اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
چهارشنبه 25 مهر 1397.
تاریخ شمسی :
الأربعاء 7 صفر 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 15 مرداد 1395 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

                

نماز جمعه 15/05/1395

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(30) (حق همنشین)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همنشین است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت

12-   حق طلبکار

13-حق همسایه

14-حق همنشین :

روش هاى اخلاقى در برابر ديگران:

1-     نرم خويى و برخورد نيكو:

دعـــــــــــــــا

سوره

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      سه ‏شنبه 19  مرداد روز بزرگداشت حضرت احمدبن  موسي شاهچراغ(ع)؛نماد درك جايگاه و شأن امامت و ولايت:

2-     يكشنبه 17  مرداد شهادت مظلومانه ديپلمات‏ ها و شهيد محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري  اسلامي در افغانستان به ‏دست گروه  طالبان (1377 ه.ش) روز خبرنگار:

3-   فرمايشات قاطع و انقلابي امام خامنه ‏اي(مدظله ‏العالي) در ديدار اقشار مختلف مردم از برخي استانهاي كشور، (در بخش  داخلي و خارجي)‏:

الف- «تجربه برجام نشان داد كه مذاكره با آمريكا جز خسارت اثري ندارد.» :

ب- «برجام تأثير ملموسي در معيشت مردم نداشت.»:

ج- «پشت جنايات عربستان نيز آمريكاست.»:

4-   قول رئیس جمهور محترم به  مبارزه جدی با متخلفان فيش‏ هاي نجومي:

==============================

نماز جمعه 15/05/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(30) (حق همنشین)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: قالَ رسولُ اللهِ صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله: « لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ»
(پیامبر گرامی اسلام صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله فرموده ‌اند که هر مؤمن بر برادر مؤمنش هفت حق دارد که از طرف خدا ادای این حقوق بر او واجب شده است.) خب وجوب این حقوق را بایستی جدی گرفت.

1-« الْإِجْلَالُ لَهُ فِی عَیْنِهِ»: زمانی که مؤمنی در کنار شما است و با شما معاشرت دارد، او را بزرگ بشماری.

2- « وَ الْوُدُّ لَهُ فِی صَدْرِهِ» : دوم اینکه محبت او را در دل خودت داشته باشی.

3- «وَ الْمُوَاسَاةُ لَهُ فِی مَالِهِ » با او در مال خود همراهی کنی. یک وقت شما داری، او در نهایت احتیاج است، باید به او کمک کنی.

4- «وَ أَنْ يُحَرِّمَ غِيبَتَهُ» ؛ غیبت کردن برادر دینی ‏اش را حرام بداند.

همان ‏طور که اگر شما در یک مجلس نباشید و غیبتتان را بکنند و بعد شما بشنوید، ناراحت می‏ شوید نسبت به برادر دینی خود نیز باید این‏ گونه باشید یعنی اگر در حضور شما از برادر دینی ‏تان غیبیت کردند باید ناراحت شوید. (الامالی شیخ صدوق؛ صفحه‌ ۸۵)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) است که یکی دیگر از آن حقوق را که حق همنشین است را بحث می کنیم:

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت

12-   حق طلبکار

13-حق همسایه

14-حق همنشین :

« و امّا حقّ الجليسِ فاءَن تُلِينَ له كَنفَكَ و تُطِيبَ له جانِبَكَ و تُنصِفَهُ فى مُجَارَاةِ اللَّفظِ و لا تُغرِقَ فى نَزعِ اللَّحظِ اءِذَا لَحَظتَ و تَقصِدَ فى اللَّفظِ الى اءِفهَامِهِ اءِذَا لَفَظتَ و اءِن كُنتَ الجليسَ اءِليه كُنتَ فى القِيَامِ عنه بالخِيَارِ و اءِن كانَ الجَالسَ اءِلَيكَ كانَ بالخِيَارِ و لا تِقُومَ الّا بِاءِذنِهِ و لا قُوَّةَ الا باللَّه ». اما حق همنشين تو اين است كه او را به خوبى بپذيرى و به او خوش آمد بگويى ؛ و در گفتگو با وى انصاف پيشه كنى و به ناگاه ديده از او برنگردانى و در حد فهم او سخن بگويى ؛ و هرگاه همنشين او شدى مى توانى هر وقت خواستى برخيزى و اگر او آمد و با تو نشست اختيار برخواستن با اوست و تو بدون اجازه او برنخيز.

آنچه را كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و سلم به عنوان پيام انحصارى رسالت خود و علت نهايى بهثت خود ذكر مى فرمايند، وصول و صعود انسان ها به آن مرتبه عالى اخلاقى يعنى كرامت هاى اخلاقى است : « انما بُعِثتُ لاءُتمِّم مكارم الاءخلاق». به درستى كه من براى تكميل و تتميم مكارم اخلاقى مبعوث شدم .

روش هاى اخلاقى در برابر ديگران:

در كلام امام عليه السلام همنشين ، تنها به دوستى اطلاق نمى شود كه سابقه معاشرت طولانى با انسان داشته باشد و از گذشته با او دوست بوده و بخواهد در آينده نيز با او دوست بماند؛ بلكه همنشين ، به دوست موقت انسان نيز اطلاق مى شود. به تعبير ديگر، هر كسى كه با انسان ارتباطى ابتدايى پيدا مى كند، همنشين او است و بر انسان حقوقى دارد و انسان نيز در مقابل او داراى تكاليفى است .

آن طور كه از كلام امام عليه السلام استفاده مى شود انسان متخلق به اخلاق ، مكلف است كه هشت حق را درباره همنشين خود مراعات كند:

1-     نرم خويى و برخورد نيكو:

حضرت مى فرمايند: « فاءَن تُلِينَ له كَنَفَكَ و تُطِيبَ له جانبَكَ». او را به خوبى بپذيرى و به او خوش آمد بگويى.

اين نرم خويى و برخورد خوش ، چيزى است كه خداوند متعال منت گذاشته و آن را به پيامبر خود عطا كرد. در قرآن آمده است : « فبِمَا رحمَة مِّنَ الله لِنتَ لهم و لو كُنتَ فَظّا غليظَ القلبِ لانفَضُّوا من حَولِك».به خاطر رحمت و دوستى كه نسبت به تو داشتيم - به تو منت گذاشتيم و - تو را نرم خو و خوش خلق قرار داديم كه با مردم با نرمى معاشرت كنى و اگر انسانى تندمزاج و عصبانى بودى ، نمى توانستى كسى را جذب كنى.

