اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
تاریخ شمسی :
جمعه - ۳۰ فروردین - ۱۳۹۸
تاریخ قمری :
الجمعة / 13 شعبان / 1440
ساعت :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز18
این هفته61
این ماه234
مجموع945

خطبه های نماز جمعه 17 آذر 1396 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رضاپور

  

نماز جمعه 17/09/1396

عناوین خطبه اول

موضوع: نصایح سه گانه در بیان امیرالمومنین علی(ع)

روایتی است در بحارالانوار جلد 74 صفحه 296 طبق این نقل امیرالمومنین (ع) می فرماید: «کَانَتِ الفُقَهَاءُ وَ الْحُکَمَاءُ إذَا کَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَتَبُوا بِثَلاَث لَیْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ: مَنْ کَانَتْ الآخِرَةُ هَمَّهُ کَفَاهُ اللهُ هَمَّهُ فِی الدُّنْیَا » امیرالمومنین(ع) می فرماید : فقها و حکماء وقتی می خواستند نامه ای به هم بنویسند و نصیحتی بکنند سه جمله می نویسند که چهارمی ندارد.یعنی کسی که اهل علم است فقه به معنای فهم یعنی انسانهای حکیم و عاقل و فهمیده کسانی که دین را خوب و بهتر از دیگران شناخته اند و حرفشان و سخنشان بر مبنای تعقل و تفکر است وقتی سخنی می گویند حکیمانه سخن می گویند. وقتی مطلبی می نویسند بخصوص به حکیمی دیگر این مطلب سراسر حکمت است . می فرماید نصایح سخنان آنها به یکدیگر از سه محور خارج نیست....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      اعلام برسمت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا:

2-     یکشنبه 19 آذر تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دستور امام خميني(1363ش):

3-   دوشنبه 20 آذر شهادت سومين شهيد محراب آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب(1360ش):

  ==========================        

 

نماز جمعه 17/09/1396

مشروح خطبه اول

موضوع: نصایح سه گانه در بیان امیرالمومنین علی(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَالعاقِبةُلِاَهلِالتَّقویوَالیَقین و الصَّلَاةُوَالسَّلَامُعَلَیأَشْرَفِالأَنْبِیَاءِوَالْمُرْسَلِینحَبِيبإلهالعالمینأَبِيالْقَاسِمِمصطفی مُحَمَّدِ وعلی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِیوَاَرْواحُالْعَالَمیِنَلِتُرابِمَقْدَمِهاَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

در سفارشی که پیامبر اکرم (ص) با اباذر دارد تقوا را سرچشمه همه چیز معرفی می کند: « أُوصِیکَ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهُ رَأْسُ الْأَمْرِ کُلِّه »

روایتی است در بحارالانوار جلد 74 صفحه 296 طبق این نقل امیرالمومنین (ع) می فرماید: «کَانَتِ الفُقَهَاءُ وَ الْحُکَمَاءُ إذَا کَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَتَبُوا بِثَلاَث لَیْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ: مَنْ کَانَتْ الآخِرَةُ هَمَّهُ کَفَاهُ اللهُ هَمَّهُ فِی الدُّنْیَا » امیرالمومنین(ع) می فرماید : فقها و حکماء وقتی می خواستند نامه ای به هم بنویسند و نصیحتی بکنند سه جمله می نویسند که چهارمی ندارد.یعنی کسی که اهل علم است فقه به معنای فهم یعنی انسانهای حکیم و عاقل و فهمیده کسانی که دین را خوب و بهتر از دیگران شناخته اند و حرفشان و سخنشان بر مبنای تعقل و تفکر است وقتی سخنی می گویند حکیمانه سخن می گویند. وقتی مطلبی می نویسند بخصوص به حکیمی دیگر این مطلب سراسر حکمت است . می فرماید نصایح سخنان آنها به یکدیگر از سه محور خارج نیست.

