اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 03 مرداد 1393 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 03/05/1393

عناوین خطبه اول

موضوع: استقامت یکی از مهمترین ثمرات و برکات ماه رمضان (3)

در خطبه اول موضوع بحثی که در ماه مبارک رمضان داشتیم را پی می گیریم و آن استقامت و پایداری بود که یکی از بهترین و مهمترین آثار و برکات ماه مبارک رمضان است که گفتیم اگر انسان در راه .....

موانع استقامت:

1-      فراموشی یاد خدا:...

2-    پیروی از هوای نفس:...

3-    ....

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      ماه میهمانی خداوند رو به اتمام است:

2-     جمعه سوم مرداد ماه ، روز نماز جمعه و پنجم مرداد ماه سال 58 اقامه اولین نماز جمعه در تهران به امامت آیت الله سید محمود طالقانی(ره):

3-   روز قدس روز شکستن کمر اسرائیل:

4-   یک شنبه 5 مرداد ، سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد در سال 1367ه.ش:

5-   سه شنبه 7 مرداد ، طبق تقویم عید سعید فطر است:

6-    چهارشنبه 8 مرداد ماه ، درگذشت فقیه مجاهد و پارسا آیت الله مشکینی(1386ه.ش):

7-   پنج شنبه 9 مرداد ، روز اهدای خون:

 

نماز جمعه 03/05/1393

مشروح خطبه اول

موضوع: استقامت یکی از مهمترین ثمرات و برکات ماه رمضان (3)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: خداوند می فرماید :« يابن ادم ملائكتى يتعاقبون باليل و النهار، ليكتبوا عليك ما تقول و تفعل من قليلك و كثيرك فالسماء تشهد بما رأت منك و الارض تشهد عليك بما عملت على ظهرها والشمس و القمر و النجوم يشهدون عليك بما تقول و تفعل و انا مطلع على مخفيات خطرات قلبك و لاتغفل عن نفسك فان لك فى الموت شغل شاغل و عن قليل انت راحل »

اى فرزند آدم فرشتگان من شب و روز در پى هم مى‏آيند تا اندك و فراوان از گفتار و كردارت را به نوشته در آورند. آسمان به آنچه از تو ديده است گواهى مى‏دهد، و زمين نيز به آنچه بر روى آن انجام دادى گواهى خواهد داد، و خورشيد و ماه و اختران جملگى شهادت مى‏دهند به آنچه گفتى و نمودى. و من آگاه از انگيزه‏هاى پنهان در دلت مى‏باشم.همانا براى تو در مرگ مشغله كافى هست، و بزودى كوچ خواهى نمود .

در خطبه اول موضوع بحثی که در ماه مبارک رمضان داشتیم را پی می گیریم و آن استقامت و پایداری بود که یکی از بهترین و مهمترین آثار و برکات ماه مبارک رمضان است که گفتیم اگر انسان در راه ولایت و عهده و پیمان و تهذیب نفس و در تنگدستی در برابر کفر و شرک و استکبار استقامت ورزید خدای متعال در دنیا به او آرامش ، کرامت نفس، سلامت جسمی و قلبی ، فزونی برکات ، یاری خداوند، پیروزی بر دشمنان ، جلب محبت و دوستی خداوند را به او می دهد و در هنگام مرگ هم ملائکه نازل می شوند و از او رفع نگرانی می کنند و بشارت بهشت و همنشینی با اهلبیت (ع) را به او بشارت می دهند : « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ (30)» (سوره فصلت) و گفتیم امداد الهی و امیدواری و توکل، ایمان ، دعا ،شب زنده داری و قرآن باعت افزایش استقامت انسان می شوند که باید اینها را در وجود خود تقویت کرد.

یک نمونه آن خباب بن ارث بود که او را برهنه کردند و بدن او را در روی آتش قرار دادند و خباب می گوید در این هنگام مردی از قریش پای خود را روی سینه من گذاشت و آنقدر نگه داشت تا گوشت و پوستم آتش را خاموش کرد ، چون او حق را شناخت و در راه حق استقامت ورزید و به این درجات رسید.

اما امروز می خواهم به موانع استقامت و پایداری بپردازم که چه چیزهایی مانع استقامت می شود. یعنی چه چیز مانع می شود انسان از همان ابتدا که باید حق را تشخیص دهد به حسب ظاهر نمی تواند حق را تشخیص بدهد یا اینکه وقتی حق را تشخیص داد چه چیز موجب می شود که راه رسیدن به حق را تشخیص ندهد ، سوم اینکه وقتی حق و راه رسیدن به آن را تشخیص داد چه چیز موجب می شود که به سوی حق حرکت نکند و چهارم وقتی که حق را تشخیص داد راه رسیدن به حق را هم تشخیص داد و حرکت هم کرد چه چیز موجب می شود که در این مسیر پایداری نکند و تا رسیدن به حق در مسیر نماند.

موانع استقامت:

1-      فراموشی یاد خدا:

یعنی اگر انسان حق را تشخیص داد و به سوی آن حرکت کرد باید در این مسیر استقامت بورزد آن هم با یاد خدا و الا اگر خدا را فراموش کند به فرموده آیه قرآن خدا می فرماید شیطانی را سراغ او می فرستیم که همواره قرین او باشد یعنی تا وقتی که از یاد ما غافل است شیطان همنشین اوست. « وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (36)» (سوره زخرف) پس وقتی انسان با شیطان رفاقت و مصاحبت کرد و از یاد خدا غافل شد دیگر در راه حق نمی تواند استقامت کند و علاوه بر عذاب اخروی ، در دنیا نیز به زندگی سختی مبتلا خواهد شد. « وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (124) قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا (125) قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنسَى (126) » (سوره طه) درهای زندگی به کلی بروی بسته می شود و این همان معیشت سخت است زیرا کسی که خدا را فراموش کند چیزی غیر از دنیا نمی ماند که آن را کمال مطلوب خود سازد لذا تمام هم و غمش می شود دنیا و هیچگاه هم آرامش نخواهد داشت و همیشه در افسردگی و اضطراب و نگرانی و غمگینی بسر می برد.

اگر انسان خدا را فراموش کند به خود فراموشی مبتلا می شود. « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (19)» (سوره حشر) و کسانی که مبتلا به خود فراموشی هستند ارزشها ، استعداد ها و لیاقت های ذاتی خود را فراموش می کنند و در تاریکی سرگردان می شوند و در نهایت هلاکت.

مانند برخی دول عربی و مسلمان که مبتلا به خدا فراموشی و خود فراموشی شدند و اینگونه ذلیل شیطان بزرگ هستند و برخی از مسلمانان هم به خاک و خون کشیده می شوند.

خواجه عبدالله انصاری می گوید : حضرت یوسف(ع) دوازده سال بیشتر از آنچه خداوند پیش از آن برای او مقدر کرده بود در زندان ماند. چرا که دوازده حرف از غیر خدا برزبان آورد ؛ آن دوازده حرف این بود: اگر نجات یافتی پیش پادشاه سفارش مرا هم بکن « ..... اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ .... (42)» (سوره یوسف) اتفاقا آن فرد هم یادش رفت که پیغام او را به شاه برساند. و بین اهل مضا مشهور است که: « کُلُّ مَنْ شَغَلَکَ عنِ الحق، فهُوَ صَنَمُک» (تفسیر خواجه عبدالله انصاری ذیل آیه 42 سوره یوسف) هرچه تو را از یاد خدا باز دارد بت توست.

2-    پیروی از هوای نفس:

هوای نفس به هر عمل و رفتار ، ظاهری و باطنی گفته می شود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد ، ما یک خواسته هایی داریم و خداوند هم یک خواسته هایی ، اگر خواسته های ما مطابق خواسته های خداوند نباشد می شود هوای نفس و خواسته های نفسانی مانند غفلت از یاد خدا ، فراموشی نعمتها، پیروی از شیطان ، افراط و تفریط در اعمال و رفتارو ....

که در سوره کهف می فرماید: « .... وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا (28)» (سوره کهف) ای رسول ما از کسانی که قلبشان را از یاد خدا غافل ساختیم اطاعت مکن همانهای که از هوای نفس پیروی می کردند و کارهایشان از روی افراط و تفریط است.

پس در قرآن پیروی از هوای نفس مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته و کسانی که از هوی و هوس پیروی نمی کنند مورد ستایش و تشویق پروردگار متعال قرار گرفته اند:« وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى (40) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى (41) » (سوره نازعات) و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت پس جايگاه او همان بهشت است.

بنابراین باید با نفس خود مبارزه کرد و همیشه نفس را زیر سوال برد همانطور که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: « ان المؤمن لایمسی و لایصبح الاّ و نفسه ظنون عنده، فلایزال زاریاً علیها و مستزیداً لها» (نهج البلاغه ؛خطبه176) یعنی مومن به نفس خود سوءظن دارد یعنی پیوسته از خودش عیب جوئی می کند .یعنی همیشه نفس را زیر سوال می برد و می گوید کم گذاشتی ، این کار خوبی را که انجام دادی کم بود و از نفس خود نسبت به اعمال خوبش زیاده طلبی می کند.

پس حضرت علی (ع) می فرماید حواست نسبت به خواسته های نفسانی ات جمع باشد که نفس بر سر تو کلاه نگذارد و به نفس اعتماد نکن چون تعلقات نفسانی مانع استقامت انسان می شود و نه می گذارد حق را تشخیص دهی و نه راه رسیدن به حق را ، نه حرکت در راه حق را و نه می گذارد پایداری در این راه حق کنی. اما اگر متعلقات نفسانی را کنار بگذاری راه روشن و لذت بخش می شود و انسان به حرکت می افتد و به حق می رسد.

به عنوان مثال: یک بطری ابتدا هوا دارد ، وقتی شما در آن آب می ریزید به هر مقدار که آب وارد آن می شود هوایش خالی می شود .انسان نیز مانند بطری ای می ماند که ابتدا با هوا و نفسانیت پر شده است و باید در طول عمر با خودسازی خود را از خدا پرکند تا هوایش خالی شود .بنابراین باید رذائل و شهوت افراطی گری در خوردن ، سخن گفتن ، خوابیدن ، نگاه کردن به نامحرم و شهوت جنسی بی مورد و لذت طلبی مفرط .... مبارزه کرد.

به این داستان توجه کنیم : که وقتی دختری به حجره طلبه جوانی (محمد باقر) می آید و غذایش را می خورد و استراحت می کند و صبح که بیرون می رود سربازان شاه عباس که دنبال او بودند وقتی او را در حال بیرون آمدن از خانه طلبه جوان می بینند او را نزد شاه می برند و طلبه جریان را می گوید و اینکه دختر مرا تهدید کرد که به کسی نگویم... اما شاه که از او سوال می کرد که چگونه توانستی در مقابل نفست مقاومت کنی ؟ محمد باقر 10 انگشت سوخته خود را نشان می دهد و می گوید وقتی نفس اماره مرا وسوسه کرد هر بار که وسوسه می کرد یکی از انگشتانم را می سوزاندم تا طعم آتش جهنم را بچشم بدین وسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا شیطان نتوانست مرا منحرف کند و ایمانم را بسوزاند و او به مقامات عالیه رسید.

3-    دنیا طلبی:

یکی از راه های فراگیر و مستحکم شیطان دنیاست آن دنیایی که انسان را از اطاعت خدا و دوستی او و تحصیل آخرت باز دارد پس از این دنیا دوری کنیم که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید : « فکونوا کالسابقین قبلکم و الماضین امامکم، قوّضوا من الدنیا تقویض الراحل و طووها طی المنازل» مانند کسانی باشید که از شما پیشی گرفتند و جلوی روی شما گذشتند آنها از این دنیا رفتند و خیمه هایشان را برکندند .شما هم مثل کسانی باشید که در سیر و سفر هستند و توقف گاه موقت دارند باشید.

پس دنیا را نگاه کنید حضرت می فرماید دیگران رفتند تو هَم می کَنی می رَوی مواظب باش دنیا سرت کلاه نگذارد .حضرت علی (ع)در جای دیگر فرمود: « حب الدنیا رأس الفتن و اصل المحن» (غررالحکم) دوستی دنیا سرِ همه فتنه ها و ریشه همه اندوه ها و محنت هاست.

چون دنیا مانند صورت انسانی است که سرش کبر ، چشمش حرص ، گوشش طمع ، زبانش ریا ، دستش شهوت ، پایش عجب و قلبش غفلت است پس آدم دنیا طلب تمام این رذائل را دارد یعنی تکبر ، حرص، طمع ، ریا ، شهوت ، عجب و غفلت و کسی که این رذائل در وجودش باشد نمی تواند در راه حق استقامت کند در نتیجه به حق هم نمی رسد.

مانند ماجرای جنگ احد که پیامبر (ص) عده ای را در تنگه احد مستقر کرد و تأکید کرد که تحت هیچ شرایطی تنگه را ترک نکنند اما آنها جهت جمع کردن غنائم پایین آمدند و دشمن از این فرصت دنیا طلبی آنها استفاده کردند و حمله کردند و مسلمانان را شکست دادند و هنگام بازگشت به مدینه می گفتند مگر خداوند به ما وعده پیروزی نداده بود که آیه 152 سوره آل عمران جواب آنها را می دهدکه چرا خداوند به وعده خود عمل کرد و شما را پیروز کرد ولی شما از دستور پیامبر (ص) سرپیچی کردید و دنبال دنیا رفتید و شکست خوردید.« ... مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا ...(152)» (سوره آل عمران)

بنابراین دنیا طلبی مانع استقامت در راه حق است.

4-     اختلاف و تنازع:

یکی دیگر از دامها و راههای فریب شیطان تفرقه و پراکندگی است. شیطان هیچ راه و رخنه ای مطمئن تر و مؤثر تر از ایجاد جدائی بین انسانها ندارد . هر وقت می خواهد انسان را صید کند اول او را از هم جدا می کند مانند شما که می خواهید نانی را بخورید اول لقمه لقمه اش می کنید تا از گلویتان پایین برود و آن لقمه ها را زیر دندان خود له می کنید تا راحت بلعیده شود و تا تکه تکه نکنید و له نکنید نمی توانید بخورید و شیطان هم اگر نتوانست جمعیتی را تکه تکه کند مأیوس می شود و می رود و انسان را نمی تواند به دام خود بیاندازد و ببلعد.

قرآن هم می فرماید: « وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (46)» (سوره انفال) خداوند در این آیه و آیه قبل چند فرمان به مسلمانان می دهد اینکه در مقابل دشمنان که در میدان نبرد می بینید ثابت قدم باشید و به آنها پشت نکنید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید ، از خدا و پیامبر خود اطاعت کنید ، از اختلاف بپرهیزید زیرا موجب سستی شما می گردد و قدرت و هیبت شما را از بین می برد، و اینکه در برابر مشکلات مقاومت کنید که خدا همراه صابران است.

بنابراین اختلاف و نزاع مانع استقامت در راه حق است.

5-    ممانعت شیطان از حرکت انسان در صراط مستقیم:

شیطان دشمن سعادت انسان است و در مسیر انسان کمین می کند تا او را فریفته و به دام بیاندازد .خود شیطان گفته ، که قرآن می فرماید : « قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (16)» (سوره اعراف) شیطان امتحان الهی را که پیروز نشد را به معنای اضلال گرفت و گفت : تو مرا گمراه کردی و گفت چونکه مرا به بیراهه افکندی من هم برای گرماهی آنها حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست و با وسوسه ، زینت دادن گناه، ضایع کردن عمل ، ایجاد فراموشی، وعده دروغین به انسان ، امر به فحشا و منکر ، مشارکت در اموال و اولاد مردم ، فتنه و فساد ، هجوم در وقت احتضار .

دام سخت است مگر یاد شود لطف خدای   /   ور نه آدم نبرد صرفه زشیطان رجیم

یک داستان به عنوان نمونه برای استقامت و پایداری:

جریان در تاریخ جنگ احد است که این حادثه واقعاً از دلخراش ترین غزوات پیامبر (ص) بود. پس از آنکه تنگه رها شد و دشمن دوباره حمله کرد و مسلمانان شکست خوردند که خیلی از مسلمانان کشته شدند و بقیه هم فرار کردند . پیامبر (ص) ماند و حضرت امیرالمومنین (ع). کسی به نام ابودجانه که در تاریخ هم معروف است فرار نکرد .پیامبر (ص) چشمش به او افتاد دید او فرار نکرد و به سمت پیامبر می آید.

حضرت فرمود: ابوجانه من بیعتم را برداشتم خواستی بری ، برو. این که مانده علی (ع) است علی از من است و من از علی ، حساب تو با او فرق می کند او جان من است.

ابوجانه گفت: کجا بروم؟ به سوی همسرم بروم که خواهد مرد. به خانه خود بروم که خراب خواهد شد. به طرف مال خود برگردم که فانی هستند . یا اینکه از اجل و مرگ بگریزم که بالاخره مرا خواهد گرفت.چقدر زیبا از اشخاص و اموال و جانش را مطرح کرد.

این همان است که حضرت فرمود: نگاه کنید قبلی ها گذاشتند و رفتند شما فریب نخورید.

پیامبر (ص) هم داشت گریه می کرد و اجازه گرفتند و رفتند و شروع کردند به جنگیدن .آنقدر بدن او جراحت برداشت که روی زمین افتاد و حضرت امیرالمومنین(ع) بدن نیمه جان او را برداشت و نزد پیامبر (ص) آورد چشمش که به پیامبر (ص) افتاد گفت آیا بیعت خودم را به آخر رساندم یا نه؟ استقامت و پایداری کردم یا نه؟ به مقصد رسیدم یا نه؟ پیامبر (ص) به او فرمود: نعم ، آری و در حقش دعا کرد « قل ربی الله قاستقم » اگر می خواهی به خدا برسی باید پای آن بایستی اگر می خواهی دین خدا را اقامه کنی باید پای آن بایستی.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      ماه میهمانی خداوند رو به اتمام است:

امام سجاد (ع) اینگونه با این ماه مبارک وداع می کند:

در وداع امام سجاد (ع) گویا به دوستی رسیده که این دوست تمام عیوب انسان را به او می گوید و درصدد رفع عیوب است و در حال حاضر دارد جدا می شود:

قال امامنا السجاد(ع):« و قد اقام فینا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبه مبرور. و اربحنا افضل ارباح العالمین ثم قدر فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده. فنحن مودعوه وداع من عز فراقه علینا وغمنا و اوحشنا انصرافه عنا و لزمنا له الذمام المحفوظ و الحرمه المرعیه والحق المقضی » این ماه مبارک در میان ما به شایستگی زیست و به نیکی همنشین ما گردید وگران مایه ترین سودهای اهل جهان را به ما بخشید سپس چون زمانش به انجام رسید و مدتش به سر آمد و شمار روزهایش پایان گرفت از ما جدا شد.

ماه رمضان دوست و رفیق امت پیامبر (ص) است و ماه رمضان برای پیامبران گذشته تعلق داشت اما خدا این ماه را به امت پیامبر (ص) اختصاص داده و این امت را بر امت های گذشته برتری داده است.

اینک او را بدرود می گوییم همچون بدرود گفتن کسی که فراقش بر ما دشوار است و رفتنش ما را دچار اندوه و وحشت می کند و عهدی نگه داشتنی و حرمتی رعایت کردنی و حقی گزاردنی از وی را بر ما لازم می گرداند.

غم امام سجاد(ع) این است که ماه رمضان دیگری بیاید و امام سجاد(ع) نباشد پس ما را هم غم بگیرد و این دهه آخر را بیشتر همت کنیم همانند رسول الله که دهه آخر ماه رمضان را بستر خود را جمع می کرد و از خواب و استراحت خود کم می کرد و به عبادت می پرداخت.

رفتن این ماه غم و وحشت دارد چون روایت است که :« مامن مؤمن یصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله تبارک وتعالی له سبع خصال : اولها یذوب الحرام من جسده ، والثانیه یقرب من رحمه الله عز و جل ، والثالثه یکون قدکفر خطیئه آدم ابیه ، والرابعه یخفف الله عنکم سکرات الموت و الخامسه امان من الجوع والعطش یوم القیمه والسادسه یعطیه الله عز و جل برائه من النار ، والسابقه یطعمه الله عز و جل من ثمرات الجنه » (روضه الواعظین؛صفحه340)

و همچنین در این ماه شیطان در بند بود و نیکی ها چند برابر ثبت می شد...

2-     جمعه سوم مرداد ماه ، روز نماز جمعه و پنجم مرداد ماه سال 58 اقامه اولین نماز جمعه در تهران به امامت آیت الله سید محمود طالقانی(ره):

نماز جمعه به عنوان تنها نماز جماعت واجب هفتگی و تنها نمازی که نام آن دستور به شرکت در آن به صراحت در قرآن کریم آمده و نخستین اقدام رسول خدا(ص) در مسیر تشکیل حکومت اسلامی در مدینه بود که تا انقلاب اسلامی ایران که آن را احیا کرد دچار فراز و نشیبهایی در طول تاریخ شده است. حتی به تعطیلی هم کشیده شده است.

بنابراین نماز جمعه یک امر حکومتی و مرتبط به حاکم اسلامی و دستگاه حکومت اسلامی است و هم یک نهادی حقیقتاً اسلامی و مردمی است.

نماز جمعه در رفع فتنه ها مؤثر بوده و هست بنابراین نمازجمعه نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است.

به چند روایت راجع به فضیلت و جایگاه نماز جمعه اشاره می کنم:

1- پیامبر (ص) :« من اتی الجمعه ایماناً و احتسابا استانف العمل » (وسائل الشیعه؛باب1؛حدیث3) کسی که از روی ایمان و محاسبه و با توجه در نماز جمعه حاضر شود گناهانش پاک شده و باید اعمال خود را از سربگیرد.غیر از حق الناس و واجباتی که قضا دارد.

2- پیامبر خاتم(ص):« الغسل يوم الجمعة كفارة والمشي إلى الجمعة كل قدم منها كعمل عشرين سنة فاذا افرغ من صلاة الجمعة اجيز بعمل مائتى سنة» (کنزالعمال؛حدیث21090) غسل روز جمعه کفاره گناهان است و هر قدمی که به سوی نماز جمعه برداشته شود برابر با عمل بیست سال است و هنگامی که از نماز جمعه فارغ شود به پاداش عبادت دویست سال نائل می گردد.

3- پیامبر(ص) :هنگامی که روز جمعه فرا رسد خداوند متعال امر می کند تا منبری در بیت المعمور گذاشته شود و فرشته ها دور آن گرد آیند جبرائیل اذان گفته و میکائیل امامت نموده و سایر فرشته ها در پشت سر آن نماز برپا می کند و چون تمام شود جبرئیل ثواب اذان را به امت محمد (ص) می دهد و میکائیل ثواب امامت را بر امامان جمعه و سایر فرشتگان نیز ثواب نماز جمعه شان را به مردم پیرو پیامبر اعظم می بخشند .آنگاه خداوند می فرماید شما بر بندگانم جود و کرم نمودید من به جود و کرم بر شما سزاوارترم شما را شاهدی می گیرم که من گناهان امت نمازگزار را تا جمعه آینده بخشیدم.(وسائل الشیعه ؛جلد6؛صفحه61)

4- پیامبر(ص): زمان روز جمعه در هر درب مصلی جمعه فرشته های حاضر می شوند و نامهای واردین را از اولین نفر به بعد می نویسند تا اینکه امام جمعه خطبه را آغاز می کند در این لحظه نوشته ها را بسته و به خطبه ها گوش فرا می دهند.(مستدرک الوائل؛جلد1؛صفحه412)

