اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
سه شنبه 29 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الثلاثاء 12 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 27 تیر 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 27/04/1393

عناوین خطبه اول

موضوع: خصائص و فضائل امیر المومنین (ع) در کلام امام صادق(ع)

در ایام شهادت شهید بزرگ تاریخ اسلام حضرت امیرالمومنین علی(ع) قرار داریم و شهادت این امام بزرگوارمان را تسلیت عرض می کنم و قصد دارم با یک ....

خصائص و فضائل امیرالمومنین (ع) در کلام امام صادق(ع):

1-      « والله ما أكل على ابن ابى طالب عليه‏السلام من الدنيا حراماً قط حتّى مضی لسبيله»:

2-    .......

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 21 رمضان المبارک ، شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت امام علی (ع) (40ه.ق):

2-     جمعه 20 رمضان المبارک و یکشنبه 22 رمضان المبارک که شبهای 21 و 23 از شبهای قدر است:

3-   جمعه 27 تیر ماه ، اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی ایران در سال 1367 ه.ش:

4-   دوشنبه 30 تیر ماه ، روز بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی و قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت الله کاشانی (1331ه.ش):

5-   سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای محترم هیأت دولت و تذکراتی که در عرصه فرهنگی بیان فرمودند:

6-    اهمیت مضاعف حضور در راهپیمائی روز جهانی قدس در پاسخ به جنایتهای دولتمردان رژیم صهیونیستی:

 

نماز جمعه 27/04/1393

مشروح خطبه اول

موضوع: خصائص و فضائل امیر المومنین (ع) در کلام امام صادق(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: خداوند سبحان به انسان می فرماید:« تورع، تعرفنی و تجوع ، ترنی و اعبدنی ، تجدنی و تفرد ، تصلنی» پارسا باش و از حرامها دوری گزین تا مرابشناسی و به من معرفت یابی و گرسنگی بکش (و از پرخوری بپرهیز ) تا مرا ببینی ( و به معرفت شهودی برسی) و مرا عبادت کن تا مرا بیابی و تنهایی گزین ( و از در آمیختن فراوان با مردان بپرهیز ) تا به من برسی.

تمام مشکلات ما این است که خداوند را نمی شناسیم و معرفت شهودی به خداوند نداریم و لذا دیگری را عبادت می کنیم و از دیگری (شیطان و نفس) اطاعت می کنیم به همین خاطر به خداوند هم نمی رسیم به بهشت الهی و قرب خداوند نمی رسیم.

لذا خداوند می فرماید به وسیله تقوا از حرام فاصله بگیر تا مرا بشناسی و گرسنگی بکش و روزه بگیر تا به معرفت شهودی برسی و می فرماید مرا عبادت و اطاعت کن نه نفس و شیطان را تا مرا بیابی و خلوت خود را زیاد کن تا به من برسی.

گویند در بنی اسرائیل مردی بود که می گفت : من در همه عمر، خدا را نافرمانی کرده‏ام و بس گناه و معصیت که از من سر زده است؛ اما تاکنون زیانی و کیفری ندیده‏ام. اگر گناه، جزا دارد و گناه کار باید کیفر بیند، پس چرا ما را کیفری و عذابی نمی‏رسد!؟

در همان روزها، پیامبر قوم بنی اسرائیل، نزد آن مرد آمد و گفت: خداوند، می‏فرماید که ما تو را عذاب‏های بسیار کرده‏ایم و تو خود نمی‏دانی!آیا تو را از شیرینی عبادت خود، محروم نکرده‏ایم؟ آیا در مناجات را بر روی تو نبسته‏ایم؟ آیا امید به زندگی خوش در آخرت را از تو نگرفته‏ایم؟ عذابی بزرگ‏تر و سهمگین‏تر از این می‏خواهی؟

پس گناه اینگونه پرده بر بصیرت آدم می افکند و بینش او را به انحراف می کشاند به گونه ای که حصول به معرفت و وصول به سعادت را برایش دوردست و یا دست نیافتنی می کند.

