اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
شنبه 26 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
السبت 9 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 19 خرداد 1396 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رضاپور

   

نماز جمعه 19/03/1396

عناوین خطبه اول

موضوع: امام حسن (ع) و قرآن

ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است، ماه نزول قرآن است که طبق روایتی خواندن یک آیه در این ماه ثواب ختم قرآن دارد. ان شاء الله مومنین و مومنات در این ماه مبارک به قرآن و قرائت آن اهمیت بیشتری دهیم. بخصوص تلاش کنیم در این ماه رمضان یک ختم قرآن داشته باشیم . طبق نقلی امام صادق(ع) فرمودند : هرکس یک ختم قرآن کند یک دعای مستجاب دارد.

همچنین به فهم قرآن عنایت ویژه ای داشته باشند . قرآن کتاب هدایت و موعظه است. رحمت برای .....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 15 رمضان؛ سالروز ولادت باسعادت کریم اهلبیت (ع) امام حسن مجتبی(ع):

2-     بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در حرم امام (ره):

3-   لیالی عظیم الشأن قدر:

==============================

نماز جمعه 19/03/1396

مشروح خطبه اول

موضوع: امام حسن (ع) و قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین و الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ و علی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است، ماه نزول قرآن است که طبق روایتی خواندن یک آیه در این ماه ثواب ختم قرآن دارد. ان شاء الله مومنین و مومنات در این ماه مبارک به قرآن و قرائت آن اهمیت بیشتری دهیم. بخصوص تلاش کنیم در این ماه رمضان یک ختم قرآن داشته باشیم . طبق نقلی امام صادق(ع) فرمودند : هرکس یک ختم قرآن کند یک دعای مستجاب دارد.

همچنین به فهم قرآن عنایت ویژه ای داشته باشند . قرآن کتاب هدایت و موعظه است. رحمت برای مومنین و شفای دردهای روح بشریت است. «وَ شِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (57)» (سوره یونس)و درمانى براى آنچه در سينه‏ هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است.

مرحوم ملاصدرا بزرگترین فیلسوف و متلکم جهان اسلام که حضرت امام در توصیفش می فرماید: ملاصدرا و ما ادریک ملاصدرا. در مقدمه تفسیر سوره واقعه می گوید: بسی در کتاب علما غور کردم ، در کتاب متکلمین و فلاسفه مطالعه کردم اما گویا مثل کسی که در سایه بدنبال نور می گردد حرکت می کردم تا آن که خدا به من لطف کرد و به قرآن روی آوردم و دیدم آن نوری که من دنبالش هستم این است و من مسیر را اشتباه رفته ام. می گوید گویا شنیدم فرشته ها به من می گویند «ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ (۴6)» (سوره حجر) حالا بیا ، حالا بسلامت بیا و از این نور استفاده کن.

فیض کاشانی در رساله انصاف نیز همین تعبیر را دارد . می گوید بسیاری از ادله عقلی متکلمین و فلاسفه و حکما را دنبال کردم و دیدم اما هیچ عظشم را سیراب نکرد هیچ دردم را دوا نکرد تا آن که به قرآن و حدیث روی آوردم دیدم دوای درد اینجاست.

امام بزرگوار هم در در جلد بیستم صحیفه نور بیانی شبیه به همین بیان فیض و ملاصدرا را دارد . اینها سخنان بزرگانی است که سالها در فلسفه و کلام استخوان خرد کردند و به دنبال فهم حقیقت و رسیدن به سعادت بودند، به این نتیجه رسیدند که حقیقت و سعادت در قرآن است.

امام مجتبی (ع) که فردا مصادفیم با ولادت آن امام همام کریم اهلبیت (ع)  در رابطه با قرآن تعبیر جامع و جالبی دارد . طبق نقلی که در کتاب ارشاد و القلوب جلد 1 صفحه 79 ذکر شده است امام می فرماید :«إنّ هذا القرآن یجى ء یوم القیامة قائداً و سائقاً» روز قیامت که می شود قرآن کریم ظاهر می شود هم ثائد و هم سائق یعنی هم رهبر و جلودار است و هم سائق. یعنی عنب دار شتر یا اسب حرکت می کرد یک کسی افسار را می گرفت و از جلو حرکت می کرد یکی هم پشت سر مواظب بود، به آن کسی که جلو حرکت می کرد قائد می گفتند و آن کسی که از پشت سر مواظب بود ، هل می داد، را سائق می گفتند.

امام مجتبی (ع) طبق این نقل می فرماید قرآن هم قائد است هم سائق. قائد به جهت: «یقود قوماً الى الجنّة» یک قومی را به سمت بهشت می برد و سائق به جهت: « و یسوق قوماً الى النّار» یک عده ای را به طرف جهنم هل می دهد. چه کسانی را به بهشت می برد؟ کسانی که: «أحلّوا حلاله و حرّموا حرامه و آمنوا بمتشابهه» هر کس حلال این قرآن را حلال دانست ، به واجبات قرآن عمل کرد: نماز ، روزه ، خمس ، زکات ، مال حلال ، سخن و گفتگوی حلال ، اخلاق قرآنی. و حرامش را حرام دانست: دروغ ، غیبت ، تهمت. کسی که امر و نهی قرآن را رعایت کرد و به متشابهاتش هم امان آورد و بالاخره در قرآن آیاتی است که آدم حقیقتی را می فهمد:«وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ(85)» (سوره اسراء) حقیقت روح چیست؟. و مطالبی از این قبیل که عقل بشر قدرت درک ندارد اما چون قرآن است انسان باید به اینها ایمان داشته باشد.

امام مجتبی (ع) فرمود: قرآن این گروه افراد را به بهشت می برد. رهبر و جلودار اینهاست ، آنها را به سوی بهشت هدایت می کند.

« و یسوق قوماً الى النّار» و عده ای را هم به طرف جهنم می برد . آنها چه کسانی هستند ؟ فرمود: «ضیّعوا حدوده و احکامه و استحلّوا محارمه» کسانی که عکس گروه اول عمل می کنند. حلال خدا را حرام بشمارند ، به آیات قرآن عمل نمی کنند (البته طبیعی است در قرآن به همه جزئیات حالا ها و حرام ها ، واجبات و مستحبات اشاره نکرده است ، قرآن بیشتر به صورت کلی دستور و امر به واجبی می کند مثل « أَقِمِ الصَّلَاةَ» نماز را اقامه کنید ، زکات بدهید . اما اینکه چگونه نماز بخوانیم ، نماز صبح چند رکعت است ، ظهر و عصر و مغرب و عشاء چند رکعت است،مقدمات و مؤخرات نماز چگونه است تبیین اینها بعهده پیامبر(ص) و جانشینان پیامبر(ص) یعنی اهلبیت (ع) است) بعضی ها می خواهند خمس ندهند می گویند یک آیه بیشتر در این رابطه در قرآن نداریم . خوب یک آیه یا بیشتر روزه هم یک آیه بیشتر در این رابطه با وجودش نیامده است.اما اینکه چگونه روزه بگیریم ، مبطلات روزه چه هست؟ چه زمانی باید روزه گرفت ؟ جزئیاتش را بعهده پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) است. خمس هم همین است.

لذا خداوند متعال به پیامبر (ص) دو شأن واگذار کرده است: یکی قرائت قرآن و دیگری تفسیر و تبیین قرآن.«لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ و لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ» لذا تبیین قرآن وظیفه پیامبر (ص) و اهلبیت(ع) است. قرآن نیاز به فهم و فهماندن دارد لذا از همان اول خود اصحاب به پیامبر (ص) برای فهم آیات قرآن مراجعه می کردند و سوال می کردند یا رسول الله(ص) این آیه معنایش چیست؟ و اهل بیت (ع) هم قرآن را تبیین کردند. احکام قرآن را هم بیان مصداق آیات داشتند و استشهادات قرآنی.

که در این رابطه از امام مجتبی(ع) هم مطالبی نقل شده است: شخصی می گوید وارد مسجد پیامبر شدم دیدم سه چهار حلقه بحث و گفتگوی قرآنی است من از آنها سوال کردم منظور «شاهِداً و مَشْهُودًا » در آیه «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا» چیست؟ هر کسی یک چیزی گفت . از امام تفسیر پرسیدم فرمود : طبق نقل شاهد پیامبر (ص) است و مشهود قیامت است . با استناد هم آیات دیگر قرآن.

نقل می کند امام حسن (ع) با یزید گفتگویی داشتند ظاهرا در دوران نوجوانی یزید بوده است. یزید از امام می پرسد چه خصومتی و دشمنی بین ما بین امیه و شما بنی هاشم وجود دارد ؟ در دل من نسبت به شما بغض وجود دارد. امام فرمود: علتش این است که شما مصداق این آیه هستید: «وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ(64)» (سوره اسراء) شیطان هم دشمن ماست. اینها نمونه هایی از بیان و تبیین قرآن توسط امام مجتبی(ع) است.