بنابراين ، حق اول نرم خويى است كه رعايت آن رمز موفقيت برخى انسان ها به شمار مى آيد. انسان هايى كه در ملاقات هاى اوليه داراى برخوردهاى لطيف و جذابى اند، انسان هاى موفقى هستند و خداوند نيز، رمز موفقيت پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم را در نرم خويى بيان مى فرمايد. جالب اين است كه خداوند، وقتى موسى و هارون را مامور مى كند كه به سراغ فرعون بروند به ايشان مى فرمايد: « اذهَبَا الى فرعونَ اءِنَّه طَغى ؛ فقولا له قولا لَّيِّنا لَّعلَّه يتذَكَّرُ اءَو يخشى». به سوى فرعون برويد؛ كه طغيان كرده است ، اما به نرم خويى با او سخن بگوييد، شايد متذكر شود يا از خدا بترسد.

با اين بيان ، رمز موفقيت انبياى الهى در برخورد با دشمنان خدا، نرمى در گفتار و طماءنينه ، وقار و سنگينى در رفتار با طرف مقابل بود.

اميرالمؤ منين عليه السلام در نامه هاى متعدد چه به امام مجتبى عليه السلام ، چه به محمد بن ابى بكر و چه در نامه اى كه به يكى از فرمانداران خود مرقوم فرموده اند، در صدر همه توصيه هاى خود، به نرم خويى اشاره مى كنند؛ مثلا به امام مجتبى عليه السلام مى فرمايند: « لِن لِمَن غَالَظَكَ فاءِنَّه يُوشِكُ اءَن يَلِينَ لك».با كسى كه با تو درشتى مى كند، نرمى كن ، باشد كه به زودى نرم شود.

حضرت توصيه مى كنند با كسى كه با تو به تندى و غلظت برخورد مى كند، نرم خو باش ، چون اگر تو تندى كردى ، اين خاطره سوء براى هر دوى شما باقى مى ماند و اگر روزى او پشيمان شد و به نرمى با تو برخورد كرد، شرمنده و خجلت زده خواهى ماند.

حضرت در جاى ديگر به كسى كه بخواهد خدمت يا ماموريتى را انجام بدهد، يا يك وظيفه سنگين اجتماعى را عهده دار شود، حكم مى كند كه در ارتباطهايش ، نرم خو و خوش برخورد باشد؛ به خصوص اگر اين فرد بخواهد مسووليتى را عهده دار شود. حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در نامه به محمد بن ابى بكر مى فرمايند: « فاخفِض لهم جناحَكَ، و اءَلِن لهم حانبَكَ.» وقتى با مردم برخورد مى كنى ، متواضع و نرم خو باش.

و يا در مجموعه كلمات قصار در اوصاف مومن چنين فرموده اند: « المؤ منُ بِشرُهُ فى وجهه ، و حُزنُهُ فى قلبه ... سَهلُ الخَليقَةِ، لَيِّنُ العريكةِ ». شادمانى مومن در رخسار او است و اندوه وى در دلش ، خوى آرام دارد، و راه نرمى پويد.

انسان مومن ، همواره طراوت و بشاشيت چهره را حفظ مى كند و اگر اندوه و غمى دارد، آن را در دل نگه مى دارد و به ديگران منتقل نمى كند و ديگران را افسرده نمى سازد.

چنان كه ملاحظه مى شود، هم در آموزه هاى وحى و هم در سخنان اميرالمؤ منين عليه السلام به فرزندشان امام مجتبى عليه السلام به عنوان پدرى كه بهترين ها را براى فرزندش انتخاب كرده و در توصيه به والى شهرى كه از ناحيه حضرت ماموريت پيدا كرده ، نرم خويى توصيه شده است . حضرت خطاب به مومن ، به عنوان يك انسان كامل ، جامع و نيز انسانى كه همه خصلت هاى لازم انسانى را توانسته در خود به وجود آورد، مى فرمايند: « عَوِّد لسانَك حُسنَ الكلامِ تاءمَنِ المَلامَ». زبانت را عادت بده كه هميشه در گفتار نرم و ملايم باشد تا از سرزنش ها در امان باشى .

حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام مى فرمايند: « مَن تَلِن حاشتُهُ يَستدم مِن قومه المَحَبَّةَ.» كسى كه نرم خو باشد دوستى او با ديگران هميشگى است.

نرم خويى با همنشين علاوه بر اين كه يك تكليف است ، ثمره اش دوام محبت و دوستى بين فرد و ديگران است ؛ و اگر كسى در همان برخورد اول ، خشونت و غلظت پيشه كند، نه تنها دوستى ، محبت و صميميتى را به وجود نمى آورد، بلكه باعث نوعى عداوت و دشمنى مى شود.

بنابراين ، نرم خويى اولين حقى است كه در فرمايش امام سجاد عليه السلام به عنوان حقى ضرورى براى همنشين ذكر شده است . به طور كلى مؤ منان بايد نرم خو باشند كه اين ازهمان روح رافت و رحمت ايمانى سرچشمه مى گيرد. قرآن اين صفت را در ميان اصحاب پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم ضرورى دانسته و درباه آنها مى فرمايد: « محمَّد رسول الله والَّذينَ معَهُ اءَشِدَّاءُ على الكُفَّار رُحَمَاء بينهم». محمد صلى الله عليه وآله و سلم فرستاده خدا است و كسانى كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد و در ميان خود مهربانند.

مؤمنان وقتى با همديگر برخورد مى كنند، مهربان و رحيم اند و اين نشات گرفته از همان روح لطافت و رحمت انسانى است . يا در آيه شريفه ديگرى مى فرمايد: « يا اءَيُّها الَّذين آمنوا مَن يَرتَدَّ منكم عن دِينِهِ فسَوفَ يَاءتِى الله بقوم يُحِبُّهم و يُحِبُّونَه اءَذِلّة على المؤ منين اءَعِزَّة على الكافرين». اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد - به خدا زيانى نمى رساند - خداوند جمعيتى را مى آورد كه آنها را دوست دارد و آنها نيز او را دوست دارند و اينان در برابر مؤ منان متواضع و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند.

در كتاب مكارم الاخلاق روايتى به نقل از امام مجتبى عليه السلام ذكر شده است كه مى فرمايند: برادر اُمّى حضرت زهرا عليها السلام ، كه فرزند خديجه عليها السلام بود، همه خصوصيات پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم را درك كرده بود و در وصف زيبايى هاى ظاهرى و اخلاقى حضرت بيان خوبى داشت . امام مجتبى عليه السلام مى فرمايند: - من از او سؤال مى كردم ؛ چون دوست داشتم اوصاف جدم را آن گونه كه بوده كاملا بيان كند. از جمله سوالاتى كه حضرت از هند مى فرمايند اين است كه : سيره و منش حضرت ، كيفيت و سلوك حضرت با همنشينانشان چگونه بود؟ هند مى گويد: رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم هميشه خندان ، نرم خو و خوش برخورد بودند و تندمزاج و عصبانى نبودند.