در ایام شهادت شهید بزرگ تاریخ اسلام حضرت امیرالمومنین علی(ع) قرار داریم و شهادت این امام بزرگوارمان را تسلیت عرض می کنم و قصد دارم با یک روایتی از امام صادق (ع) که راجع به حضرت علی (ع) فرموده ، قدری محفل عظیم و باشکوه خودمان را منور کنیم.

درباره امیرالمومنین (ع) قریب هزارو چهارصد سال است که گویندگان و نویسندگان ، متفکران ، شعراء ، مرثیه سرایان ، مادحان اهلبیت(ع) و همه از مسلمانان و غیر مسلمانان ، از شیعه و غیر شیعه سخن گفته اند و تا ابد الدهر هم خواهند گفت اما باز هم ناگفته های فراوانی را درباره این بزرگوار مشاهده می کنیم چون ابعاد شخصیت آنحضرت بسیار عظیم و وسیع است .اما من و شما امروز شیعه علی بن ابیطالب (ع) محسوب می شویم و باید به او اقتدا کنیم . اگر از ابعاد شخصیت آنحضرت چیزی ندانیم در هویتمان اشکال به وجود خواهد آمد. یک وقت است کسی ادعایی ندارد ، ولی ما ادعا داریم می خواهیم علوی باشیم ، جامعه مان علوی باشد.

اما آن روایت : شیخ مفید نقل می کند که راوی الحسن بن علوان می گوید ما در خدمت امام صادق (ع) بودیم صحبت امیر المومنین (ع) شد: « ذكر أميرالمؤمنين عليه‏السلام فأطراه و مدحه بما هو أهله...» امام صادق(ع) زبان به ستایش امیرالمومنین گشود و آنچنان که مناسب او بود امیرالمومنین (ع) را مدح کرد و جملاتی را راجج به آنحضرت فرمود که هرکدام از آنها تقریباً به یک بُعد از زندگی امیرالمومنین (ع) اشاره می کند به زهد آن بزرگوار ، عبادت ....

خصائص و فضائل امیرالمومنین (ع) در کلام امام صادق(ع):

1-      « والله ما أكل على ابن ابى طالب عليه‏السلام من الدنيا حراماً قط حتّى مضی لسبيله»:

بخدا علی بن ابی طالب هرگز چیز حرامی از دنیا نخورد تا از دنیا رفت یعنی تا آخر عمر یک لقمه ی حرام در دهان نگذاشت.یعنی اجتناب از حرام ، اجتناب از مال حرام ، اجتناب از دستاورد حرام ، البته مراد ، حرام واقعی است.

یعنی مشتبه را هم به خود نزدیک نکرد. اینها را امام صادق(ع) به عنوان دستور العمل و سرمشق در عمل برای ما بیان کرده اند.

امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و امام سجاد(ع) هم اعتراف می کنند که ما نمی توانیم اینطوری زندگی کنیم حالا نوبت به امثال بنده که می رسد واویلاست. امام صادق(ع) با این بیان آن قله را به ما نشان می دهد یعنی اینکه همه باید به این سمت حرکت کنند یعنی مقامی که حضرت علی (ع) قرار دارد.

مال حرام تنها در حوزه تغذیه خلاصه نمی شود بلکه حوزه های دیگری از نیاز های مادی بشر را نیز در بر می گیرد.

در اینجا به برخی از آثار لقمه حرام اشاره می کنم:

1- کم ارزش شدن نماز : که پیامبر (ص) فرمود: « من اکل لقمة حرام لم تقبل له صلاة اربعين ليلة» چهل روز نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی شود.

2- مال و لقمه حرام باعث سنگدلی و قساوت قلب می شود.

3- مشمول لعنت فرشتگان می شود: پیامبر (ص) فرمود:« اذا وقعت القمه من حرام فی جوف العبد لعنه کل ملک فی السموات و فی الارض» یعنی از رحمت خدا دور می شود.