1-      «مَنْ کَانَتْ الآخِرَةُ هَمَّهُ کَفَاهُ اللهُ هَمَّهُ فِی  الدُّنْیَا»:

کسی که هم و غمش آخرت است، دین است ، تقوی است، خداوند مهمات او را در دنیا کفایت می کند. به این معنا که بر سر دوراهی دنیا و آخرت ، آخرت را انتخاب بسیاری از انسانها ممکن است در زندگیشان بر سر دوراهی دنیا و آخرت قرار بگیرند و امتحان بشوند یک وقت انسان در این زمینه با مال و اموالی امتحان می شود . مال حرامی است که بدست آوردنش آسان زندگی اش متحول می شود یا در پرداخت خمس و زکات باید مقدار زیادی از اموالش را پرداخت کند به ظاهر اموالش کم می شود یا در یک جایی قرار گرفته است که باید از لذت حرام دست بکشد یا در جایگاهی است که ممکن است اگر بخواهد دینش را حفظ کند مقامش از دست می رود، اینجاست که بین آخرت و دنیا تضاد بوجود می آید و انسان باید تصمیم بگیرد . حضرت میفرماید که اگر انسان بتواند تصمیم درستی بگیرد آخرت را ، دین را مقدم بدارد بر دنیا و لذتهای آن، خداوند متعال جبران می کند ضرر دنیایی او را جبران می کند اما اگر کسی انتخاب درستی نکرد قطعا از دنیا هم خیری نمی بیند.

هردوی این انتخاب در کربلا مشاهده می شود که هر دو بر زبان جاری می کردند یکی حربن یزید ریاحی بود که وقتی با امام حسین (ع) روبرو شد گفت بر سر دوراهی آخرت و دنیا ، جهنم و بهشت قرار گرفتم. آخرت را مقدم بر دنیا کرد، شد حر بن یزدید ریاحی که بارگاهش زیارتگاه مسلمین شده است.

در مقابل شخص دیگر بنام عمربن سعد که وقتی با نصیحتهای امام حسین(ع) روبرو شد بر سر دوراهی آخرت و دنیا قرار گرفت که دنیا را انتخاب کرد که البته آخرتش را خراب کرد و هم از دنیا نصیب و بهره ای نبرد. بعد از جریان کربلا به آن مقام مُلک ری که نرسید چند سالی با خفت و خواری زندگی کرد بعد هم سر از بدنش جدا کردند . البته همه کسانی که در امتحان کربلا بر سر دوراهی آخرت و دنیا ، دنیا را انتخاب کردند وضعشان اینگونه بود. خود یزید دو سال بعد مُرد. مروان که بی تأثیر نبود شش ماه حکومت کرد . اینگونه نیست که هر کس دنیا را انتخاب بکند خداوند عمرش را طولانی می کند و از دنیا نهایت بهره و لذت را ببرد.

وقتی لشکریان عبدالملک مروان مصعب بن زیبر که قاتل مختار بود را کشتند، عبدالملک در دارالاماره کوفه نشسته بود سر مصعب را پیش او گذاشتند عبد الملک با چوب دستی با آن بازی می کرد یکدفعه شخصی بنام ابي ‏مسلم نخعي یک فریادی زد، عبدالملک گفت برای چی؟ گفت عبد الملک من در این دارالاماره یک روز دیدم این زیاد با سراباعبدالله الحسین (ع) اینگونه رفتار کرد چند سال بعد دیدم سر ابن سعد را آوردند همینجا پیش مختار گذاشتند، چند وقت بعد سر مختار را آوردند پیش مصعب بن زبیر و امروز سر مصعب را آوردند پیش شما . همه این اتفاقات 11 سال طول کشید ، همین است نبایددنیا طلبان تصور کنند که وقتی دنیا را انتخاب کردند خداوند بهره دنیا را کاملا می دهد وقتی زندگی نامه بعضی از ائمه (ع) را مطالعه می کنیم مثلا در 20 سال امامت آن امام 6 خلیفه آمدند و رفتند. در رابطه با مال دنیا هم قضیه همین گونه است.

2-    «وَ مَنْ أصْلَحَ سَرِیرَتَهُ أصْلَحَ اللهُ عَلاَنِیَتَهُ » :

دومین نصیحت حکیمانه به همدیگر طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) : اگر کسی باطنش را اصلاح کرد خداوند ظاهرش را اصلاح خواهد کرد. در دوراهی باطن و ظاهر کسی که بشتر به دنبال اصلاح درون و باطن باشد خداوند متعال ظاهر او را هم اصلاح می کند آبرویش را حفظ می کند به او عزت می دهد.