نتیجه بحث این شد که در این ماه مبارک ان شاء الله هم به قرائت قرآن عنایت داشته باشیم و هم به فهم قرآن که فهم قرآن و تبیین و تفسیر آن به نحو اتم و اکمل برعهده اهلبیت علیهم السلام است.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 15 رمضان؛ سالروز ولادت باسعادت کریم اهلبیت (ع) امام حسن مجتبی(ع):

سالروز ولادت باسعادت کریم اهلبیت امام حسن مجتبی (ع) را محضر نورانی حضرت ولیعصر(عج) و شما محبان و شیعیان آن حضرت تبریک عرض می کنم.

در میان فضائل امام مجتبی(ع) که آنحضرت مانند ائمه دیگر معدن فضائل است کرامت و سخاوت آن حضرت درخشندگی خاصی دارد.

کرامت آن بزرگوار در برخورد با دشمنان جاهل، رفتار آنحضرت با فقرا و نیازمندان، اینکه چند بار تمام اموالش را در راه خداوند با فقرا نصف می کند و از همه مهمتر که درس بزرگ اخلاقی و یک کد اخلاقی که نیاز امروز جامعه است که اگر رعایت بشود موجب آرامش فرد در جامعه است فضیلت کرامت است. یعنی بزرگواری ، سعه صدری که در قبال بدی خوبی کردن است..که این نوع برخورد کریمانه در زندگی امام مجتبی(ع) موج می زند.که تاریخ به بعضی از آنها اشاره می کند. اگر مومنین در رفتارشان در رفتار با خانواده ، مردم و مومنین اینگونه برخورد کنند و به امام مجتبی(ع) اقتدا کنند ، تندی جاهل را با تندی جواب ندهند ، بدی را با بدی پاسخ ندهند ،چه در خانواده چه در برخورد های اجتماعی و سیاسی، مسئولین نیز تحمل انتقاد داشته باشند.اگر سطح تحمل ها بالا برود موجب آرامش و صمیمیت و صفا در خانواده که کمبود امروز خانواده است و اتحاد و همدلی بیشتر جامعه خواهد شد.

از فضائل دیگر آنحضرت سخاوت و توجه ویژه به نیازمندان و فقرا بود که روز ولادت آنحضرت را به عنوان روز اطعام و اکرام نامگذاری کرده اند که شایسته است مومنین به این مصلب هم عنایت داشته باشند.

پیشنهاد بنده این است که در مساجد گروههایی بنام گروه خیریه تشکیل بشود حداقل نیازمندان اطراف و همسایگان مساجد شناسایی بشوند از خود مسجدی ها به اندازه وسعشان از دیگران کمک جمع شود ، نیازمندان را تا حدودی تحت پوشش قرار بدهند. این یکی از وظایف مهم اهل مسجد است . کمک به نیازمندان ، فقرا ، حداقل به نیازمندان همسایه مسجد که البته بعضی از مساجد این کار را شروع کرده اند ان شاء الله هیئت امناهای همه مساجد این کار را از وظایف خود بدانند.

نکته دیگری که در زندگی امام مجتبی (ع) امروزه در بعد سیاسی بیشتر نیازمند آن هستیم تحلیل صلح آن بزرگوار با معاویه و اتفاقات بعد از صلح است.

مستحضرید سه علت از علل اصلی صلح آن امام شد: یکی دنیا طلبی خواص که متأسفانه با پیشنهاد رشوه از طرف معاویه موجب شد حتی بعضی از فرماندهان اصلی لشکر امام مانند عبدالله بن عباس به معاویه بپیوندند.

و دوم خستگی انقلابیون.

و سوم بی بصیرتی عوام . این سه علت از علل اصلی، موجب تحمیل صلح و سازش امام با معاویه شد. در عین حال اگر امام نمی پذیرفت، قطعا توسط نیروهای خودی به شهادت می رسید و حاکمیت معاویه و بنی امیه بدون هیچ دردسری تا سالهای طولانی ادامه پیدا می کرد و شاید موجب نابودی کامل اسلام می شد . اما امام صلح نامه را پذیرفت اما در آن صلح نامه بندهای مهمی از طرف امام به معاویه تحمیل شد که معاویه مجبور به امضاء شد.

اما آن چیزی که امروز در صحنه سیاسی کشور به آن محتاج هستیم و بعضی ها برای مشروعیت مذاکره با آمریکا استناد به صلح امام حسن(ع) دارند این است که اولاً در آن زمان وضعیتی برای امام پیش آمد که امام مجبور به پذیرش صلح شد که امروز بحمدالله کشور در این وصعیت قرار ندارد.

ثانیاً درس بزرگ و عبرتی که از این صلح و مذاکره بدست می آید این است که معاویه به هیچ یک از تعهداتش در بندهای صلح نامه عمل نکرد. این مطلب مهمی است همچنانکه امروز طرف مذاکره ما یعنی آمریکا پایبند به تعهداتش نیست. لذا این سازش که امام بواسطه فشار آن روز جامعه اسلامی مجبور به پذیرش آن شد هزینه هایش بمراتب برای مسلمین بیشتر از جنگ با معاویه شد. سختگیری برای شیعیان بسیار سخت شد . یاران با وفای امیرالمومنین (ع) مظلومانه به شهادت رسیدند، شیعه بودن جرم سنگینی برای مردم شد و آخر هم فرزند نامشروعش یزید را برخلاف تعهد نامه اش خلیفه کرد . لذا هزینه سازش بسیار سنگین تر از هزینه مقاومت شد.

2-     بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در حرم امام (ره):

این مطلبی که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در حرم امام در سالروز رحلت امام به آن اشاره کردند که ایشان نمونه امروز را یعنی عربستان را که نیمی از داراییش را بخاطر سازش تقدیم کرد لذا عقلانیت در این مواقع که می شود سازش نکرد و کشور را پیش برد، در مقاومت و انقلابی گری است نه سازش ، چون هزینه های سازش بیشتر است . عقل حکم می کند هر کاری که هزینه کمتر دارد آن انجام شود معنای عقلانیت این است.

نکته دیگری که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود مظلومیت دهه شصت است. روز چهارشنبه گذشته ملت ایران نمونه بسیار کوچک از وضعیت سالهای اول دهه شصت را در تهران توسط تروریست ها را تجربه کرد گرچه آنها برنامه گسترده ای داشتند و ده ها نقطه تهران را هدف قرار داده بودند و به قول خودشان شاه ماهی داعش یعنی ابوعایشه را مأمور این کار کردند اما با سد امنیتی نیروهای اطلاعاتی ما برخورد کردند که بحمدالله همه آن تیم ها به همراه فرمانده شان به هلاکت رسید . البته در گوشه ای موفق شدند و عده ای از عزیزان را به شهادت رساندند، این حرکت نمونه کوچکی از تروریسم دهه شصت توسط منافقین بود . در سال  های اولیه60 ، 412 عملیات تروریستی فقط در خود تهران داشتند . 17 هزار نفر را در کشور ترور کردند . دو نفر از بچه های سپاه را کرفتند زنده زنده پوست از بدنشان جداکردند . بعضی از کومله ها پاسداران را با اره سر می بریدند. با این همه جنایات امروز عده ای آمدند آنها را تطهیر می کنند . به فرموده حضرت آقا جای جلاد و شهید را عوض می کنند.

قطعا این گروه که امروز منافقین را تطهیر می کنند چند سال دیگر تروریست های دیروز را که 17 نفر را به شهادت رساندن را تطهیر می کنند و نظام اسلامی را مقصر جلوه می دهند. ملت باید این منافقین را بشناسند.

3-   لیالی عظیم الشأن قدر:

در این هفته لیالی عظیم الشأن قدر را در پیش داریم . ان شاء الله از این فرصت که به اندازه یک عمر ارزش دارد استفاده کنیم.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 

 

نماز جمعه 19/03/1396

عناوین خطبه اول

موضوع: امام حسن (ع) و قرآن

ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است، ماه نزول قرآن است که طبق روایتی خواندن یک آیه در این ماه ثواب ختم قرآن دارد. ان شاء الله مومنین و مومنات در این ماه مبارک به قرآن و قرائت آن اهمیت بیشتری دهیم. بخصوص تلاش کنیم در این ماه رمضان یک ختم قرآن داشته باشیم . طبق نقلی امام صادق(ع) فرمودند : هرکس یک ختم قرآن کند یک دعای مستجاب دارد.

همچنین به فهم قرآن عنایت ویژه ای داشته باشند . قرآن کتاب هدایت و موعظه است. رحمت برای .....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 15 رمضان؛ سالروز ولادت باسعادت کریم اهلبیت (ع) امام حسن مجتبی(ع):

2-     بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در حرم امام (ره):

3-   لیالی عظیم الشأن قدر:


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز6
دیروز11
این هفته102
این ماه225
مجموع15676