5- پیامبر (ص) : « إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ غَدَتِ الشَّيَاطِينُ بِرَايَاتِهَا إِلَى الْأَسْوَاقِ فَيَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِيثِ أَوِ الرَّبَائِثِ ، وَيُثَبِّطُونَهُمْ عن الجمعة» (کنزالعمال؛حدیث 21168) هنگامی که روز جمعه می شود و شیاطین صبح زود با پرچمهایشان به بازارها می روند و به طرف مردم موانعی می افکنند و آنان را از رفتن به نماز جمعه باز می دارند.

مقام معظم رهبری فرمودند: نماز های جمعه در هر جائی از نقاط کشور بخشی از کار دستگاه رهبری این کشور را انجام می دهند و ائمه جمعه مسئولان در سرتاسر کشور هستند.

بعد فرمود معنویت انقلاب را تقریباً به دستگاه امامت جمعه و نمازهای جمعه وصل کنید آنوقت ببینید مسئولیت ائمه جمعه چقدر زیاد است.

و یاد و خاطر ابوذر زمان و مالک اشتر انقلاب اسلامی ایران یعنی آیت الله طالقانی را گرامی می داریم.

تشکر از اعضای ستاد نماز جمعه برادران و خواهران و هر کسی که در این نهاد نماز جمعه زحمت می کشد.

 

3-   روز قدس روز شکستن کمر اسرائیل:

روز قدس کابوس بی پایان صهیونیسم.

روز قدس یعنی امروز اسرائیل علاوه بر چشیدن طعم شکست نظامی ، طعم تلخ شکست سیاسی را نیز چشید چون همه مردم جهان علیه جنایات اسرائیل و نیم قرن خونریزی ، تجاوز ، نقض حقوق بشر و جنایات گسترده جنگی قیام کردند و آزادی قدس شریف را فریاد زدند و تنفر و انزجار خود را از رژیم نا مشروع و جعلی و سگ هار منطقه با شعار مرگ بر اسرائیل اعلام کردند.

خب ، جنایات رژیم خبیث و پست و کثیف منطقه بر هیچ کس پوشیده نیست که تخریب خانه ها و هدف قرار دادن بیمارستانها و تخریب مساجد و کشتار غیرنظامیان که 85% از شهدا غیر نظامی هستند و حدود 50% کودکان بودند که این حقیقت گواه آن است که رژیم نا مشروع اسرائیل نتوانسته به اهداف مشخص خود برسد و تنها با شبعیت و درنده خوئی مردم عادی را به ویژه در دل سحر و پای سفره سحری هدف قرار می دهد.

این جنایات در حالی صورت می گیرد که آمریکا و انگلیس و فرانسه و برخی از کشورهای غربی به صراحت از جنایت کاران صهیونیست حمایت می کنند و همچنین دبیر کل مفلوک سازمان ملل در اظهاراتی چاپلوسانه نسبت به اسرائیل از فلسطینیان خواسته است که دست از خشونت بکشند و حق اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

و همچنین برخی کشورهای مسلمان که بی غیرتی و بی لیاقتی خود را ثانت کردند.

که پیامبر (ص) فرمود: « لا یزال الناس بخیر ما أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر و التقوی فإذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات، وسلط بعضهم علی بعضٍ، ولم یکن لهم ناصر فی الأرض و لا فی السماء» (تهذیب الاحکام ؛ جلد6؛ صفحه681) تا زمانی که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمایند و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت ها از آنان گرفته شود و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند و نه در زمین یاوری دارند و نه در آسمان.

دراینجا جا دارد به مقاومت فلسطین تبریک بگوئیم که از وقتی که از کشورهای عربی قطع امید کرد و سنگ برداشت به میدان آمد و اکنون در کمتر از ده سال گذشته به جائی رسیده که هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق اشغالی می فرستد و موشک های مقاومت توانسته ادعای گنبد آهنین اسرائیل را باطل کند و مناطق حساس اسرائیل را مورد هدف قرار داده و فرودگاه آنها را به تعطیلی کشاند که این رشد اعجاب برانگیز البته حاصل ایمان و اخلاص و مجاهدت جبهه جهانی مقاومت است که در رأس آن ایران اسلامی قرار دارد.

