اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 17 آبان 1392 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 17/08/1392

عناوین خطبه اول

موضوع: ویژگی های شهیدان کربلا

اما به مناسبت ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان و ماه عبرت و درس گرفتن از عاشورا موضوع بحث را اختصاص می دهم به ویژگی های شهیدان کربلا که .....

دانستن این خصوصیات می تواند مقیاسی برای محک زدن قابلیت خودمان در همراهی با امام باشد یعنی ....

مهمترین ویژگی های شهیدان کربلا (یاران امام حسین(ع)):

1-      خداجوئی:...

2-    شجاعت:...

3-    ...

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      تقدیر و تشکر از حضور حماسی و پرشور مردم در بی سابقه ترین تجمع ضد استکباری در 13 آبان:...

2-     درگذشت یکی از یاران امام و رهبری ، مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی که دعوت حق را لبیک گفت تسلیت عرض می کنم:...

3-   مراقب انحرافاتی که اساس عزاداری ها را تهدید می کند باشیم:...

 

نماز جمعه 17/08/1392

مشروح خطبه اول

موضوع: ویژگی های شهیدان کربلا

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: « سُئِلَ الحُسَینُ بنُ عَلیٍّ (ع) کَیفَ اَصبَحتَ یَابنَ رَسُولِ اللهِ ؟ قال: اَصبَحتُ وَلِیَ رَبُّ فَوقی وَ النّارُ اَمامی وَ المُوتُ یَطلُبُنی وَ الحِسابُ مُحدِقٌ بی وَ اَنَا مُرتَهِنٌ بُعَمَلی، لا اَجِدُ ما اُحِبُّ وَ لا اَدفَعُ ما اُکرِهِ وَ الاُمُورُ بِیَدِ غَیری فَاِن شاءَ عَذَّبَنی وَ اِن شاءَ عفی عَنّی فَاَیُّ فَقیرٍ اَفقَرُ مِنّی » (امالی صدوق ؛ صفحه609) از حسین بن علی (ع) سوال شد چگونه صبح کردی؟ فرمود برای من خدائی است که بالای سر من است و آتش جهنم را پیش رویم می بینیم و تماشا می کنم و مرگ دائما در خانه مرا می زند و حساب و حسابگر مرا احاطه کرده است و من در گرو اعمالم هستم و مسائلی را می خواستم و دوست داشتم اما نیافتم ، مسائلی را نمی خواستم اما توان دفع از خود نداشتم اگر او بخواهد عذابم می کند و اگر او بپسندد عفوم می کند پس کدام فقیر از من فقیر تر و ناتوان تر و بی چیز تر.

پس تمام قدرتها دست خداوند است و هیچگاه خود را با گناه کردن در برابر اراده های خدا قرار ندهیم چون خداوند متمرد و گناه کار را ذلیل می کند و بنده مطیعش را عزیز و آقا می کند بنابراین عزت در بندگی خداوند است و رعایت تقوای الهی .

اما به مناسبت ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان و ماه عبرت و درس گرفتن از عاشورا موضوع بحث را اختصاص می دهم به ویژگی های شهیدان کربلا که از یاران واقعی امام حسین (ع) شدند و قرآن هم نسبت به اینگونه افراد می فرماید: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقّ‏ِ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدًى(13) » (سوره کهف) آنها جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم.

و امام حسین (ع) هم می فرماید:«فَلَکُمْ فِی‌َّ أُسْوَه » (تحف العقول؛صفحه505) من برای شما الگو هستم . یعنی اباعبدالله(ع)و یاران آنحضرت که عاشورائی شدند برای ما الگو هستند.

امابه برخی از ویژگی های مهم یاران امام حسین (ع) اشاره می کنم تا آنها را بشناسیم که چه کردند عاشورائی شدند و در اردوگاه امام حسین (ع) قرار گرفتند نه در اردوگاه یزید و از رفتار آنها درس عبرت بگیریم.

دانستن این خصوصیات می تواند مقیاسی برای محک زدن قابلیت خودمان در همراهی با امام باشد یعنی اگر ما در عصر امام حسین (ع) بودیم آیا به خاطر دفاع از امام حسین (ع) و دفاع از دین تا آخرین نفس و آخرین قطره خون می ایستادیم؟ اگر اینگونه بودیم و باشیم پس می توانیم در زمان ظهور هم در کنار امام زمان (عج) باشیم و دفاع از امامت و دین بکنیم. پس باید این ویژگی ها را بشناسیم و تلاش کنیم ما هم این ویژگی ها را داشته باشیم.

مهمترین ویژگی های شهیدان کربلا (یاران امام حسین(ع)):

1-      خداجوئی:

یکی از مهمترین ویژگی های شهیدان کربلا ارتباط تنگاتنگ و عاشقانه آنها با خداوند بود در زیارت رجبیه خطاب به یاران امام حسین (ع) می خوانیم : «السلام علیکم ایها الربانیون, انتم خیره اختارکم الله لابى عبدالله(ع) و انتم خاصه اختصکم الله به » سلام بر شما اى ربانیون, شما برگزیدگان خدایید که او شما را براى ابى عبدالله(ع) برگزید و مشمول عنایات ویژه خویش ساخت.

«ربى و ربانى» کسى است که ارتباط تنگاتنگ و عاشقانه با خدا داشته باشد و شهیدان کربلا این ارتباط عاشقانه با خداوند را داشتند و همین عشق و محبت بود که آنها را تا مرز فدا شدن در راه خدا پیش برد وحاضر شدند در راه خدا از همه چیز خود بگذرند . در روایت هم هست که ایمان کسی به خدای متعال کامل نخواهد شد مگر آنکه خداوند نزد او محبوبتر از جان و پدر و مادر و فرزندان و خانواده و مال و تمام مردم باشد.

یاران امام حسین (ع) این خداجوئی را شب عاشورا به نمایش گذاشته بودند .به گفته مورخان « لهُم دَویٌّ کَدَوِیِّ النَّحل ما بینَ راکعٍ و ساجدٍ و قائمٍ و قائدٍ »

یکی از بهترین الگوهای عاشورا که صفت خداجوئی به خوبی در او متبلور بود حضرت عباس (ع) بود که در زیارت آن حضرت می خوانیم : « السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطیعُ للّهِ وَلِرَسولِهِ وَلاَمیرِ الْمُؤمِنینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ صَلّى اللّهُ عَلَیْهِمْ وَسَلَّمَ » «الْعَبْدُ الصّالِحُ» یعنی بنده شایسته « الْمُطیعُ للّهِ » یعنی فرمانبردار از خدا از القاب حضرت عباس (ع) است که نشان دهنده کمال ایمان و اخلاص آن حضرت می باشد.

نمونه دیگر این عاشقان سعید بن عبدالله حنفی است که ظهر عاشورا به هنگامی که سالار شهیدان آخرین نماز عشق را در تیررس تیرهای دشمن خواند سعید خود را سپر قرار داد و از هر طرف که تیر می آمد به جان می خرید و پس از نماز وقتی بی رمق به زمین افتاده بود گفت : حسین جان آیا من به عهد خود وفا کردم؟ امام فرمود :«نعم و انت امامی فی الجنه » ( بحالر الانوار؛جلد45؛صفحه22) بلی تو در پیشاپیش من در بهشت هستی.

آری نماز ظهر عاشورا بهترین درس را به ما می دهد و یاد آور این مطلب است که ما وقتی می توانیم یاور امام باشیم که عبادات و معنویات خود را تقویت کنیم بویژه نماز .امام نماز ظهر عاشورا را به جماعت و در میدان جنگ نه در خیمه ها خواند تا خداجوئی مردم را بالا ببرد و درسی برای ما شیعیان باشد و در هیئت ها و مساجد به نماز جماعت بیش از پیش اهمیت دهیم تا تبلیغاتی که علیه شیعیان و عزاداران می شود که اینها به نماز اهمیت نمی دهند و حتی نماز نمی خوانند و اهداف عاشورا را فراموش کردند را خنثی کنیم.

2-    شجاعت:

شجاعت و شهامت مهمترین کلید پیروزی و اساسی ترین پایه پیروزی و عظمت انسانهاست نه تنها در میدان جنگ بلکه در میدان های سیاست و اجتماع و حتی مباحث علمی شجاعت نقش کلیدی دارد. امام حسین (ع) مظهر شجاعت در کربلا بود با یارانی اندک در مقابل انبوه سپاه یزید ایستاد و کوچکترین تردیدی در مبارزه با دشمن به خود راه نداد و یاران و جوانانش در برابر دیدگانش به خون غلتیدند ولی اندیشه تسلیم هرگز به او راه نیافت و هنگامی که نوبت به رزم خود رسید چونان شیر باشجاعت تمام به آنها حمله می کرد و از کشته های آنها پشته می ساخت. در حالی که کسانی که به جنگ امام آمده بودند از جنگجویان حرفه ای بودند که امام آنها را به زانو در آورد.یاران عاشورائی در کلاس امام حسین (ع) نشسته بودند و به عشق شهادت می جنگیدند و از مرگ هراسی نداشتند و در برابر دشمن سست نمی شدند که امام حسین (ع) شب عاشورا به خواهرش زینب (س) یاران خود را چنین توصیف می کند: «اما والله لقد نهرتهم و بلوتهم و لیس فیهم الأشوس الأقعص یستأنسون بالمنیة دونی استئناس الطفل بلبن أمّه» (شیخ شریفی کلمات الامام الحسین (ع)؛صفحه407) به خدا سوگند آنها را آزمودم و نیافتم آنها را مگر دلاور غرنده شیروار (با صلابت و استوار مانند کوه) آنان به کشته شدن در رکاب من آنچنان مشتاق هستند همانند اشتیاق طفل شیر خوار به پستان مادر.

یکی از مصداقهای شجاعت عاشورا عباس (ع) بود که نمونه آن در جنگ صفین 13 سال داشت و ابن شعثاء را که در دلیرمردی با هزاران نفر برابر بود را همراه هفت پسرش کشت.

و نمونه دیگر از الگو های شجاعت در لشکر امام حسین (ع) عابس است که شجاعت روحی و جسمی را در خود جمع کرده بود او از دلاوران و سخنوران و عابدان و شب زنده داران شیعه بود . به گفته برخی از معاصرین هنگام نماز ظهر عاشورا خود را سپر تیرهای بلا ساخت و وقتی که در میدان جنگ رفت کسی نتوانست با او مبارزه کند و حمله کرد و عده زیادی را کشت و پس از آنکه در محاصره افتاد شهید شد دشمنان با هم مشاجره می کردند که او را ما کشتیم که عمر سعد گفت مشاجره نکنید هیچ کس یک تنه نمی توانست عابس را بکشد شما همگی سهیم هستید.

پس شجاعت یعنی در مقابل دشمن برای دفاع از دین نترسید و معنای دیگر شجاعت یعنی کنترل غضب و شهوت که حضرت علی (ع) فرمود: «اَشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ » مانند مالک اشتر که آب دهان بر صورتش انداختند و شجاع کسی است که در زندگی اش صداقت داشته باشد . بنابراین یاران امام هم شجاعت جسمی داشتند و هم شجاعت روحی و هم شجاعت در مقابل هوای نفس مانند عباس (ع) که امان نامه ها را رد کرد و اسیر هوای نفس و دشمنان نگشت.

3-    عشق به اهلبیت رسول الله(ص) :

یکی از وظایف همه مسلمانان معرفت به مقام اهلبیت (ع)است و دوستی آنان است که اهمیت آن از این آیه مشخص می شود : «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ (23) » (سوره شوری) که یاران عاشورایی امام وقتی که حضرت به آنها اجازه بازگشت به شهر و دیارشان را داد گفتند :والله اگر بدانم کشته می شوم سپس زنده گردیده ،زنده زنده سوزانده می شوم و سپس تکه تکه می گردم و این عمل هفتاد بار با من انجام می شود از شما جدا نمی شوم تا در کنار شما با مرگم خدا را ملاقات کنم . آنها اینگونه به اهلبیت (ع) محبت و مودة داشتند.

4-     بصیرت در دین:

بصیرت در دین یعنی روشن بینی عمیق در دین و با چشم باز راه دین را برگزیدن و پای آن مقاومت کردن همان که خداوند به آن مومنان را می ستاید:«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللّهِ أُولئِكَ هُمُ الصّادِقُونَ(15) » (سوره حجرات) مومنان واقعی تنها کسانی اند که به خدا و رسولش ایمان آورده سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه ندادند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند اینان راستگو هستند.

ایمان ،جهاد با مال و جان در راه خدا از برجسته ترین ویژگی های ایمان با بصیرت است.

شهیدان کربلا نمونه ارزشمند دین داران با بصیرت اند. بی تردید در زمان قیام امام حسین (ع) صدها هزار نفر ادعای مسلمانی داشتند و از قیام حضرت با خبر بودند اما نتوانستند در اردوگاه امام قرار بگیرند .اما این هنر کربلاییان بود که با لبیک به ندای مظلومیت سالار شهیدان بصیرت خویش را در میدان عمل نشان دادند.

دعـــــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      تقدیر و تشکر از حضور حماسی و پرشور مردم در بی سابقه ترین تجمع ضد استکباری در 13 آبان:

طوفان پرقدرتی که روز 13 آبان در بیش از 700 شهر کشورمان بر پا شد آنقدر سهمگین بود که غرب را در شوک و جهان را در حیرت فروبرده است. چون مدتی بود که غربی ها فکر می کردند که ایران نیازمند و زمین گیر شده و دیگر کسی از آن خروش مرگ بر آمریکا را نخواهد شنید و ایران مجبور به عقب نشینی از آرمانهایش شده و جوانها خیانتها و جنایتهای بیش از نیم قرن آمریکائی ها را از یاد برده است و آنها در این طمع بودند که بتوانند شکافی بین دولت و مردم و یا بخشهای مختلف حاکمیت درست کنند و از همان روزنه نفوذ کنند و عده ای هم در داخل خود را برتر از مردم می دانستند و مرگ بر آمریکا را تضعیف و مخالفت با دولت می دانستند و چنین القا می کردند که وقتی دولت در حال مذاکره با آمریکاست شعار مرگ بر آمریکا را نباید گفت اما یک روز قبل از 13 آبان رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور دانشجویان و دانش آموزان ماهیت پلید آمریکا و خوی خیانت و استکباری اش را تشریح کردند و به دفاع از دولت در موضوع دیپلماسی اخیر و تعیین دقیق مرز آن یعنی موضوع هسته ای پرداختند به ناگاه همه رشته های غربی ها و آرزومندان داخلی شان بر باد رفت و نور خدا بار دیگر چشمهایشان را کور کرد که «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ(8) » (سوره صف) 24 ساعت بعد بیش از هفتصد شهر خروش بی نظیری داشتند.آنها که چشمشان به کلام رهبر انقلاب بود آماده بودند و همه هم شعار مرگ بر آمریکا سر می دادند چون می دانند که اگر شعار مرگ بر آمریکا از زبان ملت ایران بیافتد نفوذ منطقه ای و بین المللی خود را قربانی کرده و رمز اقتدار خود را از دست داده است . و آن روز است که دیگر باید هر روز حادثه ببیند و تحت سلطه بیگانگان در بیاید .اما مردم نشان دادند که به آمریکا بی اعتمادند و همانطور که رهبر انقلاب فرمود ملت ایران رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع و حرام زاده می دانند و از طرفی این راهپیمائی و حمایت مردم و رهبر انقلاب از دولت سرمایه بزرگی است که دولت می تواند به عنوان پشتوانه ارزشمند در مذاکرات هسته ای و عرصه های دیگر بر آن تکیه کند و با کار و تلاش و برنامه ریزی قدردان این سرمایه و نعمت الهی باشد.

2-     درگذشت یکی از یاران امام و رهبری ، مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی که دعوت حق را لبیک گفت تسلیت عرض می کنم:

ایشان را به حق می توان حبیب بن مظاهر ایران نامید. در کارنامه مبارزات او نزدیک به 14 سال سابقه زندان و مبارزه به چشم می خورد و همچنین ارادت ویژه ای به ائمه اطهار داشت همانگونه که اوج مبارزاتش در ماه محرم بود و روز اول محرم نیز از دنیا رفت و همیشه در خدمت ولایت و رهبری بود و یکی از کلماتی که مکرر از آن مرد بزرگ شنیده می شد «آهنگ ولایت و هماهنگی با ولایت» بود و وقتی از معصومین ، امام و محرومان سخن می گفت اشک از چشمانش سرازیر می شد و خود را وقف محرومان و انقلاب کرد و 60 سال مجاهدت صادقانه و خستگی ناپذیر و به عنوان معتمد امام و رهبری در پرونده او ثبت شده است.

3-   مراقب انحرافاتی که اساس عزاداری ها را تهدید می کند باشیم:

یکی از آن انحرافات این است که عزادار هدف قرار بگیرد و عزاداران فکر کنند آخر خط همین جاست. چون عزاداری به هدف تبدیل شده است ، و اگر اینطور بشود دیگر جلوتر نمی روند و فقط در آن تنوع ایجاد می کنند و به جای رشد کمالی و عمودی ، رشد سطحی و افقی پیدا می کند و روز به روز عزاداری ها را متنوع می کنند مثلا قبلا به سینه می زدند حالا به پا می زنند ، قبلا با لباس سینه می زدند حالا لخت می شوند ، قبلا با دست سینه می زدند حالا می خواهند تیغ زنی و قمه زنی کنند.

اگر عزاداری هدف شد دیگر چیزی گفته نمی شوند که دانسته شود بلکه گفته می شود که گردانده شود و دیگر چیزی گفته نمی شود که انسانها را به فکر فرو ببرد بلکه احساسات را بر می انگیزد . دیگر نمی گویند که چرا امام حسین (ع) کشته شد بلکه فقط می گویند چگونه کشته شد.

اگر عزاداری هدف شد دیگر از این که هدف امام حسین (ع) چه بود و چه چیز هایی گفت و چگونه عمل کرد بحثی به میان نمی آید و فقط می گویند چگونه کشته شد.

وقتی عزاداری هدف شد دیگر اندیشه به بحث گذاشته نمی شود بلکه جسم و هیکل به نمایش گذاشته می شود و قد و هیکل و موها و بازوها ، چشم و ابروان توصیف می شوند.

اگر عزاداری هدف شد شعار ها بی محتوا می شود مانند نوجوان اکبر من ، زینب مضطرم الوداع و شعار های ذلت آور که امام حسین (ع) تن به ذلت نداد.

خلاصه وقتی عزاداری هدف شد دیگر عزاداری به جای اینکه پل عبور باشد به اقامتگاه دائمی تغییر شکل پیدا می کند.

وقتی عزاداری هدف شد عزاداری ها چشم گیر تر اما بی محتوا تر می شود و سخنرانی ها کم رنگ تر می شود و علم ها و پرچمها زیاد می شوند .طبل ها و سنج ها زیاد می شود و بدعتهایی همچون تیغ زنی و قمه زنی زیاد می شود.

اما بدانیم عزاداری هدف نیست بلکه عزاداری پلی است که ما را به مکتب امام حسین (ع) برساند و در آن مکتب تربیت بشویم و باید بدانیم عزاداری گریه بر امامی است که وقتی امام صادق(ع) در کنار قبر جدش حسین (ع) به مرثیه خوانی می پردازد می فرماید:«أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اطعت الله و رسوله و عبدته مخلصا و جاهدت فی سبیله صابرا محتسبا حتی اتاک الیقین » (العقد الفرید؛جلد2؛صفحه8) گواهی می دهم که همانا تو نماز را به پا داشته و زکات را پرداختی و به معروف امر کرده و از منکر نهی کردی و خدا و رسولش را اطاعت کرده و او را با اخلاص عبادت نمودی و در راه خدا جهاد کردی در حالی که صبور بوده و همه را به حساب خدا گذاردی تا آنکه تو را یقین فرارسید.

بله عزاداری برای امامی است که در مقابل باطل مقاومت کرد و از ارزشها صیانت نمود. به نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر و اطاعت از خدا و رسول و جهاد در راه خدا عمل کرد و به ما هم دستور داده که ما هم به انجا برسیم.

عزاداری بر آن امامی است که اهلبیت او برای اینکه نامحرمان آنها را نبینند طلاها و زیور آلات خود را جمع کردند و به دشمن دادند که مبادا آنها دست درازی کنند و یا دختر امام که کتک خورده و داغ دیده و گرسنه و تشنه هم هست وقتی می گویند چه می خواهی می گوید پارچه ای بدهید تا من حجابم را کامل کنم . اما درعزاداری ها زنها و دختران در کوچه و خیابان با بد حجابی به تماشای عزاداری می پردازند.

عزاداری به آن امامی است که شعارش اَلا' تَروْنَ اَنَّ الْحَقَّ لا'یُعْمَلُ بِهِ وَاَنَّ الباطِلَ لا'یُتناهی‌' عَنْه‌؟» بود « ولا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماً» اینها را باید خواند و به جوانها تفهیم کرد نه شعار های بی محتوا .....

دومین انحرافی که اساس عزاداری ها را تهدید می کند بدعت ها و خرافات است. پیامبر (ص) فرمود : هنگام شیوع بدعتها در میان امت اسلام عالم باید با بهره گیری از علم خود با آنها مبارزه کند و گرنه خداوند و فرشتگان و همه مردمان بر او لعنت می فرستند :«إذا ظَهر البِدَع فِی اُمَّتِی فَلیُظهِر العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یَفعَل فَعَلَیهِ لَعنَۀ الله و الملائکة و الناس اجمعین» (بحار الانوار؛جلد54؛صفحه234).

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658