اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 11 مهر 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 11/07/1393

عناوین خطبه اول

موضوع: ویژگی های شخصیتی حضرت مسلم بن عقیل(ع)

موضوع بحث ما راجع به سبک زندگی اسلامی در جایگاه و اهمیت علم و علم آموزی و عالمان و دانشمندان بود. اما چونکه در آستانه شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) قرار داریم موضوع بحثم را اختصاص می دهم به بیان شخصیت و ویژگی های والای آنحضرت و اینکه چرا مردم کوفه مسلم بن عقیل را که نماینده و فرستاده حضرت اباعبدالله (ع) بود را رها کرده و حتی در به شهادت رساندن او شرکت کردند و در نتیجه قیام او به شکست انجامید؟....

ویژگی های مسلم بن عقیل(ع):

1-      امانت داری ، تعهد ، سابقه درخشان ، بصیرت بالای او در تبعیت از ولایت و جامعیت علمی و عملی:

2-    ....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 11 مهر ماه و هشتم ذی الحجه مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان به یادمان شهادت و خاکسپاری امامزاده سلطان علی فرزند امام باقر(ع) :

2-     شنبه 12 مهر ماه و نهم ذیحجه روز عرفه و نیایش و شهادت جناب مسلم بن عقیل و هانی بن عروه(60ه.ق):

3-   یکشنبه 13 مهر و 10 ذیحجه ، عید سعید قربان:

4-   یکشنبه 13 مهر هجرت حضرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس (1357ه.ش)

5-   یکشنبه 13 مهر روز نیروی انتظامی:

6-    برگزاری همایش بهره وری آب در بخش کشاورزی توسط جهاد کشاورزی در شهرستان و بخش جوادآباد:

7-   دستاورد ها و بازتاب های سفر رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی به نیویورک و آستاراخان:

 

نماز جمعه 11/07/1393

مشروح خطبه اول

موضوع: ویژگی های شخصیتی حضرت مسلم بن عقیل(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید : (ادامه حدیث) « يابن آدم ! لاتکن ممن » ای فرزند آدم ! از کسانی مباش که «یطلب التوبة بطول الامل و یرجو الاخرة بغیر العمل ، یقول قول الزاهدین و یعمل عمل المنافقین ، إِنْ أُعْطِيَ لا يَقْنَعْ و ان منع لایصبر » اما ویژگی سوم کسانی که بدون عمل امید به آخرت دارند آنهایی هستند که اگر به آنها داده نشود ( و در تنگنا قرار گیرند ) صبر پیشه نمی کنند یعنی وقتی نعمت به آنها داده نمی شود یا گرفته می شود جزع و فزع می کنند (نعمت مانند پول ، پست ، مقام ، سلامتی ، ... ) دوستان خدا کسانی نیستند که تنها به هنگام روی آوردن نعمت به یاد او باشند بلکه دوستان واقعی کسانی هستند که در هر بلا و نعمتی و در هر بیماری و عافیتی و در هر گونه فقر و غنایی به یاد او باشند و دگرگونیهای زندگی مادی ، ایمان و افکار آنها را دگرگون نسازد .بنابراین یکی از اوصاف متقین به فرموده امیر المومنین (ع) صبر در ناملایمات و نداری است « نَزَلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نَزَلَتْ مِنْهُمْ فِي الرَّخَا » (أمالي الصدوق؛570 ؛ المجلس الرابع و الثمانون‏) یعنی روح آنها به هنگام بلا همانند حالت آسایش و آرامش است و تحولات زندگی آنها را دگرگون نمی سازد ، مانند حضرت ایوب (ع) که پیش از مبتلا شدن به بلا چهل سال در نعمت و رفاه کامل بود و روزی هزار خوان غذا از مطبخ او بیرون می آمد و مردم از آن بهره مند می شدند .... اما پس از آن ، تمام نعمتها از او گرفته شد و حدود 18 سال بیماریش طول کشید اما اصلا جزع و فزع نکرد و مقام رفیعی پیدا کرد.

موضوع بحث ما راجع به سبک زندگی اسلامی در جایگاه و اهمیت علم و علم آموزی و عالمان و دانشمندان بود. اما چونکه در آستانه شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) قرار داریم موضوع بحثم را اختصاص می دهم به بیان شخصیت و ویژگی های والای آنحضرت و اینکه چرا مردم کوفه مسلم بن عقیل را که نماینده و فرستاده حضرت اباعبدالله (ع) بود را رها کرده و حتی در به شهادت رساندن او شرکت کردند و در نتیجه قیام او به شکست انجامید؟

وقتی که 18 هزار نامه از سران قبائل و بزرگ تران و عشایر کوفه به امام حسین (ع) جهت دعوت آنحضرت رسید امام حسین (ع) پاسخ این نامه ها را با فرستادن مسلم بن عقیل به شهر کوفه داد و با دادن یک نامه ، پسرعمویش مسلم بن عقیل را اینگونه معرفی می کند: « بسم الله الرحمن الرحیم، من الحسین الی معشر الكوفه یا معشرالكوفه، انا باعث الیكم اخی وابن عمی وثقتی من اهل بیتی مسلم بن عقیل» این سخن کوتاه و پرمغز امام گویای معرفی دقیقی از شخصیت عرفانی ، علمی و دینی پسر عمویش مسلم دارد زیرا امام در این سخن ویژگی های خاصی را برای وی معرفی می کند.

امام حسین (ع) او را برادر خود خطاب می کند و کسی که مورد اطمینان و وثوق امام (ع) است . این برادر باید آنقدر دارای ارزش باشد که قابلیت برادری امام حسین (ع) را داشته باشد. همانگونه که امیرالمومنین علی (ع) آنقدر قابل ارزش است که قابلیت برادری با رسول الله(ص) را پیدا می‌کند.

و این را هم بدانیم که امام حسین (ع) از روی حق نه از روی احساسات سخن می گوید و حال باید ببینیم مسلم بن عقیل (ع) چه رفتار و عملکرد و ویژگی هایی داشت که او را تا مقام برادری امام حسین (ع) ارتقاء داده است .

ویژگی های مسلم بن عقیل(ع):

1-      امانت داری ، تعهد ، سابقه درخشان ، بصیرت بالای او در تبعیت از ولایت و جامعیت علمی و عملی:

از جمله ویژگی های شخصیتی مسلم می توان به امانت داری ، تعهد ، سابقه درخشان ، بصیرت بالای او در تبعیت از ولایت و جامعیت علمی و عملی اشاره کرد . و استقبال پرشور مردم از مسلم نشان می داد که کوفیان هم به جلالت قدر نماینده امام واقف بودند و از طرفی دیگر وقتی که خبر شهادت مسلم به آن حضرت رسید فرمود: بعد از شما (یعنی مسلم و برادرانش) خیری در زندگی نیست. این نشان می دهد که مسلم جایگاه والائی نزد امام حسین (ع) داشت.

2-    عامل بودن به سیره نبوی در سخت ترین شرایط:

یکی دیگر از ویژگی های مسلم بن عقیل عامل بودن ایشان به سیره نبوی در سخت ترین شرایط بود. به عنوان مثال وقتی مسلم در خانه هانی بن عروه بود با وجود مهیا بودن همه شرایط برای از بین بردن ابن زیاد ، از این کار امتناع کرد .زمانی که علت را جویا شدند گفت : سخن پیامبر (ص) را به یاد آوردم که فرمود: مومن غافلگیرانه با ترور کسی را نمی کشد. « أَنَّ الْإِيمَانَ قَيَّدَ الْفَتْكَ فَلَا يَفْتِكُ مُؤْمِ» (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ؛جلد‏44؛ 344 ؛باب 37؛صفحه310) همانا ایمان مانع کشتن غافلگیرانه است.

و این عمل خود را به سیره نبوی مستند کرد که این نشان از آگاهی و دانش او نسبت به سیره نبوی و پایبندی و تقوای بالای او در التزام به اصول می باشد.

3-    اهمیت دادن به پرداخت حق الناس:

یکی دیگر از ویژگی های او این بود که با اهمیت دادن به پرداخت حق الناس ، حساب دنیائی را به آخرت نیانداخت. امام صادق(ع) فرمود: « أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ الشَّهِيدِ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِهِ إِلَّا الدَّيْنَ فَإِنَّ كَفَّارَتَهُ قَضَاؤُ » (من لا يحضره الفقيه؛ج‏3؛183باب الدين و القرض .....؛صفحه181)

پس از آنکه مسلم را به دار الاماره بردند و دید که مردم تعهدی که با او بسته بودند را زیر پا گذاشتند و محکوم به مرگ شد رو کرد به عبیدالله بن زیاد و گفت : من نزدیک دو ماه است که در این شهر میهمان مردم کوفه بودم نه اینکه امورات زندگی ام را به مردم کوفه تحمیل کنم بلکه هر چه داشتم با خود آوردم و برای اداره زندگی خود هزینه کردم ولی نزدیک به 700 درهم به مردم شهر بدهکارم .حال که تو می خواهی مرا بکشی برمن حق الناس می ماند . بگذار من به یکی از این افراد وصیت کنم و عبیدالله اجازه داد . هرچه نگاه کرد از عمر سعد بهتر پیدا نکرد و رو کرد به عمر سعد و گفت هر چند می دانم تو اهلیتی برای این کار نداری اما تو یک نسبت فامیلی با من داری که مسلم گفت من 700 درهم به مردم این شهر بدهکارم ، زره و شمشیر من را بگیر و بفروش و بدهی های مرا به این افرادی که می گویم (اسامی را داد) پرداخت کن و سپس بدن مرا غسل و کفن و دفن کن و نمی گوید من نماینده حسینم بلکه حساب دنیا را در دنیا می پردازد و به آخرت نمی گذارد.

در حقیقت خطاب مسلم به ما است که هر کدام از افراد در هر سمتی که مشغول خدمت هستند، باید نگاهشان به بیت‌المال و حق‌الناس اینگونه باشد و یار امام شدن با تضعیف بیت‌المال و حق‌الناس همخوانی ندارد.

4-     یاد امام حسین (ع) و گریه برای آنحضرت و خاندانش:

یاد امام حسین (ع) و گریه برای آنحضرت و خاندانش توسط مسلم بن عقیل که این نشان دهنده این است که با فدای جان خود اطاعت و عشق خود را به امام نشان داد.

اما چرا کوفیان که با داشتن صفات و ویژگی هایی مانند شجاعت آنها که امپراطوری پرقدرت ایران را که روم نتوانسته بود شکست بدهد را نابود ساخت و حضرت علی (ع) هنگام حرکت به سمت بصره برای رویارویی با ناکثین وقتی که سپاهیان کوفه در ذی قار به او پیوستند به آنها خوش آمد گفت و از شجاعت آنها در شکست ایرانیان تعریف و تمجید کرد.

همچنین عنصر شجاعت کوفیان بود که در جنگهای سه گانه حضرت علی (ع) یعنی جمل ، صفین (اما وقتی که اختلاف بین آنها افتاد و سپاه شام شهرهای تحت فرمان حضرت را شبیخون زدند و غارت کردند و حضرت از آنها گله کرد و ایمان آنها که نقش عظیمی در پیروزی آنها بر سپاه ایران ایفا کرد و همین ایمان آنها باعث شد که فرماندار شرابخوار و فاسق کوفه یعنی ولید بن عقبه غزل و حد بخورد.

علم آنها که شهر کوفه مملو از عالمان به قرآن و حدیث نبوی بود و بسیاری از آنان دوران پیامبر (ص) را درک کرده و بوسیله آنحضرت با معارف اسلامی آشنا گشته شده بودند باز هم نماینده امام را رها کردند؟

چند علت باعث شد کوفیان با داشتن ویژگی های فوق نماینده امام حسین (ع) را با آن همه ویژگی شخصیتی رها کنند و حتی در کشتن او شرکت داشتند:

1-     دنیا طلبی مردم کوفه :

قال الله : « وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا (38) فَإِنَّ الْجَحيمَ هِيَ الْمَأْوى‏ (39)» (سوره نازعات) آیا دنیا گرایان نمی دانند که جایگاهشان دوزخ است؟

مردم کوفه در یاری کردن ، پایداری و استقامتشان در دفاع از حق پیوسته متزلزل بودند و مسائل کوچک مالی آنها را جذب می کرد هر چند مسلمانان صدر اسلام با هدفی خالص و به جهت پیشرفت اسلام و رضای خدا در فتوحات اسلامی شکرت کردند اما افراد و قبایل فراوانی نیز وجود داشتند که به قصد به دست آوردن غنایم جنگی در این جنگها شرکت می کردند. این عده پس از تاسیس کوفه در آن ساکن شدندو این روحیه دنیا طلبی در آنجا گسترش پیدا کرد و هر کجا حظ و بهره ای از دنیا بود داخل می شدند و هر کجا دنیایشان به خطر می افتاد خارج می شدند و حق را رها می کردند ولو امام زمانشان بود مانند جنگ جمل که تعدا کمی از کوفیان به آنحضرت پیوستند چونکه احتمال پیروزی حضرت علی (ع) بر سپاه دشمن را کم می دیدند . اما در جنگ صفین که حکومت حضرت علی (ع) را سامان یافته می دیدند و امید فراوانی به پیروزی داشتند شرکت کردند به طوری که تعداد سپاهیان آنحضرت را در این جنگ بین 65 تا 120 هزار نفر نوشته اند که اکثراً از کوفه بودند و تعداد بیعت کنندگان با حضرت مسلم (ع) که رقم آنها را بین 12 تا 40 هزار نفر نوشته اند که چون پس از معاویه یزید را جوانی خام می دانستند و فرماندار کوفه را نیز (نعمان بن بشیر) ضعیف می دانستند وحتی وقتی که عبیدالله به کوفه آمد و مردم را هم تهدید کرد اما هنوز امید به پیروزی داشتند لذا تعداد زیادی از آنها به همراه مسلم در محاصره قصر عبیدالله شرکت کردند اما هنگامی که احساس خطر کردند مسلم (ع) را تنها گذاشتند.

از اینجاست که به عمق کلام امام حسین (ع) هنگام ورود در سرزمین کربلا پی می بریم که فرمود: « الناس عبید الدنیا والدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معائشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون » مردمان بندگان دنیایند و دین مانند امری لیسیدنی بر زبان آنها افتاده است،تا هنگامی به دنبال دین می روند که معیشت آنها برقرار باشد، اما هنگامی که در امتحان افتند، دینداران اندک خواهند بود.

دنیا پرستی بزرگترین نگرانی پیامبر (ص) بر امت خویش بود که ابوسعید خدری از پیامبر (ص) نقل می کند که می فرماید : بیشترین نگرانی من بر شما برکاتی است که خداوند از زمین به شما عنایت می کند. پرسیدند مقصود شما از برکات چیست؟ حضرت فرمود: « زَهْرَةِ الدُّنْيَا» (محجة البیضاء؛ جلد5؛صفحه358) زیبایی دنیا.

و در جای دیگر پیامبر (ص) فرمود : اصل و بنیان هر نافرمانی و سرآغاز همه گناهان دلبستتگی به دنیا باشد.

2-    اجتهادات نابجا:

کوفیان که در میان آنها صحابه و قاریان فراوانی بودند، خود را در بیشتر مسائل حکومتی و جنگی صاحب نظر می دانستند و در مقابل حکومت می ایستادند و بر دیدگاه خود پافشاری می کردند.مانند جنگ صفین که تعداد فراوانی از قراء مخالفت کردند و در نهایت به تشکیل گروه خوارج منجر شد.

3-    احساساتی بودن:

علت اصلی این خصیصه در ضعیف بودن ایمان است و چون ایمان در قلبهای آنها رسوخ نکرده لذا از روی احساسات تصمیم می گرفتند و عمل می کردند.

این خصیصه را در طول تاریخ کوفه مشاهده می کنیم که کوفیان تحت تاثیر احساسات و به وسیله سخنرانی و یا هر عامل دیگری وارد جریانی شده اند ، اما پس از چندی از عزم خود برگشته و از ادامه کار منصرف شده اند.مانند بیعت با مسلم، حمله به قصر عبیدالله بن زیاد و سپس تنها گذاشتن مسلم . و همچنین محاصره قصر عبیدالله به وسیله قبیله مذحج در اعتراض به دستگیری هانی و همچنین گریه کردن کوفیان بعد از جریان کربلا پس از سخنرانی ام کلثوم و امام سجاد(ع) را مشاهده می کنیم.

و همچنین در جنگ صفین وقتی که دیدند قرآن ها را بر نیزه زده اند دست از حمایت حضرت علی (ع) کشیدند و حتی مخالفت کردند در حالی که فریب و نیرنگی بیش نبود.

همچنین تنها ماندن مختار ، همینکه دیدند ورق برگشته دور او را خلوت کردند تا به راحتی کشته شود.

پس اینجاست که باید افراد را با دین سنجید نه دین را با افراد و هر جریانی و سخنی را انسان مشاهده کرد نگاه کند ببیند آیا با دین همخوانی دارد یا نه.

4-    سخن چینی و جاسوسی امویان:

که عده ای از هواخواهان بنی امیه از فرجام سازشکاری و مسالمت جویی نعمان در هراس افتادند و یقین کردند او فردی نیست که مسلم را سرکوب کند لذا برخی چهره های شاخص طرفدار بنی امیه نامه ای را به حکومت مرکزی شام فرستادند و یزید هم پس از آگاهی از اخبار کوفه پریشان شد و عبیدالله را با توجه به این که بر او خشم هم گرفته بود اما او را به عنوان فرماندار کوفه فرستاد که او فردی وحشی و سست بود و با ایجاد رعب و وحشت در کوفه تمام قیام مسلم را سرکوب کرد و او را به شهادت رساند.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 11 مهر ماه و هشتم ذی الحجه مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان به یادمان شهادت و خاکسپاری امامزاده سلطان علی فرزند امام باقر(ع) :

مردم کاشان و فین نامه ای را تنظیم و خدمت امام باقر(ع) ارسال می دارند که یک نفر از آقازادگان خود را جهت تعلیم شرایع اسلام به جانب آنها بفرستد که این حرکت مردم کاشان و فین نشانگر علاقه وافر آنها به خاندان پیامبر (ص) مخصوصا امیرالمومنین (ع) و ائمه دیگر است و شیعه بودن مردم کاشان و فین را اثیات می کند . مطلب قابل توجه این است که پیامبر (ص) در رؤیائی صادقه با عامر بن ناصر که نماینده مردم کاشان جهت دریافت پاسخ نامه است می فرماید که تو به طلب یکی از اولاد من می روی و نوردیده من امام باقر(ع) پیامبر (ص) را در خواب می بیند که خبر آمدن گروهی از کاشان را می دهد و می فرماید نور دیده ام سلطانعلی را همراه آنها روانه کن. و وقتی امامزاده سلطان علی (ع) به نزدیک کاشان می رسد که سه منزلی کاشان بود مردم حدوداً شش هزار نفری به استقبال ایشان می آیند و پس از یک سالی خبر شهادت امام باقر(ع) به ایشان می رسد و حضرت سلطان علی مدت سه سال در منطقه مأموریت خود به ارشاد و تبلیغ و حل مشکلات مردم پرداخت و حتی اقامه ی نماز جمعه . اما آنحضرت با دعوت اهالی اردهال به آنجا رفت و والی اردهال لعنة الله علیه این ارادت مردم را به آنحضرت دید مراتب را به فرماندار ایالات قزوین یا قم بود نوشت و او هم دستور قتل آنحضرت را صادر کرد و ارقم شامی را با ششصد نفر برای کشتن آنحضرت می فرستد تا آنحضرت را به شهادت می رسانند.

2-     شنبه 12 مهر ماه و نهم ذیحجه روز عرفه و نیایش و شهادت جناب مسلم بن عقیل و هانی بن عروه(60ه.ق):

شهادت این بزرگوار را خدمت همه شما عزیزان تسلیت عرض می نمایم .انشاالله بتوانیم از تقوا و تعهد و بصیرت و ولایت پذیری و شجاعت و ... آنها درس بگیریم.

اما دعا: امام راحل(ره) فرمود: ادعیه لسان قرآن است و ائمه ما شارح قرآن هستند. راجع به مسائلی که دیگران دستشان به آن نمی رسد پس ادعیه همان مسائل قرآن است اما با لسان ائمه(ع).

و ائمه (ع) خیلی از مسائل و معارف را از طریق دعا آموزش می دادند پس لازم است که با دعا انس داشته باشیم.

دعا ثمراتی دارد :

1-     تقوت روحی : دعاها روح انسان را تقویت می کند.

2-     ادعیه آخرت را در نزد انیان یادآوری می کند.

3-     انسان را از ظلمات بیرون می برد: دنیا ظلمانی است و راه برون رفت از این ظلمت دعا است و انسان را هدایت و آدم می کند.

4-     دعا جامعه را تربیت می کند.

لذا روز عرفه با دعای عرفه که هم زمان خیلی مناسبی است و هم دعایی است که خیلی مورد تأکید قرار گرفته که پیامبر (ص) فرمود: « مَا مِنْ یَوْمٍ أَکْثَرَ مِنْ أَنْ یُعْتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ مِنْ یَوْمِ عَرَفَةَ» (صحیح مسلم ؛جلد4؛صفحه107) خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی رهاند.

و همچنین پیامبر (ص) فرمود: خداوند غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می بالد.

و حضرت علی (ع) می فرماید :« مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لا تُغْفَرُ إلّا بِعَرفاتَ» (دعائم الاسلام ؛جلد1؛صفحه294) برخی از گناهان جز در عرفات بخشیده نمی شوند.

3-   یکشنبه 13 مهر و 10 ذیحجه ، عید سعید قربان:

همانطور که می دانید یکی از واجبات حج انجام قربانی در حج است که فلسفه هایی نیز دارد مانند :

1-     رسیدن به تقوا است: که انسان از تمام تعلقات دنیوی بگذرد.

2-     ریشه کن شدن طمع: که با قربانی حرص و طمع نیز قطع شوند که امام صادق(ع) می فرماید :« و اذبح حنجرتى الهوى و الطّمع عند الذّبيحه» (مصباح الشریعه؛صفحه496) هنگام قربانی حنجره هوا و طمع را قطع کن.

3-     قربانی کردن هوس و نفس اماره است: با این عمل نفس سرکش را به قربانگاه ببرد و سر ببرد.

4-     امتحان الهی است: و اینکه چقدر حاضریم در راه خداوند فدا کنیم و فدا بشویم مانند ابراهیم (ع) و سیر شدن فقرا که پیامبر (ص) فرمود: «إنَّما جُعِلَ هذَا الأَضحى‏ لِتَتَّسِعَ مَساكينُكُم مِنَ اللَّحمِ، فَأَطعِموهُم» (وسایل الشیعه؛ جلد10؛باب60؛صفحه173) همانا خداوند قربانی را قرار داد (واجب یا مستحب فرمود) تا فقیران شما از گوشت قربانی سیر شوند پس به آنها اطعام دهید.

5-     بخشش گناهان و نجات از آتش: در روایت داریم از امام صادق(ع) که می فرماید : با اولین قطره خون قربانی که به زمین می ریزد صاحب آن بخشیده می شود.

4-   یکشنبه 13 مهر هجرت حضرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس (1357ه.ش)

5-   یکشنبه 13 مهر روز نیروی انتظامی:

«نعمتان مجهولتان الصّحّة و الأمان» (امثال الحکم؛جلد4؛صفحه1818)

یعنی بدون امنیت نه خوراک لذتی دارد نه خانواده انسی ایجاد می کند و نه شغل و در آمد فایده ای می دهد و نه انسان می تواند به دینداری وعباداتش بپردازد اگر امنیت نبود هیچ چیز نیست. امنیت مقل هوا برای انسان است به طور مستمر لازم است بنابراین امنیت زمینه پیشرفت های مادی و معنوی است پس اساسی ترین کار نیروی انتظامی حفظ امنیت اسلامی در محیط جامعه است و نگذارند مردم در محیط کار و زندگی خود احساس خوف و تهدید و نا امنی کنند .

اولاً از تمام زحمات و خدمات نیروی انتظامی بخش که همکاری خوبی با ما داشتند تقدیر و تشکر می کنم خصوصاً در ایجاد امنیت در سطح بخش و نماز جمعه.

ثانیاً چند تا توصیه دارم یک اینکه برای اینکه نیروی انتظامی بتواند نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا کند باید همه نهاد ها و مردم با نیروی انتظامی همکاری کنند .

دو اینکه نیروی انتظامی تلاش کند رابطه خود را با مردم تقویت کند یعنی با محبت و احترام و اعتماد . همانظور که تا به امروز بوده.

سه اینکه نیروی انتظامی در زمینه طرح عفاف و حجاب در سطح بخش تلاش بیشتری کند.

6-    برگزاری همایش بهره وری آب در بخش کشاورزی توسط جهاد کشاورزی در شهرستان و بخش جوادآباد:

از دستاندرکاران برگزاری این همایش تشکر می کنم به جهت اینکه به آگاهی و اطلاعات کشاورزان می افزایند.

طبق اظهار نظر صاحب نظران و کارشناسان و مسئولان و مدیران امر خشکسالی و کم آبی به عنوان پدیده ای نامحسوس و بی سروصداترین بلایای طبیعی است که خطر و خسارتهای ناشی از آن خشکسالی به مراتب بیشتر از بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان و زلزله است . متأسفانه نشانه های خشکسالی در اقصی نقاط کشور به خوبی نمایان است و علی رغم هشدارهای مربوطه باز هم مسئولین که باید منابع آبی را مدیریت کند و مردم که باید مصرف را مدیریت کنند کم توجه بودند.