اين نكته بسيار مهمى است كه حضرت هميشه نرم خو بودند. اين همان خصوصيتى است كه باعث جذب انسان ها مى شد و از قرآن شريف نيز نقل كرديم كه قرآن خطاب به رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايد: « فبِمَا رحمَة مِّنَ الله لِنتَ لهم و لو كُنت فظّا غليظ القلبِ لانفَضُّا من حولك». به خاطر رحمت و دوستى كه نسبت به تو داشتيم - به تو منت گذاشتيم - تو را نرم خو و خوش خلق قرار داديم كه با مردم با نرمى معاشرت كنى و اگر انسانى تندمزاج و عصبانى بودى - نمى توانستى كسى را جذب كنى و - از اطراف تو پراكنده مى شدند.

معلوم مى شود كه اين نرم خويى در مقابل تندمزاجى و درشت خويى است . اين آيه كاملا تصريح دارد كه اگر پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم تندخو و درشت خو بود، از گرد او پراكنده مى شدند چون نرم خو بود، مردم به او گرويدند.

در روايتى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم آمده است كه : « اءَكمل الُؤ منين اءِيمانا، اءَحسنهم خُلُقا».كاملترين مؤ منان از نظر ايمان ، خوش خلقترين آنها است . طبيعى است همه كسانى كه ايمان به خدا و رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم و دين و ديانت دارند، دوست دارند در مرتبه عالى كمال ايمان باشند. حضرت راه رسيدن به آن را نشان مى دهند و مى فرمايند اگر مى خواهيد به مرتبه كمال ايمانى برسيد، حسن خلق پيشه كنيد و يكى از مصاديق آن نرم خويى است .

حضرت عیسی و حضرت یحیی (علیهماالسلام) از پیامبرانی بودند که در زهد و پارسائی و خوف خدا دو مثال تاریخ می باشند، (با توجّه به این که بیابانگردی و دوری از اجتماع رهبانیت و عبادت در گوشه ها و... در آن عصر جزء دستورات دینی بوده است).

روزی این دو پیامبر در جائی به هم رسیدند حضرت یحیی دید که حضرت عیسی خنده بر لب دارد و مسرور است، گفت: از چیست که تو را به صورت افراد غافل می بینم؟! گویا از عذاب الهی ایمن می باشی؟! حضرت عیسی (ع) در پاسخ فرمود: از چیست که تو را گرفته خاطر و ناراحت می بینم؟! گویا از رحمت خدا نا امید می باشی؟!  بر سر این موضوع به گفتگو پرداختند، و گفتگویشان به جایی نرسید، (که آیا حق با عیسی است یا با یحیی)، بنا گذاشتند که منتظر وحی الهی شوند تا خداوند معمّا را حل کند.

خداوند به آنها وحی کرد: «محبوبترین شخص از میان شما دو نفر نزد من،کسی است که خنده رو باشد و حسن ظنش به من بیشتر است».

به این ترتیب می بینیم که یکی از صفات نیک اخلاقی، داشتن چهره بشّاش به عبارت دیگر گشاده روئی بودن است.

نمونه‌ای از حلم و گذشت امام زین ‌العابدین علیه‌السلام

روزی مردی در حضور جمع به امام زین ‌العابدین علیه ‌السلام جسارت کرد و ناسزا گفت: امام علیه ‌السلام به روی خود نیاورد و سخنی نگفت. وقتی آن مرد رفت حضرت رو به حاضران کرد و فرمود بیایید تا شما پاسخ مرا به او ببینید. امام به طرف خانه آن مرد حرکت کرد. آن فرد وقتی امام زین ‌العابدین علیه ‌السلام را دید گمان کرد که برای تنبیه و سرزنش او آمده است، ولی به زودی دریافت که اشتباه کرده و تصورش نادرست بوده است؛ زیرا امام علیه ‌السلام پیش آمد و سلام نمود و فرمود برادر، اگر نسبت‌ هایی که به من دادی درست است من به درگاه خدا استغفار می ‌کنم و اگر درست نیست از خدا می ‌خواهم که گناه تو را ببخشاید. آن مرد سخت پشیمان شد و با چشمانی اشکبار پیشانی آن حضرت را بوسید و گفت یابن رسول ‌اللّه‌، آنچه به شما گفتم درست نیست و خود به آنها سزاوارترم.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      سه ‏شنبه 19  مرداد روز بزرگداشت حضرت احمدبن  موسي شاهچراغ(ع)؛نماد درك جايگاه و شأن امامت و ولايت:

‏روز تولد حضرت شاه چراغ به ‏درستي مشخص نيست و در اين‏خصوص نقلهاي متفاوتي وجود دارد. از اين‏ رو تصميم بر اين شد كه در دهه كرامت يعني حدفاصل تولد حضرت معصومه(سلام الله عليها) و امام رضا(ع) يك روز به‏ عنوان روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسي «شاه چراغ» تعيين شود.

نقل شده كه احمد‏بن موسي(ع) كريم بود و امام كاظم(ع) او را بسيار دوست مي‏ داشت.

شيخ مفيد نيز از احمد با بزرگي و عظمت ياد كرده، مي ‏گويد: احمدبن موسي(ع) فردي كريم ‏النفس، جليل‏ القدر و پرهيزكار بود كه پدرش او را دوست داشت و بر ديگر فرزندان مقدم مي ‏كرد. امام كاظم(ع) مزرعه خويش را كه به «يسيره» معروف بود، به او بخشيد و احمدبن موسي بن جعفر(ع) هزار بنده را آزاد كرد.

بيعت با علي ‏بن موسي ‏الرضا(ع):

چون خبر شهادت حضرت موسي كاظم(ع) امام هفتم شيعيان در مدينه شايع شد، مردم به در خانه‏ ام ‏احمد، مادر حضرت شاه چراغ «احمد ‏بن موسي» گرد آمده و حضرت سيد مير احمد را با خود به مسجد بردند. مردم از جلالت قدر و شخصيت بارز و اطلاع بر عبادات و طاعات و نشر شرايع و احكام و ظهور كرامات و بروز خوارق عادات كه در آن‏ جناب سراغ داشتند، گمان كردند كه پس از وفات پدرش امام موسي‏ بن جعفر(ع) امام به ‏حق و خليفه آن‏ حضرت فرزندش «احمد» است.

به همين جهت در امر امامت با حضرتش بيعت كردند و او نيز از مردم مدينه بيعت بگرفت، سپس بر منبر بالا رفت، خطبه‏ اي در كمال فصاحت و بلاغت انشاء و قرائت فرمود، آنگاه تمامي حاضرين را مخاطب ساخته و خواست كه غائبين را نيز آگاه سازند و فرمود: همچنان كه اكنون تمامي شما در بيعت من هستيد، من خود در بيعت برادرم علي ‏بن موسي(ع) مي ‏باشم، بدانيد بعد از پدرم برادرم «علي» امام و خليفه ‏ي به‏ حق و ولي خداست و از جانب خدا و رسول(ص) او، بر من و شما فرض و واجب است كه امر آن‏ بزرگوار را اطاعت كنيم و به هرچه امر فرمايد، گردن نهيم.

