اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
سه شنبه 29 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الثلاثاء 12 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 19 دی 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 19/10/1393

 عناوین خطبه اول

موضوع: خلق عظیم پیامبر اکرم(ص) در قرآن

میلاد مسعود خاتم المرسلین حضرت محمد بن عبدالله (ص) و خجسته میلاد امام صادق(ع) را خدمت همه مسلمانان دنیا و خصوصا شیعیان و پیروان اهلبیت (ع) تبریک عرض می کنم.

به همین مناسبت قصد دارم در خطبه اول راجع به خلق عظیم پیامبر (ص) صحبت کنم این خلق عظیمی که پیامبر (ص) را از چهره های ......

خلق عظیم و رفتارهای پیامبر (ص) در قرآن:

1-      سوز و عشق به مردم:

2-    برخورد مصالمت آمیز با مردم :

3-    .....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      سفر وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به بخش جوادآباد:

2-     رحلت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی در هفته گذشته:

3-   جمعه 17 ربیع الاول میلاد خاتم المرسلین حضرت محمد بن عبدالله (ص) و خجسته میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) ، روز اخلاق و مهرورزی:

4-   جمعه 19 دی ماه قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله ساواک علیه حضرت امام خمینی (ره) در سال 1356ه.ش:

5-   چهارشنبه 24 دیماه انتصاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به امامت جمعه تهران از سوی حضرت امام خمینی (ره) در سال 1358ه.ش:

6-    پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز:

7-   برگزاری اولین سالگرد تأسیس جامعة القرآن در روز ولادت پیامبر (ص) نبی الرحمه و امام صادق(ع):

8-   زمستان بدون برف و باران:

 

نماز جمعه 19/10/1393

  مشروح خطبه اول

موضوع: خلق عظیم پیامبر اکرم(ص) در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: قال الصادق(ع): « إِیَاکُمْ أَنْ تَشْرَهَ نْفوُسُکُمْ إِلَى شَیْ‏ءٍ مِمَا حَرَمَ اللَهُ عَلَیْکُمْ » مبادا نَفسهای شما به چیزی که خداوند بر شما حرام ساخته حریص شود یعنی اگر انسان خودش را به گناهان وادار کند و از گناه کردن هیچ باکی نداشته باشد این نفس انسان به گناه حریص می شود و از حلال خداوند باز می ماند و همیشه دنبال گناه است و حرام. بعد امام صادق(ع) ادامه می دهد: « فَإِنَهُ مَنِ انْتَهَکَ مَا حَرَمَ اللَهُ عَلَیْهِ هَاهُنَا فِی الدُنْیَا » پس اگر کسی در دنیا حرمت الهی را با حریص شدن و وادار کردن نفس به گناه بکشند یعنی اگر کسی خودش را وادار به گناه بکند و حرام های الهی را انجام دهد در اصل حرمت الهی را شکسته و هتک کرده است. و اگر کسی چنین کند « حَالَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ نَعِيمِهَا وَ لَذَّتِهَا وَ كَرَامَتِهَا الْقَائِمَةِ الدَّائِمَةِ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَبَدَ الْآبِدِينَ » خداوند جدائی می اندازد میان او بهشت و نعمت های آن و لذتهای آن و کرامت آنکه دائم و پابرجاست بر اهل بهشت برای همیشه (تحف العقول ؛صفحه315)

میلاد مسعود خاتم المرسلین حضرت محمد بن عبدالله (ص) و خجسته میلاد امام صادق(ع) را خدمت همه مسلمانان دنیا و خصوصا شیعیان و پیروان اهلبیت (ع) تبریک عرض می کنم.

به همین مناسبت قصد دارم در خطبه اول راجع به خلق عظیم پیامبر (ص) صحبت کنم این خلق عظیمی که پیامبر (ص) را از چهره های محبوب جهان بشریت قرار داد. هم در حیات و هم بعد از ارتحالش او آنچنان محبوب بود که به هنگام وضو مسابقه بود برای گرفتن زیادی آب وضوی پیامبر و گاه کار به زد و خورد می کشید.

در ماجرای صلح حدیبیه عروة بن مسعود که به نمایندگی از قریش برای مذاکره با پیامبر (ص) آمده بود به سران قریش گزارش داد . من شاهان بزرگ را دیده ام ، قدرتهای بزرگی مانند قدرت کسری ، قیصر روم ، سلطان حشبه را مشاهده کرده ام و موقعیت هیچکدام را میان قوم خود مانند محمد (ص) ندیده ام . من با دیدگان خود دیدم که یاران او نگذاشتند قطره آبی از وضوی او به زمین بریزد و برای تبرک آنرا تقسیم نمودند و اگر موئی از محمد بیافتد فورا آن را برمی دارند بنابراین سران قریش باید در این موقعیت فکر و تأمل کنند این تنها نمونه ای از محبوبیت گسترده پیامبر (ص) در زمان حیاتش بود اما بعد از ارتحال نیز روز به روز بر محبوبیتش افزوده شده تا آنجا که امروز بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون انسان با کمال افتخار خود را پیرو آنحضرت دانسته و هر روز چند بار شهادت به رسالت او می دهند.

حال ببینیم راز این محبوبیت چه بود ؟

راز این محبوبیت هم خدائی است یعنی خداوند بود که پیامبر (ص) را در دلها قرار داد همانطور که قرآن می فرماید :« إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا(96)» (سوره مریم) تحقیقا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند خداوند رحمن برای آنان دوستی و محبتی (در دلهای فرشتگان و مومنان در دنیا و آخرت) قرار می دهد و پیامبر (ص) نیز در قله ایمان و عمل صالح قرار داشت و خداوند محبت او را در دلها قرار داد.

در روایت هم دارد که : هنگامی که خداوند کسی از بندگانش را دوست دارد به جبرئیل می گوید من فلان کس را دوست دارم پس او را دوست بدار ، جبرئیل او را دوست خواهد داشت پس در آسمانها ندا می دهد که ای اهل آسمان خداوند فلان کس را دوست دارد و به دنبال آن همه اهل آسمان او را دوست دارند پس پذیرش این محبت در زمین منعکس می شود و همه اهل زمین نیز او را دوست می دارند و همچنین است هنگامی که خداوند از کسی متنفر باشد....

او هم راز این محبوبیت را می توان در رفتار و عملکرد مردمی پیامبر (ص) دید . رفتار و عملکردی که حضرت امیرالمومنین (ع) چنین توصیف می کند : «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ» با مردم چنان زندگی کنید که اگر مردید بر شما بگریند و آنگاه که در کنار آنها به سر می برید به شما عشق بورزند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) اینگونه بود که قرآن کریم پیامبر (ص) را به خلق عظیم می ستاید : « وَ إِنَّک لَعَلی خُلُق عَظِیم» تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته ای هستی . خلق از ماده خلقت به معنی سجیه یعنی صفاتی که از انسان جدا نمی شوند و همچون خلقت و آفرینش انسان می گردد و عظیم هم به معنای کمال و بی مانندی این حقیقت است. زیرا هیچ پیامبری به چنین صفتی توصیف نشده است.

پس اخلاق و خوی پیامبر (ص) با شخصیت و سرشت او بود و امری موقت و گذرا نبود. از مصادیق بارز این خلق عظیم رفتار مردمی پیامبر (ص) است که در روایتی از امام حسین (ع) آمده است که از پدرم امیرالمومنین(ع) درباره ویژگی زندگی پیامبر (ص) و اخلاق او سوال کردم پدرم مشرحا به من پاسخ فرمود . در بخشی از این حدیث آمده است:« کان دائِمَ البِشرِ» حضرت با همنشینان دائما خوشرو بود. « سَهْلُ الخُلْقِ » آسان گیر بود، « لیّنَ الجانِب» ملایم بود، « لیس بِفَظٍّ وَلا غَلیظ، ولاصَخّاب ولا فحّاش، ولا عیّاب ولا مَدّاح، یَتَغافَلُ عَمّا لا یَشْتَهی » هرگز خشن ، سنگدل ، پرخاشگر ، بدزبان ، عیب جو و متملق نبود ،« فلا يُوئَسُ مِنْهُ » هیچکس از او مأیوس نمی شد.، « وَلا يَخِيبُ فِيهِ موملیه» و هر کس به در خانه او می آمد نومید بازنمی گشت، « قَدْ تَرَكَ نَفْسَهُ مِنْ ثَلاثٍ الْمِرَاءِ وَالإِكْثَارِ وَمِمَّا لا يَعْنِيهِ » سه چیز را از خود دور کرده بود : 1- بگو مگوهای بی ثمر 2- پرگوئی 3- و دخالت در کاری که به او مربوط نبود. « وَتَرَکَ النّاسَ مِنْ ثلاث: کان لا یَذُمُّ أحَداً ولایُعَیِّرُه، وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ ولاعَوْرَتَهُ » (عیون اخبار الرضا؛جلد1؛صفحه318) و سه چیز را در رابطه با مردم از خود دور کرده بود : 1- از کسی بد گویی نمی کرد.2- کسی را سرزنش نمی فرمود 3 لغزشها و عیوب پنهانی مردم را جستجو نمی کرد.

