه26 تیر سالروز تأسيس شوراي نگهبان قانون اساسي (1359 ه.ش):

امام (ره) فرمود :‏ شوراي نگهبان؛ ضامن اسلامي ‏بودن و اسلامي ‏ماندن حكومت و كشور است. لذا فرمود:‏ من هشدار مي ‏دهم كه تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان، امري خطرناك براي كشور و اسلام است. هميشه انحرافات به‏ تدريج در يك رژيم وارد مي ‏شود و در آخر، آن‏ را ساقط مي ‏نمايد. لازم است همه به ‏طور اكيد به مصالح اسلام و مسلمين و به قوانين توجه كنيم و هرچند مخالف نظر و سليقه شخصي ‏مان باشد، به آن احترام بگذاريم و به اين جمهوري نوپا كه مورد هجوم قدرت ‏ها و ابرقدرت‏ ها است، وفادار باشيم. شوراي نگهبان، قانوني است و كسي حق ندارد در مصاحبه ‏ها و نطق ‏ها و رسانه ‏ها به آن توهين و يا آن‏ را تضعيف نمايد.

بعد از اين‏ كه يك چيزي قانوني شد، ديگر نق ‏زدن در آن، اگر بخواهد مردم را تحريك كند، مفسد في الارض است و بايد دادگاهها با او عمل مفسد في الارض بكنند.(صحيفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۷۷)

اگر كسي بخواهد فساد كند و به مردم بگويد كه اين شوراي نگهبان كذا، اين فساد است، يك همچو آدمي مفسد است و بايد تحت تعقيب مفسد في الارض قرار بگيرد.

امروز بايد گفت: شوراي نگهبان هست تا مردم ‏سالاري ديني باشد و صاحبان زر و زور و مدعيان چماق به دستِ روشنفكر كه از اصول،گريزان و به دامان اصلاحات رنگي آمريكايي پناهنده شده‏ اند نيز بدانند؛ در برابر صلابت اين دستگاه نظارتي مجبور به كُرنش بوده و خواهند بود.

اشاره‏ اي مختصر به عملكرد اين شورا با گذشت ۳۶ سال از زمان تأسيس شوراي نگهبان، اين نهاد نظارت بر انتخابات ‏هاي پرشماري را تجربه كرده و با وجود تمام هجمه ‏ها و اتهامات به‏ ويژه از سوي دشمنان نظام، هميشه وظايف قانوني خود را به نحو احسن انجام داده است كه اشاره به برخي از مصاديق آن مي ‏تواند گواه اين امر باشد؛

- در انتخابات سال ۸۸ به رغم فتنه ‏انگيزي ۸ ماهه، اين نهاد به ‏خوبي توانست از آراي ملت امانتداري كند.

- در انتخابات سال ۱۳۹۲ به ‏رغم اختلاف اندك آراي منتخب با نصاب ۵۰ درصد، شوراي نگهبان به ‏خوبي از آراي ملت به همان‏ ترتيب صيانت كرد و خواسته مردم اجرائي گرديد.

- در انتخابات مجلس خبرگان رهبري اخير، گروهي از مدعيان مدام بر طبل اعتبارزدايي از نهاد مقدس شوراي ‏نگهبان كوبيدند و متأسفانه همنوا با بيگانگان، حضور برخي از اعضاي محترم شوراي نگهبان در انتخابات را اشكال كردند.

اما شورای نگهبان خصوصا آیت الله جنتی همانند حمزه سید الشهدا(ع) ایستاد و از امت اسلامی در مقابل یاوه گوئی های انگلیس و...دفاع کرد .دشمن می خواست شخصیت ایشان را مثله کند اما ناکام ماند .

امروز هم که ایشان به حکم مقام معظم رهبری در شورای نگهبان ابقا شدند.