پس از آن شمه‏ اي از فضايل و جلالت قدر برادرش علي(ع) را بيان فرمود، تا آنجا كه همه حاضران گفته‏ هاي آن بزرگوار را اطاعت كردند، ابتدا او بيعت را از مردم برداشت، سپس گروه حاضران در خدمت احمد به در خانه حضرت امام علي‏ بن موسي(ع) آمده همگي با آن‏جناب بر امامت و وصايت و جانشيني امام موسي‏ بن جعفر(ع) بيعت نمودند و حضرت امام رضا (ع) درباره برادرش احمد دعا كرد و فرمود: همچنان كه حق را پنهان و ضايع نگذاشتي، خداوند در دنيا و آخرت تو را ضايع نگذارد.

حضرت احمد‏بن موسي(ع) نيز در همين سال ‏ها (۲۰۳-۱۹۸ ه. ق) و جمع زيادي از برادرزادگان و محبان اهل بيت عليهم السلام،همانند بقیه شیعیان به قصد زيارت حضرت رضا(ع) از مدينه حركت مي‏ نمايند تا از طريق شيراز به طوس عزيمت كنند. در بين راه نيز عده كثيري از شيعيان به آنان ملحق مي‏ شوند. خبر حركت چنين قافله بزرگي مأمون خليفه عباسي را به وحشت انداخت.

خبر حركت اين كاروان را به خليفه وقت (مأمون) دادند. وي ترسيد كه اگر چنين جمعيتي از بني ‏هاشم و دوستداران و فدائيان آن ‏ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد لذا امريّه ‏اي صادر نمود به تمام حكام بلاد كه در هر كجا قافله بني ‏هاشم رسيدند، مانع از حركت شويد و آن‏ ها را به سمت مدينه برگردانيد.

لذا حاکم شیراز  با چهل هزار لشكر جرّار، در «خان زنيان» در هشت فرسخي شيراز اردو زد و همين‏كه قافله بني ‏هاشم رسيدند، پيغام داد كه حسب الامر خليفه، آقايان از همين ‏جا بايد برگرديد. حضرت سيد احمد(ع) فرمود: «ما قصدي از اين مسافرت نداريم، جز ديدار برادر بزرگوارمان» اما لشكر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شديد خونيني شروع شد و لشكر در اثر فشار و شجاعت بني ‏هاشم پراكنده شدند.

لشكر شكست‏ خورده، تدبيري انديشيدند. بالاي بلندي ‏ها فرياد زدند: «الان خبر رسيد كه وليعهد (امام هشتم(ع)) وفات كرد» ! اين خبر مانند برق، اركان وجود مردمان سست‏ عنصر را تكان داده، از اطراف امام ‏زادگان متفرق شدند. جناب سيد احمد(ع) شبانه با برادران و اقارب از بيراهه به شيراز رهسپار گرديدند و با لباس مبدّل پراكنده شدند.

شهادت‏: حضرت احمد‏بن موسي(ع) براي امان از گزند حكومت، به همراه برادر خود مخفيانه به شيراز رهسپار شد. سيد احمد در شهر شيراز در منزل يكي از شيعيان در منطقه «سردزك» كه مرقد ايشان در اين منطقه واقع است، سكني گزيد و در خانه اين شخص مخفي گشت و شب و روز را به عبادت مي ‏گذرانيد.

و حاکم شیراز پس از یک سال از طریق جاسوسان محل ایشان را پیدا کرد و او را به شهادت رساند. سپس به دستور «قتلغ خان» خانه را بر روي آن بدن شريف خراب كردند و زير آوار باقي‏گذاردند.

با توجه به تبليغ گسترده حكومت و مأموران بر عليه تشيع و اهل بيت(ع) تعداد زيادي از مردم كه از مخالفين تشيع بودند، حرمت بدن شريف نوه پيامبر را نگاه نداشتند و آن‏را در زير آوار نگاه داشته و به خاك نسپردند. بنا به نقل ‏هاي مختلف، قبر ايشان حداقل تا قرن چهارم و بنا به برخي نقل ‏ها تا قرن هفتم و هشتم هجري مخفي بوده است.

اشتهار به شاه چراغ‏: شايد براي شما هم اين سؤال پيش بيايد كه چرا به امامزاده احمد‏بن موسي(ع)، شاهچراغ مي‏ گويند؟ در يكي از نقل ‏هاي تاريخي آمده: «تا زمان امير عضدالدوله ديلمي كسي از مدفن حضرت احمدبن موسي(ع) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود، تل گلي بيش به نظر نمي‏ رسيد كه در اطراف آن، خانه ‏هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود.

ازجمله پيرزني در پايين آن تل، خانه ‏اي گلي داشت و در هر شب جمعه، ثلث آخر شب، مي ‏ديد چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تل خاك مي ‏درخشد و تا طلوع صبح روشن است؛ چند شب جمعه مراقب بود، روشنايي چراغ به همين كيفيت ادامه داشت؛ با خود انديشيد شايد در اين مكان، مقبره يكي از امامزادگان يا اولياء الله باشد، بهتر آن است كه امير عضدالدوله را بر اين امر آگاه كنم؛ هنگام روز، پيرزن به همين قصد به‏ سراي امير عضدالدوله ديلمي رفت و كيفيت آنچه را ديده بود به عرض رسانيد.

چون شب جمعه فرا رسيد، شاه به خانه پيرزن آمده و دور از خدم و حشم، آنجا خوابيد و پيرزن را فرمود هر وقت چراغ روشن شد، مرا بيدار كن؛ چون ثلث آخر شب شد، پيرزن بر حسب معمول روشنايي پرنوري قوي ‏تر از ديگر شب‏ هاي جمعه مشاهده كرد و از شدت شعفي كه به وي دست داده بود، بر بالين امير عضدالدوله آمده و بي ‏اختيار ۳ مرتبه فرياد زد: «شاه چراغ!» و از آن به بعد به شاه چراغ، معروف شد.»

بنابراین دوشنبه 18 مرداد؛ 5 ذيقعده روز تجليل از امامزادگان و بقاع متبركه‏ است و از همه عزیزانی که در امام زادگان و بقاع متبرکه تلاش و زحمت می کشند تقدیر و تشکر می کنم .

2-     يكشنبه 17  مرداد شهادت مظلومانه ديپلمات‏ ها و شهيد محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري  اسلامي در افغانستان به ‏دست گروه  طالبان (1377 ه.ش) روز خبرنگار:

حضرت امام خمینی‏(ره) فرمودند: تمام رسانه‏ ها مربي يك كشور هستند؛ بايد تربيت كنند كشور را، افراد يك كشور را و بايد خدمت كنند به ملت.

مطبوعات بايد منعكس‏كننده آمال و آرزوي ملت باشند، مسائلي كه ملت مي ‏خواهند، آن ‏ها را منعكس بكنند.

قلم‏ هاي در روزنامه ‏ها، دست ‏هايي كه اين قلم ‏ها به‏ دست ‏شان است، آن‏ هايي كه در راديو تلويزيون و در ساير جاها سخنراني مي ‏كنند، همه مورد امتحان خدا هستند. آن ‏وقتي كه قلم به ‏دست مي‏ گيريد، بدانيد كه در محضر خدا قلم دست گرفته ‏ايد، آن‏ وقتي كه مي ‏خواهيد تكلم كنيد، بدانيد كه زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خدا است. عالم محضر خدا است، در محضر خدا معصيت خدا نكنيد، در محضر خدا با هم دعوا نكنيد سر امور باطل و فاني، براي خدا كار بكنيد و براي خدا به پيش برويد.

به ‏طور جدّ از همه گويندگان و دست ‏اندركاران و مسؤولين كشور و مديران رسانه ‏ها و مطبوعات مي ‏خواهم كه خود را از معركه ‏ها و معركه‏ آفرينيها دور كنند و مواظب باشند كه ناخودآگاه آلت دست افكار و انديشه ‏هاي تند نگردند و با سعه صدر در كنار يكديگر، مترصد اوضاع دشمنان باشند.

انصاف و انتقاد، نه انتقام‏

آن كسي قلمش قلم انساني است كه از روي انصاف چيز بنويسد. از روي انصاف صحبت كند، آن ‏هم توجه كند كه در يك وقتي كه ما الان اين ‏طور گرفتاري‏ ها را داريم، بعضي از اموري كه از روي انصاف هم باشد، نبايد گفت.

وقتي انسان تكليف (را) بفهمد، ديگر نمي‏ تواند بگويد اين دوست من است، اين رفيق من است، اين برادر من است، اين پسر من هست. تعديل كنيد كارهايتان را، تحت تأثير نفس اماره واقع نشويد.(صحيفه امام، جلد ۲۰، صفحه ۱۳۰)

انتقاد غير انتقام ‏جويي است؛ انتقاد صحيح بايد بشود. هر كس از هر كس مي‏ تواند انتقاد صحيح بكند، اما اگر قلم كه دستش گرفت، انتقاد كند براي انتقام ‏جويي، اين همان قلم شيطان است.

امام خميني(ره): «بزرگنمايي خلاف مصلحت ملت؛ غش رسانه ‏ها.»

 

خبرنگار؛ واسطه مردم و مسؤولان‏

در دنياي كنوني كه همگان سرگرم كار خويش ‏اند و چندان به عملكرد حاكمان و نقد و بررسي آن ‏ها توجه ندارند، اين خبرنگاران رسانه ‏ها هستند كه با تيزهوشي و دقت، نقش واسطه بين مردم و مسؤولان را ايفا مي ‏كنند. آن‏ ها، از يك ‏طرف درد دل مردم را مي ‏شنوند و به مقامات بالا انتقال مي ‏دهند و از سوي ديگر، پاسخ ‏هاي مسؤولان را به آگاهي مردم‏ مي ‏رسانند. نقد عملكرد خوب يا بد حاكمان در رسانه ‏ها، از ديگر وظايف خبرنگاران است كه به بالندگي نظام و نيز پاسخگو بودن مسؤولان ياري مي ‏رساند.

ويژگي‏هاي خبرنگار

به طور كلي خبرنگار در محل وقوع رويدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او بايد با استفاده از ويژگي‏ هاي خدادادي و نيز خصوصياتي كه در دوره ‏هاي آموزشي ديده، به كشف حقيقت‏ ها بپردازد و آن ‏را در كمترين زمان به مخاطبان خود برساند. گاه خبرنگاران تيزهوشي پيدا مي ‏شوند كه با توجه به حوادث پيش‏ آمده و نيز تجربه ‏هاي گذشته، به پيش ‏بيني حوادث آينده مي ‏پردازند و به مردم، در مورد منافع ملي، اعتقادات و نيز فرهنگ حاكم هشدارهايي مي ‏دهند. خبرنگار خوب، خبرنگاري است كه از خطر كردن نهراسد و همواره به ‏دنبال كشف حقيقت باشد.

يكي از مهم ‏ترين ويژگي‏ هاي خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قريحه خبرنگاري است. بر اين اساس، كسي بايد وارد عرصه جذّاب و در عين حال پر مخاطره خبرنگاري شود كه ضمن داشتن اين استعداد ذاتي، از هنر واژه‏ گزيني، شمّ خبري، حوصله زياد و نگاه موشكافانه و دقيق نيز برخوردار باشد و با پرهيز از احساسات، بكوشد رويدادها را همان ‏طور كه اتفاق افتاده منتشر كند، نه آن ‏طور كه خود مي ‏خواسته اتفاق بيفتد.

پيامبر خدا(ص) در حديثي فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هيچ ملامت‏ گري نهراس». ويژگي حق‏ محوري، حق ‏طلبي و حق ‏گويي، از مهم ‏ترين ويژگي ‏هاي يك خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن ‏چيني، بدگويي و به جان هم انداختن مردمان، از ويژگي ‏هاي نكوهيده ‏اي است كه هر انسان عاقلي از آن‏ ها بيزاري مي ‏جويد. پس چه نيكوست كه صاحبان بنگاه‏ هاي خبري و نيز خود خبرنگاران، همواره به ‏دنبال واقعيت باشند و از جنجال ‏آفريني و بد كردن مردم با هم بپرهيزند.

3-   فرمايشات قاطع و انقلابي امام خامنه ‏اي(مدظله ‏العالي) در ديدار اقشار مختلف مردم از برخي استانهاي كشور، (در بخش  داخلي و خارجي)‏:

رهبر معظم انقلاب در دوشنبه گذشته در ديداري با اقشار مختلف مردم از استان‏ هاي مختلف كشور، مسائل مهمي را در مورد سياست داخلي و خارجي كشور تحليل و تبيين فرمودند که عبارتند از :

الف- «تجربه برجام نشان داد كه مذاكره با آمريكا جز خسارت اثري ندارد.» :

در ابتداي مذاكرات هسته‏ اي در دور جديد، رهبر معظم انقلاب بيان داشتند كه به دشمن خوشبين نيستند و انجام مذاكرات را راهي در راستاي حل مشكل كشور با آمريكا نمي ‏دانند و معتقد هستند كه آمريكا كارشكني مي ‏كند و نقض عهد خواهد كرد و اطميناني به آمريكا نيست اما در همان زمان نيز خاطرنشان كردند كه چون بسياري از مسؤولان فعلي و حتي سابق فكر مي ‏كردند و فكر مي ‏كنند كه با مذاكره با آمريكا مي ‏شود مشكلات كشور را حل كرد، ظاهراً نياز به يك تجربه هست. بايد اين افراد كه برگزيده مردم هم هستند اين مطلب را عملا تجربه كنند و با تجربه خود پي ببرند كه آمريكا قابل اطمينان نيست. البته ايران يك‏ بار در سال ۱۳۸۲ نيز اين تجربه را با غرب و سه كشور اروپايي داشت اما برخي از مسؤولان كنوني كشور كه در سال ۱۳۸۲ نيز مذاكرات هسته‏اي را اداره كردند و تعليق را پذيرفتند، اين توجيه را مي آوردند كه در آن ‏زمان آمريكا طرف تعهد و قرارداد ما نبود و كارشكني مي ‏كرد و كشورهاي اروپايي مذكور از خود اراده مستقل نداشتند و مجبور بودند فشار آمريكا را بپذيرند. اين مسؤولان برگزيده مردم تصور مي ‏كردند كه اگر آمريكا رسما طرف تعهد با ما باشد، ديگر به عهد خود عمل خواهد كرد و كارشكني نخواهد كرد.

از اين ‏رو بود كه رهبر معظم انقلاب در ابتداي مذاكرات فرمودند كه ظاهرا لازم است كه يك تجربه تكرار شود تا همه بفهمند كه آمريكا قابل اعتماد نيست خصوصا كساني‏كه پذيرش اين حرف برايشان سخت و سنگين است.همه این را بدانند که «آمريكاي خائن عملا برجام را نقض كرده است.»

شايد برخي سؤال كنند كه چرا رهبر معظم انقلاب به مسؤولان فعلي و مذاكره ‏كنندگان اجازه دادند كه برجام را بپذيرند و چنين هزينه ‏اي براي كشور ايجاد شود. جواب آن روشن است. اولا رهبر معظم انقلاب برجام را به‏ صورت مشروط اجازه دادند. ثانيا ايشان به مسؤولان كشور ازجمله رئيس جمهور كنوني و مذاكره ‏كنندگان كشور اعتماد داشته و دارند و ثالثا ايشان خواستند كه با اين تجربه، مسؤولان منتخب مردم و خود مردم متوجه شوند كه سياست حكيمانه و اصولي انقلاب اسلامي در عدم مذاكره با آمريكا، مبنايي عقلايي و صحيح دارد.

به اين ترتيب علت سياست كلان نظام در عدم مذاكره با آمريكا روشن شد: «اين تجربه به ما نشان داد كه ما در هيچ مسأله ‏اي نمي‏ توانيم با او مثل يك طرف مورد اعتماد بنشينيم صحبت كنيم....وقتي ثابت شد كه دشمن، دشمن نابكار است، دشمني است كه در عمل، از نقض عهد هيچ ابائي ندارد و نقض عهد مي كند، بعد هم وقتي مي‏ گوييم آقا چرا نقض عهد كردي، باز لبخند مي‏ زند، باز زبان چرب و نرم را باز مي ‏كند و يك جوري توجيه مي‏ كند، با اين دشمن نمي ‏شود وارد مذاكره شد.

سالروز بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي توسط آمريكا را در این هفته داریم که با بيش از ۱۶۰ هزار كشته و مجروح با آثار وحشتناك كه به‏ جاي گذارد. (حمايت از حقوق بشر با استفاده از بمب اتم، چگونه با هم جمع مي‏ شود؟!) این ذات آمریکا است.

در مشكلاتي كه با آمريكا و امثال آمريكا داريم، با مذاكره حل نمي ‏شود؛ ما يك راهي بايد خودمان انتخاب بكنيم، آن‏ راهمان را برويم؛ بگذاريد دشمن دنبال شما بدود.»

راه درست چيست؟

«راه چيست؟ راه هماني است كه عرض كرديم: تكيه ‏ي به استعداد دروني، تكيه ‏ي به ظرفيّتهاي داخلي كشور، تكيه‏ ي به همين جوانها، تكيه ‏ي به ابتكاري كه جوانها مي ‏زنند، كاري كه دنبال مي ‏كنند، دانشي كه تحصيل مي ‏كنند، دانش تحصيل‏كرده ‏اي كه تبديل به فنّاوري مي ‏كنند.»

ب- «برجام تأثير ملموسي در معيشت مردم نداشت.»:

نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه متاسفانه برخي از افراد از آغاز دور جديد مذاكرات هسته ‏اي، چنين وانمود كردند كه بدون مذاكره هسته ‏اي با آمريكا و غرب، مشكلات معيشتي مردم حل نمي‏ شود. گاه در اين ‏زمينه به ‏حدي افراط شد كه همه مسائل مديريتي كشور و معيشتي مردم به مذاكرات گره خورد و حتي آب خوردن مردم و آب سدها و آباداني كشور و تلاش‏ هاي داخلي منوط به برجام و توافق با غرب و آمريكا شد. برخي از مسؤولان كشور نيز در اين ‏زمينه مطالبي گفتند و توقعات اقتصادي مردم از خويش را به برجام و مذاكره با آمريكا منوط كردند. حل مشكلات اداري و اقتصادي كشور را به بعد از برجام موكول كردند و وعده دادند كه با برداشته ‏شدن تحريم‏ هاست كه مشكلات كشور حل مي ‏شود. اين سخنان به ‏نوعي چنين جلوه داد كه معضل اصلي پيش پاي مشكلات كشور با نوشته شدن متني بين ايران و آمريكا حل مي ‏شود. متاسفانه برخي از همان افراد اكنون گفته ‏هاي پيشين خود را رد مي ‏كنند و مدعي مي‏ شوند كه قرار نبوده است از برجام و توافق با غرب نتيجه ‏اي اقتصادي حاصل شود.

اگر قرار نبود نتيجه اقتصادي از مذاكره با غرب حاصل شود، براي چه مذاكره كرديم؟ آيا مذاكرات هسته‏ اي به‏ خاطر چيزي غير از تحريم ‏ها بود. آيا در تعهدات طرف مقابل چيزي غير از رفع تحريم ‏ها و دست برداشتن از كارشكني در اقتصاد ايران خواسته شده بود. برخي چنين جلوه مي ‏دهند كه با مذاكرات هسته‏ اي اتفاقات سياسي و يا امنيتي ديگري هدف بوده است و مثلا مدعي مي‏ شوند كه منظور از مذاكرات، رفع سايه جنگ از كشور بوده است. اين حرف نادرستي است. اولا همين مسؤولان در زمان مذاكرات، رسماً به مردم مي‏ گفتند كه مذاكره براي رفع تحريم ‏هاست و حالا كه غرب نابكار در انجام تعهدات خود خيانت كرده است، از چيزهاي ديگري سخن مي‏ گويند. علاوه بر اين اگر چيزي غير از تحريم ‏ها هدف مذاكرات بود چرا در متن برجام و متون ديگر سخني از آن به ‏ميان نيامده است. تعهد طرف غربي در برجام رفع تحريم‏ هاست كه متاسفانه خائنان غربي از انجام همين تعهد خود سر باز مي ‏زنند.

رهبر معظم انقلاب در اين ‏باره به ‏صراحت فرمودند: «شش ماه هم از امضاي برجام مي ‏گذرد، هيچ تأثير محسوس و ملموسي هم در وضع معيشت مردم به ‏وجود نيامده است؛ درحالي ‏كه خب، برجام اصلاً براي برداشتن تحريمها بود؛ براي اين‏ كه تحريمهاي ظالمانه برداشته بشود. مگر غير از اين است؟ خب برداشته نشده».

يكي از مهم ‏ترين نكته ‏هاي بيانات رهبري كه چند بار هم تكرار شده است، اين است كه مسؤولان كشور بدانند كه بايد به داخل تكيه كنند و تصور نكنند كه براي حل مشكلات مي ‏شود از آمريكا و مذاكره سياسي با طرف‏ هاي خارجي كمك گرفت. كار كشور با تلاش مديران و برنامه‏ ريزي و همت حل مي‏ شود و مذاكره، همه چيز نيست. به تعبيري كه ايشان با صراحت بيان داشتند، براي حل مشكلات كشور، راهبرد صحيح برنامه‏ ريزي شده لازم دارد؛ و با تنبلي و بيكارگي و اعتماد به ديگران نمي ‏شود مشكلات كشور را حل كرد و براي حل مشكلات كشور بايد با برنامه ‏ريزي پيش رفت. اين نكته بسيار مهم بايد براي مسؤولان كشور به‏ عنوان يك راهبرد كلان و فراموش ‏نشدني درآيد.

ايشان خاطرنشان كردند كه بنده به مسائل معيشت مردم خيلي فكر مي‏ كنم، خيلي دغدغه‏ مندم نسبت به مسأله ‏ي معيشت مردم امّا هرچه فكر مي‏ كنم، هرچه با كارشناس‏ ها و آدمهاي وارد و مطّلع مشورت مي ‏كنم، مي‏ بينم جز اين‏ راهي وجود ندارد كه ما قاطعاً تكيه كنيم به مسائل داخلي.

نكته بسيار مهم ديگر مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در مسائل داخلي كشور مبارزه با فساد و اشرافي ‏گري بود. فساد همه پيشرفت‏ ها و موفقيت‏ هاي كشور را از بين مي ‏برد. مردم را به نظام بدبين مي‏ كند. روحيه خدمت و سلامت را از مديران مي ‏گيرد. رابطه ميان مردم و مسؤولان را خراب مي ‏كند. اميد به آينده را كاهش مي‏ دهد و هزاران ضرر ديگر در پي دارد.

ج- «پشت جنايات عربستان نيز آمريكاست.»:

نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه در منطقه ما نيز جناياتي كه صورت مي‏ گيرد به ‏دست آمريكا و با حمايت آمريكا و صحنه ‏گرداني آمريكاست. برخي چنين تصور مي ‏كنند كه مي‏ توانند با آمريكا در مسائل منطقه به يك منافع مشتركي دست ‏يابند و بر اساس آن منافع مشترك با آمريكا همراهي و همكاري كنند. اين افراد با درك ناصحيحي كه دارند، متوجه نمي ‏شوند كه اولا پشت جنايات صورت‏ گرفته در منطقه، خود آمريكاست. ثانيا با همكاري با آمريكا نمي‏ توان حسن نيت و صداقت آمريكايي ‏ها را به ‏دست آورد. مگر اردوغان در تركيه به ‏دنبال همين راه نرفت و با آمريكا همراه نشد؟ جان ده ‏ها هزار بلكه صدها هزار نفر از مردم سوريه را در اين ‏راه فدا نكرد؟ آيا آمريكايي ‏ها در كودتاي اخير تركيه طرف كودتاچيان نبودند و سران كودتاچي مورد حمايت آمريكا قرار نگرفتند؟

از اين‏ رو اين افراد بايد چشم ‏هاي خود را باز كنند و بر اساس تخيل و حب به آمريكا تحليل نكنند. واقعيت ‏هاي منطقه بيان‏ گر آن است كه آمريكا پشت جنايات آل سعود در يمن و بحرين است و آمريكاست كه خيانت آل سعود در نزديك شدن به رژيم صهيونيستي را برنامه ‏ريزي مي‏ كند. آل سعود در خيانت و جنايت، آلت‏ دست و ابزار آمريكاي جنايتكار هستند. «اينجا هم وقتي نگاه مي ‏كنيم، باز پاي آمريكا در ميان است. بله، اين ‏كه دولت سعودي علناً با رژيم صهيونيستي بنا كند به مُغازِله كردن و رفت‏ و آمد را علني  بكند، خنجري است بر پُشت امّت اسلامي. شكّي نيست كه اين كاري كه سعودي‏ ها كردند -ارتباطات آشكار با رژيم صهيونيستي - اين واقعاً خنجري است كه از پشت بر امّت اسلامي وارد شد؛ خيانت بزرگي كردند، اين ‏ها گناهكارند، لكن اينجا هم دست آمريكا در ميان است. دولت سعودي چون تابع آمريكا است، چون مسخّر آمريكا است، چون چشمش به دهان آمريكا است، اين غلط بزرگ را انجام داد؛ اينجا هم پاي آمريكا در ميان است.»

مسؤولان سياست خارجي كشور بايد توجه داشته باشند كه :

آمريكا از يك‏ سو به برخي مسؤولان ايراني با لطافت و نرمي سخن مي ‏گويد و از سوي ديگر از اجلاس براندازي جمهوري اسلامي در فرانسه و رابطه سران خائن ساف با منافقين بهره مي ‏برد.

امسال هيچ‏ يك از زوار ايراني نمي ‏تواند به حج برود چون عربستان سعودي كه خود را متولي بيت الله الحرام مي ‏‏داند و پادشاه آن كه عنوان خادم الحرمين الشريفين بر خود گذاشته، به حاجيان مقيم ايران ويزا صادر نكرده است. اين عمل سعودي‏ ها از مصاديق بارز «صد عن سبيل الله» است كه در قرآن بيش از ۲۰ بار مورد اشاره قرار گرفته و گناهي نابخشودني به‏ حساب آمده است. خداوند متعال در سوره حج مي ‏فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ(25)» (سوره حج) آن‏ هايي را كه كافر شدند و مردم را از راه خدا و مسجد الحرام- كه براي مردم چه مقيم و چه غريب يكسان است- بازمي‏ دارند و نيز هر كه را در آنجا قصد كجروي يا ستمكاري داشته باشد، عذاب دردآور مي ‏چشانيم.

