اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 10 بهمن 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 10/11/1393

 عناوین خطبه اول

موضوع: سبک زندگی اسلامی (46) (حق الله)

موضوع بحث ما رعایت حقوق الهی بود که عرض شد یکی از حقوق الهی حمد و سپاسگزاری در برابر نعمتهای خداوند است و دیگر از حقوق خداوند عدم شرک به خداوند که توضیحات آن در هفته گذشته تقدیم شد.

سبک زندگی اسلامی:

حقوق خداوند متعال:

1-      حمد و سپاسگزاری در برابر نعمتهای خداوند:

2-    عدم شرک به خداوند :

3-    حق عبادت:.....

سوال : چرا خدا را عبادت کنیم؟

پاسخ: .....

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه یازده بهمن برابر با دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت معصومه (س)(201ه.ق):

2-     یک شنبه 12 بهمن بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (1357ه.ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران:

3-   دشمنان و حامیان فتنه گفتمانهای برانداز و معارض انقلاب اسلامی در فضای مجازی برگزار می کنند:

4-   فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار آقای احمد جبرئیل دبیرکل جمهه مردمی:

 

نماز جمعه 10/11/1393

 مشروح خطبه اول

موضوع: سبک زندگی اسلامی (46) (حق الله)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: عن علی بن الحسین (ع): « عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ إِنَّمَا الدَّهْرُ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ أَنْتَ فِيمَا بَيْنَهُنَّ مَضَى أَمْسِ بِمَا فِيهِ فَلَا يَرْجِعُ أَبَداً فَإِنْ كُنْتَ عَمِلْتَ فِيهِ خَيْراً لَمْ تَحْزَنْ لِذَهَابِهِ ......» از على بن الحسين عليهما السلام است که پيوسته اميرالمؤمنين عليه السلام مى‌فرمود: همانا روزگار سه روز است كه تو در ميانه آنهائى: ديروز كه گذشت با هر آنچه در آن بود، و هرگز بر نگردد، پس اگر كار نيكى در آن انجام داده اى از رفتنش اندوهى ندارى و بدانچه بدان با وى روبرو شدى (يعنى بكار نيكى كه در آن انجام دادى) خوشحال و شاد هستى « وَ إِنْ كُنْتَ قَدْ فَرَّطْتَ فِيهِ فَحَسْرَتُكَ شَدِيدَةٌ لِذَهَابِهِ ...» و اگر در آن تقصیر روا داشته ای افسوس سختی بر رفتن آن داری. «وَ أَنْتَ فِي يَوْمِكَ الَّذِي أَصْبَحْتَ فِيهِ مِنْ غَدٍ فِي غِرَّةٍ وَ لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ لَا تَبْلُغُهُ ....» و تو در روزيكه هستى درباره فردايت غافلى و ندانى چه شود؟ شايد بدان نرسى و اگر هم برسى شايد بهره ات از لحاظ تقصير و كوتاهى كردن مانند بهره ديروز گذشته ات باشد. پس يكى از آن سه روز كه گذشته است و تو در آن كوتاهى كردى« وَ يَوْمٌ تَنْتَظِرُهُ لَسْتَ أَنْتَ مِنْهُ عَلَى يَقِينٍ مِنْ تَرْكِ التَّفْرِيطِ ....» و يكى روز آينده است كه انتظار آمدنش را دارى و يقين ندارى كه در آن كوتاهى نكنى«وَ إِنَّمَا هُوَ يَوْمُكَ الَّذِي أَصْبَحْتَ فِيهِ » و همانا توئى و آن روزى كه در آن هستى، و تو را سزاوار است اگر تعقل كنى و در كوتاهى كردن گذشته ات بينديشى كه چه حسناتى از دستت رفته تا (اكنون در اين روز) بدست آرى، و چه گناهى كرده اى كه در آن كوتاهى كنى (و مرتكب آن نشوى) و تو با اينحال رو بفردائى هستى كه اطمينان ندارى كه بدان برسى، و يقين ندارى كه در آن كار نيكى بدست آورى (و انجام دهى) يا چيزى تو را از گناهى تباه كننده (كه نيكيها را تباه سازد) باز دارد، پس تو نسبت بروزى كه در جلو دارى مانند روزى هستى كه پشت سر گذاشته اى « فَاعْمَلْ عَمَلَ رَجُلٍ لَيْسَ يَأْمُلُ مِنَ الْأَيَّامِ إِلَّا يَوْمَهُ الَّذِي أَصْبَحَ فِيهِ وَ لَيْلَتَهُ فَاعْمَلْ أَوْ دَعْ وَ اللَّهُ الْمُعِينُ عَلَى ذَلِكَ» پس كار كن مانند آن مردي كه از همه روزها اميد ندارد جز به همان روزى كه در آنست و شبش، پس كار كن يا (اگر نخواهى) واگذار و خدا بر كار تو كمك كند. (الکافی؛جلد2؛صفحه453)

موضوع بحث ما رعایت حقوق الهی بود که عرض شد یکی از حقوق الهی حمد و سپاسگزاری در برابر نعمتهای خداوند است و دیگر از حقوق خداوند عدم شرک به خداوند که توضیحات آن در هفته گذشته تقدیم شد.

سبک زندگی اسلامی:

حقوق خداوند متعال:

1-      حمد و سپاسگزاری در برابر نعمتهای خداوند:

2-    عدم شرک به خداوند :

3-    حق عبادت:

یکی از حقوق خداوند بر انسانها این است که او را عبادت کنند نه چیز و کس دیگر را و حدود و مقررات او را رعایت کنند و از آن تجاوز نکنند و چیزی از فرائض و واجبات را ضایع نسازند.

در قرآن کریم فلسفه خلقت انسان عبودیت ذکر شده است:«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(56)» (سوره ذاریات) و تمام انبیاء برای دعوت انسان به عبودیت تلاش نموده اند و ما در توصیف پیامبر اکرم (ص) قبل از صفت رسالت به صفت عبودیت ایشان شهادت می دهیم : « أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله» و عبادت سیره تمامی اولیاء و انبیاء است.

سوال : چرا خدا را عبادت کنیم؟

پاسخ: در چند جای قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است : چون خداوند خالق و مربی شماست « اعْبُدُواْ رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکمْ » یعنی خداوندی که خالق و رب و پروردگار شماست را عبادت کنید اما مشرکان، خالقیت را پذیرفته بودند ولی ربوبیت را انکار کردند.

وچون تأمین کنندة رزق و روزی و امنیت شماست: «فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیتِ (3) الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ(4)» (سوره قریش)

و چون معبودی جز او نیست: «...لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی...(14)» (سوره طه)

و این را هم بدانیم عبادت انسان هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده چون او نیازی به عبادت ما ندارد . اگر همه مردم زمین کافر بشوند او بی نیاز است« ... إِن تَكْفُرُ‌وا أَنتُمْ وَمَن فِي الْأَرْ‌ضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّـهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ (8)» (سوره ابراهیم) چنان که اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید در خورشید اثری ندارد.

با اینکه عبادت خداوند بر ما واجب است چون خالق و رازق و مربی ماست ولی باز هم در برابر این ادای تکلیف پاداش می دهد و این نهایت لطف اوست.

عنوان بصری از امام صادق(ع) سوال کرد : حقیقت عبودیت چیست؟ «يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا حَقِيقَةُ الْعُبُودِيَّةِ» امام صادق‌(علیه السلام) فرمود«ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ» حقیقت عبودیت سه چیز است:

1-     « أَنْ لَا يَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ مِلْكاً لِأَنَّ الْعَبِيدَ لَا يَكُونُ لَهُمْ مِلْكٌ يَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ يَضَعُونَهُ حَيْثُ أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ » اول اینکه بنده آنچه را خداوند به او داده است، ملک خود نداند زیرا بندگان را ملکی نیست و مال را از خدا بدانند و آن را در جائی که خداوند فرمان داده صرف می کنند.

2-     « وَ لَا يُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِيراً» بنده برای خودش تدبیری نشناسد و تدبیر امور را به خدا واگذار کند.

3-     « وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عنه» همه اشتغال بنده به اقامه امر الهی باشد و ترک نواهی او.

بعد امام صادق(ع) فرمود این سه باور در سه اثر دارد:

1-     اگر بنده برای خود استقلال مالی نشناسد «هان عليه الانفاق فيما امره الله ان ينفق فيه» انفاق در آنچه خدا فرمان داده برای او آسان شود.

2-     اگر بنده تدبیر امورش را به خدا واگذار کند «هان عليه مصائب الدنيا» مصائب دنیا بر او آسان می شود.

3-     اگر بنده به انجام امر الهی و ترک نهی او مشغول شود«لا يتفرغ منها الى المراء و المباهاة مع النـاس» به جدال و مباهات و فخرفروشی نمی پردازد.

بنابراین عبادت به معنای منتهای خاکساری و اظهار تذلل در برابر خداشت و اینکه عبادت اسمی است برای آنچه خدا دوست دارد و به آن راضی است و عبادت به معنای پیروی از دستورات و پرهیز از نواهی خداست.

عبادت در اسلام مفهوم گسترده ای دارد انسان می تواند در تمام اوقات زندگی خود مشغول عبادت باشد . ارزش اعمال به نیت و انگیزه و انجام آن است . انسان می تواند در تمام کارهایش قصد الهی داشته باشد و آن کا را رنگ عبادی بدهد و یک عمل واحد با تفاوت نیت، می تواند عبادت محسوب شده یا معصیت.

به عنوان مثال در صدر اسلام که هجرت مسلمانان از مکه به حبشه و مدینه آغاز شد برخی به انگیزه های دنیوی و افراض مادی هجرت می کردند. خبر به رسول خدا (ص) رسید . پیامبر (ص) فرمود: « انَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، » اعمال مردم بر اساس نیتها و انگیزه هاست ، برای هر کس آنچه را نیت می کند می رسد . پس اگر کسی هجرتش برای خداست و پیامبر پس حساب آن هم با خدا و پیامبر است ولی اگر هجرتش برای دنیا و یا اینکه با زنی ازدواج کند هجرتش با این انگیزه باقی می ماند و اجر معنوی ندارد.

بنده در اینجا به چند مورد از مصادیق عبادت که در منابع روایی ما به آنها اشاره شده را ذکر می کنم که بدانیم عبادت فقط به نماز و سجده طولانی و روزه نیست بلکه تعمیم در تمام اعمال ما دارد.

1-     تفکر:

رسول خدا(ص) فرمودند :« لَيسَ الْعِبَادَةُ بكَثْرَةَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اللَّهِ تعالی» (محجة البیضاء؛جلد8؛صفحه197) عبودیت به کثرت نماز و روزه نیست همانا عبادت در اندیشیدن در امر الهی است.

حضرت امیرالمومنین (ع) فرمود: از كار خداوند درباره شيطان عبرت بگيريد ، زيرا كه عبادت و بندگي بسيار و منتهاي سعي و كوشش ، او را (بر اثر تكبر) باطل و تباه ساخت ، در حالي كه خدا را شش هزار سال عبادت كرده بود ، كه براي شما معلوم نيست از سالهاي دنياست يا از سالهاي آخرت (كه هر روز آن معادل پنجاه هزار سال دنياست ) و اين به جهت سركشي يك ساعت بود (كه خود را برتر از آدم دانسته و به او سجده نكرد) ....و از امام صادق عليه السلام پرسيده شد : به چه علت حق تعالي به ابليس تا وقت معلوم مهلت داد ؟ فرمود : به خاطر حمد و شكري كه به جاي آورد . پرسيده شد : حمد و شكرش چه بود ، فرمود : عبادت شش هزار ساله او در آسمان و در جاي ديگر فرمود : شيطان دو ركعت نماز در هفت آسمان به شش هزار سال بجاي آورد ، چون تفکر در قدرت و جایگاه خداوند نکرد و تمرد کردو ...

سلیمان دیلمی گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم فلانی در عبادت و دیانت و فضیلت چنین و چنانست فرمود: عقلش چگونه است؟ گفتم نمی‌دانم، فرمود، پاداش به اندازه عقل است،همانا مردی از بنی اسرائیل در یکی از جزایر دریا که سبز و خرم و پر آب و درخت بود عبادت خدا می‌کرد یکی از فرشتگان‌ از آنجا گذشت و عرض کرد پروردگارا مقدار پاداش این بنده‌ات را به من بنما خداوند به او نشان داد و او آن مقدار را کوچک شمرد، خدا به او وحی کرد همراه او باش پس آن فرشته به صورت انسانی نزد او آمد عابد گفت تو کیستی؟ گفت مردی عابدم چون از مقام و عبادت تو در این مکان آگاه شدم نزد تو آمدم تا با تو عبادت خدا کنم پس آن روز را با او بود، چون صبح شد فرشته به او گفت: جای پاکیزه‌ای داری و فقط برای عبادت خوبست. عابد گفت: اینجا یک عیب دارد. فرشته گفت، چه عیبی؟ عابد گفت: خدای ما چهارپائی ندارد، اگر او خری می‌داشت در اینجا می چراندیمش به راستی این علف از بین می‌رود! فرشته گفت: پروردگار که خر ندارد، عابد گفت: اگر خری می‌داشت چنین علفی تباه نمی‌شد، پس خدا به فرشته وحی کرد: همانا او را به اندازه عقلش پاداش می‌دهم.