4- خورنده مال حرام کانه عبادت را روی ماسه های روان بنا می کند: پیامبر(ص) می فرماید:« العباده مع اکل الحرام کالبنا علی الرمل»

5- خورنده مال حرام از دوستی علی (ع) محروم خواهد بود.: حضرت علی (ع) : « لَیْسَ بِوَلِیٍّ مَنْ أَكَلَ مَالَ مُؤْمِنٍ حَرَاماً» کسی که به حرام مال مومنی را بخورد هرگز دوستدار من نیست.

6- ورود حرام خوار به بهشت ممنوع است: پیامبر(ص) :« ان الله حرم الجنة ان يدخلها جسد غذی بحرام»

پس با مال حرام حج، عمره ، صدقه و هیچ کار خیری از او پذیرفته نخواهد شد و خداوند می فرماید : هر کس توجهی نکند که از چه راهی درهم و دینار بدست می آورد من هم توجهی نمی کنم که از چه را هی او را داخل آتش کنم.

2-    « و ما عرض له أمرٌ قط هما للّه‏ رضیً إلاّ أخذ بأشدهما عليه فى دينه»:

یعنی هر وقت دو کار و دو انتخاب در مقابل امیر المومنین (ع) قرار می گرفت که مورد رضای خدا بود ( نه اینکه یکی حرام و یکی حلال) بلکه هر دو حلال مثلاً هر دو عبادت باشد ، علی (ع) آن یکی که برای بدن او سخت تر و دشوار تر بود آنرا انتخاب می کرد . اگر دو غذای حلال بود یا دو لباس جایز بود یا دو کار جایز بود آنکه پست تر و سخت تر بود را انتخاب می کرد. ببینید این سختگیری بر خود رد زندگی دنیا و در تمتعات دنیوی چه قدر مهم است.

3-    «و ما نزلت برسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نازلةٌ قطّ إلا دعاه فقد مد ثقة به»:

یعنی هر وقت مسأله مهمی برای پیامبر (ص) پیش می آمد پیامبر (ص) او را صدا می کرد و جلو می انداخت به خاطر اینکه به او اعتماد داشت و می دانست که اولاً خوب عمل می کند ثانیاً از کار سخت سرپیچی ندارد.ثالثاً آماده مجاهدت در راه خداست. مثلاً در لیلة المبیت به جای پیامبر (ص) در بستر پیامبر خوابید و همچنین در جنگها حضرت علی (ع) را جلو می فرستاد و در کارهای مهم علی (ع) را جلو می انداخت چون اطمینان به او داشت. «ثقة به» پس ما هم که ادعا می کنیم شیعه علی (ع) هستیم باید در این جهت حرکت کنیم و خط ما خط علی (ع) باشد.

بعد فرمود: « و ما أطاق عمل رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله من هذة الأُمة غيرُه » هیچ کس از این امت طاقت این را نداشت که مثل پیامبر (ص) عمل کند مگر او.

4-     «و أنْ كان ليعمل عمل رجل كان وجهه بين الجنّة والنار يرجوا ثواب هذاه و يخاف عقاب هذه»:

یعنی با همه این کار های بزرگ و خداپسندانه و مومنانه رفتار او ، رفتار یک انسان بین خوف و رجا بود ، از خدا ترسناک بود کانه او را بین بهشت و جهنم قرار داده بودند در یک طرف بهشت را می بیند و در یک طرف جهنم را می بیند.یعنی با این همه مجاهدت و انفاق و عبادت مغرور نمی شد . اما برخی از ما با دو قطره اشک یا دو رکعت نماز مغرور می شویم .

اما اینکه چرا شخصی مثل پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) ، امام سجاد (ع) که خدا اصلا بهشت را برای خاطر اینطور انسانها آفریده باز از آتش جهنم می ترسند و به خدا پناه می برند این خودش بحث جداگانه ای دارد که دید ما قاصر است.اما ما همانند یک بچه در مقابل خداوند متعال بازی می کنیم و عظمت او را نمی شناسیم اما اهلبیت(ع) عظمت خداوند را کاملا می شناسند و هر عمل صالحی که می کنند می گویند کاری نکردیم و همیشه خود را بدهکار خدای متعال می دانند.