(ب) دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر وظیفه دستگاه های نظارتی در قبال خائنین به آرمان ‏های انقلاب اسلامی:

رهبر معظم انقلاب در خطبه ‏های نماز عید سعید فطر، از حقوق ‏های نجومی با عنوان « برداشت ‏های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت ‏المال» یاد کردند‏ و با صراحت فرمودند: « این برداشت ‏ها نامشروع است، این برداشت‏ ها گناه است، این برداشت ‏ها خیانت به آرمان ‏های انقلاب اسلامی است.»

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، ضمن توصیف دقیق مبتنی بر آموزه ‏های دینی از غارتگران بیت ‏المال مسلمین، «عزل، برخورد، کنار گذاشتن از مسئولیت ‏ها و برگرداندن آنچه از بیت ‏المال به صورت نامشروع خارج شده را»، خواستار شدند. خواسته معظم ‏له از مسئولان در زمینه حقوق ‏های نجومی و دریافت ‏کنندگان این حقوق ‏ها، خیلی صریح و قاطع است. اگر چنانچه این قضیه اتفاق نیفتد و دنبال‏ گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته می‏ شود که این فاجعه بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدی، اعتماد مردم را حفظ کرد.»

در یک کلام، این پدیده تلخ، نشان می ‏دهد انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از این انقلاب توحیدی، با بزرگ‏ ترین و خطرناک ‏ترین تهدید متصور که همانا خطر اشرافیت است، روبه‏ رو شده است؛ خطر و تهدیدی که اگر با آن مقابله صحیح و به ‏هنگام نشود، انقلاب اسلامی را همانند تمامی انقلاب ‏های توحیدی پیشین، به بیراهه کشانده و نابود می ‏سازد. آری، این خطر برای انقلاب اسلامی، از تهدیدات شبکه استکبار به سرکردگی آمریکا و شبکه صهیونیسم به سرکردگی رژیم کودک‏ کش اسرائیل غاصب و جریان وهابیت و دولت ‏های مرتجع وابسته در منطقه برای انقلاب اسلامی به‏ مراتب بیشتر است.

حمزه سید الشهدا(ع) وقتی شنید پیامبر(ص) را اذیت کردند بدون درنگ فرد خاطی را تنبیه کرد و با او مقابله کرد اما برخی از مسولین حالا که صدای رهبری در آمده می گویند این همه نیاز به سر و صدا نبود و از طرفی تعلل می کنند که این تعلل آنها و رسیدگی نکردن آنها ظلم به نظام و رهبری و مردم انقلابی است.

همین گرفتار مادیات شدن انسان و مملکت را به شکست می کشاند همانطور که جنگ پیروز احد را به شکست کشاند چقدر پیامبر (ص) توصیه کرده بود که تنگه را رها نکنید اما گوش نکردند و فکر کردند پیروز شدند و از دشمن غافل شدند و دشمن از این غفلت سپاه اسلام استفاده کرد و آنها را شکست داد .

(ج) يك‏ سالگي برجام نافرجام و بي ‏تعهدي آمريكا:

با شروع اجراي برجام، پس از ۲۲ ماه مذاكره درباره برنامه هسته‏ اي ايران و پس از ۲۸ روز مذاكره فشرده جمهوري اسلامي طبق برجام به تمامي تعهداتش عمل كرد؛ لكن مشخص شد كه طرف مقابل و مشخصاً آمريكا به بهانه ‏هاي مختلف از عمل كردن به تعهداتش طفره مي‏ رود. طبق تعهدات برجام، كشورمان بايد برخي بازرسي‏ ها و انجام برخي از تعديل ‏ها در برنامه هسته ‏اي خود را مي ‏پذيرفت كه اين ‏كار را به ‏خوبي انجام داد، اما به فرموده رهبری « در برجام طرف مقابل وظيفه‏ اش رفع تحريم ‏ها بوده كه برطرف نكرده، مسأله بانك‏ ها حل نشده، مسأله بيمه نفتكش ‏ها در سطح محدودي انجام مي ‏شود، پول ‏هاي نفت و پول‏ هايي كه در ديگر كشورها داريم، به ما داده نمي ‏شود.» اوباما با صراحت شرط برداشتن تحريم ‏ها را عمل كردن ايران به «روح برجام» اعلام مي ‏كند و مي‏ گويد كه روح برجام يعني تغيير رفتار ايران در تمامي زمينه ‏ها! حال با اين «تجربه برجام. اين تجربه اين است كه اگر ما تنازل هم بكنيم، آمريكا دست از نقش مخرّب خودش برنمي ‏دارد؛ » چگونه در داخل كشور، عده ‏اي با ترسيم يك تصوير خيالي از دستاورد هاي برجام و بزرگ و ارزشمند دانستن اين دستاوردها كه بعضاً آن ‏را از آزادسازي خرمشهر هم بزرگ ‏تر مي ‏دانند، و می گویند:«برجام فتح ‏الفتوح بوده است»!، «برجام بزرگترين دستاورد تاريخي ملت ايران است»، «برجام به معجزه شبيه است»!، «برجام يعني ‏تسليم قدرتهاي بزرگ جهان در مقابل ايران»!، «اهميت برجام از فتح خرمشهر هم بيشتر است»، «برجام سايه شوم جنگ را از سر مردم ايران برداشته است»!، «برجام نه فقط بزرگترين پيروزي در تاريخ انقلاب بلكه بزرگترين پيروزي در تاريخ ايران است»!، «برجام نقطه آغاز شكوفايي اقتصادي است!»، «برجام مثل آفتاب تابان است») به ‏دنبال برجام ‏هاي ۲، ۳، ۴ و... هستند؟ ملت ايران نبايد اين تجربه به ‏دست‏ آمده با هزينه سنگين را ناديده بگيرد. « برجام نه ‏تنها تغيير در سياست ‏هاي آمريكا عليه ملت ايران ايجاد نكرد، بلكه تنها نتيجه ‏اش رياكارتر شدن دولت آمريكا بود؛ برجام بداخلاقي و رياكاري آمريكا را اثبات كرد (حملات وحشيانه پليس آمريكا نسبت به سياه‏ پوستان آن كشور و برداشته شدن نقاب فريبكارانه دموكراسي از چهره‏ ي آن)؛این نشان می دهد که آمریکا به مردم خودش رحم نمی کند وحشیانه برخورد می کند چطور می خواهد در حق ملت ایران که به او سیلی زده و از کشور بیرونش کرده متعهد باشد و قصد خیر داشته باشد.

به عنوان مثال : وعده ‏هاي نسيه‏ اي كه نقض شد: از سوي ديگر با گذشت ۱۲ ماه از امضاي توافق هسته ‏اي و هم‏ چنين با گذشت ۶ ماه از روز آغاز اجراي تعهدات 1+5 ذيل برجام، نه تنها پول ‏هاي بلوكه ‏شده به كشور بازنگشت بلكه آمريكا در اقدامي‏ گستاخانه، ۲ ميليارد دلار از اموال ايران را نيز غارت كرد.

 كه اين يك تجربه بزرگ است كه مي‏گويد سياست‏هاي‏ آمريكا عليه ايران تغيير نخواهد كرد». البته نبايد از تجربه برجام براي فشار به نيروهاي داخلي استفاده كرد، بلكه همه بايد در فشار به تيم و دولت آمريكا متحد و منسجم باشند.

امام خامنه ‏اي فرمود : « كساني كه دست‏ اندركارند توجه كنند، دقت كنند، مدام نگوييم تحريم ‏ها برداشته شده است.» در حالی که مسولین ذی ربط بي ‏آن‏ كه تضمين محكم و غير قابل تغييري از حريف بگيرد، بسياري از تعهدات خود را به ‏صورت كاملاً يك‏ جانبه و به ‏گونه ‏اي‏ كه قابل بازگشت نيست، عملياتي كرد. خروج بيش از ۱۲ هزار سانتريفيوژ از چرخه غني ‏سازي، توقف تحقيق و توسعه براي غني ‏سازي در فردو، بتن ‏ريزي در قلب رآكتور اراك و خروج ۹۷۰۰ كيلوگرم از ده ‏هزار كيلوگرم اورانيوم غني ‏شده زير ۵ درصد- كه طي ده سال با تلاش دانشمندان هسته ‏اي كشورمان به‏ دست آورده بوديم- از كشور ازجمله اين اقدامات است كه هزينه ‏هاي سنگيني را در پي داشت. اما آمریکا روز بروز یاغی تر و ظالم تر می شود .بنابراین مسولان باید با تفکر و روحیه حمزه سید الشهدا(ع) در مقابل دشمنان بایستند و از کشور و ملت دفاع کنند .

(د) چه كساني از قاتلان ١٧ هزار ايراني در پاريس ميزباني  و حمایت كردند؟

 نمايش گروهك منافقين با حمايت رژيم تروريست ‏پرور آل ‏سعود و به ميزباني فرانسه در حالي روز شنبه در پاريس برگزار شد كه‏ تركي الفيصل ميهمان ويژه اين نمايش در سخنانش از مرگ سركرده منافقين رونمايي كرد.

عربستان در سال‏ هاي اخير به ‏عنوان پدر جدّ تروريست‏ ها در منطقه شناخته ‏شده است. رژيم آل سعود طي سال ‏هاي اخير هر ابزاري را براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران و قدرت و اقتدار منطقه ‏اي آن مورد بهره ‏برداري ‏هاي سياسي، اقتصادي، مذهبي و امنيتي قرار داده است. همراهي بي ‏سابقه عربستان سعودي با منافقين نشان مي ‏دهد كه آن ‏ها براي دشمني با ايران به ‏سراغ اسب مرده رفته ‏اند. چه ‏بسا عربستاني ‏ها خود خوب بدانند كه منافقين در ايران جايگاهي ندارند و اين اسب مرده فقط هزينه روي‏ دست آن‏ ها مي ‏گذارد اما مي‏ خواهند اين پيام را به تهران بدهند كه براي دشمني با جمهوري اسلامي ايران از هيچ‏ چيز فروگذار نمي  كنند، حتي از اسب مرده ‏اي چون منافقين.‏

در يك كلام مي ‏توان دليل آشكار شدن حمايت ‏هاي آل سعود از گروهك تروريستي منافقين و تشديد دشمني و خصومت ‏ورزي با جمهوري اسلامي ايران را در شكست ‏ها و ناكامي اين رژيم در مناطق مختلف به ‏ويژه در سوريه و يمن جست‏ و جو كرد. با اين حال آل‏ سعود از يك حقيقت غافل است و شايد نمي ‏خواهد به آن اعتراف كند، اين امر است كه گروهك تروريستي منافقين عملا به يك مهره سوخته و مرده متحرك تبديل شده است. اين گروهك زماني كه صدام معدوم به لطف دلارهاي نفتي آل سعود و ديگر شيوخ عربي و حمايت ‏هاي گسترده تسليحاتي و مالي آن‏ ها و غرب در همسايگي ايران نتوانست گزندي به جمهوري اسلامي ايران وارد كند، جز آن‏ كه دست به ترورهاي كور و ناجوانمردانه عليه شهروندان بي ‏گناه بزند. اكنون كه مهم ‏ترين پايگاه و مقر منافقين يعني اردوگاه اشرف با فشار ملت و دولت عراق بسته شده و معدود تروريست‏ هاي باقي‏ مانده در عراق هم منتظر دريافت پناهندگي از كشورهاي حامي‏ خود هستند كه تاكنون موفق به دريافت آن نشده‏ اند، در اين شرايط كه فرقه رجوي در اوج ضعف و سرخوردگي و ناتواني به ‏سر مي‏ برد، بازي آل سعود با اين برگه سوخته در حقيقت چنگ زدن به ريسمان پوسيده است كه هيچ سودي‏ براي حاكمان حجاز ندارد و فقط نفرت و انزجار بيشتر ملت مقاوم ايران را كه بزرگترين قرباني تروريسم مورد حمايت آل سعود و آمريكا هستند، از حكام حجاز و اربابانشان را به ‏دنبال خواهد داشت.

در ضمن باید توجه داشته باشیم که عربستان از دو ابزار مهم براي ، توسعه نفوذ عربستان در ميان كشورهاي آفريقايي برخوردار است. اين كشور از جايگاه مكه و عنوان خادمي حرمين شريفين بهره زيادي مي ‏برد. از سوي  ديگر عربستان از درآمد بالاي نفتي برخوردار است كه كمك بسيار زيادي به اين كشور براي پيشبرد سياست‏ هايش داشته است. در اين ميان ابزار پول و درآمد بالاي نفتي‏ باعث شده تا عربستان با استفاده از اين اهرم بسياري از كشورهاي آفريقايي را كه نياز مبرم به كمك‏ هاي مالي‏ دارند، با سياست هاي منطقه ‏اي خود همراه كند. سودان از جمله اين كشورهاست. مصر ديگر كشور آفريقايي است كه به‏ شدت به كمك‏ هاي مالي عربستان نياز دارد. در اين ميان جايگاه كشورهايي مثل جيبوتي و سومالي نيز مشخص است و اين كشورها، گرايش سياست خارجي خود و روابط با كشورهايي مثل جمهوري اسلامي را با ميزان كمك دريافتي از عربستان تنظيم مي‏ كنند. هر چند این ابزار دوام و استمرار نخواهد داشت .

از طرف دیگر سفارت فرانسه از سالهاي گذشته همچون سفارت انگلستان نقش ضد امنيتي خود را ايفا كرده است. يكي از فعاليتهاي‏ سفارت فرانسه در تهران در حوزه فرهنگي شامل شناسايي افراد معلوم ‏الحال و اهداي  نشان به آن ‏ها بوده است. از سال ۱۳۸۸ نيز اين كشور به مأمني براي اصلاح ‏طلبان فراري و اعضاي متواري گروهك ملي - مذهبي تبديل شده است.

با اين حال و پس از نهايي شدن برجام و سفر هيئت‏ هاي عالي ‏رتبه دو كشور، فرانسه همچنان به خصومت خود عليه ايران ادامه مي ‏دهد و دولت اولاند در راستاي ايجاد كار براي اعضاي گروهك تروريستي منافقين قدم برداشته و ميزباني آن‏ ها را عهده‏ دار شده است. حمايت رسمي و علني از منافقين و آرزوي رسمي سرنگوني حكومت ايران مسأله‏ اي نيست كه بتوان به‏ راحتي از آن گذشت. اگر ايران ميزبان گروهي ضد دولت فرانسه بود كه در آن به ‏صراحت از براندازي نظام فرانسه سخن گفته مي ‏شد آيا آن ‏ها به همين راحتي از كنار اين موضوع مي ‏گذشتند؟!

بنابراین معلوم می شود که گرگ‏ ها و كفتار ها در پاريس دنبال چه بودند؟

اما اين‏ كه رجوي مرده يا زنده مهم نيست. اين‏ كه مهمانان سيرك منافقين در پاريس چه كساني بودند هم مهم نيست. سيرك، سيرك است و همه‏ جور حيواني در آن پيدا مي ‏شود. اما اين مهم است كه وزارت خارجه ما، در مقابل اين اقدام گستاخانه فرانسويان چه خواهد كرد؟

بالاخره اجلاسي مثل اجلاس اخير منافقين، يك‏ شبه و دفعتاً تشكيل نشده، مقدمات و فراخوان و اعلاني داشته است. واكنش سفارت ايران در پاريس به اين اقدام ضد امنيتي فرانسه چه بوده است؟ اگر ايران به يك گروه برانداز فرانسوي، چنين اجازه‏اي مي ‏داد، دستگاه ديپلماسي آن ‏ها چه مي ‏كردند؟! كافيست واكنش همين غربي ‏ها را در قضيه سلمان رشدي به ياد آوريم كه چه كردند. در اين مورد كمترين برخورد با گستاخي‏ فرانسه قطع رابطه اقتصادي و اخراج سفير اين كشور است‏.پس پاسخ ایران هم باید با قاطعیت حمزه سید الشهدائی باشد تا وظیفه خود را انجام داده باشیم .

