اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 18 مهر 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 18/07/1393

عناوین خطبه اول

موضوع: جایگاه ولایت در جامعه کبیره

چونکه امروز روز ولادت حضرت امام هادی (ع) است و از طرفی به مناسبت عید غدیر در دهه امامت و ولایت قرار داریم به همین خاطر موضوع بحث را اختصاص می دهم به جایگاه ولایت در جامعه کبیره که یادگار امام هادی (ع) است....

رابطه میان ولایت و توحید و اسلام و ایمان:

1-      رابطه ولایت و توحید: ...

2-    ولایت و اسلام:...

3-    ...

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 15 ذیحجه فرخنده میلاد با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع)(212ه.ق):

2-     مناسبت مهمی که در این هفته داریم روز دوشنبه 18 ذیحجه عیدالله الاکبر ، عید سعید غدیرخُم که شهر الولایة است:

3-   یکشنیه 20 مهر ماه روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی:

4-   یک شنبه 20 مهر ماه ، روز اسکان معلولان و سالمندان:

5-   چهارشنبه 23 مهرماه شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی نماینده حضرت امام و امام جمعه کرمانشاه پنجمین شهید محراب توسط منافقین(1361ه.ش):

6-    پنج شنبه 24 مهر ماه روز پیوند اولیاء و مربیان:

7-   ائتلاف دروغین و نمایشی در عین حال هدف دار آمریکا و کشورهای غربی و عربی علیه داعش:

8-   سالروز تأسیس وزارت اطلاعات:

9-     تهدید خشکسالی و نیامدن باران:

10-    اربعین شهدای گمنام:

11-    نیروی انتظامی :

 

نماز جمعه 18/07/1393

300مشروح خطبه اول

موضوع: جایگاه ولایت در جامعه کبیره

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید : (ادامه حدیث) « يابن آدم ! لاتکن ممن » ای فرزند آدم ! از کسانی مباش که «یطلب التوبة بطول الامل و یرجو الاخرة بغیر العمل ، یقول قول الزاهدین و یعمل عمل المنافقین ، إِنْ أُعْطِيَ لا يَقْنَعْ و ان منع لایصبر » اما ویژگی دیگر کسانی که بدون عمل ، امید به آخرت دارند « یامر بالخیر و لایفعله و ینهی عن الشر و لاینهی عنه» آنها به نیکی فرمان می دهند و اما خود به آن عمل نمی کنند و از بدی نهی می کنند ولی خود از آن دوری نمی جویند.

یعنی مردم را به کار های خیر و نیک دستور می دهند ولی خودشان آن کار خیر و نیک را عمل نمی کنند تا بدون توشه نماند و از طرفی مردم را از کار بد نهی می کند اما خودش کار بد را انجام می دهد و دوری نمی کند و پرونده اش پر از اعمال بد است.اینها در اصل برده گان دنیا و گارگران دنیاداران هستند.

شیخ مفید (ره) در کتاب مجالس خود به سندش از حسن بصری نقل می کند که وقتی حضرت علی (ع) در بصره داخل بازار بصره شد و مردم را دید که داد و ستد می کنند « فبکي بکاء شديداً ثم قال يا عبيد الدنيا و عمال اهلها اذا کنتم بالنهار تحلفون و باليل في فراشکم تنامون و في خلال ذلک عن الاخره تغفلون فمتي تجهزون الزاد و تفکرون في المعاد » ناگهان گريه ي شديد کردند و خطاب به مردم فرمودند : اي بندگان دنيا و کارگزاران اهل آن ! در روز مشغول معامله و قسم خوردن هستيد و در شب به استراحت و خوابيدن . زمان مي گذرد در حالي که از آخرت غفليد . پس چرا به فکر قيامت نيستند ؟! چرا براي اين سفر طولاني زاد و توشه تهيه نمي کنيد ؟!

چونکه امروز روز ولادت حضرت امام هادی (ع) است و از طرفی به مناسبت عید غدیر در دهه امامت و ولایت قرار داریم به همین خاطر موضوع بحث را اختصاص می دهم به جایگاه ولایت در جامعه کبیره که یادگار امام هادی (ع) است.

در قسمتی از زیارت جامعه کبیره آمده است که : « السَّلامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ وَالْأَدِلاءِ عَلَى مَرْضَاةِ اللَّهِ وَالْمُسْتَقِرِّینَ فِی أَمْرِ اللَّهِ وَالتَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ وَالْمُخْلِصِینَ فِی تَوْحِیدِ اللَّهِ وَالْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَنَهْیِهِ وَعِبَادِهِ الْمُکْرَمِینَ الَّذِینَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ » سلام بر دعوت‏کنندگان به سوى خدا و راهنمایان بر خشنودى خدا و استقرار یافتگان در امر خدا و کاملان‏ در محبت خدا و مخلصان در توحید خدا و آشکارکنندگان امر و نهى خدا و بندگان گرامى خدا آنان ‏که به گفتار بر خدا پیشى نمى‏گیرند و به دستورش عمل مى‏کنند

در اینجا می خواهیم ببینیم چه رابطه ای میان ولایت و توحید و اسلام و ایمان وجود دارد

رابطه میان ولایت و توحید و اسلام و ایمان:

1-      رابطه ولایت و توحید:

ما وقتی به احادیث و روایات مراجعه می کنیم و می بینیم توحید و ولایت هیچ فرق و جدایی از یکدیگر ندارند و در حقیقت ولایت همان ظهور توحید و معرّف توحید است و می توان نتیجه گرفت که هر کس زیر بار ولایت نرود توحید « لا اله الا الله » ندارد و نمی شود به او گفت خداپرست و موحد.

ما دو حدیث و روایت داریم که هر دو سلسلة الذهب هستند و راویانش ائمه معصومین (ع) و ملائکة الله هستند.(این دو روایت از خواص سندشان این است که اگر کسی سند آنها را با زغفران بنویسد و درون آب حل کند و مریضی بیاشامد باذن خدا شفا پیدا می کند.(صحیفة الابرار؛جلد2؛صفحه84)).

روایت اول : روایتی که امام رضا(ع) در نیشابور بیان فرمودند : «کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَها دَخَلَ حِصْنِی وَ اَمِنَ مِنْ عَذَابِی» که خداوند می فرماید این کلمه حصار محکم من است و هر کس آن را بگوید وارد قلعه شود و از عذاب من ایمن باشد ، در ادامه حضرت فرمود : «بِشَرْطِهَا وَشُروُطِهَا وَاَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.» کلمه « لا اله الا الله » که قلعه امن الهی است داخل شدن به آن شرط دارد و آن چهارده معصوم هستند و آن یعنی اعتقاد به ولایت و امامت منِ امام رضا (ع) (چهارده معصوم (ع)).

روایت دوم : می فرماید : «ولایة علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» (بحار الانوار؛جلد39؛صفحه246) ولایت حضرت علی (ع) نیز همچون ذکر « لا اله الا الله » قلعه محکم من است و هرکه وارد آن شود از عذاب محفوظ خواهد ماند.

این دو روایت نشان می دهد که توحید در ولایت جلوه گری می کند و خداوند در لباس ائمه معصومین (ع) صحبت می کند نه اینکه خداوند دو قلعه دارد به نامهای توحید و ولایت.

فردی آمد محضر پیامبر اکرم (ص) و تقاضائی کرد ، حضرت به او فرمود: «ان شاء الله و ان شاء علی بن ابی طالب(ع)» (القطره من بحار مناقب النبی و العترة ؛جلد1؛صفحه193) یعنی اگر خداوند بخواهد و امیرالمومنین (ع) هم بخواهد . یعنی مشیت و خواست خدا با خواست ولایت یکی است.

ولایت یکی است و در مقام مظهریت ولایت هم باید بخواهد و اراده کند.

در اینجا به دو نمونه اشاره می کنم:

نمونه اول: در حدیث کساء می خوانیم که جبرئیل از خداوند اجازه گرفت وارد کساء شود و خدای منان هم اجازه داد وقتی جبرئیل روی زمین آمد و جریانات آسمان را برای پیامبر (ص) نقل کرد به حضرت عرضه داشت یا رسول الله آیا اجازه می دهی وارد کساء شوم ؟ ، اگر خدا اجازه داده اجازه بعدی برای چیست؟ به این خاطر است که باید از مظهر ولایت و رسالت نیز اجازه گرفت و اجازه آنها با اجازه خداوند پیوند تنگاتنگ دارد.

نمونه دوم: در پایان زیارت جامعه می خوانیم : ای سرپرستان من ! همانا بین من و خدا گناهانی سر زده است که « لا یَأْتِی عَلَیْهَا إِلا رِضَاکُمْ » آن گناهان را نابود نمی کند و از بین نمی برد مگر رضایت شما ، در حقیقت خداوند این شرط را به اهلبیت (ع) داده است.

لذا در بخش دیگری از زیارت جامعه آمده است که : « مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُم » یعنی هرکس اراده خداوند دارد ، می خواهد با خدا آشنا شود با شما شروع می کند و حرکت.

پس هر کس خدا را به وحدانیت پذیرفته یک نشانه دارد و آن این است که « قَبِلَ عَنْكُمْ‏ » از شما می پذیرد و صفات و فضائل و کلمات شما را قبول می کند نه بیگانگان و غربی ها و شرقی ها را که نمی دانند حقیقت انسان چیست و هر کس قصد نزدیکی به خدا را دارد و قصد دیدن خدا را دارد باید به شما توجه و نگاه کند. آیا کسی که نماز می خواند ، روزه می گیرد و دور خانه خدا می گردد قصد خدا را کرده؟ می گوید : نه ، زیرا مخالفین و معاندین خیلی بیشتر از ما نماز می خوانند و روزه می گیرند و دور خانه خدا می چرخند اما اگر ولایت اهلبیت(ع) را نپذیرند راه را گم کرده اند.

و هر کس قصد دارد خدا را ببیند باید جلوه آینه خدا نما یعنی ائمه (ع) برود و صفات خدا و عظمت خدا و قدرت خدا و رحمت خدا را ببیند.

در زیارت هفتم تحفة الزائر علامه مجلسی خطاب به حضرت علی (ع) این جمله را می خوانیم: « السَّلَامُ عَلَى نَفْسِ اللَّهِ تَعَالَى الْقَائِمَةِ فِیهِ بِالسُّنَنِ» (تحفة الزائر علامه مجلسی؛صفحه106) یعنی سلام بر روح خدا که سنت های الهی همه اش قائم به ذات شریف اوست . معنای سلام بر نفس خدا یعنی سلام بر همه صفات خدا ، همه کمالات خدا ، همه افعال خدا که در خارج وجود امیرالمومنین (ع) جمع شده است.

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: « بِنا عُبِدَالله وَ بِنا عُرِفَ اللهُ وَ بِنا وُحِدَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی» (کافی ؛جلد1؛صفحه145) یعنی خدای منان به واسطه ما بندگی می شود و به واسطه ما شناخته شده است و به خاطر ما در یکتاپرستی به یکتائی پرستش می شود.

این جمله دو معنا دارد یکی اینکه اگر ما (ائمه اطهار) نبودیم و آفریده نمی شدیم کسی نمی توانست همانند ما خدا را بندگی کند چون مردم در کنار عبادت و معرفت و توحید خود هزاران رگه های باریک شرک و غیر خدائی دارند ،

و دوم اینکه اگر ما امامان معصوم نبودیم راه و روش بندگی و معرفت و یکتاپرستی خدای منان را بلد نبودید. در روایات دارد که چه انبیاء و چه غیر انبیاء توحید را از ائمه معصومین گرفته اند زیرا اهلبیت (ع) رکن توحید هستند « اَرْكاناً لِتَوْحيِدِهِ » بنابراین هر کس این ولایت را نداشته باشند آن توحید هم که خدا خواسته ندارد . آنها موحد نیستند و خدای آنان واقعی نیست.

2-    ولایت و اسلام:

طبق احادیث متواتر ولایت نه تنها رکن اسلام بلکه عالی ترین و برترین رکن اسلام است که آیه ای که بعد از واقعه غدیر و معرفی ولایت بر پیامبر(ص) نازل شد نشانگر همین است ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا .... (3)» (سوره مائده) این روایت می خواهد بگوید ولایت جزء اسلام است و رکن اسلام است آن هم یکی از ارکان اصیل اسلام نه از اصول و مذهب.لذا فرمودند « بُنِي الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايةِ وَ لَمْ ينَادَ بِشَي‏ءٍ كَمَا نُودِي بِالْوَلَايةِ» (وسائل الشیعه؛جلد1؛صفحه18) اسلام بر پنج پایه بنا شده است و مردم به اندازه ولایت به هیچ چیز دعوت نشده اند و آن ولایتی که در کنار نماز و روزه آمده دوستی و پیروی است ولی ولایت قلبی و امامت در کنار توحید و نبوت مطرح است.

3-    رابطه ولایت و ایمان:

در انتهای آیه ای که روز غدیر بر پیامبر (ص) نازل شد خداوند می فرماید : « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (67)» (سوره مائده) می فرماید خدا کافرین را هدایت نمی کند آیا کسانی که در غدیر جمع شده بودند مسلمان نبودند ؟ به حسب ظاهر همه مسلمان بودند و اعمال حج را انجام داده بودند چون کافر که مکه نمی رود و کعبه را قبول ندارد. پس این کافرین چه کسانی هستند؟

کسانی که ولایت را قبول نکردند یعنی هر کس ولایت را قبول ندارد نمی توانیم بگوییم مسلمان است بلکه می توانیم بگوئیم کافر است.

همچنان که در زیارت جامعه کبیره آمده است: « وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيمِ‏ » کسی که ولایت و امامت شما را انکار کرد کافر است ، کسی که با شما ستیز کرد مشرک است و کسی که رد حکم شما را کرد در پست ترین درکات جهنم است.

سلمان نقل می کند پیامبر (ص) فرمودند : یا علی مَثَل تو به مَثَل سوره توحید می ماند.(امالی صدوق؛صفحه85) چونکه ولایت امیر المومنین (ع) از سنخ معارف است و باید در کنار توحید و معارف قرارش بدهیم.

بعد فرمود: هر کس سوره توحید را یکبار بخواند یک سوم، دوبار بخواند دو سوم و سه بار بخواند کل قرآن را خوانده است به همین صورت هرکس علی (ع) را با دل دوست بدارد یک سوم ایمان ، اگر با دل و زبان دوست بدارد دو سوم ایمانش و اگر با دل و زبان و عمل دوست بدارد کل ایمانش را دارا است.

جابر ابن عبدالله انصاری می گوید: بعد از اینکه پیامبر (ص) فرمود « مَعاشِرَ الناس اعرِضوا أولادَکم عَلى مَحَبَّةِ عَلِی » ای گروه مردمان به فرزندان خود محبت علی (ع) را عرضه بدارید ما دوستی امیرالمومنین را بر فرزندان خود عرضه می کردیم هر کدام از آنها علی را دوست می داشت می فهمیدیم که فرزند خودماست و آنکه حضرت را دوست نداشت به خودش نسبتش نمی دادیم.( بحارالانوار ؛جلد39؛صفحه287)

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: قال الهادی (ع) : «اُذکُر مَصرَعَکَ بَینَ یَدَی أهلِکَ، وَ لا طَبیبٌ یَمنَعُکَ وَ لا حَبیبٌ یَنفَعُکَ » (بحار الأنوار ؛ جلد‏75 ؛صفحه:365) امام هادی (ع) می فرماید : یادکن وقتی را که افکنده شدی بر زمین در مقابل اهل خود پس طبیبی نیست که منع کند تو را از مردن و نه دوستی که نفع رساند تو را در آن حال . پس به یاد آن لحظه باش و در اطاعت و عبادت خدای متعال تلاش کن و عمل صالح خود را افزایش بده.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جمعه 15 ذیحجه فرخنده میلاد با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع)(212ه.ق):

تبریک عرض می کنم ولادت با سعادت آن امام عزیز و بزرگوار را خدمت شما سروران ارجمند و همه شیعیان و دوستداران اهلبیت(ع).

در عصر امامان بویژه در عصر امامت امام هادی (ع) مکتبهای مختلفی به وجود آمد و به دنبال آن کشمکش آرا و عقاید موجب صحنه هایی ناگوار می شد ، دستهای مرموز خلفا نیز برای کمرنگ جلوه دادن مکتب سازنده تشیع ، مکتبهای دیگر را تأیید می کرد و به صف آرائی در برابر مکتب تشیع قرار می داد کار به جائی رسید که بخش مهمی از حوزه تدریس امام هادی (ع) در راه مبارزه با این مکتب ها و گروهکها قرار گرفت.طرفداران جبیر ، گروهک واشیه، گروهک صوفیه و فُلات و بحث جنجالی خلق قرآن (که آیا قرآن خالق است یا مخلوق؟ قدیم است یا حادث؟) که ذهن ها را به خود مشغول ساخته بود و امام هادی (ع) محکم و استوار در سنگر تشیع به هدایت مردم می پرداخت و با تبیین اصول اسلام و پاسخ به بدعتها ، ایراد و انحرافها از حریم اسلام ناب که همان تشییع راستین بود دفاع و نگهبانی می نمود.

به یک نمونه که تربیتی هم هست اشاره می کنم که روزی امام هادی (ع) یکی از شیعیان را دید که یک عدد ماهی را به دست گرفته و با وضع نامنظم (وصوفی منشانه و بی نزاکت) می برد ، در ضمن گفتاری به او فرمود: ای گروه شیعیان شما دشمن زیاد دارید ، هر قدر می توانید نظم و بهداشت و نظافت ظاهر خود را در برابر آنها رعایت کنید و خود را بیارائید.(فروع کافی؛ جلد6؛صفحه480) «یا مَعْشَرَ الشِّیعَه إنَّکُمْ قَدْ عاداکُمْ الْخَلْقُ فَتَزَینُوا لَهُمْ بِما قَدَرْتُمْ عَلَیهِ»

2-     مناسبت مهمی که در این هفته داریم روز دوشنبه 18 ذیحجه عیدالله الاکبر ، عید سعید غدیرخُم که شهر الولایة است:

که به همه ولایت مداران و ولایت پذیران تبریک و تهنیت عرض می کنم .عید غدیر حقیقتاً یکی از عظیم ترین اعیاد اسلامی و بنابر بعضی روایات بزرگتر از اعیاد دیگر است .

مسأله غدیر از چند جهت قابل توجه اهتمام است:

1-     مسأله ولایت: است که در خطبه اول مطالبی عرض شد و اگر مسلمین با چشم تحقیق به این حادثه نگاه کنند همه این معنا را تصدیق می کنند که این حرکت عظیم پیامبر(ص) در میانه راه حج و برگشت از حج ، وسط بیایان در سال آخر عمر با آن مقدمات ، با آن مؤخرات نام بردن از امیرالمومنین (ع) ، معرفی کردن امیرالمومنین با این جمله «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه» هیچ معنایی جز تعیین خط حکومت و ولایت در اسلام بعد از رحلت پیامبر (ص) ندارد و اسلام منهای همین مفهومِ ولایت هیچ حاکمیتی را بر مردم نمی پذیرد.

2-    توجه به ارزشهای معنوی حضرت امیرالمومنین علی (ع) : که پیامبر (ص) او را معین کرد و منصوب کرد و سرچشمه را به او سپرد تا طول تاریخ اسلام از این سرچشمه سیراب شود چون اسلام تا ابدالدهر حکومت خواهد کرد و این از اول اسلام قابل پیش بینی بود و این سرچشمه را باید به دست کسی سپرد که در تراز امیرالمومنین علی (ع) او نمی تواند یک انسان معمولی باشد.

3-    الگو گیری حکومت و جامعه از علی (ع): باید ببینیم که آنحضرت چه جامعه و چه حکومتی را و چگونه می خواست درست کند و باید ببینیم شاخصه های امیرالمومنین و نظامی که او در صدد تشکیل آن بود چه بود و ما هم آن شاخصها را در نظر بگیریم و به سمت آنها حرکت کنیم . شاخصه عدالت ، اخلاق، توحید ، اخلاص، در یک نگاه به آحاد جامعه نگاه مهربان و عطوفت بار به همه افراد جامعه داشتن ، نگاه جدی و قانع نسبت به گناه و تخلف و خیانت داشتن.

4-    فداکاری و اجتناب از اختلاف به خاطر اسلام : خب ولایت و امامت آنحضرت و موقعیت آنحضرت که منصوب الهی است وقتی ملاحظه کرد که جامعه اسلامی در خطر است ، آسیب پذیر و اگر او بخواهد حق را بگیرد و مطالبه کند ممکن است اسلام به خطر بیفتد ، کنار نشست نه فقط کنار نشست و ادعایی را مطرح نکرد بلکه با کسانی که به نظر امیر المومنین (ع) صاحبان منصب حق نبودند که بر جامعه اسلامی حکومت می کردند ، همکاری نیز کرد چون دید که اسلام به این فداکاری نیاز دارد.

این درس غدیر و درس علوی است .پس امروز نباید به اختلافات دامن زد و زنده کرد و برجسته کرد بلکه باید همانند حضرت فداکاری بکنیم و وحدت را بین مسلمانان و هم کیشان و حتی در شهر خودمان حفظ کنیم.« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ» این وظیفه جامعه تشییع است.