3-    «وَ مَنْ أصْلَحَ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ أصْلَحَ اللهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ » :

و سومین سفارش: کسی که در دوراهی رضای خالق و مخلوق ، رضای خالق را در نظر بگیرد خدا رابطه او را با بندگان اصلاح می کند. البته اینها شاخه های توحید افعالی هستند یعنی اگر ما اعتقاد داشته باشیم که دنیا دست خدا است، مال و اموال و مقام و ریاست و عزت دست اوست، دل های مردم نیز دست اوست اگر این اعتقاد در وجود انسان باشد قطعا بر سر دوراهی ها راه درست را انتخاب خواهد کرد.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      اعلام برسمت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا:

یکی از مسائل مهم این روزها به رسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی توسط دولت مستکبر آمریکاست. قبله اول مسلمین و محل معراج پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، سرزمینی که از صدر اسلام تاکنون متعلق به مسلمانان بوده حتی قبل از فتح این سرزمین توسط مسلمین باز اکثریت آنها مسیحیان بودند گرچه تعداد اندکی یهدویان در آنجا زندگی می کردند به این معنا که قبل از اسلام نیز این سرزمین بیشتر متعلق به مسیحی ها بود تا یهودیان و بعد از اسلام تا قبل از اشغال توسط صهونیست ها قریب به 100 سال پیش قاطبه مردم آن منطقه مسلمان بودند و بعد از آن مسیحی ها و فقط 5% جمعیت این منطقه یهودی بودند.

لذا به دلائلی که ذکر شد عقلاً و منطقاً بیت المقدس متعلق به مسلمانان بوده و هست گرچه بعد از اشغال، یهودیان از اقصی نقاط جهان به این منطقه مهاجرت کردند و بخصوص در بیت المقدس با زور این سرزمین مقدس را اشغال کردند و از آن زمان نیز بدنبال یهودی سازی این شهر مقدس بودند و سالها تلاش کردند که بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود اما با مخالفت سازمان ملل مواجه شد لذا این اعلان رسمی پایتختی بیت المقدس برخلاف قطعنامه های سازمان ملل و برخلاف مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی هاست به این معنا که دولت مستکبر آمریکا نه پایبند به قطعنامه های سازمان ملل است نه پایبند به مذاکراتی که قریب 15 سال بین اسرائیل و عده ای از مسئولین سازشکار فلسطینی در حال انجام است و خود بانی این مذاکرات صلح است..

لذا بار دیگر برای همگان ثابت شد آمریکا پایبند به هیچ یک از تعهدات بین المللی نیست البته این اقدام آمریکا با محکومیت جهانی روبرو شد حتی انگلیس خبیث و اروپائی ها و حکام مزدور منطقه مانند عربستان این عمل را محکوم کردند.

اما محکومیت زبانی اینها نه بدلیل دلسوزی آنها از مردم مظلوم فلسطینی است اعلان محکومیت اینها بدلیل این است که هنوز وقت آن نرسیده است ، هنوز حساسیت های زیادی در بین مسلمانان در این زمینه وجود دارد هنوز نیاز است که کشورهای به ظاهر اسلامی قبح رابطه با اسرائیل را بشکنند مانند عربستان و دیگر حاکمان مزدور و حساسیت های مسلمین کم کم کمتر بشود آن وقت این اقدام عملی بشود. والّا حاکمان اروپایی و کشورهای عربی مانند عربستان و حاشیه خلیج فارس خود صهیونیستی هستند. لذا نباید جهان اسلام به محکومیت اینها دل ببندد.

امروز وظیفه همه مسلمانان است به پاخیزند و به این سخن پیامبر بزرگوار اسلام (ص) جامه عمل بپوشند که فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» کسی که صدای مظلومی را که از مسلمانان کمک می خواهد بشنود و جواب ندهد مسلمان نیست.

امروز وظیفه همه مسلمین است که مسلمان بودن خودشان را نشان دهند با اعتراض علیه این اقدام خصمانه و بی ادبانه رئیس جمهور آمریکا علیه مسلمین.

جهان اسلام باید بداند نه کاری از قطعنامه های سازمان ملل نه محکومیت لسانی اروپا و کشورهای مرتجع و نه مذاکره ، آنجه که می تواند رژیم صهیونیستی و پدر نامشروعش آمریکا که با تمام وجود از آن حمایت می کند را مغلوب کند مقاومت است. همان مقاومت حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه، همان مقاومت مبارزان فلسطینی در جنگ 23 روزه و همان مقاومت جبهه مقاومت در سوریه و عراق علیه غده سرطانی دیگر جهان اسلام یعنی داعش که آنهم دست پرورده دیگر جبهه استکبار بود.

