اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
تاریخ شمسی :
یکشنبه - ۲۶ خرداد - ۱۳۹۸
تاریخ قمری :
الأحد / 12 شوال / 1440
ساعت :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

آمار بازدید کنندگان


امروز4
دیروز13
این هفته72
این ماه181
مجموع1796

خطبه های نماز جمعه 03 خرداد 1398 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رضاپور

نماز جمعه 03/03/1398

مشروح خطبه اول

موضوع: خصوصیات حکومت علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَالعاقِبةُلِاَهلِ التَّقوی وَالیَقین و الصَّلَاةُوَالسَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ وعلی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَاَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

امیرالمومنین(ع): «أُوصِیکُمْ بِالْخَشْیَهِ مِنَ اللَّهِ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَهِ وَ الْعَدْلِ فِی الرِّضَا وَ الْغَضَبِ وَ الِاکْتِسَابِ فِی الْفَقْرِ وَ الْغِنَى » (تحف العقول، ص390) امیر مؤمنان علیه السّلام بارها به یاران خود سفارش می ‏فرمود و می ‏گفت: شما را به خدا ترسى در نهان و آشکار و دادگرى هنگام خشنودى و خشم‏گیرى و به دست آوردن [حلال و ثواب‏] در تهیدستى و توانگرى سفارش می ‏کنم‏.

ایام شهادت ولی الله الاعظم، اسدالله الاعلم، مولی الموحدین، یعسوب الدین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه آلاف التحیة و الثناء شهادت انسان کامل را به فرزندش و شما تسلیت عرض می کنم. بمناسبت ایام شهادت امیرالمومنین(ع) شایسته است سخنان و خطبه ها حول محور شخصیت این انسان بزرگ باشد. آن انسان عظیمی که ولادتش در بهترین مکان عالم، بیت الله الاعظم و شهادتش نیز در خانه خداوند، مسجد بزرگ کوفه بود. انسان کاملی که قطب زهد و عرفان، اوج علم عالمان، کسی که شجاعان عالم در پیشگاه او سرتعظیم فرود آورده اند شخصیت بزرگی که بعد از پیامبر(ص) مصداق « وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ(4) » (سوره قلم)است که از هر زاویه شخصیت او سخن گفتن وقتی مفصل می طلبد اما با عنایت به اقتضای زمان سخنم را حول محور حکومت علوی می برم و بخشهایی از خصوصیات حکومت علوی را به اندازه فرصت و بصورت خلاصه خدمت شما عرض می کنم.

یکی از سیاست های مدیریتی امام علی(ع) صداقت در سیاست است، با مردم روراست بود. گرچه در طول تاریخ سیاستمردان غالباً با مردم روراست نبوده اند و آنچه که به مردم می گفتند غیرازآنچه بود که در ذهن هایشان بود لذا سیاست مساوی بود با خدعه و نیرنگ، واژگون ساختن واقعیات، دروغ پردازی ها، مصلحت اندیشی های غیرصادقانه. حضرت امام رضوان الله تعالی علیه نقل می کند وقتی ایشان را دستگیر کردند یکی از سران حکومتی با ایشان ملاقات می کند و به او می گوید چرا شما وارد سیاست شده اید؟ سیاست عبارت از بدذاتی، دروغگویی و پدرسوختگی و این را بگذارید برای ما. لذا در تاریخ می خوانیم که چون علی(ع) اهل صداقت بود، اهل مصلحت اندیشی و دروغ پردازی نبود، او را متهم به بی سیاستی می کردند. بعضی از تاریخ نویسان نوشته اند که مثلا خلیفه دوم از علی(ع) سیاستمدارتر بود، معاویه از او سیاستمدارتر بود. البته همین را به علی(ع) بعنوان انتقاد به علی(ع) می گفتند علی جان حالا چرا مثلا با معاویه می جنگی؟ بذار چند روزی در شام بماند، اوضاع روبراه تر شد بجنگ. می فرمود من لحظه ای حاضر نیستم که در مملکت من به کسی ظلم شود. یا در مواجهه با طلحه و زبیر. در خطبه شقشقیه می فرماید: وقتی مردم از دست عثمان خسته شدند به من هجوم آوردند و بیعت کردند. می فرماید اگر نبود که خداوند از علماء بیعت گرفته است که حق مظلوم را از ظالم بگیرند من افسار این شتر را به پشت آن می انداختم. او بدنبال مقام و ریاست نبود که بخواهد با خدعه و نیرنگ و سیاست بازی آن را بدست آورد یا نگه دارد. او اهل بدست آوردن مال دنیا نبود. وقتی بحکومت رسید فرمود: مردم این اموال من است در مدینه، اگر بعد از حکومت من بیش از این شد من خیانت کرده ام. لذا حق محوری و صداقت مظهر سیاست در حکومت امام(ع) است.