حتما این عیدالله اکبر را شما مردم خوب و ولائی ارج بنهید با برگزاری جشن در مساجد و تکایا و منازل ، حتی در کوچه ها با ایستگاه صلواتی و رفتن به دیدار سادات و تکریم آنها و از مسئولین شهر و بخش هم تقاضا داریم چهره شهر و بخش را غدیری بکنید الان هیچ خبری نیست . هفته گذشته هم یاد آور شدم.

از همه مهمتر و در کنار این اقدامات درس آموزی از غدیر و تبیین فلسفه غدیر است که نباید غافل باشیم.

3-   یکشنیه 20 مهر ماه روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی:

که هم باید با طرح و برنامه های علمی و جهادی تلاش کنند اثرات بلایای طبیعی را کاهش بدهند و هم باید با بالابردن معنویت و فرهنگ دینی مردم تلاش شود اثرات بلایای طبیعی کاهش پیدا کند چون بیشتر شدن اثرات بلایای طبیعی هم با عدم مدیریت هست و هم با عدم معنویت.

4-   یک شنبه 20 مهر ماه ، روز اسکان معلولان و سالمندان:

که افرادی که در منزل آنها معلول و یا سالمند وجود دارد باید نسبت به زندگی سالم و رفاه و نشاط آنها تلاش کند که هم آموزه های دینی این الزام را می آورد و هم اینکه زندگی سالم و با نشاط و در رفاه حق سالمندان و معلولان هستند و این احترام به سالمندان باید در خانواده ها به فرزندان آموزش داده شود ، باید توجه داشته باشیم که جای سالمندان در آسایشگاه و سرای سالمندان نیست بلکه وجود آنها در خانواده ها چه بسا از امتحانات الهی برای فرد است که اگر کسی حال آنها را رعایت کند و آنان را تکریم کند موجب آسودگی و در امان بودن از فزع(وحشت و هراس) روز قیامت است.

5-   چهارشنبه 23 مهرماه شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی نماینده حضرت امام و امام جمعه کرمانشاه پنجمین شهید محراب توسط منافقین(1361ه.ش):

ساده زیستی و تواضع و فروتنی و خدمت به فرهنگ اسلامی و جامع علم مفید و عمل صالح از ویژگی های او بود و ایجاد وحدت کامل بین روحانیت شیعه و سنی و تأسیس حوزه علمیه خواهران و حضور در جبهه ها که می گفت وقتی به جبهه می روم تا مدتی روحیه ام قوی می شود از بزرگترین خدمات ایشان بود که یادش را گرامی می داریم.

6-    پنج شنبه 24 مهر ماه روز پیوند اولیاء و مربیان:

چونکه فرزندان بهترین و اثر پذیرترین عمر خود را در خانواده تحت نظر والدین و در مدرسه تحت نظر مربیان صرف می کنند لذا باید اولیا و مربیان ارتباط تنگاتنگی با همدیگر داشته باشند تا بتوانند با تربیت هماهنگ و در یک راستا از رفتارها و گفتارهای متضاد که فرزندان را سردرگم می کند جلوگیری کنیم تا بتوانیم فرزندانی سالم و متعهد و معتقد تحویل جامعه بدهیم.

7-   ائتلاف دروغین و نمایشی در عین حال هدف دار آمریکا و کشورهای غربی و عربی علیه داعش:

اولاً: همانطور که عرض شد این ائتلاف نمایشی و دروغین بود و هدفدار چونکه آنها هدفشان از ائتلاف، از بین رفتن و نابودی داعش نبود بلکه برای حضور خود دنبال توجیه بودند که پیدا کردند در صورتی که اگر می خواهند داعش نابود شود فقط کمک ها و حمایتهای اقتصادی و سیاسی و سلاحی خود را از داعش بردارند و اجازه بدهند هر کشوری که حضور خبیث داعش را در کشورش دارد خودش برای نابودی داعش اقدام کند. آمریکا ائتلاف تشکیل می دهد اما از طرفی به کشورهای مورد هجوم داعش نه تنها اعتماد ندارد بلکه بدون اجازه آن کشور را مورد حمله قرار می دهد و بمب باران می کند و زیرساختهای آن کشور را از بین می برد ، باز ائتلاف تشکیل می دهد اما از طرفی از داعش و تروریستهای تکفیری حمایت می کند امروز عملاً ادعای دروغین آمریکا از ائتلاف جهت نابودی داعش بر همگان آشکار و ثابت شد.

دوماً : هدف اصلی اینها یعنی استکبار و نوکران غربی و عربی آنها و همکاران آنها مانند انگلیس خبیث از این همه فعالیتهای سیاسی و نظامی و فرهنگی و غربی و اقتصادی این است که به همه دنیا نظم نوین جهانی بر محور آمریکا را تحمیل کند یعنی بگویند تمام درگیری های شرق و غرب تمام شد و ابر قدرت بی رقیب دنیا آمریکاست و هر طور که بخواهد می تواند دنیا را به میل خود اداره کند .

لذا با حمایت تروریستها و داعش و حمایت از رژیم صهیونیستی و متهم کردن ایران به ضد حقوق بشری که مجدداً این روز ها بیان می کنند و دخالت نظامی و سیاسی و فرهنگی در کشور های منطقه و جهان و جلوگیری از رشد و پیشرفت کشورها از طریق تحریم و ... دست به جنایاتی وحشیانه و خبیثانه و حیوانی می زند.

سوماً اسلام آمریکائی را به جای اسلام ناب محمدی ارائه و حمایت می کند و تلاش می کند وحدت مسلمانان از بین برود و از طرفی مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود که باید همه مسلمانان توجه داشته باشند که این جنگها بین شیعه و سنی نیست بلکه جنگ استکبار علیه اسلام ناب محمدی است. با ائتلاف اینها ، نه تنها داعش وتروریستها از بین نمی روند بلکه تقویت هم می شوند که مقام معظم رهبری در پیامی که برای برائت از مشرکین حجاج داده بودند به این مطالب و موضوعاتی که عرض شد پرداخته بودند.

اما آنها کور خواندند معماری نظم نوین جهان به دست ایران شکل خواهد گرفت و آمریکا ذبح خواهد شد.

اما بیداری و هوشیاری مردم یمن باز هم آمریکای خبیث و نوکران عربی آنها را ناکام گذاشت.فردی که مورد تأیید آمریکا بود را مردم کنار گذاشتند و گفتند که مردم یمن از آمریکا متنفر است.

8-   سالروز تأسیس وزارت اطلاعات:

لذا از تاریخ 19 الی 26 مهر ماه به این امر اختصاص داده شده است که وزارت اطلاعات از قبل از جنگ تحمیلی تا به امروز بی ادعا در همه دورانها به ندای رهبری عاشقانه لبیک گفتند و چشمان بیدار نظام بودند که این ایام را به همه این سربازان گمنام تبریک عرض می کنم.

9-     تهدید خشکسالی و نیامدن باران:

باید همه ما را به خود بیاورد که از گناهان و انحرافات فاصله بگیریم و با نزدیک شدن به خدای متعال خود را از این تهدید نجات بدهیم پی باید حق الناس و حق الله را بپردازیم و نگذاریم گناهان بین خود و مردم و بین خداوند آنقدر زیاد شود که خداوند نیز ما را جزء فراموش شده ها قرار بدهد و از نعمتهای الهی محروم گرداند.

و همچنین از ناشکری هایی که انجام می پذیرد مانند اسراف در آب و نان و حاملهای انرزی و دیگر نعمتها باید بپرهیزیم تا خداوند نعمتهایش را از ما نگیرد.

10-    اربعین شهدای گمنام:

علت تأخیر برگزاری این مراسم دیر آماده شدن مکان برگزاری بود.از مسئولینی که برای برگزاری این مراسم ما را یاری می کنند تشکر می کنم. از همه آحاد مردم دعوت می شود در این برنامه بزرگ که به جهت دهه امامت و ولایت ، شهرستانی برگزار می گردد حضور داشته باشند و امید است مسئولین شهرستان نیز این برنامه های بخش را مورد توجه قرار بدهند.

11-    نیروی انتظامی :

از زحمات آنها قدردانی می کنیم . اما چند توصیه:

1- لزوم همکاری مردم و دیگر دستگاه ها برای بهتر عمل کردن نیروی انتظامی

2- نیروی انتظامی رابطه خود را با مردم در محبت و احترام و اعتماد تقویت کند

3- در زمینه طرح عفاف و حجاب در سطح بخش بیشتر و بهتر عمل کنند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658