این خوف و رجاء رضایت الهی را جلب می کند و گناه زدائی می کند و با دنیا گرائی مبارزه می کند و بر عزت انسان می افزاید.

5-    و لقد اعتق من ماله الف مملوك فى طلب وجه الله والنجاة من النار مما كدّ بيديه و رشح منه جبينه»:

همانا از دارائی خویش هزار بنده خرید و در راه خدا و برای رهائی از دوزخ آزاد کرد یعنی از مال شخصی خود و پولی که با کدیمین و عرق جبین و با کار سخت بدست آورده بود.

یعین در زمان پیامبر (ص) و در زمان خانه نشینی و در زمان خلافت ، حضرت کار می کرد و این پولها را در راه خدا انفاق می کرد.

و با این حال غذای خانواده و زن و بچه خود را از زیتون و سرکه و خرما ترتیب داده بود. «و أن كان ليقوت اهله الزيت و الخل والعجوة. و ما كان لباسه إلا الكرابيس، إذا فضل شئ عن يده من كمه دعا بالجلم فقصه » و لباس معمولیش کرباس بود که اگر آستینش مقداری بلند بود با قیچی آستین را کوتاه می کرد و به زیادی آستین برای خودش راضی نمی شد و می گفت این زیادی است و در جای دیگری استفاده کنید .(البته به علت کمبود پارچه در آن زمان تکه پارچه هم مفید بود).

6-    جمله ششم امام صادق(ع) فصلی در باب عبادت امام سجاد (ع) ذکر می کند و می فرماید:« ولقد دخل أبو جعفر ابنه (عليه السلام) فإذا هو قد بلغ من العبادة ما لم يبلغه أحد »:

امام صادق(ع) می گوید پدرم امام باقر(ع) یک روز پیش پدرش امام سجاد (ع) رفت و وارد اتاق آن بزرگوار شد ، نگاه کرد دید پدرش از عبادت حالی پیدا کرده که هیچ کس به این حال نرسیده است که رنگش از بی خوابی زرد شده و چشمهایش از گریه درهم شده و پاهایش ورم کرده .....امام باقر(ع) می گوید اینها را از پدرم دیدم دلم سوخت و نتوانستم خودداری کنم بنا کردم زار زار گریه کردن.

امام سجاد (ع) در حال فکر بود(فکر هم عبادت است) به فراست دانست که پسرش امام باقر(ع) چرا گریه می کند خواست یک درس عملی به او بدهد و سرش را بلند کرد و فرمود: « فقال يا بني أعطني بعض تلك الصحف التي فيها عبادة علي بن أبي طالب (عليه السلام) » یعنی در میان کاغذهای ما بگرد و آن دفتری که عبادت علی (ع) را شرح داده بیاور( ظاهراً از زمان حضرت علی (ع) نوشته های راجع به زندگی و قضاوتها و احادیث آنحضرت در اختیار ائمه بود . ) امام باقر(ع) می فرماید: « فأعطيته » آوردم و به پدرم امام سجاد(ع) دادم.« فقرأ فيها شيئا يسيرا ثم تركها من يده تضجرا » مقداری به این نوشته نگاه کرد و با حال ملامت آن را زمین گذاشت و « وقال: من يقوى على عبادة علي (عليه السلام)؟ » فرمود: چه کسی می تواند مثل علی(ع) عبادت کند؟ (الارشاد؛جلد2؛صفحه142)

امام سجاد (ع) که آنقدر عبادت می کن که امام باقر(ع) دلش به حال او می سوزد اما باقری که خودش هم امام است از عبادت امام سجاد (ع) دلتنگ می شود و دلش می سوزد و نمی تواند خودش را نگه دارد و زار زار گریه می کند آنوقت امام سجاد (ع) می گوید چه کسی می تواند مثل علی (ع) عبادت کند.