خصوصیت دیگر حکومت امیرالمومنین(ع) قانونگرایی اوست. حرمت قانون در نگاه او بی بدیل است. تأمل در نامه های علی علیه السلام و برخورد او با زیاده خواهان که بدنبال عدم اجرای قانون بوده اند نشان می دهد که در نگاه علی(ع) هیچ کس فراتر از قانون نیست. شاید بشود گفت عدالت یعنی اجرای درست قانون الهی. نجاشی شاعر علی(ع) در صفین، در کوفه شراب خورد، حضرت(ع) حکم حد بر او صادر کرد. قبیله او که قبیله بزرگی هم بود برآنها گران آمد. آمدند پیش امام(ع)، واسطه فرستادند اما امام(ع) او را حد زد و شد دشمن علی(ع). او در اجرای قانون الهی به هیچ عنوان کوتاهی نمی کرد لذا چون قانون در نظر او اصل است. در انتخاب کارگزاران حضرت به دنبال کارگزاران شایسته و توانمند بود. او شایستگی را اصل می دانست نه وابستگی را. صلاحیت اخلاقی، تخصص و توانایی، اصالت خانوادگی در انتخاب مسئول و کارگزار اصل بود نه وابستگی های خانوادگی، فامیلی و جناحی و حزبی که در نامه های علی(ع) به کارگزاران او و برخورد آنحضرت(ع) با کارگزاران نمایان است.

و در حالیکه کاگزاران شایسته را انتخاب می کرد، دیده بانان و ناظرانی را نیز می فرستاد تا کار آنان را بدون اینکه آنان متوجه بشوند مورد بررسی قرار بدهند و گزارش دهند یعنی نظارت بر عملکرد آنها نیز از اصول حکومتی آنحضرت بود.

در زمینه سیاست فرهنگی امیرالمومنین(ع) توسعه آموزش و پرروش از اصول فرهنگی آنحضرت بود. در زمان خلافت با وجود مشغله زیاد، حضرت می نشستند احکام را می گفتند. معارف را بیان می فرمودند. خطبه های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه  پر است از معارف الهی. علی(ع) دانش را پایه و اساس همه خوبی و معیار ارزشیابی انسان می دانست و معتقد بود جهل ریشه همه بدی هاست «قيمة كل امرئ ما يعلمه » «اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ » دانايى، ريشه همه خوبى ها و نادانى ريشه همه بدى هاست. « إنَّ النّاسَ إلى صالِحِ الأدَبِ أحوَجُ مِنهُم إلَى الفِضَّةِ وَالذَّهَبِ » مردم به ادب و فرهنگ خوب نیازمندتر از طلا و نقره هستند. توسعه فرهنگی در نظام علوی بر توسعه اقتصادی مقدم بود. راه انتقاد و بحث علمی هم باز بود. در حکومت علی(ع) انتقاد بود و حضرت می خواست که آنهایی که اهل انتقادند، انتقاد کنند و انتقاد کنندگان را بیشتر از چاپلوسان تحویل می گرفت چون نقد منصفانه موجب رشد انسان خواهد شد. اما در عین حال با افراد قدرت طلب و کینه توز و توطئه گر که بعنوان انتقاد بدنبال مقاصد سیاسی خود بودند و هرچه می خواستند می گفتند و می نوشتند نیز بشدت برخورد می کرد. نمونه اش درگیری امام(ع) با ناکثین و مارقین است. در مسائل اقتصادی نسبت به کار و تلاش اهتمام جدی داشتند. « اني لا بغَضُ الرَّجُلَ يكوُن كَسلانَ مِن امرِ دَنياه، اذا كانَ كَسلانَ مِن امرِ دَنياه فَهوَ عشن آخرتِهِ اكسَل » (دعائم الاسلام، تميمي مغربي، ج2، ص14، ح2، بيروت، دارالاضواء، چ1، 1411ق.)از مردي كه دركار دنيايش تنبل است، نفرت دارم؛ زيرا وقتي دركار دنياي خود تنبل باشد، دركارآخرتش تنبل تر است. کار و تلاش و تولید و تجارت اصل بود. البته سیاست های اقتصادی آنحضرت نیز نتیجه داد. ثمره این 5/4 ساله حکومت علی(ع) آنچنان نمایان می شود که وقتی حضرت خلافت و حکومت را تحویل گرفت امنیت در حاکمیت برقرار، هیچ فقیری پیدا نمی شد که سرپناهی نداشته باشد و گرسنه بماند. درحالیکه زمانیکه حکومت را تحویل گرفت  فقر در اوج خود ، فقیر بسیار زیاد ....

