اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
پنجشنبه 24 آبان 1397.
تاریخ شمسی :
الخميس 7 ربيع أول 1440.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 09 بهمن 1394 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎...

 

نماز جمعه 09/11/1394

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(14) (حق مال و ثروت)

موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) بود که به ده حق از این رساله اشاره کردیم و رسیدیم به یکی دیگر از حقوق که حق مال و ثروت است :

 رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم:

6-    حق دست:

7-   حق پا:

8-   حق شکم:

9-     حق غریزه شهوت:

10-    حق صدقه:

11-    حق مال و ثروت:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جایگاه شهدا و شهدای مدافع حرم:

2-     توصیه های رهبر معظم انقلاب در پیامی به اجلاس نماز:

3-   دوشنبه 12 بهمن ، بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (1357 هـ .ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ؛ راز ماندگاری و جاودانگی انقلاب اسلامی:

4-   سفر ریاست محترم جمهور به اروپا:

5-   قرائت گزارش تکان دهنده مفاسد فوتبال در مجلس و ارائه آن به قوه قضائیه:

===============

نماز جمعه 09/11/1394

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(14) (حق مال و ثروت)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:روی عن الصادق علیه ‏السلام قال:« یَعِیشُ النَّاسُ بِإِحْسَانِهِمْ اَکْثَرَ مِمَّا یَعِیشُونَ بِاَعْمَارِهِمْ .... » طول عمر زندگی مردم به سبب اثر وضعی احسان‏ها و نیکوکاری‏هایی که می‏کنند، بیشتر است از طول زندگی آن‏ها به اعمار، یعنی مقدّراتشان در عمر.

هر عملی که ما در دنیا انجام می‏دهیم، اثر وضعی دارد و خصوصا روی عمر ما اثر می گذارد، ولو خود انسان نفهمد و امام صادق(ع) می فرماید : کارهای خوب انسان بیشتر از مقدراتشان بر عمر آنها اثر می گذارد و عمر را طولانی می کند.

در ادامه فرمود: « ...وَ یَمُوتُونَ بِذُنُوبِهِمْ اَکْثَرَ مِمَّا یَمُوتُونَ بِآجَالِهِمْ » (بحار الانوار؛جلد5؛صفحه140) از آن‏طرف مرگ انسان‏ها به سبب گناهان‏شان بیشتر است از مرگ آنها به سبب مقدّراتشان. یعنی زندگی‏هایی که در دنیا به سبب عمل نیک می‏شود و مرگ‏هایی را که به سبب عمل زشت وگناه بوجود می‏آیند، بیشترند از آن چیزی که از نظر عمر برایت مقدّر شده است..

پس بترسیم از اینکه گناه عمرمان را کوتاه کند از آنطرف امیدوار شویم که اطاعت و احسان عمرمان را طولانی کند.

موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) بود که به ده حق از این رساله اشاره کردیم و رسیدیم به یکی دیگر از حقوق که حق مال و ثروت است :

 رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم:

6-    حق دست:

7-   حق پا:

8-   حق شکم:

9-     حق غریزه شهوت:

10-    حق صدقه:

11-    حق مال و ثروت:

حقوق مال و ثروت از حقوقی است که معرفت آن به جهت اینکه همه انسانها در طول حیات خود با آن درگیرند و فهم و اجرای بسیاری از حقوقی که قبلا به آنها اشاره شد در گرو فهم و معرفت آن است. بر هر انسان عاقل و مکلفی واجب است و این در حالی است که انسان شاید هیچگاه مبتلا به ادای حق بسیاری از صاحبان حقی که ذکر آنها گذشت نشود و اگر هم بشود شاید بازه زمانی و مکانی آن به اندازه گستره زمانی و مکانی درگیری با مال نباشد.

پس می توان گفت : انسان در هرحال و مکان و زمان نوعی پیوند با اموال دارد و تعالی جسم و روح او در ارتباط مستقیم با حلال و حرام بودن مال می باشد.

لذا رسول خدا (ص) می فرماید : « لا تزولُ قَدَمَا عبدٍ يومَ القيامةِ حتَّى يُسألَ عن أربعٍ عَن عُمُرِه فيما أفناهُ وعن شبابه فيما أبلاهُ وعن مالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وفيما أنفقَهُ وعن حبنا اهل البیت » روز قیامت قدم بنده ای از جا برداشته نمی شود تا اینکه درباره چهار چیز از او سوال شود : از عمرش که چگونه نابودش کرده است ؟ از جوانی اش که چگونه فرسوده اش ساخت ؟ از مالش که از کجا کسب کرد و در چه راهی خرج کرد ؟ و از محبت ما اهل بیت.(امالی صدوق؛صفحه39)

بنابراین امام سجاد(ع) حقوقی را برای مال و ثروت بیان فرمودند که عبارتند از : « وَ أَمّا حَقّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلّا مِنْ حِلّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلّا فِي حِلّهِ » و اما حق مال تو این است که جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در راه حلال خرج نکنی .

فقهای اسلام شناس براساس قواعد شرعی و احکام قرآنی و نیز براساس سنت نبوی  مال را بر دو بخش تقسمی می کنند:

اول) اموال حلال؛ هر مال پاکی که انسان به حق و از طریق شرعی مالک آن شود و برای آن متحمل زحمت و تلاش بشود را مال حلال می گویند.

خداوند می فرماید : « يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلًا طَيِّبًا وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (168)» (سوره بقره) ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید چه اینکه او دشمن آشکار شماست.

دوم) اموال حرام ؛ هر مال خبیث و ناپاکی که انسان از طریق باطل مالک آن شود را مال حرام می گویند.

خداوند این اموال را به این دلیل حرام فرموده چون هم دارای ضرر دنیوی است و هم ضرر اخروی.

اموال حرام مانند ربا، دزدی، رشوه ، سُحت(کسی که با توسل به جاه و مقام خود برای انجام امور افراد از آنها چیزی طلب کند) ، غِشّ (یعنی مخفیانه چیزی را با چیزی آمیختن) ، احتکار ، خوردن مال یتیم و .... .

اما در این مجال کوتاه به یکی از آن اموال حرام که مصداق رعایت حق مال و ثروت است که امام سجاد (ع) فرموده : حق مال تو این است که جز از راه حلال بدست نیاوری و جز در راه حلال خرج نکنی ؛ ربا می باشد که هم در آمد و هم خرجش حرام است .و اگر مال و ثروتی را آلوده به ربا بکنیم هم مال و ثروت ما حرام می شود و هم ضرر دنیوی و اخروی فراوانی دارد.

خداوند هم از ربا نهی می کند و می فرماید : «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (130)» (سوره آل عمران)ای کسانی که ایمان آورده اید ربا و سود پول خود را چند برابر نخورید از خدا بترسید تا رستگار شوید.

همچنین خداوند در وسره بقره آیه 275 می فرماید : « الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (275)» (سوره بقره) کسانی که ربا می خورند ، در قیامت برنمی خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان ، دیوانه شده و نمی تواند تعادل خود را حفظ کند گاهی زمین می خورد گاهی بپا می خیزد .

به خاطر آن است که گفتند : داد و ستد هم مانند ربا است و تفاوتی میان آن دو نیست . در حالی که خدا بیع را حلال کرده و ربا را حرام . و اگر کسی اندرز الهی به او رسد و از ربا خودداری کند سودهایی که در سابق به دست آورده مال اوست و کار او به خدا واگذار می شود و کسانی که به  رباخواری بازگردند آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.

این وضعیت کسی است که اهل ربا است .

رسول خدا (ص) فرمود: « اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبا وَمُؤکِلَهُ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ » (امالی شیخ صدوق؛صفحه 425) خداوند عز و جل خورنده و گماشته و نویسنده و گواهان ربا را لعنت کرده است .

این وضعیت فرد ربا خوار و ربا گیرنده در دنیا و آخرت است.

در اینجا به برخی علت های حرمت ربا اشاره می کنم:

در حدیث داریم اگر ربا حلال باشد مردم کسب وکار را رها می کنند « لَو كانَ الرِّبا حَلالاً لَتَرَكَ النّاسُ التِّجاراتِ » (بحار الأنوار؛ ١٠٣/١١٩/٢٤) اینجاست که اقتصاد کشور کند می شود ، در نهایت فلج می شود .

پیشرفت غرب به خاطر علم و صنعت است نه به خاطر ربا خواری و وجود ربا در سیستم اقتصادی آنها.

علت دیگر حرمت ربا این است که امام رضا (ع) فرمودند : اگر ربا شایع شود راه وام و قرض الحسنه دادن بسته می شود.

آنوقت گرفتن پول اضافه بدون انجام کار مفید یا مشارکت در تولید نوعی ظلم و سبب پیدایش دشمنی و قساوت می شود و همچنین گاهی بدهی های تصاعدی ربا دهنده او را ورشکسته و مجبور به قبول انواع ذلتها و اسارتها می کند.

همچنین انفاق محبت آور و ربا کینه آور است و معمولا از مردن انفاق کننده مردم عزادار می شوند و از مرگ ربا خوار مردم شادند.

همچنین علت دیگر حرمت ربا این است که در قرآن هیچ گناهی به غیر از ربا اعلام جنگ با خدا شمرده نشده است .(آیه 279 سوره بقره) و دیگر از علتهای تحریم ربا اینکه خداوند قول داده که ربا را محو کند ولی انفاق و صدقات را افزایش دهد: « يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ » ( سوره بقره) شخصی از امام صادق(ع) راجع به این آیه قرآن پرسید که من می بینم کسی که ربا می خورد و مالش افزون می شود چگونه است ؟ حضرت فرمود : کدام نابودی بالاتر است از یک درهم که دین را تباه کند.

همچنین نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند : « مَن أكَلَ الرِّبا مَلأَ اللّه ُ بَطنَهُ نارَ جَهَنَّمَ بقَدرِ ما أكَلَ ، فإن كـبَ مِنهُ مالاً لم يَقبَلُ اللّه ُ شيـئا مِن عَمَلِهِ ، و لَم يَزَلْ في لَعنةِ اللّه ِ و الملائكته مادام معهُ قِيراطٌ » (سفینة البحار؛1-507) پیامبر (ص) فرمود: هرکس ربا بخورد خدا شکم او را به اندازه ربایی که خورده است از آتش دوزخ پر می کند و اگر با آن مال ربا ، مال دیگری بدست آورد خدا هیچ چیز از عمل او را قبول نمی کند و پیوسته تا زمانی که قیراطی از آن ربا با اوست مورد لعنت خدا و فرشتگان خداست.

نقل می کنند خدمت آیت الله معزی بودیم که یکی از دوستان خیر و ارادتمند به استاد آمد و گفت: آقا الان شخصی را داخل قبر گذاشتیم، من هم به علت آشنایی کمک کردم تا جنازه را داخل قبر بگذاریم ولی یکباره دیدم داخل قبر جانورانی است تا جنازه را داخل قبر گذاشتیم. آن جانواران (سوسک و عقرب) به طرف جنازه آمدند و من سریع از پایین قبر بالا آمدم و به کسی چیزی نگفتم. حضرت آقا تأملی کرد و فرمودند: این آقا بازاری بود؟ گفت: بله. سپس استاد فرمودند: برای کسی نقل نکن؛ گویی او اهل ربا و رشوه بوده و حال همان‏ها تبدیل به این جانواران شده‏اند و در داخل قبر او را رها نمی‏کنند.

حضرت علی علیه‏السلام در بعضی اوقات از مصائب و گرفتاری های آیندگان خبر می‏داد و راه درمان ابتلائات آنها را گوشزد می‏کرد.

می فرمود: زمانی بر مردم خواهد آمد که چند گناه بزرگ و عمل زشت در بین آنها پدید می‏آید:

1- کارهای زشت آشکار می‏گردد و معمولی می‏شود.2- پرده‏های عفت و شرم پاره می‏شود.3- زنا کاری و تجاوزهای ناموسی علنی می‏شود.4- مالهای یتیمان را حلال می‏شمارند و می‏خورند.5- ربا خواری شیوع پیدا می‏کند.6- در کیلو و وزنها، کم و کاست می‏کنند.7- رشوه را حلال می شمارند.8- شراب را به اسم نبیذ می‏خورند.9- مردها خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مردها در می‏آورند. و ....

بعد فرمود: کیفر این زشتی‏ها این است که خداوند آنها را از فیوضات خود محروم می‏کند، و ماه شوال برای آنها مخفی می شود. در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند بطور ناگهانی آنها را کیفر کند (مانند زلزله و طوفان و سیل).چرا که به دنبال آن کارها، بلاها مردم را فرا می‏گیرد، تا جائی که کسانی صبح سالم هستند ولی شب در دل خاک و قبر و برعکس.

وقتی چنین روزگاری پیش آمد، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد و نماز را اول وقت بخواند، بدون وضو نخوابد تا روح او با طهارت خدا را ملاقات کند.

بعد فرمود : من شما را ترساندم اگر بترسید و آگاه نمودم، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم چنانچه پند گیرید پس در پنهانی و آشکار، از خدا بترسید و باید مسلمان بمیرید ، و هیچ عملی  از او پذیرفته نیست و در آخرت زیان کار است .

از ربا آخر چه مي زايد؟ فتن              /           کس نداند لذت قرض حسن

از ربا جان تيره دل چو خشت و سنگ               /           آدمي درنده بي دندان و چنگ

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جایگاه شهدا و شهدای مدافع حرم:

شهید ثانی 365 روز احیاء نگه می دارد تا شب قدر را درک کند و فقط یک دعا کند آنهم اینکه شهادت نصیبش بشود.

آیت الله میرزا جوادآقای تهرانی 90 سال دارد و در جبهه حضور دارد و رزمنده ها می خواهند با او عکس بیاندازند ایشان با یک شرط اجازه می دهد که آن رزمنده ها وقتی شهید شدند او را شفاعت کنند.

یک گروه در قیامت حاضرند برگردند به دنیا آن هم فقط شهدا هستند برای اینکه یک بار دیگر شهید بشوند.

روایت از پیامبر (ص) است که می فرماید : « فَوقَ کُلَّ بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ شهیداً فی سَبیلِ اللهِ» که بالاتر از شهادت دیگر چیزی نیست.

روایت دیگری از پیامبر (ص) سوگند می خورد و می فرماید وقتی شهیدان وارد عرصه محشر می شوند اگر پیامبران در آن مسیر باشند و سوار بر مرکب باشند به خاطر نور و ابهت آنها پیاده می شوند و هر یک از آن شهدا هفتاد هزار نفر را شفاعت می کنند.

بنابراین امروز میهمان عزیزی داریم که این جایگاه ها را دارند. این مهمان عزیز و بزرگوار شهید رحیمی است و از مهاجرین عزیز و بزرگوار می باشد که انشاءالله هم شهادت نصیب ما شود و هم مشمول شفاعت این شهدا قرار بگیریم.

از بنیاد شهید ، حوزه ناحیه مقاومت بسیج شهید دستغیب جوادآباد ، ستاد نماز جمعه بخش جوادآباد و اتوبوس رانی ورامین و شهرداری جوادآباد تقدیر و تشکر می کنیم.

 

2-     توصیه های رهبر معظم انقلاب در پیامی به اجلاس نماز:

خداوند متعال در سوره حج آیه 41 می فرماید : « الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)» (سوره حج) خداوند مومنین را اینگونه توصیف می کند و می فرماید آنها کسانی هستند که اگر به آنها قدرت و تمکن دهیم چندکار انجام می دهند یکی از آن کارها این است که نماز را برپا می دارند و بعد زکات می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

لذا تلاش برای اقامه نماز از دغدغه های نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و مقام معظم رهبری در این پیام به مسئولیت همگانی تأکید کردند.

خصوصا مسئولان و دستگاههایی که امکانات مادی و معنوی و مدیریتی دارند ، از آنها انتظار می رود که به طور جد در این راه گام نهند چون یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیب های اجتماعی ترویج نماز است . یکی از وظایف حکومت اسلامی اقامه نماز است و هر مسئولی که در این دولت و حکومت مسئولیت دارد باید (یعنی وظیفه ای است که اسلام بر دوش او گذاشته ) در راه ترویج نماز از تمام امکانات مجموعه خود مایه بگذارد.

و یکی از عاملان مجاهد حجت الاسلام قرائتی است که زحمات فراوانی را کشیده اند.

3-   دوشنبه 12 بهمن ، بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (1357 هـ .ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ؛ راز ماندگاری و جاودانگی انقلاب اسلامی:

انقلاب اسلامی در یکی از حساس ترین نقاط جهان همچون زلزله ای غیر مترقبه ، اردوگاه آرام و بی دغدغه استکبار را به شدت به لرزه در آورد . با وقوع انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار یک کشور مسلمان به طور موفقیت آمیزی قدرت های بزرگ غربی را به مبارزه طلبید و منافع مادی آنها را با خطر جدی مواجه ساخت . از نظر سمبولیک انقلاب ایران نخستین پیروزی مسلمین بر غرب از قرن 16 میلادی به این طرف محسوب می شود.

نکته اینجاست که اسلام عامل هدیت کننده این انقلاب بوده و هیچ یک از  اسیم های غربی ، ناسونالیسم ، کاپیتالیسم ، کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتند . لذا امروز هم نباید برای تداوم این انقلاب با عظمت به غرب پناه برد و امید به آنها داشت بلکه ما بدون آنها و حتی با دشمنی آنها و ظلم های آنها توانستیم انقلاب کنیم و به پیروزی برسیم.