پس علی ای که ما عاشق او هستیم ، دنیا عاشق اوست ، مسیحی برایش کتاب می نویسد به خاطر همین خصوصیات است پس ما هم جلوتر برویم و علی (ع) را از نزدیک ببینیم یعنی تلاش کنیم رفتار و کردارمان و زندگی مان و عبادتهایمان و سیاستمان علوی بشود و دراین جهت حرکت کنیم و بدانیم این خصلتها (عدالت و حق طلبی و عبادت و ...) با پیشرفت علم و فناوری کهنه نمی شود . باید با دوری از حرام و مجاهدت و عبادت و روزه داری و نافله و ... به علی (ع) نزدیک شویم .جامعه جهانی به این خصلتها نیاز دارد و تشنه است و خانواده های ما به این خصلتها یعنی دوری از حرام پیروی از سبک زندگی علوی ، مجاهدت و عبادت ، انفاق، دوری از اسراف و دنیا نیاز دارد و این مشکلات و مصیبتهای که در جهان و جامعه و کشور و خانواده ها بوجود می آید به خاطر دوری از این خصلتهای علوی است.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 21 رمضان المبارک ، شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت امام علی (ع) (40ه.ق):

شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) را خدمت همه شما روزه داران عزیز تسلیت عرض می کنم ان شا الله که بتوانیم خودمان را زندگیمان ، سیاستمان ، عبادتمان ، انفاقمان ، خانواده مان را به سمت این قله عظیم (حضرت علی (ع)) حرکت بدهیم و هر چه می توانیم خود را به آن حضرت نزدیک بکنیم تا قدری رنگ و بوی علوی بگیریم . پیامبر (ص) فرمود: «لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلی حُبِّ عَلِیِّ بْنِ أبی طالِبٍ لَما خَلَقَ الله عز و جل النّارَ» یعنی سبک زندگی ما علوی بشود.

2-     جمعه 20 رمضان المبارک و یکشنبه 22 رمضان المبارک که شبهای 21 و 23 از شبهای قدر است:

مهمترین شب سال ، شب سرنوشت ساز شبی که ملائکه و روح در آن نازل شده و خدمت امام زمان (عج) می رسند و جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود.این شب از هزار ماه بهتر است.

پیامبر (ص) می فرماید : موسی (ع) عرضه داشت: « قال: الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، قال: الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، قال: الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، قال: الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، قال: الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، قال: الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیة القدر. » (وسائل الشیعه ؛ جلد8؛صفحه20)

خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار باشد، گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.

پس با احیای شب قدر به قرب خدا و با کمک کردن به فقرا و درماندگان به رحمت خدا و با صدقه دادن عبور از پل صراط و با تسیح خدا بهره مندی از نعمتهای بهشتی را و با توبه و استغفار نجات از جهنم را و با نماز های شب قدر به رضایت خداوند برسیم.

شب قدر نعمت خداوند بر این امت پیامبر (ص) است : در محضر پیامبر (ص) سخن مردی از بنی اسرائیل شد که هزار ماه در راه خدا جهاد کرده بود .پیامبر(ص) آرزو کرد که ای کاش من هم چنین یارانی و مردانی داشتم لذا از کوتاهی عمر مسلمانان و از عبادت کم آنها به درگاه خدا ناله کرد .خداوند از پیامبر (ص) دلجوئی کرد و فرمود: شب قدر را که ارزش آن از هزار ماه بالاتر است برای امت تو قرار دادم تا قیامت. پس نزول قرآن و نزول رحمت الهی به امام زمان و به همه بندگان مومن ، خود علت برتری شب قدر است.