خلق عظیم و رفتارهای پیامبر (ص) در قرآن:

1-      سوز و عشق به مردم:

پیامبر اکرم (ص) از صمیم جان دلسوز مردم بود و تمام آرزویش هدایت مردم بود «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ (128)» (سوره توبه) تحقیقا رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما برای او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مومنان رئوف و مهربان است

أ‌-        مِّنْ أَنفُسِكُمْ : این واژه کوتاه شدت ارتباط پیامبر (ص) با مردم را می رساند گوئی که پاره ای از جان مردم است.

ب‌-    عَزِيزٌ عَلَيْهِ : او غمخوار شماست.

ت‌-    حَرِيصٌ عَلَيْكُم: او در سعادت و سربلندی شما سر از پا نمی شناسد.

ث‌-    بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ: او نسبت به مومنان رئوف است و نسبت به گنه کاران رحیم.

تا آنجا پیامبر (ص) غم امت را می خورد که گاه جان پیامبر (ص) در معرض خطر قرار می گرفت که خدا می فرماید : « فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا » (سوره کهف) گوئی می خواهی به خاطر اعمال آنان خود را از غم و اندوه هلاک کنی اگر به این گفتار ایمان نیاورند.

2-    برخورد مصالمت آمیز با مردم :

دیگر خوی پیامبر(ص) در رابطه با مردم برخورد مهر آمیز یعنی نرمخوئی یعنی گذشت ، یعنی مدارا ، پیامبر (ص) مظهر این همه بود و خداوند نیز در قرآن می فرماید : « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (159)» (سوره آل عمران) به برکت رحمت الهي، در برابر آنان ( مردم) نرم و مهربان شدي! و اگر خشن و سنگدل بودي، از اطراف تو، پراکنده ميشدند. پس آنها را ببخش و براي آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامي که تصميم گرفتي، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زيرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

حتی در آیه دیگر دارد که شأن نزول آن این است : گروهی از منافقین دور هم نشسته سخنان ناهنجار درباره پیامبر (ص) می گفتند. یکی از آنها گفت این کار را نکنید زیرا می ترسم به گوش محمد (ص) برسد و او به ما بد بگوید و مردم را بر ضد ما بشوراند . یکی از آنان گفت مهم نیست ما هر چه بخواهیم می گوییم و اگر به گوش او رسید نزد وی می رویم و انکار می کنیم و او از ما می پذیرد زیرا پیامبر (ص) آدم خوش باور و دهن بینی است و هر کس هرچه بگوید قبول می کند . در این هنگام آیه 61 سوره توبه نازل شد: « نْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيِقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ آمَنُواْ مِنكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (61)» (سوره توبه) از آنها کسانی هستند که پیامبر (ص) را آزار می دهند و می گویند او آدم خوش باوری است بگو خوش باور بودن او به نفع شماست ولی بدانید او به خدا ایمان دارد و مومنان را تصدیق می کند و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند و آنها که رسول خدا را آزار می دهند عذاب دردناکی دارند.

این برخورد پیامبر (ص) از سر ساده لوحی و زودباوری نیست بلکه برخواسته از رحمت و سعه ی صدر نبوی است و پیامبر (ص) سخنان غیر مومنان را رد و تکذیب نمی کند تا از این رهگذز آبروی آنها حفظ شود و شخصیت آنها خرد نشده و عواطفشان جریجه دار نگردد.

او به تیغ حلم چندین حلق را             /           وا خرید از تیغ و چندین خلق را

تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر                  /           بل زصد لشکر ، ظفرانگیزتر (مثنوی معنوی)

3-    تواضع و فروتنی پیامبر (ص) :

تواضع راز محبوبیت پیامبر بود پیامبر اکرم (ص) در قله تواضع قرار داشت : « صلي اللّه عليه و آله اشدّ الناس تواضعاًفي علوّ منصبه » (المحجة البیضاء ؛ جلد4 ؛ صفحه151) با اینکه حضرت از مقام فوق العاده والایی برخوردار بود در عین حال بیشترین تواضع را داشت . او فقط امر خدا را امتثال می کند .