3-   چهارشنبه 30  تیر 15  شوال وفات حضرت عبدالعظيم حسني(ره) (252 ه.ق)‏:

به همین مناسبت یک توصیه امام رضا (ع) به عبد العظیم (ع) را که قبلا هم عرض کردم عرض می کنم:که یکی دیگر از آفتهای جوادآباد است:

امام رضا(ع) خطاب به شيعيان مي فرمايد :« خودتان را به بدگويي و بددهني نسبت به همديگر و چنگ زدن به چهرة همديگر مشغول نكنيد. من با خودم عهد كرده ام، اگر كسي اختلاف افكني كند و در اين اختلاف افكني يكي از دوستان ما را ناراحت كند او را نفرين كنم و از خدا بخواهم در دنيا شديدترين عذاب را به او بدهد و در آخرت هم از زيانكاران باشد.»

حضرت در ادامه همين روايت مي فرمايد:« خداوند متعال چنين كسي را نمي بخشد مگر اينكه از اين اختلاف افكني برگردد. اگر برگشت كه هيچ والا خداوند نور ايمان را از قلبش مي گيرد و او را از ولايت من خارج مي كند و ديگر  نصيبي از ولايت ما ندارد.»

 امام رضا(ع) فرمود: من تعهد کردم نفرین می‌ کنم به کسی که آبروی شیعه را بریزد. «وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِه‏» خداوند خوب‌ ها را می ‌بخشد، از بدهای شیعیان بد هم می ‌بخشد، مگر کسی که یا مشرک باشد، «أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی‏» الله اکبر! امام رضا(ع) فرمود: خدا همه‌ شیعیان را می‌ بخشد جز دو رقم شیعه! شیعه‌ ای که مشرک شود. شیعه ‌ای که مؤمنی را اذیت کند. «آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی‏»

امام رضا(ع) در ادامه فرمود: خدا شیعه را می ‌بخشد جز دو گروه! شیعه‌ ای که مشرک شود، «أَشْرَکَ بِه‏»، «أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی‏»، «أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءا» یا در دلش بدخواه باشد. اصلاً دلش بخواهد فلانی خراب شود. یعنی در دلش بدخواه باشد. «فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِع‏» خدا یک چنین آدمی را نمی ‌بخشد، جز اینکه از اذیت کردن برگردد. «وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ» کسی که مؤمنی را اذیت کند، مؤمنی را تخریب کند «نُزِعَ رُوحُ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ» خداوند روح ایمان را از قلبش می‌ گیرد. کار به آیت ‌الله و فوق دیپلم و لیسانس و دکتر ندارد.

اما علل عقب افتادگی بخش جوادآباد :

چند تا سوال :

چرا خیلی از سرمایه گذاران در جوادآباد سرمایه گذاری نمی کنند ؟

چرا خیلی از جوادآبادی های که در ارگانهای دولتی و مهم کشور حضور دارند برای جوادآباد کاری نمی کنند؟

جرا برخی مسولین شهرستانی و استانی به جوادآباد آنطور که باید توجه داشته باشند، ندارند ؟

چرا جوادآباد که در مسائل کشاورزی زبانزد هست و به عنوان قطب کشاورزی و بزرگترین بخش استان و یکی از بزرگترین بخشهای کشور به حساب می آید باز هم در محرومیت بسر می برد و برای ضروریترین نیازها سختی های فراوانی می کشند ؟