الحمدلله قریب به سی نقطه و مسجد بخش در ماه رمضان و لیالی قدر چراغش روشن است و نماز جماعت و موعظه برپاست و عزیزان روحانی ما مشغول تبلیغ هستند که بنده حدود 20 مسجد را سرزده ام و حضور پیدا کردم و باز هم از همه عزیزان دست اندرکار (هیأت امناها و شورا ها و دهیاران) می خواهم که سعی کنید نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کنید با برنامه ای جذاب و مفید ، با احترام گذاشتن به آنها ، با اهدای جوائیز در مساجد و ... .

جریان پیامبر (ص) با فرزندان یهودیان که قصد آزار پیامبر (ص) را داشتند.

3-   جمعه 27 تیر ماه ، اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی ایران در سال 1367 ه.ش:

دولتهای استکباری که موجودیت رژیم بعثی را در خطر دیدند به صدور قطعنامه 598 مبادرت ورزیدند که حتی متجاوز را در این قطعنامه شناسایی و اعلام کرده بودند که ایران به خاطر عدم صداقت و عملکرد شورای امنیت این قطعنامه را قبول نکرد تا اینکه آمریکا و دیگر متحدانش عملاً وارد جنگ شدند و حضرت امام خمینی (ره) با درنظر گرفتن مصالح عالی نظام اسلامی و با درک توطئه استکبار جهانی و ایادی شیطانی آن برای سرکوب انقلاب اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران قطعنامه 598 را در 27 تیر ماه پذیرفت.

هرچند با وجود پذیرش قطعنامه از سوی ایران در حالی که عراق آن را پذیرفته بود اما تا برقراری رسمی آن رژیم بعث عراق به تجاوز و تهاجم خود با کمک منافقین ادامه دادند که موفق نبودند.

اگر قطعنامه توسط ایران پذیرفته نمی شد صدام را حافظ صلح (صلح طلب) و امنیت بین المللی در خلیج فارس معرفی و حمایت می کردند و همین امر صلح طلب بودن عراق باعث شد صدام از سلاح های شیمیایی به طور گسترده استفاده کند و دفاع مشروع از ایران سلب می شد و ایران تحریم تسلیحاتی می شد.

مقام معظم رهبری در نماز جمعه پس از قطعنامه فرمود: صلح حدیبیه هم که دشمنان قصد حمله به پیامبر (ص) و از بین بردن آنها را داشتند و مانع ورود پیامبر (ص) به مکه شدند ولی به صلح منتهی شد ، وقتی که صلح نامه نوشته شد توسط حضرت علی (ع) که کلمه رسول الله (ص) را که نوشته شده بود را با اعتراض دشمنان مواجه شد و پیامبر (ص) پاک کرد و بسم الله را هم نوشتند ولی آنها اعتراض کردند که ما رحمن را نمی شناسیم لذا پیامبر (ص) فرمود رحمن را هم حذف کنید و در نهایت بسمک اللهم که شعار مشریکن و کفار و قریش بود را نوشتند که عده ای در پیغمبری پیامبر(ص) شک کردند اما خدای متعال از این حادثه در قرآن به « إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا (1) » (سوره فتح) یاد می کند و راجع به همین صلح است و فتح مبین می نامد.

و نکته دیگری را مقام معظم رهبری فرمود: مردم شعار جنگ سر می دادند ولی وقتی موضع امام را که دیدند همه تبعیت کردند از امام .این دلبستگی رهبر و امت ستودنی است که وقتی در کشور رهبری و ولایت چیزی را و تصمیمی را به مصلحت اسلام و نظام و انقلاب و کشور و امت بداند امت هم همان موضع رهبری را با جان و دل می پذیرد به این می گویند ولایت پذیری که ملت ما تاکنون ثابت کرده اند.

4-   دوشنبه 30 تیر ماه ، روز بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی و قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت الله کاشانی (1331ه.ش):

که رهبری و راهنمائی ایشان کشور را از یک توطئه بزرگ که نهضت ملی را مهار می کرد جلوگیری کرد.

5-   سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای محترم هیأت دولت و تذکراتی که در عرصه فرهنگی بیان فرمودند:

خب همانطور که می دانید مسأله دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری در طول سال های مختلف و از دوران رهبری شان و حتی پیش از آن در زمان ریاست جمهوری خودشان هم نسبت به مسائل فرهنگی آشنا بودند و دغدغه های خود را بیان می کردند و گاهی از مظلومیت فرهنگ سخن گفتند و در وضعیت کنونی رهبر معظم انقلاب بارها از نگرانی و دغدغه خود برای مسائل فرهنگی کشور سخن گفتند و به دو موضوع اشاره فرمودند:

اول: ضروری است که در عرصه فرهنگی سیاستهای نظام به درستی درک و اعمال شود.مقام معظم رهبری از درک درست مسئولان دولتی در عرصه فرهنگی نگرانند که آیا مسئولان فرهنگی با به مسلخ بردن فرهنگ ایرانی که برگرفته از فرهنگ دینی و اسلامی است درک درستی دارند ؟ آیا می دانند که سیاست نظام اسلامی در عرصه فرهنگی چیست؟ ای مسئولان فرهنگی نظام ما اسلامی و دینی است و این نظام ما به سمت اسلام ناب محمدی (ص) حرکت می کند نه اسلام آمریکائی و غربی. این نظام اسلامی و ولائی است نه نظام رضاخانی ، بعضی ها دارند به بیراهه می روند و درک درستی از سیاستهای نظام اسلامی در عرصه فرهنگی ندارند.

1- شما نگاه بکنید به وضع حجاب در کشور حجابی که به خاطر آن حداقل در مسجد گوهرشاد ده ها شهید اهداء گردیده و خیلی از علماء و بزرگان به خاطر اهانت و کشف حجاب دق کردند ، خب آن موقع دوران رضاخان و عصر نوکری و بردگی کشورهای غربی بود ، اما امروز چه توجیهی دارد؟

2- کافی است نیم نگاهی به اکثر مجلات زرد در بازار نشر و جریده و رسانه مکتوب بیاندازیم که یک صفحه در خصوص یک خانواده حقیقی (بالنده و سالم ) به چشم نمی خورد.

و یا زندگی بعضی بازیگران و فوتبالیستها و خوانندگان که در آن تبلیغ زندگی مجردی شده است این حداکثر کار مجلات در حوزه خانواده است.

یا سودجوئی برخی نشریات آفت بزرگی است که جامعه مطبوعات را فراگرفته مثلاً سست کردن لباسهای فرزندان و روانشناسی همسران با الگو های غربی و چگونگی چاقی و لاغری و ...

تبلیغ سبک زندگی های مرفه و تجملاتی و مسابقه در کم وکیف شیوه های زندگی از آموزش آشپزی و شیرینی گرفته تا هنر های مخصوص بانوان که هزینه های فراوانی را تحمیل می کند.

3- پس از 35 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان هنوز دنبال یک الگوی کامل و صحیح و به دور از اسراف و بریز و بپاشهای زیاد در باب سفره های اطعام و افطار هستیم.

راستی چه شده است که بسیاری از ما با توجه به آثار و برکات اطعام و افطار دیگر مثل سابق تن به تدارک افطاری نمی دهیم آیا علتش نداری و تهیدستی است یا اینکه تجملات و اسراف و چشم و هم چشمی ها و سفره های رنگین و ... اجازه نمی دهند همگان تن به این امر پر ثواب و خیر بدهند؟

چرا با بی توجهی مسئولان فرهنگی و یا عدم درک صحیح آنها از سیاست نظام در عرصه فرهنگی این سبک زندگی ایرانی که برگرفته از فرهنگ دینی و مکتبی و انقلابی بوده را به راحتی در قتلگاه تهاجمات ضد فرهنگی ماهواره ای و فضای مجازی به مسلخ برده اند؟

دوم : مقام معظم رهبری فرمودند : خطاهای فرهنگی و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست.

و هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی ، موجب برهم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.

این دغدغه مهم رهبر عزیزمان است که مسئولان به گونه ای عمل کنند که تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی مشاهده بشود این خطا و اشتباه آنها غیر قابل اغماض است.

لذا از دولت محترم می خواهیم که به گونه ای عمل کنند که جهت گیری طی حرکت فرهنگی به سمت کاهش این دغدغه ها و برطرف کردن آنها باشد هر چند دیگر دستگاه های اثر گذار فرهنگی نیز باید دولت را یاری کنند.

چون مردم و ملت ایران نمی توانند ببینند این دغدغه ها و نگرانی ها رهبری عزیزمان را رنج می دهد و مسئولان فرهنگی بی توجه هستند یا برخلاف سیاستهای نظام در عرصه فرهنگی حرکت می کنند.

6-    اهمیت مضاعف حضور در راهپیمائی روز جهانی قدس در پاسخ به جنایتهای دولتمردان رژیم صهیونیستی:

حضرت علی (ع) فرمودند : چهار بنا در روی زمین از کاخ های بهشتی است : مسجد الحرام ، مسجد النبی، بیت المقدس ، مسجد کوفه.

و همچنین در روایت دیگر است که نماز در مسجد بیت المقدس را با هزار نماز معادل می داند : « صلاة فی بیت المقدس الف صلاة »

مقام معظم رهبری فرمود: دستگاه های آمریکا و رئیس جمهور آمریکا تلاش خودشان را گذاشته اند که مسأله فلسطین را از صورت مسائل دنیا اسلام و خاورمیانه به کلی حذف کنند یعنی اصلا مسأله ای به نام فلسطین و آرمان فلسطین و نهضت فلسطین دیگر باقی نماند.لذا این دو هفته ای که سرزمین غزه زیر گلوله و بمبارانهای بی وقفه نظامیان رژیم صهیونیستی است و بهانه این حملات ددمنشانه ربوده شدن سه شهرک نشین صهیونیست و کشته شدن آنهاست از آن زمان تا کنون جای جای باریکه غزه آماج حملات هولناک است و زنان و کودکان در زیر خروار خاک دفن می شوند و آتش در همه جای غزه زبانه می کشد و در این گرمای شدید آب و برق بسیاری از مناطق قطع است و امکانات داروئی بشدت کاهش یافته است .

اما نکته قابل توجه اینکه اتحادیه عرب مرده است و دیگر غیرت ندارد و جوامع بین المللی (سازمان ملل) هم سکوت کرده چون از ارباب کثیفشان (آمریکا ) اجازه ندارند و به یک سکوت مرگبار فرورفته اند .

پیامبر (ص) بر اینها فرمود:« مَنْ أَصْبَحَ و لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم »

و امام حسین (ع) در خطبه ای در کنار خانه کعبه بر سر علمای دین از آیات قرآن استفاده کرد و فرمود :« لَوْلا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثْمَ » چرا مدعیان خداپرست و دانشمندان آنان را از گفتار گناه آلودشان باز نمی دارند.

پس ای مدعیان حقوق بشر کجائید که مردم مظلوم فلسطین را و غزه را ببینید که چگونه مظلومانه قربانی می شوند؟

لذا پیام روز قدس روز فریاد جوانان غیور امت اسلام بر ضد استکبار و غاصبان سرزمین اسلامی است. پیام روز قدس محو اسرائیل از منطقه است و پیام روز قدس این است که مسلمانان تا نابودی اسرائیل دست از مبارزه و جهاد بر نمی دارند .روز قدس روز حیات اسلام است.

مقام معظم رهبری فرمود: یک وجب از خاک فلسطین ، یک وجب از خانه مسلمین است .

پس وعده همه ما روز جمعه در راهپیمائی که تولی و تبری است ، تا با دعای شما خداوند ریشه رژیم غاصب و قاتل اسرائیل را بخشکاند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


.

 

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز2
این هفته3
این ماه241
مجموع15692