پس اگر انسان در قدرت و نعمتها و دستورات خداوند فکر کند و تصمیمات معقولی بگیرد این عبادت است.

2-    کسب حلال:

رسول خدا (ص) فرمود: « العبادة عشرة أجزاء تسعة منها في الصمت والعاشر كسب اليد من الحلال » (آثار الصادقین؛جلد12؛صفحه303) بندگی ده جزء است 9 جزء آن در سکوت و یک جزء در کسب روزی حلال است.

یعنی کسب روزی حلال که خودش عبادت است و از طرفی یکی از موانع قبولی عبادات کسب حرام و خیانت و عدم پرداخت خمس و زکات است.

3-    عفاف:

امام باقر(ع) می فرماید: « ان أفضل العبادة عفة البطن والفرج » (بحار الانوار ؛جلد68؛صفحه269) همانا برترین عبادات عفت شکم و قوای جنسی است.

یعنی اگر عفت شکم و قوای جنسی داشت و خود را از حرام بازداشت و گرفتار وسوسه هاس شیطانی نشد در واقع خدا را عبادت کرده است.

4-    حاکمیت بر عادتهای غلط:

امام علی (ع) می فرماید : «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ غَلَبَةُ الْعادَةِ» (غررالحکم؛شماره7327) برترین عبادت غلبه بر عادتهاست.

عادتهای غلطی بین مردم وجود دارد مثلا در عروسی های و مراسمات شادی و غم مانند بنرهای فراوانی زدن که اسراف است و یا رسم و رسومات غلطی که در افراد و خانواده ها و جامعه وجود دارد اگر کسی آنها را کنار بگذارد و با آنها مبارزه کند، همان مبارزه برایش عبادت است.

5-    حسن ظن به خدا:

رسول خدا می فرماید : «حسن الظن من عبادة الله» (بحارالانوار؛جلد74؛صفحه166) خوش گمانی به خدا از مصادیق بندگی خداست یعنی هرچند به خدا حسن ظن داری و خوش گمان هستی در اصل داری عبادت خدا را می کنی.

6-    نگاه های عابدانه:

رسول خدا(ص) فرمود: «النَّظَرُ إلَى العالِمِ عِبادَةٌ ،والنَّظَرُ إلَى الإمامِ المُقسِطِ عِبادَةٌ ، وَالنَّظَرُ إلَى الوالِدَينِ بِرَأفَةٍ وَرحمَةٍ عِبادَةٌ ، وَالنَّظَرُ إلى أخٍ تَوَدُّهُ في اللّه عز و جل عِبادَةٌ» نگاه به دانشمند و به امام عادل و به پدر و مادر از روی مهربانی و رحمت و نظر کردن به برادر دینی که در راه خدا دوستش داری عبادت است.

7-    کار و تلاش:

رسول خدا (ص) با عده ای از اصحاب نشسته بودند . جوان قوی و نیرومندی را دیدند .برخی گفتند ای کاش او توان و نیروی خود را در راه بندگی خدا صرف می کرد. رسول اكرم (ص) فرمود: اين سخن را نگوئيد . « لا تقولوا هذا فانّه ان كان يسعى على نفسه ليكفّها عن المسألة و يغنيها عن النّاس فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى على ابوين ضعيفين او ذرّيّة ضعافا ليغنيهم و يكفيهم فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى تفاخرا و تكاثرا فهو في سبيل الشّيطان» (محجة البیضاء؛جلد3؛صفحه140) کار کردن او سه حالت دارد:

1-     اگر اين جوان براى معاش خود كار مي‌كند كه در زندگى محتاج دیگران نباشد و از مردم مستغنى گردد او با اين عمل در راه خدا قدم بر ميدارد،

2-     همچنين اگر كار مي‌كند بنفع والدين ضعيف يا كودكان ناتوان كه زندگى آنان را تأمين كند و از مردم بى‏نيازشان سازد باز هم به راه خدا ميرود.