حج امت‏ ساز؛ بزرگ‏ ترين حربه امت اسلامي در برابر كفر و استكبار است که پشت این نبودن زوار ایرانی در حج باز هم آمریکای خائن و جنایتکار و مستکبر است.

با اين‏ همه، آمريكا رو به اضمحلال است‏:

باید به اين فراز حكمت ‏آميز رهبر معظم انقلاب توجه كنيم كه خاطرنشان كردند كه آمريكا و قدرت او در منطقه و حاميان و پيروانش در منطقه رو به اضمحلال هستند: «با همه‏ ي اين نقلها و با همه‏ ي اين تفاصيل، آمريكا در منطقه روزبه ‏روز رو به ضعف بيشتر است. نقشه‏ هايش افشا شده است و... هم در عراق، هم در سوريه، هم در مناطق گوناگون ديگر بحمدالله روزبه ‏روز رو به ضعفند.»

4-   قول رئیس جمهور محترم به  مبارزه جدی با متخلفان فيش‏ هاي نجومي:

مردم جداي از وابستگي ‏هاي حسبي و نسبي و جناحي، منتظر برخورد با متخلفان فيش‏ هاي نجومي هستند.

لذا باید اولوت امروز کشور را به عرض برسانم: جريان توفنده انقلاب اسلامي به ‏سان جريان آبي مي‏ ماند كه از مجراي قناتي عظيم جاري است و البته گاهي با موانع و رسوباتي مواجه مي ‏گردد كه لازم است لاي‏ روبي و يا رسوب‏ زدايي بشود تا بدين ‏وسيله مسير حركت، هموارتر و مطمئن ‏تر باشد. اين‏ كه مدتي است امام المسلمين، رهبر حكيم و فرزانه انقلاب(مدظله ‏العالي) با حساسيت ويژه از ضرورت انقلابي بودن همه اجزاء نظام و اقشار جامعه سخن به ‏ميان مي‏ آورند، در شرايط امروز كشور و به ‏تبع آن جهان اسلام و بلكه جامعه بلبشو و جنگل‏ گون جهاني كه تمامي ارزشهاي انساني و بين‏ المللي ازجمله حقوق بشر و دمكراسي و آزادي و عدالت را به سخره گرفته ‏اند كه امام خامنه‏ اي(مدظله ‏العالي) شرايط امروز را به شرايط جنگ احزاب تشبيه فرمودند.

در چنين شرايطي جز روحيه انقلابي (جهادي و مقاومتي) به همراه شور عاشورايي و حسيني(عليه ‏السلام) و ژرف‏ نگري و عقلانيتي عميق، امكان مقابله و مبارزه وجود ندارد. وقتي امام المسلمين با درك درست از نيازها و مشكلات عديده، به‏ ويژه در حوزه‏ هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و مديريتي مطالبه انقلابي بودن و انقلابي عمل كردن همگان به‏ ويژه مسؤولان و مديران ريز و درشت كشور را دارند، تداعي‏كننده سوز عاشورايي امام حسين(عليه‏ السلام) مي ‏باشد كه مي ‏فرمود: «الا ترون ان الحق لايعمل به و ان الباطل لايتناهي عنه ليرغب المومن في لقاء ربه حقا»

البته انقلابي بودن و انقلابي ماندن الزاماتي دارد كه به برخي از آن ‏ها در اين مجال اشارتي مي ‏رود:

۱. انقلاب و انقلابي بودن از سنخ اقدام و عمل است،

۲. باورداشت آسيب و آفت عارضه از غفلتها و هواهاي نفساني و مرعوب تبليغات و القائات دشمنان گرديدن و به‏ عبارتي توهم نپنداشتن عداوتها و راهبردهاي مرموز و شوم دشمنان اسلام و ايران اسلامي كه بعضاً با حربه نفوذ به حريم خانه و ميهن به قصد غارت و تخريب وارد مي ‏گردند

انقلابي بودن علاوه بر شاخصه ‏ها و الزامات عمومي و مشترك بين همه اقشار به تناسب ظرفيتها و كاركردهاي هر طيف و قشري، سازوكار و برنامه ‏هاي راهبردي ويژه طلب مي‏ نمايد. به‏ عنوان مثال:

      (الف). انقلابي بودن يك نماينده مجلس در خانه ملت به درك درست از شرايط و نيازهاي كشور و وضع قوانين در راستاي مصالح ملي و به‏ دور از كمترين وام ‏پذيري و وابستگي به گلوگاه ‏هاي قدرت مالي و سياسي و در نهايت ايفاي دقيق نقش نظارتي نسبت به عملكرد مجريان و دولتمردان به نيابت از توده مردم شريف ايران مي ‏باشد.

(ب). انقلابي بودن قوه قضائيه نيز به برخورد به‏ موقع و قاطع با انواع مفاسد اخلاقي، اجتماعي، اداري، اقتصادي و حتي سياسي امنيتي مي ‏باشد.

(ج). انقلابي بودن دولتمردان علاوه بر پايبندي به آرمانهاي نظام و انقلاب و تبعيت ‏پذيري تكليف ‏مدارانه از ولايت و رهبري نظام و اتخاذ روحيه خدمت خالصانه و بي ‏منت و رعايت امانتداري و وامداري مردم و نظام، بايد همواره و پيوسته با مظاهر فساد و زمينه ‏ها و آبشخورهاي اصلي آن در درون دولت بدون هيچ ملاحظه‏ اي برخورد قاطع و به ‏موقع بنمايند.

آنچه اكنون از فرمايشات سكاندار انقلاب و رهبري عزيز و فرزانه، امام خامنه ‏اي(مدظله ‏العالي) فهم مي ‏شود، ضرورت خانه ‏تكاني و رسوب‏ زدايي انقلابي در درون كشور و نظام اسلامي است و اين ممكن نخواهد شد مگر با همت امتي انقلابي و نخبگان و خواصي انقلابي كه جز به مصلحت كشور و منافع ملي و خدمت خالصانه و بي‏ منت به توده ‏هاي مردم شريف ايران اسلامي، نينديشند و به ‏دور از وابستگي ‏هاي جناحي، خود را وقف نظام، مردم و انقلاب نمايند كه البته به فضل الهي در بدنه جامعه از اين‏ دست رويشهاي پاك و زلال كم نيستند به شرط آن‏ كه به چشم آمده و به كار گرفته بشوند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز13
این هفته17
این ماه171
مجموع15313