امروز جهان اسلام نیازمند جبهه مقاوت به فرماندهی مالک اشترها و عمارها، یعنی فرماندهانی شجاع ، باشهامت، اهل نبرد، دشمن شناس، اهل بصیرت، مطیع ولایت، متقی و متواضع که رهبر عزیز انقلاب در توصیف مالک اشتر فرمودند؛ و امام بزرگوار فرمودند مالک اشتر نه یک نفر، نه دو نفر بلکه یک لشکر بود. امروز جهان اسلام نیازمند فرماندهان و مالک اشتران زمان مانند قاسم سلیمانی است که حاضر نمی شود نامه رئیس سازمان CIA آمریکا که رؤسای کشورها در مقابلش تا زانو خم می شوند حاضر نمی شود نامه این شخص را با التماس نه تحویل گرفت و نخواند، این یعنی عزت و اقتدار .

امروز جهان اسلام از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و همدلی است که رهبر انقلاب فرمودند زبان ما زبان نصیحت است ما اهل جنگ نیستیم این اولین اقدام مردان الهی در مقابل فرعونیان است زبان حضرت موسی(ع) در مرحل اول زبان نصیحت بود بازبانی نرم. رهبر انقلاب فرمودند : خطاب فراعنه زبان ما زبان نصیحت است لذا فراعنه منطقه بخصوص حکام کودن عرب خلیج فارس خاصه حاکم صهیونیستی جوان خام عربستان مواظب باشند کاری نکنند موسی زمان عصای خودش را به طرف آنها نشانه برود که اژدهایی خواهد شد که این حکام را به اجداد جاهلی سوسمار خور 1400 سال قبلشان ملحق خواهد ساخت.

2-     یکشنبه 19 آذر تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دستور امام خميني(1363ش):

از مناسبتهای این هفته یکشنبه 19 آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) در سال 63 است.شورای انقلاب فرهنگی وظیفه مهندسی فرهنگی کشور را بر عهده دارد، شورای متشکل از سران سه قوه و مسئولین فرهنگی وظیفه بسیار مهم و اساسی و بالایی دارد که انتظار این است به وظیفه خودش در مهندسی فرهنگی کشور بهتر عمل کند و مسئولین اجرایی نیز مصوبات این شورا را عملی نمایند.

3-   دوشنبه 20 آذر شهادت سومين شهيد محراب آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب(1360ش):

بر روان پاک امام بزرگوار و شهدا بخصوص سومین شهید محراب شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب معلم اخلاق که دوشنبه سالروز شهادت آن بزرگوار است درود و سلام و صلوات می فرستیم.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 

نماز جمعه 17/09/1396

عناوین خطبه اول

موضوع: نصایح سه گانه در بیان امیرالمومنین علی(ع)

روایتی است در بحارالانوار جلد 74 صفحه 296 طبق این نقل امیرالمومنین (ع) می فرماید: «کَانَتِ الفُقَهَاءُ وَ الْحُکَمَاءُ إذَا کَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَتَبُوا بِثَلاَث لَیْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ: مَنْ کَانَتْ الآخِرَةُ هَمَّهُ کَفَاهُ اللهُ هَمَّهُ فِی الدُّنْیَا » امیرالمومنین(ع) می فرماید : فقها و حکماء وقتی می خواستند نامه ای به هم بنویسند و نصیحتی بکنند سه جمله می نویسند که چهارمی ندارد.یعنی کسی که اهل علم است فقه به معنای فهم یعنی انسانهای حکیم و عاقل و فهمیده کسانی که دین را خوب و بهتر از دیگران شناخته اند و حرفشان و سخنشان بر مبنای تعقل و تفکر است وقتی سخنی می گویند حکیمانه سخن می گویند. وقتی مطلبی می نویسند بخصوص به حکیمی دیگر این مطلب سراسر حکمت است . می فرماید نصایح سخنان آنها به یکدیگر از سه محور خارج نیست....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      اعلام برسمت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا:

2-     یکشنبه 19 آذر تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دستور امام خميني(1363ش):

3-   دوشنبه 20 آذر شهادت سومين شهيد محراب آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب(1360ش):


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی