اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 21 آذر 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 21/09/1393

 عناوین خطبه اول

موضوع: ابتلاء و امتحان الهی در کربلا (5)

موضوع بحث ما راجع به امتحان و ابتلاء الهی بود که به اهمیت ابتلاء و امتحان الهی و اینکه انسانها در برخورد با مصائب و امتحانات چند دسته می شوند واینکه خداوند بندگان خود را با چه وسائلی و اسبابی آزمایش می کند که سه وسیله را که عبارتند از مرگ و حیات و زینت های دنیوی و اولاد و فرزند را عرض کردیم اما چهارمین وسیله آزمایش الهی.....

اسباب و وسائل ابتلاء آزمایش در قرآن:

1-      مرگ و حیات:

2-    زینت های دنیوی:

3-    اولاد و فرزند:

4-     فقر و غنا:....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه بیستم ماه صفر ، اربعین حسینی(روز زیارتی مخصوص حضرت سیدالشهداء(ع):

2-     یک شنیه 23 آذر ماه اشغال بلندی های جولان توسط رژیم نامشروع صهیونیستی:

3-   سه شنبه 25 آذر ماه ، روز پژوهش:

4-   سه شنبه 25 آذر روز تجلیل از شهید تندگویان:

5-   چهارشنبه 26 آذر ماه روز حمل و نقل و رانندگان:

6-    پنج نشبه 27 آذر ماه ، شهادت آیت الله دکتر مفتح در سال 58 ه. ش و روز وحدت حوزه و دانشگاه:

7-   مطالبه رهبر معظم انقلاب از مسئولان سه قوه در مبارزه با فساد:

8-   ریشه اعتراضات در آمریکا:

 

نماز جمعه 21/09/1393

 مشروح خطبه اول

موضوع: ابتلاء و امتحان الهی در کربلا (5)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: عن الصادق(ع) قال : « اصـْبـِرْ عـَلَى أَعـْدَاءِ النِّعـَمِ فَإِنَّكَ لَنْ تُكَافِئَ مَنْ عَصَى اللَّهَ فِيكَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِيعَ اللَّهَ فِيهِ» (بحارالانوار؛جلد68؛صفحه416) امام صادق(ع) فرمودند: در مقابل دشمنان نعمت صبر کن (منظور از دشمنان نعمت یعنی کسانی که با نعمتهایی که خداوند به شما داده به خاطر آن نعمتها با شما دشمنی می کنند یعنی در اصل با نعمتهای خدا دشمنی می کنند نه با شما چون به خاطر آن نعمتی که خدا به شما داده و شما آن نعمت را داری ، دشمنی می کند لذا می فرماید شما صبر کن و با صبر پاسخ دشمنی آنها را بده) چون دشمن معصیت کار را بهتر از انجام اطاعت الهی انتقام نخواهی کرد (یعنی آن کسی که در مورد تو معصیت خدا را کرده و بدی تو را کرده و یا ... تو نمی توانی در مقابل او مقابله به مثل کنی و مجازات بکنی بهتر از آن مجازاتی که خداوند در مورد او انجام می دهد در صورتی که تو صبر کنی این صبر تو در مقابل دشمنی او بهترین مقابله و مُکافته است . که او حسد بورزد و تو صبر و عفو کنی. در واقع او در نسبت به نعمت های تو خدا را معصیت کرده ولی تو خدا را اطاعت کن و خدا را به خشم نیاور که این بهترین مقابله است.)

موضوع بحث ما راجع به امتحان و ابتلاء الهی بود که به اهمیت ابتلاء و امتحان الهی و اینکه انسانها در برخورد با مصائب و امتحانات چند دسته می شوند واینکه خداوند بندگان خود را با چه وسائلی و اسبابی آزمایش می کند که سه وسیله را که عبارتند از مرگ و حیات و زینت های دنیوی و اولاد و فرزند را عرض کردیم اما چهارمین وسیله آزمایش الهی.

اسباب و وسائل ابتلاء آزمایش در قرآن:

1-      مرگ و حیات:

2-    زینت های دنیوی:

3-    اولاد و فرزند:

4-     فقر و غنا:

خداوند متعال در قرآن سوره انعام آیه 53 می فرماید: « وَكَذَلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لِّيَقُولواْ أَهَؤُلاء مَنَّ اللّهُ عَلَيْهِم مِّن بَيْنِنَا أَلَيْسَ اللّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ (53)» (سوره انعام) و همچنین ما برخی را به برخی بیازمودیم تا آنکه ( به طعن و انکار درباره مومنان) گفتند: آیا این فقیران را خدا در میان ما برتری ( به نعمت اسلام) داد و ما ثروتمندان را نداد؟ آیا خدا از این منکران به لیاقت سپاسگزاران داناترنیست؟

چون مومنان نعمت پیامبر (ص) را قدر شناختند و شکر نعمت را بجا آوردند و ایمان را برگزیدند اما مدعیان ثروت خود را برتر از آنها می دانستند و آنها را تحقیر می کردند.

خداوند به پیامبر می‌فرماید: این تفاوت و فاصله‌ای که بین طبقات مردم وجود دارد، امتحان الهی است که اشخاص با آن آزمایش شده و افراد ناسپاس از شکرگزار جدا می‌شوند.

پس خداوند عده ای را فقیر می کند و می خواهد با فقر آنها را بیازماید و عده ای را ثروتمند قرار می دهد و می خواهد با ثروت آنها را بیازماید . بنابراین انسان در این دنیا ، هر انسانی که باشد از انسانهای بزرگ مثل انبیاء و اولیاء تا هر جا که برسد مورد امتحان است ، و امتحان ملازم با وجود انسان است و هیچ انسانی بدون امتحان در این عالم زندگی نخواهد کرد.

خداوند یک بیایان گوسفند به ابراهیم داد یک روز همین طور که در صحرا می رفت و گوسفندهایش را می چراند یک وقت دید در این صحرا و دشت یک صدای دلربائی بلند است ، یک نفری می گوید : « سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ » یک وقت صدا زد آن کسی که اسم محبوب من را می بری اگر یک دفعه دیگر بگوئی «خدا» من ثلث این گوسفندانم را به تو می دهم . دوباره صدا بلند شد : « سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ » گفت ای کس که اسم محبوب من را بردی یک دفعه دیگر ببر دو ثلث گوسفندانم را به تو می دهم . او هم دوباره آن ذکر را گفت : « سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ » یک وقت ابراهیم صدا زد : آی صاحب صدا بیا گوسفندانت را ببر . یک وقت دید یک جوان خوش سیما و خوش لباس آمد و گفت ابراهیم من بودم . گفت این گوسفندها برای تو ، خدا حافظ. چند قدمی ابراهیم رفت. یک وقت جوان صدا زد : ابراهیم بیا . آمد. گفت : کجا می روی ؟ بیا گوسفندانت را ببر. ابراهیم گفت: من گوسفندانم را به تو بخشیدم. جوان گفت : من گوسفند می خواهم چه کنم؟ من جبرئیل هستم برای امتحان تو آمده بودم.

لذا ابراهیم در هر آزمایشی که موفق می شد به مقامی می رسید . در مرحله نخست عبدالله.سپس نبی الله و پس از آن رسول الله ، خلیل الله و در نهایت به رهبری مردم منصوب گردید. (کافی؛جلد1؛صفحه175)

خدای متعال یکی از گلایه های خود را از انسان در آیه های 15 و 16 سوره فجر مطرح می کند و می فرماید : « فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16)» (سوره فجر) می فرماید : اگر خدا اين طور امتحان کند که او را در جامعه محترم و مورد اکرام قرار دهد و خدا نعمت‌هائي به او بدهد، در اين‌جا مي‌گويد: بله خدا من را احترام کرده و گرامي داشته است! امّا اگر راه امتحان او را فقر قرار دهد و روزي‌اش را تنگ کند، در اين‌جا فراموش مي‌کند که هر دوي اين‌ها امتحان بود و مي‌گويد: خدا من را خوار کرده و به من اهانت کرده است. در صورتي که هر دو وسيله امتحان است. هيچ کدام اصالتاً نه ملاک اکرام است و نه ملاک اهانت.

از طرفی خداوند اغنیاء را با ثروت فراوان امتحان می کند که آیا از این ثروت حق الله و حق الناس را می پردازد (مثلا خمس و زکات خود را می دهند و یا اینکه به فقرا و نیازمندان انفاق می کنند یا نه ؟ و شکر می کنند یا نه؟) و فقرا را نیز نسبت به اغنیاء امتحان می کند که آیا اینها اغنیا را نهی از منکر می کنند و به آنها حسادت نمی کنند؟ و در فقر خود صبر می کنند یا نه؟

سعد یکی از یاران پیامبر (ص) و جزء اصحاب صفه محسوب می شد و تمام نمازهای شبانه روزی را پشت سر پیامبر (ص) می گذارد.

پيامبر صلي الله عليه و آله از فقر سعد ناراحت بود ، روزي به او وعده داد اگر مالي بدستم بيايد ترا بي نياز مي كنم . مدتي گذشت اتفاقا چيزي به دست نيامد ، و افسردگي پيامبر صلي الله عليه و آله بر وضع مادي سعد بيشتر شد . در اين هنگام جبرييل نازل شد و دو درهم با خود آورد و عرض كرد : خداوند مي فرمايد : ما از اندوه تو به واسطه فقر سعد آگاهيم ، اگر مي خواهي از اين حال خارج شود دو درهم را به او بده و بگو خريد و فروش كند .

پيامبر صلي الله عليه و آله دو درهم را گرفت ؛ وقتي براي نماز ظهر از منزل خارج شد ، سعد را مشاهده كرد كه به انتظار ايشان بر در يكي از حجرات مسجد ايستاده است .

فرمود : مي تواني تجارت كني ؟ عرض كرد : سوگند به خدا كه سرمايه ندارم ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله دو درهم را به او داد و فرمود : سرمايه خود كن و به خريد و فروش مشغول شو .

(سعد) پول را گرفت و براي انجام نماز به مسجد رفت و بعد از نماز ظهر و عصر به طلب روزي مشغول شد .

خداوند بركتي به او داد كه هر چه را به يك درهم مي خريد دو درهم مي فروخت ؛ كم كم وضع مالي او رو به افزايش گذاشت ، به طوري كه بر در مسجد دكاني گرفت و كالاي خود را آنجا مي فروخت .

چون تجارتش بالا گرفت ، كارش از نظر عبادي به جايي رسيد كه بلال اذان مي گفت : او خود را براي نماز آماده نمي كرد با اينكه قبلا پيش از اذان مهياي نماز مي شد .

پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : سعد دنيا ترا مشغول كرده و از نماز باز داشته است ، مي گفت : چه كنم اموال خود را بگذارم ضايع مي شود ، مي خواهم پول جنس فروخته را بگيرم و از ديگري متاعي خريدم جنس را تحويل بگيرم و قيمتش را بدهم .

پيامبر صلي الله عليه و آله از مشاهده اشتغال سعد به ثروت و بازماندنش از بندگي افسرده گشت ، جبرييل نازل شد و عرض كرد : خداوند مي فرمايد : از افسردگي تو اطلاع يافتيم ، كدام حال را براي سعد مي پسندي ؟

پيامبر صلي الله عليه و آله گفت : حال قبلي برايش بهتر بوده ، جبرييل هم گفت : آري علاقه به دنيا انسان را از ياد آخرت غافل مي كند؛ حال دو درهمي كه به او دادي از او پس بگير . پيامبر صلي الله عليه و آله نزد سعد آمده و فرمود : دو درهمي كه به تو داده ام بر نمي گرداني ؟

عرض كرد : دويست درهم خواسته باشيد مي دهم ، فرمود : نه همان دو درهمي كه گرفتي بده سعد پول را تقديم پيامبر صلي الله عليه و آله كرد . چيزي از زمان نگذشت كه وضع مادي او به حال اول برگشت. (داستانها و پندها 2/78 - حيوه القلوب 1/578)

خوش بود گر محک تجربه آید به میان             /           تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.(حافظ)

و مانند ثعلبه انصاری که پس از ثروتمند شدن دیگر در نماز و نماز جمعه نمی توانست شرکت کند و زکات را که پیامبر(ص) مأمور فرستاده بود نداد و بعد از آنکه متوجه شد آیه عذاب نازل شده برگشت و زکاتش را آورد پیامبر(ص) قبول نکرد و سه خلیفه نیز زکات او را نپذیرفتند تا وقتی که مرد.

دعـــــــــــــــا

سوره

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه بیستم ماه صفر ، اربعین حسینی(روز زیارتی مخصوص حضرت سیدالشهداء(ع):

فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) را خدمت هم شما عاشورائیان و حسینیان تسلیت عرض می نمایم.

اربعین نقش بسزائی در شناساندن قیام عاشورا داشت و دارد و اربعین یادواره ای با شکوه بر مزار شهیدان کربلاست و مردم از این رهگذر یک بار دیگر نهضت امام خود را مرور می کنند و با اهداف آن آشنا می شوند و به عظمت و شکوه آن پی می برند و اینکه قدرت اربعین گره گشای مشکلات جهان اسلام است.

این اربعین حسینی درسهائی را برای ما دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:

1-     یکی از این درسها این است که باید یادِ حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن نگهداشت که اگر اینطور نباشد دشمن با تبلیغات باطل خود بر حق غالب خواهد شد.

2-     یکی دیگر از درسهای کربلا ایستادگی در مقابل دنیای استکبار است که امام حسین (ع) نترسید و یک تنه با یک دنیا مواجه شد و در مقابل فشار و سنگینی دنیای متعرض و مدعی ایستاد و احساس تردید نکرد در حالی که خیلی از افراد معمولی و فوق معمولی به تردید گرفتار شدند هر چند غیرتی و افراد شجاعی بودند. اما شجاعت مواجه شدن با یک دنیا را نداشتند اما امام حسین (ع) این شجاعت را داشت و امام خمینی (ره) هم که انقلاب کرد این روحیه را داشت و حسینی حرکت کرد.

پس جمهوری اسلامی ایران هم امروز با دنیای استکبار مواجه است ایستادگی در مقابل اینها روح حسینی می خواهد یعنی کربلا تا آخر دنیا گسترده است.

3-     سومین درسی که کربلا به ما می دهد اخلاص است. یعنی ایستادن در مقابل دنیای استکبار قدرت می خواهد و این قدرت با اخلاص حاصل می شود . یعنی برای خدا و برای وظیفه و تکلیف فعالیت کنیم نه برای خواهشهای نفسانی یا توقعات و گفتن این و آن.

که پیامبر(ص) فرمود: « مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ » (عدة الداعی؛صفحه218) یعنی هرکس چهل شبانه روز خدا را خالصانه بندگی کند چشمه های حکمت از دلش جوشیده و به زبانش جاری خواهد شد.

پس باید امام حسین (ع) را بشناسیم و بشناسانیم و درس بگیریم و یکی از راههای شناختن و شناساندن حسین (ع) اربعین است . حضرت آیت الله بهجت(ره) و بهجت العرفا در نقش پیاده روی اربعین می فرماید: روایت دارد که امام زمان (عج) که ظهور می کند پنج ندا می دهد به اهل عالم: « اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا » امام زمان (عج) خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می کنند بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم حسین (ع) را شناخته باشند.

اما الان هنوز هم همه مردم دنیا حسین (ع) را نمی شناسند این تقصیر ماست چون ما برای سید الشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنوند . پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین (ع) به عالم است . انشاء الله همه کسانی که در این راهپیمائی بودند با نورانیت و معنویت برگردند و شهر و کشور را نورانی و عطرآگین کنند.

2-     یک شنیه 23 آذر ماه اشغال بلندی های جولان توسط رژیم نامشروع صهیونیستی:

فلسطین نماد استقامت و بیداری امت اسلامی در برابر دشمنان است و از طرفی قدرتهای بزرگ طی 6 دهه گذشته سعی کرده اند از فلسطین به عنوان اهرم فشار برای پیشبرد اهداف و سیاستهای توسعه طلبانه خود سوء استفاده می کنند.

لذا اشغال گران به نمایندگی از قدرتهای بزگر برای تحقق اهداف خود در چهار محور تلاش می کنند:

1-     ساخت شهرک مقدس یهودی در موازات بخش قدیمی قدس

2-     حضور دائمی و مستقیم یهودیان در مسجد الاقصی

3-     تخلیه ساکنان محله های فلسطینی

4-     راه اندازی تبلیغات و ترویج این موضوع که این شهر شهر یهودی است و برپایی تورهای سیاحتی به این شهر و نادیده گرفتن مقدسات اسلامی

درواقع رژیم اشغالگر صهیونیستی تصمیم دارد هویت فلسطینی شهر قدس را به طور کامل از بین ببرد. و کشور های اسلامی سکوت می کنند و آمریکا حمایت می کند و این رژیم منحوس هم گستاخ تر می شود و اقداماتی فراتر از داعش را انجام می دهد و حتی برای نشان دادن حمایت از تکفیرها و وهابیت به سوریه نیز حمله می کند و در صدد آتش افروزی می باشد.

لذا امام (ره) فرمود: اسرائیل باید با اتحاد ممالک اسلامی ریشه کن شود..

3-   سه شنبه 25 آذر ماه ، روز پژوهش:

پژوهش و تحقیق یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است که این پژوهش باید هم در دانشگاه و هم در حوزه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

لذا پیامبر (ص) فرمود: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ تَذَاکُرُ الْعِلْمِ‏ بَیْنَ عِبَادِی مِمَّا تَحْیَا عَلَیْهِ الْقُلُوبُ الْمَیْتَةُ إِذَا هُمُ انْتَهَوْا فِیهِ إِلَى أَمْرِی » خداوند می فرماید : بحث علمی میان بندگانم چون به من بیانجامد دلهای مرده با آن زنده می شود.

پس تمام پژوهش ها باید به خداوند بیانجامد تا هم فرد و هم کشور را زنده کند و کشور و ملت زنده هیچ گاه تحت سلطه بیگانگان نمی رود.

4-   سه شنبه 25 آذر روز تجلیل از شهید تندگویان:

در چنین روزی در سال 1369 تندگویان در زندانهای بعثی عراق به شهادت رسیده است.

5-   چهارشنبه 26 آذر ماه روز حمل و نقل و رانندگان:

اسلام برای رانندگی آداب و شرایطی بیان کرده خصوصا راجع به حق الناس در این زمینه:

1-     گفتن بسم الله که خداوند در آیه 41 سوره هود از حضرت نوح نقل می کند که هنگام سوار شدن به کشتی گفت « ... بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا.... (41)» (سوره هود) به نام خدائی که حرکت و توقف آن کشتی به دست اوست.

2-     دعا کردن . که در قرآن راننده خدا را در آن حال تسبیح گفته و بگوید : « .... سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا .....(13)» (سوره زخرف)

3-     آرامش و سکوت: مانند بوق زدن ، ایجاد سرو صدا با موتور و .... در احکام حج آمده که حاجی که از میقات راه می افتد با صدای بلند تلبیه بگوید همینکه به شهر می رسد دیگر نگوید شاید حکمتش رعایت آرامش مردم است.نوار و موسیقی و یا صدای بلند نداشتن.

4-     حق تقدم پیاده بر سواره: از همین رو بر سوار مستحب شده که بر پیاده سلام کند تا جلوی عجب و غرور و تکبر سواره گرفته شود.

5-     ضمانت راننده که اگر با کسی یا چیزی برخورد کرد می بایست پاسخگو باشد و خسارت را بپردازد و اگر مسافری را سوار کرد در جای نامناسب پیاده نکند و یا اگر مسافری بود در خیابان خالی نچرخد و یا موارد دیگر.

6-      مراعات قوانین و مقررات و ضرر و زیان نرساندن به دیگران .مثلاً خلاف پارک کردن و یا شب با چراغ خاموش و یا نور بالا و ....

7-     بد زبانی نکردن.

لذا در برخی روایات است که در حکومت مهدی (عج) رانندگان و پیادگان موظف می شوند در مسیر مشخصی حرکت کنند و از آن خارج نشوند.

6-    پنج نشبه 27 آذر ماه ، شهادت آیت الله دکتر مفتح در سال 58 ه. ش و روز وحدت حوزه و دانشگاه:

از وقتی که اروپائیها و غربیها و سیاستمداران صهیونیست و متفکرانی که برای نابودی دنیای اسلام نقشه می کشیدند دانش را همراه با سیاست وارد کشور ما کردند و علم را از دین جدا کردند و نتیجتاً رشته دین یک رشته خالی از علم شد و علم یک رشته خالی از دین شد.

و سیاست جدا کردن دین و سیاست و حوزه و دانشگاه این بود که این دو را از هم دور نگه دارند و جدانگه دارند و دانشگاه از اسلام و حوزه از تحولات جهانی و پیشرفتهای علمی فاصله بگیرد و کشور و امتی که برای پیشرفت واقعی نیاز به این دو بال آن هم هماهنگ دارد آنها تلاش می کردند که این دو بال را نگذارند هماهنگ باشند.