آخر هم شاید بشود همه اینها را در یک کلام علی(ع) جمع کرد: « مِنْ حَقِّ اَلرَّاعِي أَنْ يَخْتَارَ لِرَعِيَّتِهِ مَا يَخْتَارُهُ لِنَفْسِه » (غرر الحکم و درر الکلم، حکمت 9335)حقّ حاکم آن است که براى مردم خود، آن گزیند که براى خود بر مى گزیند.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-     شنبه 19 رمضان ضربت خوردن حضرت علی(ع)؛ دوشنبه 21 رمضان شهادت امیرالمومنین علی(ع)-لیالی عظیم الشأن قدر:

ایام ضربت خوردن و شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) را محضر نورانی حضرت ولیعصر(عج) و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری و شما ارادتمندان و شیعیان آنحضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

ان شاء الله خداوند متعال به همه ما توفیق معرفت آن بزرگوار و شناخت شیوه و سبک زندگی علوی عنایت فرماید. توفیق بدهد رفتارمان و سبک زندگیمان، رفتار و سبک زندگی علوی باشد. گرچه مانند علی(ع) بودن در حد و توان و کلاس ما نیست، اما می شود با سرمشق قرار دادن زندگی فردی و اجتماعی آن حضرت به او نزدیکتر شد، فاصله ها را کمتر کرد. متأسفانه امروز سبک و شیوه زندگی های ما و مسئولین یک مقداری از سبک زندگی علوی فاصله گرفته است. در زندگی و سیره حکومتی زاهدانه و عدالت محور امیرالمومنین(ع) تجمل گرایی و اشرافیت و اسراف و تبذیر و از هر طریقی به مقام رسیدن هیچ وجه و جایگاهی ندارد. وعده دروغ تجمل گرایی و اشرافیت خلاف روح تقواست، دشمنِ عدالت و موجب فساد در جامعه است که متأسفانه بعضاً در بعضی از مسئولین مشاهده می شود. خلاف سیره امیرالمومنین(ع) امروز بخشی از جامعه و خانواده ها هم تاحدودی با سبک زندگی علوی فاصله گرفته اند که زیبنده شیعیان امیرالمومنین(ع) نیست.. اسراف و تبذیرها، عدم قناعت در زندگی، رواج مادی گری در خانواده ها، کم شدن روح توکل و اعتماد به خداوند در بخشهای زیادی از خانواده و جامعه، که نمونه اش سخت گیری های در ازدواج بخاطر مسائل مادی یا نگرانی از آینده، فرزند نیاوری بدلیل ترس از آینده، تأخیر در ازدواج کردن، نشانه عدم توکل و اعتماد کامل به خداوند و فاصله گرفتن از سیره و شیوه و سبک زندگی دینی است و نشانه رواج فرهنگ منحط و فاسد غربی در زندگی ما مسلمانان است. در این شبهای عزیز قدر که به فرموده امام صادق(ع) قلب ماه رمضان است و لیالی مناجات و استجابت دعاست از خداوند بخواهیم که زندگی ما را از سبک زندگی نکبت بار غرب حفظ کند و به شیوه زندگی علوی آشنا و نزدیک کند که بدانیم آرامش این عالم و سعادت آخرت در گرو و تبعیت از مولی الموحدین(ع) در همه امور زندگی است.

2-     سوم خرداد فتح خرمشهر در عمليات بيت المقدس (1361 ش) و روز مقاومت، ايثار و پيروزي:

امروز سوم خرداد یادآور حماسه جاودانه آزادی خرمشهر که نقطه عطفی در دفاع مقدس 8 ساله است. تصمیم برای آزادسازی خرمشهر در آن روز یک تصمیم بسیار سختی بود که به قول یکی از کارشناسان نظامی ایران تصمیم به شکستن گردوی سختی کرده بود که به لطف خدا خرمشهر آزاد شد و آنرا به فرموده امام خدا آزاد کرد. یک طرف با دست خالی و طرف دیگر با تجهیزات و سلاح های پیشرفته و حمایت بیش از 25 کشور توانست در جریان آزادسازی خرمشهر قریب به 19 هزار نفر از بعثی ها به اسارت در آمدند و قریب به 20 هزار نفر از آنها کشته شدند، در مقابل شهدای ما به 6 هزار نفر نرسید. این یعنی مدیریت صحیح و خوب است که می توان با این روش مدیریت جهان را فتح نمود. که امام بزرگوار فرمودند باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است.