البته علل و عواملی باعث ایجاد این انقلاب شده است که همین علل هم باعث استمرار انقلاب اسلامی خواهد بود.

سه پایه  اصلی پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از :

الف) عنصر رهبری : رهبری این انقلاب را مردی بر عهده داشت و دارد که شخصیتش در مکتن فقه و فقاهت شکل گرفته بود . فقییه فرزانه ، عارفی آگاه ، فیلسوفی شجاع ، ادیبی عمیق ، مفسری بینا و سیاستمداری دانا بود.

به هر میزان که از مردم می خواست خود پیش و بیش از دیگران به آن عمل می کرد. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی منجی موعود (عج) می دید و انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ای برای انقلاب عظمی مهدوی ارزیابی می کرد و در تشکیل حکومت اسلامی جدیت داشت و سایر ملل اسلامی را نیز فراموش نمی کرد که مقام معظم رهبری نیز دقیقا خمینی دیگری است .

ب) عنصر حضور مردم و مشارک مردم : مقام معظم رهبری فرمود : اگر انقلاب متکی به اعتقاد دینی و ایمان اسلامی نبود نمی توانست پیروز شود .ایمان یکایک مردم بود که توانست این حرکت را به وجود آورد و استمرار بخشید .

ج) هویت دینی و مکتبی انقلاب : که همان حقیقت اسلامیت و مکتبی بودن است . یعنی این انقلاب از اسلام ناب نشأت گرفته .

که اگر این سه عنصری که سرمایه اصلی انقلاب است همیشه حفظ بشود انقلاب ما تداوم خواهد داشت . البته دشمنان در طی 36 سال به این سه پایه اصلی انقلاب هجوم بردند اما موفق نشدند ،که یکی از آن هجمه های دشمن از طریق همین انتخابات است که به فرموده مقام معظم رهبری به مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی (مرکز قانون گذاری ) نفوذ کنند و همانند موریانه این انقلاب را از داخل بپوسانند.

انتخابات و دشمنی چهارگانه دشمنان با انتخابات :

دشمنان ملت ایران همواره چهار راهکار مشخص و البته تکراری برای انتخابات در جمهوری اسلامی داشتند :

یک: برنامه ی دشمن برای اصل انتخابات یعنی به تعطیلی کشاندن و مخدوش کردن شبهه در آزاد بودن و انکار مردم سالاری و ... انتخابات .

دو: برنامه دشمن علیه حضور پرشور و گسترده ی مردم در انتخابات یعنی ترساندن مردم از خطر حمله ی دشمن ، تهمت سالم نبودن انتخابات ، تلقین دلسردی و بی تفاوتی مردم ، تحریم انتخابات .

سه : برنامه دشمن برای جلوگیری از انتخاب افراد صالح ، یعنی با غوغا و تهمت زنی ، هوچی گری و تبلیغات فریبنده می خواهند به این هدف برسند.

چهار: نفوذ افراد ناصالح و کسانی که دلشان دنبال حرف آمریکاست ، که مقام معظم رهبری مرتب هشدار می دهد که آنها می خواهند به شکلی وارد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بشوند و مثل موریانه پایه های اصلی این انقلاب را از داخل بجوند و سست کنند و انقلاب و نظام را براندازی کنند.

لذا هم شورای نگهبان باید بر مواضع اسلام با قاطعیت ایستادگی کند و در محدوده قانونی خود حرکت کند و تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نگیرد.

و مردم و خصوصا مسئولین و ثبت نام کنندگان باید تشخیص شورای نگهبان را میزان بدانند نظر و تصمیم شورای نگهبان را بپذیرند و از تضعیف و توهین شورای نگهبان اجتناب کنند .

امام (ره) فرمود : اگر کسی بگوید شورای نگهبان کذا ، او همچون آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد.

پس ما نیز طبق آیه شریفه : «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (200)»(سوره آل عمران)  باید بر ماندگاری ارزشها و آرمانها و هویت مکتبی انقلاب با تمام وجود پای فشرده و از آن حفاظت کنیم .

پس مردم ، با ایمان و بصیرت و حضور خود ، و مسؤلین ، با تقوا و شجاعت و خودآگاهی وظیفه دارند از این انقلاب دفاع کنند.

4-   سفر ریاست محترم جمهور به اروپا:

سفر ریاست محترم جمهور از ایتالیا و فرانسه شروع شد چون ارجحیت روابط ایران با کشورهایی است که سابقه ای منفی از آنها در ذهنیت دولتمردان و افکار عمومی جامعه نقش نبسته باشد و ایتالیا از جمله کشورهایی است که حتی در دوران تحریم بخشی از روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده بود . از اینرو دکتر روحانی با توجه به پیشینه مثبت و ریشه دار همکاری و روابط دو کشور ایتالیا را به عنوان نخستین مقصد اروپایی خود برگزیده است.

درگام بعد ، توسعه روابط بایستی با کشورهایی رقم خورد که بیشترین مزیت اقتصادی را برای ایران داشته باشند. و چارچوب قراردادهای امضاء شده حاکی از آن است که ایران توجه خود را به صنایع مادر و زیرساختی معطوف کرده است.

اما یک دغدغه کارشناسان اقتصادی این است که مبادا امکانات مالی معطوف به کالاهای مصرفی گردد چون انحراف سیاستهای اقتصادی به سوی مصرف گرایی علاوه بر آن که خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است قادر است با هرز بردن منابع مالی کشور، با تغییر ذائقه ملی عملا باعث بروز زمینه های بحران در کشور در هنگام مواجهه با تنگناهای اقتصادی گردد . لذا باید دولت محترم تمام تعاملات اقتصادی خود را در چارچوب سیاستهای اقتصادی مقاومتی تدوین بکنند.

نکته مهم دیگری که باید دولت محترم توجه داشته باشند که پسابرجام را با بی برنامگی و واردات بی رویه کالاهای مصرفی طی نکنند که اگر اینطور باشد نمی توان کشور را از رکود خارج کرد.

اگر واردات بی رویه انجام شود به جای اشتغال برای ایرانیان ، برای کشور های غربی اشتغل ایجاد کرده ایم (مانند در اختیار قرار دادن امتیاز چند هایپر مارکت و ورود نمایندگی های لوازم آرایش فرانسوی) چون غرب محتاج فتح بازار مصرفی ایران است.

این دغدغه ها و لزوم خروج از رکود و داشتن برنامه خصوصا در مقابل دشمنان طماع و ظالم از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور چین کاملا محسوس بود :که مقام معظم رهبری کشورهای مستقل علیه زور گویان بین المللی با هم همکاری کنند و یک روابط استراتژیک 25 ساله داشته باشند و علیه تحریم های ظالمانه غربی همکاری داشته باشند.

5-   قرائت گزارش تکان دهنده مفاسد فوتبال در مجلس و ارائه آن به قوه قضائیه:

این امر مهم توسط کمیسیون اصل 90 انجام شد و فوتبال ایران نیاز به خانه تکانی مبنایی دارد چون سالهاست که مسیر حرکت این روزش به بیراهه کشیده شده و اصرار به ادامه دادن آن جز اتلاف منابع مالی و سرخوردگی ملی و یأس از پیروزی در مسابقات جهانی نتیجه دیگری نخواد داشت.

فسادهای مالی و شرطبندی ها ، تبانی ها سالهاست که در فوتبال رخ می دهد اما .... این شایسه نظام اسلامی نیست که پول بیت المال اینطور هدر برود یا بیت المال را با تبانی و شرط بندی و فساد ، حرام کرد. اما به مسائل فرهنگی و مالی که می رسند از بیت المال محروم می کنند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 

نماز جمعه 09/11/1394

عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(14) (حق مال و ثروت)

موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) بود که به ده حق از این رساله اشاره کردیم و رسیدیم به یکی دیگر از حقوق که حق مال و ثروت است :

 رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم:

6-    حق دست:

7-   حق پا:

8-   حق شکم:

9-     حق غریزه شهوت:

10-    حق صدقه:

11-    حق مال و ثروت:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      جایگاه شهدا و شهدای مدافع حرم:

2-     توصیه های رهبر معظم انقلاب در پیامی به اجلاس نماز:

3-   دوشنبه 12 بهمن ، بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (1357 هـ .ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ؛ راز ماندگاری و جاودانگی انقلاب اسلامی:

4-   سفر ریاست محترم جمهور به اروپا:

5-   قرائت گزارش تکان دهنده مفاسد فوتبال در مجلس و ارائه آن به قوه قضائیه:


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز7
دیروز11
این هفته84
این ماه207
مجموع15658