تواضع پیامبر(ص) آنچنان بود که همگان خود را نزد پیامبر (ص) محبوب می دیدند تا آنجا که گاه دختر بچه ای که درمدینه متولد شده بود دست پیامبر را می گرفت و رها نمی کرد مگر آنکه پیامبر (ص) را به آنجا که می خواست می برد.

و همچنین پیامبر (ص) فرمود : من پنج خصلت را تاهنگام مرگ ترک نمی کنم: سلام کردن به کودکان تا بعد از من روش عمومی شود.پیامبر خوش نداشت کسانی پشت سر حضرت راه بیافتند چون زمینه ساز کبر است.او دعوت فقرا را می پذیرفت و با آنها غذا می خورد. کارهای شخصی درون خانه را خودش انجام می داد.شتر را تغذیه می کرد .خانه را جارو می زد.شیر گوسفند را می دوشید. کفشش را وصله می زد و لباسش را وصله می زد.

اما پیامبر (ص) تواضعی که بوی ذلت بدهد یا تواضع در برابر متکبرین باشد یا تواضع در برابر ثورت ثروتمندان یا تواضع در برابر کافران را نمی پذیرفت.

4-     مشورت با مردم :

دیگر راز محبوبیت پیامبر (ص) بود . هم جهت حفظ شخصیت یاران و هم اینکه این امر برای امتش اسوه شود و مقامات مشورت را دون شأن خود ندانند.

دعـــــــــــــــا

سوره

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      سفر وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به بخش جوادآباد:

یکی از اتفاقات خوبی که در هفته گذشته افتاد سفر وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به بخش جوادآباد بود که هم از وزیر محترم بهداشت به خاطر این سفر به منطقه محروم استان تهران در راستای خدمت به مناطق محروم و اینکه ایشان توجه ویژه ای به این مناطق دارند و همچنین از همه مسئولان شهر و شهرستان بابت فراهم آوردن سفر وزیر محترم به بخش جوادآباد تقدیر و تشکر می کنم و از حضور خوب مردم فهیم و قدر شناس بخش جوادآباد که به استقبال آمدند و مهمان نوازی کردند نیز تشکر می کنم و انشاالله آقای دکتر هاشمی با عملی کردن وعده ای خود در بخش جوادآباد وضعیت نامطلوب مرکز بهداشتی و درمانی و داروخانه و خدمات بهداشتی درمانی دیگر در بخش را اصلاح بکنند تا قدری از محبتها و زحمات و تلاشها و خدمات مردم نجیب و مومن و متدین و ولائی و انقلابی بخش جوادآباد را که نسبت به انقلاب و نظام داشتند جبران شود.

خب بنده و مسئولان شهر و بخش و شهرستان من باب وظیفه درخواستها و نیازهای شما مردم و شهر و بخش را به صورت یک نامه ای تقدیم وزیر محترم بهداشت کردیم و ایشان هم قول دادند که تمام این خواسته ها را عملی بکنند مانند شبانه روزی شدن داروخانه و بازسازی و تجهیز مرکز بهداشتی درمانی شهر جوادآباد ، ساخت دی کلینیک و تجهیز کامل آن ، تجهیز اورژانس بخش جوادآباد که با کمبود امکانات جدی روبرو می باشد.

حتی احداث یک دانشکده علوم پزشکی در بخش را هم جزء مطالبات قرار دادیم که انشاءالله با پیگیری های مسئولین در اجرائی شدن این مطالبات و تسریع در تحقق آنها شاهد به ثمر رسیدن این مطالبات و وعده های وزیر محترم کمی از محرومیت مردم بخش کاسته شود.

2-     رحلت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی در هفته گذشته:

رحلت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی اتفاق ناراحت کننده دیگری بود که در هفته گذشته اتفاق افتاد که رحلت این عالم ربانی و عارف الهی را تسلیت می گویم.

ایشان از شاگردان خصوصی امام خمینی (ره) بود و او آنچنان نزد امام عزیز بود که یک روز سید احمد خمینی به دیدار ایشان آمد و خظاب به استاد آیت الله انصاری گفتند شما نزد امام آنقدر محترم و معتبر هستید که در نجف اشرف که بودیم اگر نامه ای از شما می رسید و احیانا برای وکالت تقاضا شده بود آقا فرموده بودند برای اثبات باید دو نفر از آقایان ایران شهادت کتبی بدهند مگر شیخ یحیی که شهادت ایشان در حکم شهادت دو نفر است . او بارها در راستای مبارزات انقلاب به زندان افتادند و تبعید شدند و ایشان جزء دوازده نفر از اساتید حوزه علمیه قم که مرجعیت امام را امضاءکرده بودند بود . روحش شاد.

3-   جمعه 17 ربیع الاول میلاد خاتم المرسلین حضرت محمد بن عبدالله (ص) و خجسته میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) ، روز اخلاق و مهرورزی:

این ایام خجسته را تبریک عرض می کنم.

مقام مظعم رهبری فرمودند : پیامبر (ص) مهمترین و راحت ترین نقطه وحدت است. چونکه نبی رحمت پیامبر اکرم (ص) حقیقتی است که از طرفی ترجمان قرآن است و سیره و روش و منش و لحظه لحظه زندگی او برآمدی از وحی الهی می باشد و از طرفی طبق صریح کلام وحی الگو و اسوه بشریت است لذاباید از سیره نبوی تبعیت کرد تا به سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت دست یافت.

خصوصا در شرایط کنونی که توطئه ها و فتنه های دشمنان اسلام متوجه اتحاد و انسجام امت اسلامی است تا از این رهگذر کشورهای اسلامی را چپاول کنند و اسلام دولتهای اسلامی را تضعیف کنند.

اگر دشمن به این دو هدف خود رسید دیگر قدرتی برای اسلام و مسلمانان نمی ماند و حتی نامی برای اسلامی باقی نمی ماند.

در اینجا به چند مورد از موانع عمده وحدت و عوامل اختلاف اشاره می کنم:

أ‌-      موانع اخلاقی اتحاد:

1-     هواپرستی و عدم اخلاص:

اگر تمام کارهای ما و واگذاری و پذیرش مسئولیتهای ما همه در خدمت رضایت الهی باشد اتحاد حاصل می شود.

2-     تعصب کور:

انسان متعصب به صرف وابستگی مذهبی و ملی و گروهی و بدون دلیل و برهان و به صورت افراط گونه به حمایت یا نکوهش حزب، فکر ، ذکر و یا مذهب دیگری می پردازد و جز جناح و عقیده خویش همه آراء و دیدگاه ها را باطل می شمرد.

3-     تکبر و خودپسندی :

خوی استکباری تنها متعلق به بیگانگان نیست بلکه بسیاری از مسلمان نماها نیز دارای چنین روحیه ای هستند که در صورت رسیدن به قدرت ضررهایی بیش از مستکبران خارجی برمسلمین وارد می کنند مثل قوم عاد و شعیب.

4-     حسادت ، کینه ورزی و بدگمانی :

خب در روابط میان مسلمانانن طبیعتاً اختلافات و کدورتهایی پیش می آید که با بزرگ منشی ، مسالمت جوئی و عفو و گذشت قابل رفع است که تاریخ جهان پر است از انتقام جوئی های بی رحمانه سلاطین و امرا و قبایل و اقوام و ملتها که ریشه در حسادتها و بدگمانی ها و کینه توزی ها دارد.

5-     دنیا پرستی و جاه طلبی:

چون دنیا پرستان و دنیا طلبان هیچ عملی را جز در راستای مال و مقام انجام نمی دهند و در لحظات بحرانی و مشکلات اجتماعی به جای میدان دادن به افراد لایق و گذشتن از حقوق خویش بر حفظ قدرت و موقعیت حزب و جناح خویش تأکید می کنند و این بزرگترین مانع اتحاد است.

ب‌-  موانع سیاسی و اجتماعی اتحاد:

1-     عدم نگاه اجتماعی:

افرادی که مسئولیت نمی پذیرند و بی تفاوت هستند که پیامبر (ص) می فرماید اینها مسلمان نیستند.

2-     باورهای غلط و تعصب و ملی گرائی مفرط:

که اینها طبق باورهای غلط خود را تافته ی جدا بافته می دانند مانند یهود و نصاری که خود را فرزندان خدا می دانستند و خود را از دیگران برتر می دانستند و حاضر به شنیدن هیچ حرفی نبودند.

3-     تنگ نظری

4-     تحزب گرائی مفرط

5-     اطاعت ناپذیری از رهبر آگاه :

در حالی که رهبر به سان ناخدای کشتی است که وجود او لازم و حیاتی است که باید دیگران به حرف او گوش بدهند .

6-      استعمار و استبداد:

که استبداد داخلی و استعمار خارجی دست به اجرای سیاستهای تفرقه افکنانه در کشورهای مسلمان زده اند مانند سوریه....

و روز اخلاق و مهرورزی را نیز در خطبه اول توضیح دادم.