3-     ولى اگر كار مي‌كند تا با درآمد خود به تهيدستان مباهات نمايد و بر ثروت و دارائى خود بيفزايد او به راه شيطان رفته و از صراط حق منحرف شده است.

پس ببینید عبادت کردن و عبد خدا شدن چه مصادیقی دارد و چقدر بندگی خداوند راحت و لذت بخش است لذا بیاییم با عبادت خداوند یعنی تمام کارها را رنگ خدایی دادن و باری خدا انجام دادن جزء بندگان عابد خدا قرار بگیریم و از عبادت لذت ببریم.

در روایت می خوانیم حضرت موسی به عبادت و مناجات می رفت و کسی پیامی داد به موسی تا به خدا برساند که به خدا بگو چقدر من گناه بکنم و تو مرا عذاب نکنی . من که خیلی گناه می کنم چرا عذابم نمی کنی؟ حضرت به مناجات رفت وقتی مناجاتش تمام شد خطاب آمد چرا پیغام بنده ام را نمی رسانی ؟ موسی گفت خجالت می کشم. خطاب شد موسی به او بگو من بالاترین عذاب را به تو دادم ، توجه نداری . بگو : تو از مناجات من ، از دعای من ، راز و نیاز من لذت نمی بری. همین مقدار که شیرینی مناجاتم را از تو گرفتم برای تو بالاترین مصیبت است. اما متوجه نیستی .

پس اگر ما این مصادیق را عمل نکنیم ما هم به این عذاب گرفتار هستیم و خبر نداریم.

دعـــــــــــــــا

سوره

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه یازده بهمن برابر با دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت معصومه (س)(201ه.ق):

وفات حضرت فاطمه معصومه(س) را بر عموم شیعیان تسلیت عرض می نمایم.

حضرت فاطمه معصمومه (س) به عشق دیدار برادرش امام رضا(ع) به سوی مشهد حرکت کرد و در شهر ساوه دشمنان اهلبیت (ع) به آنها حمله کردند و عده ای از یاران آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت معصومه (س) خود را به شهر قم رساندند و در سن 28 سالگی در شهر مقدس قم به ریاض جنت پر کشید.

حضرت آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی دو مطلب را در حق این کریمه اهلبیت(ع) بنحو اختصار فرموده اند که در اینجا و در آستانه وفات آن کریمه اهلبیت(ع) عرض می کنم تا قدری بیشتر به آنحضرت معرفت پیدا کنیم:

مطلب اول: در زیارت نامه این بانوی بزرگوار که بوسیله سعد عن الرضا(ع) به ما رسیده چنین است : « یا فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَاللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» علت شفاعت از این بانوی محترمه را این قرار داده که چون نزد پروردگار یک شأنی از شئون را دارا هستی. یعنی مراد از شأن رابطه از رابطه هایی است که اولیاء خداوند با ذات مقدس ربوبی دارند و داشتند . این بانوی جلیل القدر هم از سنخ همان رابطه ها را دارد.پس علت تقاضای شفاعت این نسیت که تو دختر و خواهر و عمه امامی بلکه برای آن رابطه ی مخصوص که با مقام ربوبی داری .

در کیفیت دفن این مخدره عظیم القدر آمده که آل سعد بعد از گفتگوی زیادی تصمیم گرفتند شخصی که همه آل سعد او را صالح می دانستند آن بانو را دفن کنند اما هنگام دفن دونفر سواره ناشناس رسیدند و نماز بر این بانوی دوعالم خواندند و دفن نمودند.

اگر این مقام ولائی را نداشت و یک زن معمولی بود و فقط دختر یا عمه یا خواهر امام بود این اتفاق از پشت پرده غیبت به منصهء ظهور نمی پیوست .« جعلنا الله و ایاکم من المشمولین لشفاعتها(ع)»

مطلب دوم : تأسیس حوزه مقدسه علیمه قم در جوار این بانوی بزرگوار است آن هم تأسیسی که اخبار امام صادق(ع) آن هم اخباری که عملا به وقوع پیوست.

