اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 23 آذر 1397.
تاریخ شمسی :
الجمعة 6 ربيع ثاني 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 06 اردیبهشت 1392 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی

نماز جمعه 02/06/06ordibehesht92 31392

عناوین خطبه اول

موضوع: عوامل تحکیم خانواده (3)(تغافل)

موضوع بحث ما راجع به عوامل تحکیم خانواده است یعنی عواملی که خانواده برای رسیدن به ماندگاری و استحکام نیاز به آن دارد که دو مورد را گفتیم.

عوامل تحکیم خانواده:

1-      محبت و مهربانی و عطوفت:

2-    کم توقعی:

3-    تغافل و خود را به فراموشی زدن:...

آثار تربیتی و اخلاقی تغافل(چشم پوشی):

1-      اعتلای کرامت و بزرگواری فرد:...

2-    ...

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و مطالبی که باید به آن اشاره کنم:

1-      20 جمادی الثانی و ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و روز مادر: ...

2-     یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر:...

3-   روز پنج شنبه 12 اردیبهشت سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری و روز معلم است:...

4-   روز شورا ها(هفته شهروند 9 تا 15 اردیبهشت):...

5-   توصیه اخلاق انتخاباتی:...

6-    ....

نماز جمعه 06/02/1392

مشروح خطبه اول

موضوع: عوامل تحکیم خانواده (3)(تغافل)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: بندگان خوب خدا، همه شما را به تقوای الهی دعوت می کنم و برای جلب تقوا و اینکه جزء بندگان واقعی خدا بشویم باید این پند قرآنی را از یاد نبریم و در رفتار و کردار و زندگی خود به کار ببریم .خداوند می فرماید:قال الله:«وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى اْلأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلامًا(63)......وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرامًا(72)» (آیه 63 تا72سوره فرقان) یعنی بندگان واقعی خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین با فروتنی راه می روند و چون جاهلان به ناروا خطابشان کنند با مسالمت و آرامش سلام گویند و درگذرند و چون گفتار یا کردار بیهوده و ناپسند ببینند بزرگوارانه از کنار آن می گذرند و آلوده نمی شوند البته این سالم کردن و بزگروار شدن ناشی از ضعف نیست این نوعی بی اعتنایی به گفته جاهلان و بی پاسخ گذاشتن آنهاست.مومنان در این موارد مقابله به مثل نمی کنند و یا به آنها زخم زبان نمی زنند یعنی به آنها پاسخی می دهند که از هر نوع ناسزا و لغوی سالم است و بزرگوارانه و منزه از کنار آن می گذرند و به چاه آن نمی افتند.

موضوع بحث ما راجع به عوامل تحکیم خانواده است یعنی عواملی که خانواده برای رسیدن به ماندگاری و استحکام نیاز به آن دارد که دو مورد را گفتیم.

عوامل تحکیم خانواده:

1-      محبت و مهربانی و عطوفت:

2-    کم توقعی:

3-    تغافل و خود را به فراموشی زدن:

از صفات بسیار پسندیده و والا و با ارزش که آراسته به آن در میان مردم بسیار کم است تغافل می باشد .در روایت است که حضرت علی (ع) فرمود: و شریف ترین اخلاق انسان کریم و با کرامت ، فراوانی چشم پوشی و نادیده انگاری او از چیزی است که می داند .«أشْرَفُ أخْلاقِ الْکَریمِ تَغَافُلُهُ عَمَّا یَعْلَمُ »(میزان الحکمة ؛جلد7؛صفحه268) دیدن خطا و تقصیر ، مشاهده عیب و نقص و خود را به فراموشی زدن به شکلی که طرف مقابل یقین کند انشان از مسئله به هیچ عنوان مطلع و آگاه نشد از عالیترین حالات روحی و پرقیمت ترین صفات انسانی است.

این نهایت مکرمت و بزرگواری و شخصیت است که مرد از زن خود خطائی ببیند و زن از شوهر خود اشتباهی ملاحظه کند و خود را در کمال جوانمردی و آقائی و کرامت عمداً به فراموشی بزند و این به فراموشی زدن را در تمام پیشامدهای آینده حفظ کند.

حضرت علی (ع) فرمود: «اِنَّ الْعاقِلَ نِصْفُهُ اِحْتِمالٌ وَ نِصْفُهُ تَغافُلٌ»(میزان الحکمة؛جلد7؛صفحه268) یعنی نیمی از وجود عاقل و خردمند تحمل و صبر و بردباری و نیم دیگرش خود به فراموشی زدن است.

ذره بینی و ذره را به حساب آوردن ، توقع عصمت همه جانبه داشتن، بی گذشتی، به رخ کشیدن خطا و به قول معروف مته در خشخاش گذاشتن ، همه و همه خلاف اخلاق و به فرموده حضرت علی (ع) باعث ناگواری زندگی استمن لم یتغافل و لا یغض عن کثیر من الامور تنغصت عیشته»(غرر الحکم؛ جلد 5 ؛ صفحه 455؛حدیث9149)

عفو و گذشت و از آن بالاتر تغافل و خود به فراموشی زدن برای زن و شوهر امری لازم و واجب است و اگر این صفت پسندیده در خانواده حاکم شود هم زندگی همراه با لذت و خوشی است و هم اعصاب در آرامش کامل و جسم و جان نیز در مصونیت همه جانبه در مقابل هجوم بسیاری از امراض و بیماری هاست.

اما خشم و غضب و ممارات و لجبازی و بگومگو کردن طولانی و بیجا در مورد نفرت حق و نشانه ای از شعله های جهنم و صفتی ناپسند که باعث درهم ریختن بنای زندگی و درنهایت علت طلاق و جدائی و غرق شدن در منجلاب بسیاری از معاصی و گناهان و آلوده شدن به هر شر و شرارت است.

پس تغافل در امور خانوادگی از اهمیت بیشتری برخوردار است و نقش بیشتری را نیز ایفا می کند. قرآن کریم در سوره تغابن به همه مومنان خطاب کرده و در مورد اختلافات و کشمکش های خانوادگی چنین می گوید:« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ....(14)» (سوره تغابن) یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند از آنها برحذر باشید.

این عداوت ممکن است از طرق مختلفی اعمال گردد یعنی وقتی که همسر و فرزندان شما از خدا فاصله گرفتند و از خدا اطاعت نکردند آنوقت دشمن شما هستند .اما در ادامه آیه اینگونه می فرماید:«....وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ(14)» (سوره تغابن)بی شک اگر عفو و گذشت و تغافل از محیط خانواده برچیده شود و هر کس بخواهد در مزاحمتهایی که به حق او می شود در مقام انتقام جوئی برآید محیط خانواده به جهنمی سوزان مبدل می شود که هیچ کس در آن امنیت ندارد و به زودی آن خانواده متلاشی می شود.

اما خداوند در این آیه می فرماید آیا دوست ندارید که خداوند شما را ببخشد؟ یعنی شما هم غفران کنید تا مشمول غفران خدا قرار گیرید.

لذا خداوند می فرماید هم عفو داشته باشید و هم صفح و هم غفران.عفو مرحله نخست است یعنی گذشت و ترک انتقام و هرگونه عکس العمل و صفح به معنی روی برگرداندن و نادیده گرفتن و به فراموشی سپردن است.و غفران به معنی پوشاندن آثار خطا و گناه است که مردم هم آن را به فراموشی بسپارند که این امر برترین مقامات انسانهای با ایمان در برابر خطاهای دیگران است.

آثار تربیتی و اخلاقی تغافل(چشم پوشی):

اگر زوجین به آثار سازنده تغافل آگاهی و معرفت پیدا کنند قطعا آن را به کار خواهند بست . عمده ترین تأثیرات تغافل عبارتند از:

1-      اعتلای کرامت و بزرگواری فرد:

حضرت علی (ع) می فرماید:با چشم پوشی (تغافل) از چیزهای کوچک خود را بزرگ کنید و بر قدر و منزلت خویش بیفزائید.پس با تغافل زندگی خانوادگی شما ستودنی و تحسین برانگیز می شود چون همه افراد با هر عیب و نقصی در حضور شما احساس شخصیت می کنند لذا دوستان شما زیاد می شود که حضرت علی (ع) فرمود: چشم پوشی کن تا کارهای تو ستودنی گردد:«تغافل ، یحمد امرک» (میزان الحکمة؛حدیث15216)

2-    فرصت بخشی برای اصلاح خاطی:

با چشم پوشی از خطای همسر فرصتی فراهم می شود که وی به بهبود رفتارش اقدام کند.در غیر اینصورت زمانی که ضربات ویرانگر انتقاد بر وی فرود می آید هرگونه اراده و جرأت بازسازی به سستی می گراید.