لذا هم باید استغاثه کرد به درگاه الهی و هم دستورات اسلام را راجع به مدیریت منابع آب و مصرف را بدانیم و عمل کنیم .

7-   دستاورد ها و بازتاب های سفر رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی به نیویورک و آستاراخان:

سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک در حالی به پایان رسید که توجه رسانه های جهان همچنان معطوف به حضور پررنگ ایران در این اجلاس مهم جهانی است .

دیدار با 9 رئیس جمهور و 5 نخست وزیر و سخنرانی در صحن علنی سازمان ملل که دستاوردهای زیر را به همراه داشت:

تقویت مواضع اصولی نظام: ایشان درملاقات با سران کشورهای آسیا ، آفریقا ، آمریکای لاتین و اروپا و در مصاحبه ها تأکید بر حفظ و تقویت مواضع اصولی و انقلابی جمهوری اسلامی است در محور های حقوق هسته ای و لغو تحریم های ضد ایرانی ، حمایت از مقاومت ، استعمار و استکبار ستیزی با محوریت مخالفت با سلطه گری آمریکا مشاهده می شود.

به عنوان نمونه از سخنرانی های ایشان:

که اشتباهات راهبردی غرب در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی این منطقه از جهان را به بهشت تروریستها و افراطیون بدل کرده است.

وقتی پای ژنرال ها به منطقه باز شد انتظار نداشته باشید دیپلمات ها به استقبال آنان بیایند . جنگ شروع شد ، دیپلماسی به پایان می رسد.

و وقتی تحریم آغاز شد نفرت عمیق از تحریم کنندگان هم شروع می شود.

وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد پاسخ آن هم امنیتی می شود.

و تحرمیم ها را بر ضد ایران ظالمانه دانستند و اشتباه راهبردی علیه یک ملت معتدل و مستقل.

هر توافقی که در آن ادامه غنی سازی در خاک ایران محفوظ شده باشد و تحریم ها به صراحت و قاطعانه بیان نشده باشد از دیدگاه مردم ایران قابل قبول نیست .

مبارزه با تروریسم نباید نمایشی باشد بلکه با قطع منابع آنهاست والا دروغ است.

و ایشان از حزب الله و دولت مردمی حماس و سوریه حمایت کردند و گفتند اینها تروریست نیستند و ایران از حمایت اینها دست بر نمی دارد.

بنابراین در جمع بندی کلی از آنچه در باب نشست نیویورک ذکر شد می توان گفت این نشست از یک سو به جهانیان به ویژه غرب نشان داد که ایران هرگز از اصول و خطوط قرمز خود عقب نشینی نخواهد کرد.

اما رفتار کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس نشان داد که همچنان در توهمات گذشته به سر می برند و با سیاست چماق و هویچ به دنبال باج گیری و زیاده خواهی هستند.

اما بدانند که ملت و دولت ایران به آنها باج نخواهد داد بلکه غرب و آمریکا و انگلیس هستند که باید هزینه گستاخی ها را بپردازند.

خصوصا روباه پیر که کماکان به حیله گری و مکاری خود نسبت به ایران ادامه می دهد و چند ساعت پس از دیدار با رئیس جمهور مان و سخنرانی خود کلی باید ها و نباید ها را راجع به ملت و دولت ایران به کاربرد و ایران را حامی تروریست نام برد.

اما تنها در سه دهه دشمنی ها و دسیسه های انگلستان در حق مردم ایران برای کسی پوشیده نیست مانند حمایت از صدام ، دخالت در انتخابات، حمایت از فعالیتهای تروریستی و جاسوسی ، دخالت در مسائل هسته ای و امروز هم دخالت در حاکمیت و حکومت ملت ایران.

پس هرگونه چراغ سبز نشان دادن به آنها یک اشتباه فاحش است لذا مسئولین ما باید جواب قاطعی به این ابله انگلیسی (کامرون) بدهند و خواسته مردم را به اینکه ما او را با سیلی بیرونش کردیم نگذارید با سیلی زدن به عزت و استقلال و ارزشهای ما ، دوباره برگردد و توهین به ملت ایران بکند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658