4-   جمعه 19 دی ماه قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله ساواک علیه حضرت امام خمینی (ره) در سال 1356ه.ش:

نوزدهم دی ماه یک نقطه درخشان در تاریخ کشور و تاریخ انقلاب ماست که مردم قم با ایمان و بصیرت و به موقع به دفاع از امام (ره) و دفاع از حقیقت در مقابل گلوله های مزدوران رژیم طاغوت قرار گرفتند و خداوند هم آنها را یاری کرد « وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین(47) » (سوره الروم) مردم آنموقع دشمن را و اهداف شوم آنها را خوب شناخته بودند و خوب هم عمل کردند البته همان ایمان و همان بصیرت و همان هوشمندی حتی بیشتر در مردم انقلابی امروز وجود دارد که حماسه 9 دی نشانگر همین مطلب می باشد.

خب دشمنان ما کماکان به دشمنی خود علیه ملت آزاده ایران ادامه می دهند اما امروز دشمن با تحریم دشمنی می کند که مقام مظعم رهبری فرمود: با این تحریم می خواهد به ملت ومنافع ایران آسیب بزند و مشکل هم درست کرده اند و مرتب شروطی را برای برداشتن تحریم می گذارند حال اگر شرط برداشتن تحریم را چیزی عنوان کردند که غیرت ملت ایران اجازه نداد چه می کنید ؟ یقینا هیچ مسئولی در کشور این شروط را قبول نمی کند .

این سخنان مقام معظم رهبری با این سخنان چند مطلب و پیام را به مردم و مسئولین می خواهند برسانند:

اول اینکه شروطی که غرب برای ایران تعیین می کند از روی زیاده خواهی های دشمن هست و به هیچ وجه حاضر نیستند کوتاه بیایند.

دوم اینکه راه مقابله با دشمن در مقاومت و اقتصاد مقاومتی است و اینهاست که کشو را در مقابل دشمن مصونیت می دهد نه با قبول کردن شروط آنها و دشت برداشتن از عزت (که خواسته هیچ مسئولی در نظام اسلامی نیست و نباید باشد.)

و سوم اینکه این مردم همان مردم 19 دی هستند و همان مردم 9 دی هستند هم حاضرند از شما مسئولان حمایت کنندو شما را یاری بدهند و هم در مقابل دشمن خواهند ایستاد و فقط باید مسئولان با این همه تذکری که مقام معظم رهبری می دهند که اقتصاد مقاومتی راه حل اصلی حل مشکلات کشور است نه مذاکرات و دوختن نگاه به دست دشمن بیایند به این ندای رهبر معظم انقلاب لبیک بگویند و در عمل نشان بدهند که نگاهشان به دست دشمن نیست و توجه به مردم و داخل را راه حل کشور می دانند.

5-   چهارشنبه 24 دیماه انتصاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به امامت جمعه تهران از سوی حضرت امام خمینی (ره) در سال 1358ه.ش:

این روز را به همه ملت ایران تبریک می گویم و اینکه مقام معظم رهبری از زمانی که در این سنگر فرماندهی را به عهده گرفتند مردم هم از لحاظ عبادی و هم از لحاظ سیاسی قدرت بشتری گرفتند .همین دو گزینه ای که دشمن در صدد جدائی این دو و در نهایت نابودی معنویت و سیاست مردم بوده و هست.

6-    پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز:

نماز از واجبات و ستونهای دین و وجه و آبروی آن است و حکومت اسلامی با برپاداشتن نماز گره خورده است لذا هم مردم و هم مسئولین باید به مسئله نماز کماً و کیفاً اهمیت ویژه ای بدهند.

7-   برگزاری اولین سالگرد تأسیس جامعة القرآن در روز ولادت پیامبر (ص) نبی الرحمه و امام صادق(ع):

یک سال از تأسیس جامعة القرآن می گذرد و از همه کسانی که در این راستا ما را یاری رساندند تشکر می کنم و خصوصاً از مدیریت و مربیان آن مجموعه و همچنین از خانواده هایی که استقبال کردند.

اما یک گله از شما مردم دارم که چرا مجموعه قرآنی که جایش خالی بود در بین شما و با هزار زحمت و دوندگی تآسیس شد اما خیلی از خانواده ها استقبال نکردند و خیرین بخش به یاری ما نیامدند.

8-   زمستان بدون برف و باران:

می طلبد مردم بیشتر به خداوند نزدیک شوند و استغاثه کنند و نذوراتی نیز داشته باشند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

  

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز2
این هفته3
این ماه241
مجموع15692