گویا لیاقت شهر مقدس قم برای این تأسیس و بنیان عظیم برای لیاقت این بانو بوده است.

و از امام معصوم(ع) است که در اخبار آخر الزمان آمده :« إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا» (سفینة البحار؛جلد2؛صفحه446) یعنی هرگاه فتنه ها همه شهر ها را فراگرفت بر شما باد به قم و اطراف آن روی بیاورید چون که بلا از قم و اطراف آن دفع می شود.

یعنی گرفتاری های دینی که پیش می آید و در غیر قم مستقر است لکن در قم برطرف می شود و ثباتی در آن ندارد.

و در روایتی دیگر از قم به عُش آل محمد (ص) تعبیر شده یعنی قم آشیانه آل پیغمبر خاتم است.

به همین خاطر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در سالهای پیش از تبعید هر روز غروب بعد از درس تا هنگام نماز به حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشرف می شد و این سیره مستمر بود.

2-     یک شنبه 12 بهمن بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (1357ه.ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران:

در چنین روزی امام خمینی (ره) پس از نزدیک به 15 سال دوری و تبعید از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک ایران اسلامی گذاشتند و بزرگترین استقبال تاریخ در تهران شکل گرفت « ... جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا(81)» (سوره اسراء) حق آمد و باطل نابود شد یقینا باطل نابود شدنی است.

حال در این مطلب می خواهم آن باطلی که سالیانی در کشور ما میدان داری می کرد و با انقلاب مردم ایران آن باطل را نابود کردند چه بود که علل اصلی قیام ملت هم شد.: از فرمایشات امام راحل(ره):

1-     اسلام ستیزی رژیم: شخص شاه و رژیم او طی 55 سال با کینه توزی با اسلام دشمنی کردهاند و در هدم اسلام بهعنوان حافظ آزادی و استقلال کشور کوشیدهاند. هتک به اسلام و مسلمانان و پیامبر (ص) در فرانسه و برخی کشورهای جهان به همین خاطر است.

2-     افساد جوانان و مقابله با انسان سازی: آن چیزی که بین انبیاء مطرح است انسان است و میخواهد انسان درست کنند اما رژیم ها به تبع خارجی ها و غربی ها می خواستند در این ممالک شرقی انسان درست نشود . آنها از انسان می ترسیدند و می ترسند چون انسان زیر بار زور نمی رود و انسان منافع مملکتش را به خارج نمی دهد و انسان برای خدا کار می کند و زندگی اش برای خداست . مردنش هم برای خداست و انسان برای اجانب خدمت نمی کند و به ضد کشور خودش قیام نمی کند.

لذا آنها ابواب فساد را به روی جوانان ما بازکردند و دامن زدند تا جائی که مراکز فساد در تهران بیشتر از کتابخانه ها شد . یعنی می خواستند جوانان ما را فاسد کنند و سپس خزائن و ذخائر ما را ببرند.امروز هم جوانها را به بی تفاوتی نسبت به دین و اسلام و نظام و ولایت و آرمانها سوق می دهند از طریق رسانه های غربی و زندگی های غربی و اعتیاد و تمدن و فرهنگ غربی.

ای جوانها مراقب باشید آنها عاشق چشم و ابروی شما نیستند بلکه عاشق ذخایر و خزائن شما هستند و اینکه برده آنها بشوید.

3-     از بین رفتن استقلال کشور توسط رژیم : شاه استقلال سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی ما را از بین برده بود و ایران را در همه ابعاد وابسته کرده بود که امروز اثرات آن را داریم می بینیم تحریمهایی که می کنند و قیمت نفت را کاهش می دهند و فکر می کنند.اسلام وانقلاب اسلامی نتوانسته ایران را از وابستگی نجات بدهد در حالی که 36 سال است که تحریم کرده اند اما نتوانسته اند ملت ایران را به زانو در بیاورند و انشاءالله با اجرا و تحقق کامل اقتصاد مقاومتی وابستگی به غرب صفر خواهد شد و آن موقع آنها به زانو در خواهند آمد.