جریان مالک اشتر و بازاری که از روی اهانت پاره کلوخی یا ... را به مالک زد مالک این عمل موهن را نادیده گرفت و بدون خشم و ناراحتی راه خود را ادامه داد.وقتی که بازاری مالک را شناخت دنبال مالک رفت تا از او عذرخواهی کند ، دید مالک در مسجد در حال نماز است پس از نماز خود را به پای مالک انداخت و عذر خواهی می کرد.مالک با مهربانی فرمود: خوف و هراسی نداشته باش به خدا قسم به مسجد نیامدم مگر آنکه از پیشگاه الهی برای تو طلب آمرزش نمایم.

3-    تقویت آرامش خانواده:

لازمه تغافل نکردن زن و شوهر این است که هریک کوچکترین ایراد همسرش را به رخ وی بکشد و این مقدمه ای برای بازشدن روی آنها به یکدیگر و زمینه ساز ناسازگاری ها و تشنج های خانوادگی است.در نتیجه آرامشی را که همیشه در پی آن بودیم و هدف از ازدواج این بود را از دست خواهیم داد.لذا بیشتر مردم عمده توان و انرژی خود را صرف پرداختن به مسائل کوچک و جزئی می کنند و فرصت های طلائی زندگی را از دست می دهند و از طرفی دیگر زیبائی های زندگی را از دست خواهند داد.

4-     پرهیز از اشاعه بدی ها و زشتی ها:

فلسفه زندگی اجتماعی حکم می کند که به منظور حفظ سلامت جامعه خیر و نیکی اشاعه یابد و زشتی و بدی مکتوم ماند.لذا تغافل ما را به این هدف می رساند که خطا های ناچیز و بی اهمیت پوشیده بماند و زمینه امور اخلاقی و معنوی توسعه یابد.

مولوی در این باره (تغافل و عیب پوشی) اینگونه می گوید:

ای خنک جائی که عیب خویش دید            هر که عیبی گفت آن برخود خرید

غافلند این خـــــلق از خود ای پدر             لاجـــــــــــرم گویند عیب یکدگر

هر کسی گــــــــرعیب خود دیدی زپیش             کی شدی غافل وی از اصلاح خویش.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: عن ابی عبدالله(ع):«اتقوا الله و صونوا دینکم بالورع» (اصول کافی ؛جلد3؛صفحه122؛روایت2)

امام صادق(ع) می فرمود:تقوای الهی پیشه کنید و دین خود را با ورع نگهدارید . همانطور که در روایات آمده نگه داشتن دین در دوران غیبت همانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است یعنی خیلی مشکل است.اگر از دین فاصله بگیریم در دام ابلیس خواهیم افتاد در نتیجه جایگاه ما در آتش خواهد بود.پس باید در حفظ دین بکوشیم و از طریق تقوا و ورع دین خود را حفظ کینم.

مناسبتهای این هفته و مطالبی که باید به آن اشاره کنم:

1-      20 جمادی الثانی و ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و روز مادر:

امام صادق (ع) فرمود: خداوند نور فاطمه را پیش از آنکه آسمانها و زمین را بیافریند آفریده است.بعضی گفتند مگر او در انس نیست ؟ فرمود: فاطمه در باطن حوریه است و به ظاهر انسیه است. گفتند یا رسول الله (ص) حقیقت این سخن را برای ما روشن کن. فرمود: خدا فاطمه را از نور خود آفرید و وقتی که آدم را آفرید نور فاطمه را به آدم عرضه کرد.صحابه گفتند : پیش از آفریدن آدم نور فاطمه کجا بود؟ فرمود: در حقه ای بود زیر سایه عرش. گفتند خوراک او چه بود؟ فرمود: طعام او تسبیح و تهلیل و تحمید حق تعالی بود.

پیامبر (ص) فرمود: چون خدا آدم را خلق کرد مرا از صلب او بیرون آورد و خواست فاطمه را از من بیافریند. نور فاطمه را سیبی گردانید در بهشت و جبرئیل آن را برای من آورد و گفت خدا سلامت می رساند و می فرماید این سیب از بهشت است او را بخور.چون سیب را پاره کردم نوری از آن ساطع شد خطاب آمد نترسید این نور کسی است که در آسمان منصوره و در زمین فاطمه(س) است.فاطمه نامیده شد چون قطع کرده شیعیان خود را از آتش جهنم و دشمنان خود را از محبت خود بریده است.و منصوره نامیده است برای آنکه محبان خود را نصرت و یاری می کند چنانکه خدا می فرماید: «... يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ(4) بِنَصْرِ اللّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ ...(5)» (سوره روم) (معانی الاخبار؛صفحه396)

حضرت فاطمه زهرا (س) خیر کثیر است و هرکس می خواهد مادر و یا زن نمونه ای بشود باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد که حضرت زهرا(س) با شوهر خود اینگونه برخورد می کرد که حضرت علی(ع) فرمود: تا فاطمه زنده بود کاری نکردم که او را به خشم آورد و بر هیچ کاری او را مجبور نکردم و او نیز هیچ گاه مرا به خشم نیاورد و در هیچ کار نافرمانی مرا نکرد و هرگاه به او نگاه می کردم غم و اندوهم برطرف می شد. و با فرزندان خود چگونه بر خورد می کرد و چگونه تربیت کرد که روایت از حضرت زهرا(س) می فرمایدالجنة تحت اقدام الامهات» (مسند فاطمه؛صفحه171) بهشت زیر گام های مادران است.مراد این است که در حقیقت مادر بهشت را برای فرزند رقم می زند و اوست که زمینه ی سعادت و خوشبختی فرزند را فراهم می سازد.فاطمه مادری نمونه است که فرزندانی را پرورش داد که هرکدام اسوه ی زمان خود محسوب می شدند.

یک روایت راجع به نقش مادر در عاقبت فرزندان عرض می کنم که محمد بن مروان می گوید به ابوعبدالله(ع) گفتم آیا رسول خدا(ص) فرمودإِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ» فاطمه عفاف و پاکدامنی را پیشه خود ساخت و خداوند ذریه او را بر آتش حرام کرد؟فرمود: آری.مقصود پیامبر (ص) حسن و حسین و زینب و ام کلثوم (علیهم السلام) هستند.(بحار الانوار؛جلد43؛صفحه231؛جلد3) حتی بسیار می شد که فرزندان حضت زهرا(س) با مناجاتها و گریه های شبانه مادر از خواب بیدار می شدند(اینگونه آنها را تربیت می کرد و به عبادت تشویق می کرد)

پس این روز ، روز مادران و زنان است پس الگوی شما باید حضرت زهرا(س) باشد تا هم خود و هم فرزندان را به سعادت دنیا و آخرت برسانید.

و یک نمونه تربیتی از حضرت زهرا (س) برای عموم مردم که عروسی حضرت زهرا(س) است ولی ما با آن سنت خوب فاصله گرفتیم و آن اینکه در عروسی حضرت زهرا(س) جبرئیل گلهای بهشتی آورد و حوریان قرآن (حمعسق-یس) قرائت می کردند و جبرئیل با هفتاد هزار فرشته و میکائیل با هفتاد هزار فرشته در بدرقه زهرا(س) حضور یافتند و تکبیر الله اکبر و ذکر خدا می گفتند و اما ما از این سنت حضرت زهرا (س) فاصله گرفتیم و خیلی از مراسم های شادی ما آلوده به گناه است و حق الناس ایجاد می شود.

2-     یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر:

کارگزان و کشاورزان از اقشار باارزش هستند که اسلام به آنها توجه دارد .به چند نمونه اشاره می کنم:

الف- اول شخص اسلام کف دست کارگر را بوسیدفَقبَّلَ يَدَهُ رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله ، وقالَ : هذِهِ يَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ»(اسدالغابه؛جلد2؛صفحه269) پیامبر (ص) دست آن کارگر (سعد انصاری) را بوسید و گفت : این دستی است که آتش به آن نمی رسد.

ب- دوم شخص اسلام خودش کارگر بود: حضرت علی (ع) قنات حفر می کرد و کشاورزی می کرد.حتی امام صادق (ع) هم در محلی کار می کردند عده ای گفتند این کار را به ما واگذار کن.امام فرمود: من میل دارم کاری که می خواهم برای خودم بکنم حرارت آفتاب را در بدن خود حس کنم.این ارزش کار را می رساند.

ج- عرق کارگر همچون خون شهید راه خداست:در روایات فرموده اند که قطره عرقی که از بدن کارگر می آید مثل قطره خونی است که از شهدای در راه خدا بیاید.

د- کارگر را همچون مجاهد توصیف می کند.پیامبر (ص) «مَن سَعی عَلی عِیالِهِ فی طَلَبِ الحَلالِ فَهُوَ فی سَبیلِ اللّهِ» (غررالحکم؛حدیث8987)

پس کارگران مدیر جامعه انسانیتند که مملکتها و کشورها را اداره می کنند .در اصل ستون فقرات اقتصاد جامعه هستند و همین کارگرها هستند که سلطه ابر قدرت ها را بر می دارند و آنها را خلع سلاح می کنند و همین کارگر ها هستند که بخش عمده حماسه اقتصادی را جامه عمل می پوشانند .

این روز را به همه کارگران عزیز تبریک می گویم.

3-   روز پنج شنبه 12 اردیبهشت سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری و روز معلم است:

شهید مطهری خصوصیت ممتازی داشت و آن دفاع از حقیقت و دفاع از اسلام بود یعنی ایشان در دوران زندگی خود همتش دفاع از حقایق اسلامی و معارضه و مقابله با دشمنی هایی بود که در عرصه فکر و اندیشه علیه اسلام مطرح می شد. که امام درباره شهید مطهری می فرماید: من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب می شد.در اسلام عزیز به شهادت این فرزند برومند و عالم جاودانه ثلمه ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست.

پس معلمان ما باید الگوی آنها شهید مطهری باشد یعنی برای حقیقت و اسلام تلاش بکنند .مقام معظم رهبری فرمودند معلم یعنی کسی که در دل انسان چراغی روشن می کند و او را از جهالت به دانایی و معرفتی رهنمون می سازد و معلم نقش سوزن بان را دارد که اگر غفلت کند فقط در حرفه و شغلش غفلت نکرده بلکه در سرنوشت و جان یک مجموعه مردمی غفلت کرده پس تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است وباید با وقار و متانت باشد و همیشه به یاد خدا باشد ؛ خلوص نیت و قصد خوب داشته باشد و توجه به مسائل انسانی و ملکوتی شاگردان داشته باشد و با تهذیب نفس و اخلاق مطهری ها را ثمر دهد یعنی باید مهذب باشند تا حرفشان اثر بگذارد و کار معلمی در این صورت مَرضی خداست.مقام معلم آنقدر بالاست که پیامبر (ص) می فرماید :«انما بعثت معلما »(کنزالعمال؛حدیث28873)

4-   روز شورا ها(هفته شهروند 9 تا 15 اردیبهشت):

خداوند می فرماید:«... أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ ...(38)»(سوره شوری) یعنی شوراها باهم مشورت می کنند و نقصهای موجود و مشکلات موجود و آن چیزهایی که مربوط به شوراها است را بررسی و رفع می کنند.پس باید شهردار و دهیاری انتخاب کنند که توانمند و متعهد و دیندار و امانت دار و با اخلاق و دارای حسن سلوک باشند و بدور از جناح بندی ها باشد. و شورا ها باید ارتباط دائم با مردم داشته باشند و همیشه در دسترس مردم باشند و از مشکلات مردم آگاه باشند و مشکلات مردم را حل بکنند .شورا ها باید اعتماد عمومی مردم را افزایش بدهند تا مردم حضور پرنشاطی در عرصه های پیشرفت و توسعه کشور داشته باشد. اگر این خصوصیات را نداشته باشند نزد خدا مسئول هستند و باید پاسخ بدهند.

5-   توصیه اخلاق انتخاباتی:

باید مسئولین و دست اندر کاران و مردم تلاش کنند که انتخاباتی سالم و در آرامش کامل برگزار شود و همه مسئولین و هیأتهای اجرائی و نظارت باید توجه داشته باشند که این یک فرصت و امتحان است و سعی کنند برای خداوند پاسخ آماده کنند و برای رضای خدا تلاش کنند و نه برای نفض و رضای مردم.

حضرت علی (ع) در خطبه 16 در این باره می فرماید:«وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً، وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ، حَتَّى يَعُودَ اءَسْفَلُكُمْ اءَعْلاَكُمْ وَ اءَعْلاَكُمْ اءَسْفَلَكُمْ، وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا، وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا»(نهج البلاغه؛خطبه 16؛صفحه57) یعنی سوگند به خدای که پیامبر را به حق مبعوث کرد سخت آزمایش می شوید چون دانه ای که در غربال ریزند ، یا غذائی که در دیگ گذارند ، به هم خواهید ریخت زیرورو خواهید شد ، تا آنکه پائین به بالا و بالا به پائین رود، آنان که سابقه ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سرکار می آیند و آنها که به ناحق پیشی گرفتند عقب زده خواهند شد.

پس رها شدن نفس باعث می شود قانون شکنی اتفاق بیافتد و حقوق دیگران پایمال شود و هم در حق خودش و هم در حق دیگران ظلم کند و تبعیت از نفس باعث می شود افراد توانمند کنار زده بشوند و مردم در انتخابات حضور پرنشاطی نداشته باشند آنوقت دشمنان ما خوشحال شوند ؛ که هرکس کاری می کند که دشمنان خوشحال بشوند خیانت به نظام و انقلاب و رهبری و شهدا کرد.

چونکه دشمنان ما تمام تلاششان را می کنند تا در انتخابات و حضور پرشور مردم خلل ایجاد کنند و مردم را از نظام جدا کنند و به مطامع شیطانی خود که سلطه بر ملت ایران است برسند و ما دیگر کمک آنها نکنیم بلکه با بصیرت بالا و ایمان قوی جلوی آنها بیستیم و حماسه سیاسی را به نمایش بگذاریم.

عموم مردم هم باید در مقابل دشمنان بیدار باشیم و نسبت به بحران سازی مصنوعی دشمن هوشیار باشیم (آنها که با دستهای بیگانه و خائن فکر و ذهن مردم را متشنج می کنند.) و هوشیار باشیم تا دشمن از این فرصت که برای ملت ایران ایجاد شده سؤ استفاده نکند و برای شناخت بهتر و بصیرت داشتن فاصله افراد را با جایگاه ولایت و انقلاب بسنجیم.

6-    اتفاقاتی که اخیراً در آمریکا افتاد:

این اقدام خشونت بار که منجر به کشته شدن تعدادی کودک در آمریکا شد را محکوم می کنیم و با خانواده های آنها و مردم آمریکا همدردی می کنیم اما جای سوال اینجاست که سال گذشته هم مشابه این حرکت اتفاق افتاد و 20 کودک و شش معلم کشته شدند و اوباما وعده داد که تکرار نشود اما چرا چنین کاری نکرده و از طرفی دیگر اوباما به خاطر این قضیه دستور داد پرچمهای کاخ سفید به عنوان نمادی از سوگواری به حالت نیمه افراشته در آیند و گفته است که کشور آمریکا بعد از این حادثه در سوگ فرورفته است و باز گفته کشته شدن این کودکان جانسوز است و اشک می ریزد و عزای عمومی اعلام می کند و از طرفی غربی ها مانند انگلیس و ... هم تسلیت گفتند و هیمنکه گفتند قلب ما از کشتار کودکان بی گناه به درد آمد ، سوال ما از اوباما و غربی ها و جامعه جهانی این است که چرا برای کودکان فلسطین و سوریه و افغانستان و عراق و ... قلبشان به درد نمی آید و اشک نمی ریزند بلکه با مسلح و حمایت کردن تروریستها برای کشتار مردم بی گناه افتخار هم می کنید و دم از حقوق بشر می زنید. مگر اینها (کودکان غیر آمریکائی) بشر نیستند که در بحرین عده ی زیادی از جوانان در زندانها زیر شکنجه هستند و مردم را هم قتل عام می کنند ولی آل خلیفه مسابقه فرمول یک را در بحرین برگزار می کند تا جهان از جنایات آنها خبر دار نشود این یعنی رذالت و پستی و کار ابلیسی انجام دادن..... و اخیرا هم در عراق چشم دیدن آزادی و استقلال مردم را ندارند و انتخاباتی که برگزار شد را با ایجاد فتنه مذهبی می خواهند اخلال ایجاد کنند و مانع وحدت و استقال مردم عراق بشوند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز1
دیروز10
این هفته30
این ماه112
مجموع15884