چرا بخش جوادآباد که مردمی انقلابی و ولایی و با ایمان و شهید پرور دارد نباید برای مسائل فرهنگی هیچ بودجه و هیچ مرکز حمایتی داشته باشد و برای برگزاری یک جلسه قرآنی و مذهبی و تربیتی و آموزشی باید پیش این و آن گردن کج کنیم و با هزار منت آیا پولی بدهند یا نه؛ و حتی به عنوان نمونه یک مرکز قرآنی که با کلی زحمت و تلاش راه اندازی شده و در طول سه سال حدود 700 نفر پای سفره قرآن نشستند و نزدیک به سی الی چهل نفر بخشهای قابل ملاحظه ای از قرآن را حفظ کردند و حدود 15مربی تربیت کرده و .... اما هیچکدام از مسولین هیچ توجهی به این مرکز قرآنی نداشتند و ندارند؟

منظور این است که چرا باید مسائل فرهنگی در این بخش اینطور مظلوم باشد حتی در سالهای گذشته مسولین استانی اعم از استاندار و معاونین ایشان که سفرهایی به بخش داشتند و از مراکزی مثل دامداری و گلخانه ای و کشاورزی و ... دیدار داشتند گفتم این بخش مزار شهدای گمنام هم دارد و یک مرکز قرآنی هم دارد، لازم هست که به این مکانها هم سر بزنید. آمدند و سر زدند و قولهایی هم دادند اما حتی یکی از اینها هم عملی نشد همه اش وعده های عملی نشده .

اما الان می بینیم می آیند یک خرجهایی می کنند که هیچ اولویتی ندارد یا شاید در سال چند بار بیشتر استفاده نشود و اصلا ضروری هم نیست، نبود هم نبوده، چرا اینطوره؟

چرا وقتی می خواهند مسئولی برای شهر یا بخش انتخاب کنند از خود بخش کسی را انتخاب نمی کنند و اگر هم باشد خیلی خیلی نادر ؟

شما مردم خوبید و مسولین زحمتکشی هم از قبل بودند و هم حال وجود دارند و تلاش می کنند اما یک سری مشکلاتی بخش دارد که به عنوان آفت است که باید شناسایی کنید و از بین ببرید برخی از آنها را بنده گفتم مثلا عده ای معدود هستند که فتنه می کنند و همیشه به دنبال تخریب بودند و مردم و ایمان مردم و آبروی مردم برایشان اصلا مهم نیست، لذا همینکه منافع آنها به خطر میافتد دست به تهمت و دروغ و شایعه سازی و شایعه پراکنی و تخریب می زنند و شما مردم هم آنها را می شناسید اما از حق دفاع نمی کنید و مانع کار آنها نمی شوید .

دوم اینکه خودتان را باور ندارید چون مرتب خود مردم می گویند که جوادآباد به جایی نمی رسد .کشور ما قبل از انقلاب به این آفت گرفتار بود که امام(ره) نجات داد و فرمود ما می توانیم و توانستیم لذا شما هم می توانید بخش را رشد بدهید آنهم با زدودن آفتها و باور داشتن خود و نعمتهای که در اختیار دارید و تکریم همدیگر و نیمه پر لیوان را هم دیدن و خدماتی را که در بخش شما انجام می شود هرکسی که انجام داده باشد را دیدن و به حساب آوردن و قدر دان بودن، مثلا میبینی چون از یک نفری که خدماتی در بخش داشته اما یک اختلافی بین آنها افتاده تمام خدمات همدیگر را خراب می کنند و یا چون فلانی که ما با او خوب نیستیم می خواهد فلان کار را بکند و بودجه و خدماتی را برای بخش بیاورد چون مخالف با ماست مانع کار او می شویم و سنگ اندازی می کنیم و اینجاست که امام رضا (ع) می فرماید من این اشخاص را نفرین می کنم و خدا هم آنها را نمی بخشد.

4-   چهارشنبه 30  تیر قيام مردم مسلمان ايران به رهبري آيت‏ الله  كاشاني (1331 ه.ش)

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز4
دیروز10
این هفته33
این ماه115
مجموع15887