4-     از بین رفتن اعتماد به نفس: آنها کاری کرده بودند که ما از خودمان می ترسیدیم به خودمان اعتماد نداشتیم اگر یک کسی مریض می شد می گفتیم باید برود خارج در صورتی که طبیب داشتیم و اگر می خواستیم راهی را آسفالت کنیم می گفتیم باید از خارج بیاوریم با اینکه داشتیم و ارتش ما را خارجی ها اداره می کردند . نفت ما را خارجی ها اداره می کردند.با اینکه خودمان می توانستیم اما مغزها را شستشو کردند و اعتماد به نفس را از بین بردند . امروز هم تلاش می کنند و می گویند هسته ای شما را ما اداره کنیم . انتخابات شما را ما اداره کنیم و کشور شما را مثل برخی کشورهای وابسته ما اداره کنیم اما کور خوانده اند، اسلام چنان باور و اعتماد به نفسی به جوانان ما داده که به هیچ عنوان وابستگی به غرب را نخواهد پذیرفت و مطیع فرامین رهبر عزیزشان خواهند بود.

5-     کشف حجاب: در آن زمان به اسم اینکه می خواهیم نیمی از ایران را فعال کنیم آن شقی جنایت کار دست به یک جنایت زد و آن جنایت کشف حجاب بود که با این کار و جنایت زنها فعال و فاسد و خود را عرضه می کردند و عملاً نیم دیگر که مردان بودند را از فعالیت انداختند و الان هم با بی حجابی و بد حجابی و مدهای غربی می خواهند زنها را به صورت عروسک در خیابانها برای فاسد کردن جوانها و در ادارات برای از کارانداختن مردها به کار بندند و تلاش فراوانی می کنند.

6-      چپاولگری خارجی و داخلی دارائی های ملت: همیشه فریاد می زدند بودجه کم است، کسردرآمد درحالی که در آمد ایران زیاد هم بود اما آنها می خواستند ذخایر مملکت را ظرف 20 یا 30 سال همه اش را به حلقوم آمریکا بریزند آنهم مفت و مجانی الان هم با زور کاهش قیمت نفت و تحریم می خواهند ما را تسلیم خود کنند تا ملت و کشور ما را چپاول کنند اما مقاومت ملت و طرح اقتصاد مقاومتی و خروج از وابستگی به نفت و رشد اقتصادی کشور کاری خواهیم کرد که تمام ابزارهای فشار و تهدید و تحریم را از دستان آنها بگریم و آنها را خلع سلاح کنیم.

7-     اختناق فوق العاده و سلب حقوق قانونی ملت: اینها تمام آزادی ها و حقوق ملت مصرح در قانون اساسی را از میان برده بودند. آنوقت امروز از حقوق بشر دم می زنند و از طرفی می گویند برای آزادی ملت ایران تلاش می کنیم در حالی که آن آزادی که انقلاب اسلامی به ملت ایران داده در هیچ کجای دنیا نسیت. این بیداری اسلامی حکایت از این دارد.

الان هم همان افکار شیطانی را در سر می پرورانند. مانند اظهارات مداخله جویانه مقام آلمان در امور داخلی ایران:

کلاودیاروت نائب رئیس مجلس آلمان طی سفر پنج روزه به ایران و دیدار با تعدادی از مقامات کشور داشت می گوید من آمده ام تا یک سال مانده به انتخابات مجلس بدانم که در سفر بعدی خود شما از من در چه جایگاهی دعوت خواهید کرد و ضمن حمایت از فتنه گران 88 خواستار رفع حصر سران فتنه می شود و مدعی شد مردم نیز خوشحال می شوند در حالی که نه مردم ناراحت می شوند چون اینها کشور را دو دستی تحویل اجانب می دادند اینها وطن فروش بودند.

و باز به شورای نگهبان ایراد می گیرد و حضور زنان در ورزشگاه ها را خواستار می شود و اتهامات حقوق بشری به ایران وارد می کند و حتی از یکی از مسئولان کشور شبه بازجویی از عملکرد حقوق بشری کشورمان به اخذ گزارش از وی می پردازد حتی به قوانین قضایی ما گیر می دهد.