درحالی که در نظام اسلامی علم و دین باید پای به پای هم حرکت کند و دانشگاه و حوزه باید به هم دیگر خوش بین باشند و همکاری کنند و حوزه و دانشگاه باید نیازمندی های علمی یکدیگر را تعلیم دهند و حوزه و دانشگاه باید در هدف وحدت داشته باشند و هرکدام کار خودشان را بکنند.اگر هر دو خوب کار کردند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند معنایش این خواهد شد که این جامعه هم دینش و هم دنیایش آباد خواهد شد.

7-   مطالبه رهبر معظم انقلاب از مسئولان سه قوه در مبارزه با فساد:

همایش ملی ارتقای سلامات نظام اداری و مقابله با فساد تشکیل شد .

خب مبارزه با فساد از مبانی حکومت اسلامی است و حضرت امیر المومنین (ع) در یکی از اولین خطبه های بعد از حکومت خود البته در رابطه با برگرداندن املاک بیت المال که عثمان به میل خودش به دیگران بخشیده بود فرمود: « وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ» (نهج البلاغه ؛ خطبه 15) به خدا قسم اگر آن املاك را بيابم به مسلمين بر مى‏گردانم گر چه مهريه زنان شده باشد، يا با آن كنيزها خريده باشند. زيرا گشايش امور با عدالت است، كسى كه عدالت او را در مضيقه اندازد ظلم و ستم مضيقه بيشترى براى او ايجاد مى‏كند.

و انقلاب اسلامی نیز در مبارزه با فساد شکل گرفت و یکی از اصلی ترین علل مخالفت امام خمینی (ره) با نظام ستم شاهی و اقبال مردم به امام و مخالفت آنها با رژیم منحوس پهلوی آن بود که آن رژیم از اساس تا مغز استخوان فاسد بود و فساد پروری می کرد و فساد را ترویج می کرد لذا پس از انقلاب تلاشهای فراوانی برای مبارزه با فساد شده است اما مسئولان در ریشه کنی فساد موفق نبوده اند و تلاش های آنها کافی نبوده هر چند اقداماتی نیز جهت مبارزه با فساد انجام داده اند.

لذا مسئولان کنونی باید از شعار و کارهای ظاهری و نمایشی برگزاری همایش و سمینار دست بردارند و عملا وارد کار و مبارزه بشوند و متن کوتاهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ذیل نامه معاون اول ریاست جمهوری مرقوم کرده بودند یک بار دیگر اهمیت مسأله مبارزه با فساد به صورت جدی و عملی و به دور از فعالیتهای ظاهری و نمایشی را به مسئولان کشور یادآوری کرد.

این متن کوتاه همراه با گلایه و ناراحتی ایشان از وضعیت کنونی است و فرمودند: نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد ؟ یعنی جوری اقدام کنید که حقیقتاً اثر داشته باشد و کاری کرد که به جای نمایش مردم اثر آنرا مشاهده کنند.

و تصمیمات قاطع و عملی بگیرند بدون هرگونه ملاحظه‌ای تا مردم نیز طعم شیرین مبارزه با فساد و اجرای عدالت را بچشد.

البته مبارزه با فساد به فرموده مقام معظم رهبری سختی هایی دارد و مخالفتهای مفسدین و حامیان آنها را در پی خواهد داشت اما اگر با قاطعیت و دقت عمل کنند و مردم را خوشحال کنند و مردم عدالت را ببینند هم از دولت و نظام حمایت می کنند و هم در شرایط سختر از این هم در مقابل تهدیدها و تحریم های مستکبرین و دشمنان نظام می ایستند و صبر می کنند تا به پیروزی برسند.

و از طرفی این یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی است که اگر خوب عمل بشود دیگر نگرانی در مذاکرات و تشدید تحریم ها و ... نخواهد داشت.

8-   ریشه اعتراضات در آمریکا:

آنچه در آمریکا به عنوان اعتراض های خیابانی و مدنی رخ می دهد تنها مبارزه با نژاد پرستی نیست بلکه به عنوان یک روند و فرآیند تازه از بازگشت جنبشهای اجتماعی در اعتراض به بی عدالتی ، فقر ، فساد و تبعیض است.

البته گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا پس از چهارسال کش و قوس و پس از حذف بخشهای زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور ارائه شد نشان داد این کشور تا چه میزان غرق در رفتارهای ضدانسانی و غیر بشری است.

گرایشی که چون دمل چرکین سربرآمده ، عفونت نظام مدعی لیبرال دمکراسی را نشان داد.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658