این جنایات اسرائیل برکاتی داشته مانند نشان دادن قدرت مقاومت و از طرفی باعث بی آبروئی حامیان دروغین (عربستان ، قطر، مصر، ترکیه که فقط به عزای عمومی اکتفا کردند ) شد.

و از طرفی یک بی آبروئی دیگر برای فتنه گران داخلی شد که در سال 88 در بیانی غیر انسانی و بر خلاف دستور صریح قرآن کریم ، شعار نه غزه نه لبنان سردادند و حمایت از مظلوم را تقبیح کردند که قرآن به مسلمین دستور صریح می دهد که : «وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ ... (75)» (سوره نساء) چرا در راه خدا و نجات مردان و زنان و کودکان که زبون شمرده شده اند نمی جنگید؟

که آنروز این فتنه گران داخلی با شبکه های صهیونیستی هم صدا شدند اما امروز حتی غیر مسلمانان در اروپا از این رژیم کودک کش اعلام انزجار می کنند .آری این مظلومیت غزه این فتنه گران را نیز بی آبرو کرد.

از سویی دیرگ شاهد بی آبروئی جنایتکاران دعاش و گروهکهای تروریستی مشابه آن در سوریه و عراق و .. هستیم این جنایتکاران که مدعی دفاع از اسلام هستند اما در این جنگ غزه بی آبرو شدند.نه تنها حمایت نکردند بلکه اعلام کردند چون مردم غزه شیعه هستند پس صهیونیستها مظلوم هستند و ما از اهل غزه حمایت نمی کنیم.یا بعضی از نادانی های دیگر که می خواهند از صهیونیست حمایت کنند می گویند غزه ناصبی هستند پس کشتار آنها توسط اسرائیل اشکالی ندارد در حالی که اغلب مردم آنجا اهل سنت هستند که محب اهلبیت پیامبرشان هستند.

اما مقام معظم رهبری فرمودند : اسرائیل باید نابود شود و این شدنی است و اسرائیل نابود شدنی است و برهمه مسلمانان واجب کفائی است که از مردم فلسطین حمایت کامل و همه جانبه داشته باشند.

4-   یک شنبه 5 مرداد ، سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد در سال 1367ه.ش:

با پیروزی ارتش ایران بر مجاهدین خلق و کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای مهاجم.

5-   سه شنبه 7 مرداد ، طبق تقویم عید سعید فطر است:

عید فطر روزی است که خداوند متعال برای مسلمین عید قرار داده تا با احتماع خود در نماز و خطابه های مناسب با هر عصر راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند.

عید شریف فطر عید است برای ضیافت الله و عید قربان عید است برای لقاء الله.

انشاالله هر روزی که از طریق دفتر مقام معظم رهبری عید اعلام شد نماز عید فطر در مصلی خوانده خواهد شدو مراقب باشیم که از یک اختلاف نظر فقهی سوءاستفاده سیاسی نکنند و محافل سیاسی ضد انقلاب که قصد تفرقه و ضربه زدن به نظام دارد نتواند بدین وسیله بین علماء و مراجع با نظام و رهبری جدائی بیاندازد.

6-    چهارشنبه 8 مرداد ماه ، درگذشت فقیه مجاهد و پارسا آیت الله مشکینی(1386ه.ش):

زندگی ایشان سرشار از مبارزات و تلاشهای سیاسی برای تحقق حکومت اسلامی است مجموعه اسناد انقلاب اسلامی نشان می دهد آیت الله مشکینی در اغلب عرصه های سرنوشت ساز و خطرناک حضور محوری و حماسی و هدایت کننده داشته است.

7-   پنج شنبه 9 مرداد ، روز اهدای خون:

که با اهدای خون جان انسانی را نجات می دهید.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658