که چرا مسئولی ایرانی به یک شخص اینچینی پاسخ می دهد و جای تأسف است برای مجلس که چرا بدون هماهنگی با نهادهای مسئول و بدون نظارت اقادام به دعوت مهمانانی می کند در ظاهر نتیجه ای جز دخالت در منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

8-     تخریب کشاورزی : به اسم اصلاحات ارضی می خواستند کشاورزی را از بین ببرند و برای آمریکا بازار درست کنند و ملت محتاج آمریکا شود و همان کار را کردند و به جای صادرات دستشان سوی اجانب دراز بود اما امروز با شرائط سخت تحریم ، مملکت می چرخد ، درست است سختی می کشند اما از اجانب گدائی نمی کنند و عزت مندانه زندگی می کنند.

اینها باطلهایی بود که انقلاب حق از یک مردی حق صادر شد و باطل را نابود کرد و حق را یعنی اسلام و ولی فقیه و حکومت مردمی مسلمان را در کشور حاکم کردند و لذا برای اینکه انقلاب ما ادامه داشته باشد باید تعهد خودمان را به اسلام حفظ کنیم و تلاش کنیم محتوای اسلام محقق شود و همه کارهایمان و عقایدمان و اخلاق هایمان همه اسلامی شود و باید رهبری دینی در بین مردم باشد پس اگر رهبری دینی بین مردم به وظیفه خود عمل نکند و اسلام را تبلیغ نکند اسلام و مسائل انقلاب به فراموشی سپرده می شود و دولتمردان باید ساده زیست باشند تا همه اقشار جامعه را درک کنند و مردم همیشه باید در صحنه حضور داشته باشند . اتحاد و وحدت کلمه داشته باشیم.

بنابراین بر آحاد مردم و میئولین و معلمین و دانش آموزان و جوانان دهه فجر انقلاب را جشن بصیرتی بگیرند و خصوصا جشنها را در مساجد برگزار کنند مثل همان شوری که اول انقلاب داشتید .

یک توصیه هم به مهاجرین عزیز داشته باشم همانطور که در همه برنامه ها شرکت می کنید نسبت به دهه فجر نیز حساس باشید این دهه فجر سالگرد مبارزه حق با باطل است و دفاع از حق و مبارزه با باطل مرز و نژاد و قبیله و تابعیت و این کشور و آن کشور نمی شناسد لذا از شما دعوت می کنیم هم در مراسمات دهه فجر حضور گسترده داشته باشید و هم وظیفه و تکلیفتان را راجع به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام بدهید و خودتان جشن بگیرید.البته نظام و انقلاب به جشن ما نیاز ندارد و ما نیاز داریم تا همیشه عزیز باشیم.

3-   دشمنان و حامیان فتنه گفتمانهای برانداز و معارض انقلاب اسلامی در فضای مجازی برگزار می کنند:

دشمنان و حامیان فتنه در فضای مجازی نیز با برگزاری گفتمانهای برانداز و معارض انقلاب اسلامی تلاش می کنند تا نظام جمهوری اسلامی را غیر مشروع جلوه بدهند و نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد معرفی بکنند و نظام جمهوری اسلامی را ناقض دموکراسی معرفی کنند و همچنین ناقض حقوق بشر و سیاست هسته ای نظام جمهوری اسلامی را از ملی بودن خارج و شخصی و فردی بکنند و ولایت فقیه را زیر سوال ببرند.

هدف آنها این است که با دادن آمار و گزارشهای غلط و غیر واقعی و نابسامان جلوه دادن وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور کاربران را نسبت به نظام و آرمانهای انقلاب و ولایت فقیه دل زده و بدبین کنند و مردم را با خود همراه و برعلیه نظام تحریک تا به سقوط نظام جمهوری اسلامی برسند که از جوانها تقاضا داریم مراقب باشند و شما هم دست بکار شوید و مقابله و مبارزه کنید.

4-   فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار آقای احمد جبرئیل دبیرکل جمهه مردمی:

مقام معظم رهبری در دیدار آقای احمد جبرئیل دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین فرمودند: با حفظ روحیه استقامت و امید و ایمان و توکل به خداوند پیروزی فلسطین همچون پیروزی انقلاب ایران خواهد بود . اون موقع هم کسی باورش نمی شد ملت ایران رژیم پهلوی را نابود کند اما شد و فلسطین هم آزاد خواهد شد و جوانان این آزادی را خواهند دید.

و حمله به کاروان رژیم صهیونیستی نشان از قدرت حزب الله و مقاومت و از طرفی قابل شکست بودن رژیم غاضب دارد.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658