امروز به لطف خدا گروهای مقاومت اسلامی با الهام گیری از گفتمان و فرهنگ مقاومت مانند آزادی خرمشهر، افسانه شکست ناپذیری رژیم اشغالگر قدس را بر باد دادند. حزب الله لبنان و حماس با تأسی از گفتمان مقاومت رژیم صهیونیستی را منکوب کرده است. در یمن انصارالله و در عراق النجباء و حشد الشعبی خواب را از چشم دشمنان اسلام ربوده اند و فردا هم 4 خرداد بعنوان روز دزفول و روز مقاومت و پایداری نامگذاری شده است که حقیقتا دزفول نماد مقاومت پایداری است. در دوران دفاع مقدس 176 موشک، 2 هزار و 500 گلوله توپ و 330 راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد بیش از 19 هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد. مردم مقاوم دزفول با تقدیم 2 هزار و 610 شهید جانانه مقاومت کردند. البته شاید اگر آن روز ایران دارای توان موشکی بود و پاسخ موشک ها را با موشک می داد، رژیم بعث جرأت ادامه چنین جنایاتی را نداشت و عدم وجود چنین توانی موجب گستاخی بیشتر ارتش بعث شد. البته نه دزفول بلکه در اکثر شهرها که مورد حمله موشکی رژیم بعث بود، قطعا مورد حمله قرار نمی گرفت و جای تعجب است از کسانی که خودشان در جنگ بودند و بعضا فرمانده بودند، چگونه حاضر شدند بر زبان جاری کنند که ایران نیازی به موشک ندارد؟ درحالیکه همان زمان دشمنان متوجه اهمیت آن بوده اند، اینکه دربدر بدنبال مذاکره هستند هدف اصلی آنها نابودی توان موشکی و دفاعی ماست. اخیرا صحبتی از جان کری وزیر خارجه اوباما، طرف مذاکره کننده لو رفته که گفته بود که بعد از برجام مذاکره بعدی بر سر توان موشکی ایران است اگر ایران قبول نکرد از برجام خارج می شویم.

3-     سه شنبه 07 خرداد افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي ( 1359 ش)- روز قانون و آغاز هفته مجلس:

بمناسبت روز قانون و شروع هفته مجلس این سخن امام بزرگوار(ره) را عرض کنم که مجلس در رأس همه امور است اما علی رغم اینکه مجلس در رأس همه امور است و باید باشد، عملکرد مجلس دهم بخصوص در یکسال اخیر در مقابل آرایش جنگی دشمن در سه ضلع جنگ اقتصاد و جنگ روانی و فضای مجازی هم در تصویب قوانین و هم در بعد نظارت عملکرد قابل قبولی نداشت. مجلس قوی می توانست جلوی گرانی ها، فسادها و بسیاری از مشکلات را بگیرد اما متأسفانه بسیاری از نمایندگان با ورود به مسائل حاشیه ای بی ارزش به مسائل اصلی کشور بی توجه بودند. ان شاءالله با تمام شدن دوره این مجلس در آینده شاهد مجلس انقلابی و حزب اللهی باشیم همچنانکه امید داریم که دولت آینده دولت جوان و حزب اللهی باشد. آن خبری که رهبر معظم انقلاب از دانشجویان و جوانان انتظار دارند که در سخنان اخیرشان به آن اشاره فرمودند.

4-     امر خیر کمک به سیل زدگان صدقه جاریه است:

مجدداً در این ایام پرفیض ماه رمضان و لیالی قدر از مردم عزیز می خواهم که کمک به سیل زدگان عزیز و بزرگوار را فراموش نکنند. با توجه به تقبل ساخت 20 منزل مسکونی توسط شهرستان ورامین ان شاء الله مساجد و مردم عزیز در این امر خیر که صدقه جاریه است همکاری نمایند.

5-     نیاز به کار مجاهدانه  برای تکمیل جاده جوادآباد-ورامین:

در پایان از مسئولین محترم بخش و شهرستان بخصوص اداره محترم راه و شهرسازی می خواهم که تلاش کنند باقیمانده جاده خطرناک جوادآباد- ورامین را حداقل تا پایان سال جاری اصلاح کنید. تشکر می کنم از شورای شهر و شهرداری جوادآباد که در پرداخت حقوق کارمندانش مشکل دارد و وظیفه اش هم نبود، با همت و پیگیری ها بخشی از این کار بزرگ را انجام داد. شما هم اگر بخواهید می توانید. اینکه معطل بودجه بمانید کار درست نمی شود، باید به دنبال بودجه رفت و گرفت. باید مجاهدانه کار کرد. اراده و خواست عمومی مردم از مسئولین محترم، هم از بخشدار محترم و هم از فرماندار محترم که این کار مهم بزودی انجام شود.

6-     نیاز جدی به حضور باشکوه و حماسی ملت بزرگ ایران در راهپیمایی روز قدس امسال:

ان شاءالله مردم عزیز و بزرگوار خواهران و برادران، پیر و جوان راهپیمایی روز قدس را فراموش نفرمایند. با اعلام معامله قرن توسط مثلث شوم عربی،عبری، غربی برای نابودی قدس، نیاز جدی به حضور باشکوه و حماسی ملت بزرگ ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس است.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی