اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
ورود ثبت نمودن

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
.
جمعه 4 اسفند 1396.
تاریخ شمسی :
الجمعة 8 جماد ثاني 1439.
تاریخ قمری :

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

خطبه های نماز جمعه 28 اسفند 1394 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی‎

 

نماز جمعه 28/12/1394

 عناوین خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(20) (حق همسایه)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد(ع) است که رسیدیم به یکی دیگر از حقوق یعنی حق همسایه که ؛

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

اما حقوق همسايه:

عناوین خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      کلنگ زنی مرکز بهداشت و تعمیرات اساسی ساختمان قدیم مرکز بهداشت با پیگیریهای فراوان

2-     شنبه 29 اسفند روز ملي‏شدن صنعت نفت ايران (1329 هـ .ش):

3-   يكشنبه 1 فروردين آغاز سال 1395 هـ . ش (عيد نوروز):

4-   چهارشنبه 4 فروردين 13 جمادي‏الثاني سالروز وفات حضرت ام‏البنين سلام الله عليها؛ روز تكريم مادران و همسران شهدا:

5-   رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم؛ «ضرورت انقلابي ماندن»:

===============================

نماز جمعه 28/12/1394

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(20) (حق همسایه)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:رُوِيَ عَن رَسُولِ الله (صلّي الله عليه و آله و سلّم) قال: « اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ .....»

روايت از پيغمبر اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) منقول است كه حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند :

اوّل: « قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْيَا » قلبی كه مشغول و وابسته به دنيا است. این قلب‏ها در گروی لذائذ دنيا و سرگرم مسائل دنیوی‏اند. « وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْيَا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ »، امّا دلی كه به لذائذ دنيوي دل‏بسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است. یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمی‏برد.

دوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَي»؛ دل‏ها و قلب‏هایی كه وابسته به آخرتند. يعني دل‏بستگی‏اش به تنعّمات اخرويّه است. «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَي فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَي»؛ آن قلبی که دل‏بسته به تنعّمات اخروي است،‌ در نتيجه كار هم كه مي­كند برای امور اخروي است و مي­خواهد به پاداش آخرت برسد و به آن هم خواهد رسید.

اما سوم :«وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَي»قلبی كه وابسته به مولا است. و قلبی كه دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنيا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد. « فَلَهُ الدُّنْيَا وَ الْعُقْبَي وَ الْمَوْلَي». این یک قاعده کلّی است که دل‏بستگي به شيء همواره يادآوری آن را در پی دارد. آن دلی كه هميشه دل‏بسته به خدا است، در نتيجه سه چيز دارد:

1-     دنيا دارد. دقّت کنید که مراد از دنيا در اینجا این نیست که به عنوان مثال پول زيادی دارد؛ بلکه به این معنا است که در دنیا هیچ ناراحتی ندارد. در ابتدا فرموده بود قلبی که وابسته به دنيا است، شدّت و بلا دارد. امّا این چنین شخصی نه شدّت دارد نه بلاء. نه نسبت به امور مادّي‏اش ناراحتي دارد،‌ نه گره كور پيدا مي­كند كه غصه‏اش را بخورد. هيچ‏كدام از اينها را پيدا نمي­كند. خدا همه چیز را برايش فراهم مي­كند. چون او سرگرم به خدا است، به تعبير خودماني، خدا هم تمام كارهايش را رديف مي­كند.

2-     در آخرت هم تنعّمات اخروي‏اش را دارد. 3- بالاتر از همه این است که قرب به خداوند هم پيدا مي­كند. مراد از مولا در اینجا قرب به خدا است. دل‏بسته به خدا هميشه به ياد خدا است. ثمره‏اش هم اين است كه از نظر دنيايي، ‌شدّت و بلا به آن معنا ندارد. از نظر تنعّمات اخروی هم درجات بالا دارد و از نظر الهي هم قرب به خداوند پيدا مي­كند. (تحریر المواعظ العددية ؛ صفحه 245)

اما موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد(ع) است که رسیدیم به یکی دیگر از حقوق یعنی حق همسایه که ؛

رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم

6-    حق دست

7-   حق پا

8-   حق شکم

9-     حق غریزه شهوت

10-    حق صدقه

11-    حق مال و ثروت:

12-   حق طلبکار:

13-حق همسایه:

امام سجاد (ع) در این مورد می فرماید : « و اءَمّا حق الجَارِ، فحِفظُه غائِبا، و كَرامَتُهُ شاهدا، و نُصرتُهُ و معونَتُهُ فى الحالَينِ جميعا» ،یعنی  اما حق همسايه ، حفظ او است در غيبت و پنهان و تكريم و بزرگداشت او است در حضور و عيان و يارى و معاونت او در هر حال در كلام امام سجاد عليه السلام حقوقى براى همسايه بيان شده است . از امورى كه اجتماع ما را از موانع وصول به سعادت و كمال ، مى رهاند و انسان را در عمل كردن به اصول و قواعد همزيستى مسالمت آميز يارى مى دهد، رعايت حقوق همسايه به معناى عام آن است ؛ يعنى مى توانيم دو خانه كنار يكديگر را همسايه بدانيم ، دو دوستى كه در كلاس درس ، كنار يكديگر مى نشينند يا دو انسانى را كه در يك محيط كارى در كنار هم كار مى كنند نيز همسايه بدانيم ، حتى كشورهاى همجوار را در كنار يكديگر، با مرزى هاى قراردادى ، همسايه بدانيم .

نكته مهمى كه در آغاز اين بحث بايد تذكر بدهيم ، اين است كه تكليف به رعايت حقوق همسايه ، منوط بر اشتراك در عقيده نيست و لازم نيست كه همسايه ، حتما مسلمان و مومن و هم دين و هم كيش باشد. پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم فرمودند: « الجيران ثلاثة : جار له حقّ واحد،  و جار له حقّانِ، و جار له ثلاثة حقوق ، فالجارُ الذى له ثلاثةُ حقوق ؛ الجارُ المسلمُ ذوالرَّحمِ، فله حقُّ الجِوار و حقُ الاسلام و حقُّ الرَّحمِ، و امّا الذى له حقّانِ؛ فالجارُ المسلمُ له حقُّ الجوارِ و حقُّ الاسلام ، و اءمّا الذى له حق واحد؛ فالجارُ المشركُ.»

همسايه ها سه دسته اند : يك دسته همسايگانى كه بر همسايه يك حق دارند و عده اى كه دو حق بر همسايه دارند؛و طايفه ديگر از همسايه كه بر همسايه سه حق دارند آن همسايه كه سه حق دارد، كسى است كه حق همسايگى و حق قوم و خويشى و حق مسلمانى و هم كيشى دارد؛ اما آن كه دو حق دارد، آن است كه هم مسلمان است و هم همسايه ؛ يعنى هم حق اسلام دارد و هم حق همسايگى ؛ اما آن كه يك حق دارد همسايه مشرك و ملحد است ؛ نه قوم و خويش است و نه مسلمان .

و در تعبير ديگرى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم نقل شده است كه حضرت مى فرمايند: « اءحسِن مُجاوَرَةَ مَن جاوَرَكَ تكن مُسلما.» همسايه خوبى براى مجاورت باش تا مسلمان باشى .

در روايتى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم نقل شده است كه مى فرمايند: « ما زالَ جبرَئيلُ عليه السلام يُوصينِى بالجَارِ حتَّى ظَنَنتُ اءَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ.» جبرئيل عليه السلام آنقدر درباره همسايه سفارش و توصيه كرد كه من تصور كردم همسايه از انسان ارث مى برد.

حقوق همسايه فوق العاده مهم و اداى آن كارى مشكل است . بنابراين توصيه شده كه انسان قبل از فراهم كردن منزل ، از همسايه آن مطمئن شود؛ كه چگونه آدمى است آيا خواهد توانست حق مجاورت او را به جاى آورد يا در مضيقه قرار خواهد گرفت و بر اين اساس در تعبيرات مختلف به روايت « الجار ثم الدار» تاءكيد شده است

پس تو هم الجار ثم الدار گو               گر دلى دارى برو دلدار جو

خداوند متعال در آیه 36 سوره نساء دستورالعمل هاى اساسى را در این رابطه براى مؤمنان ذكر مى كند و می‌فرماید: «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا(36)» (سوره نساء) خدا را بپرستيد و چيزى را همتاى او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد؛ همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان ، و همسايه نزديك و دور، و دوست و همنشين ، و واماندگان در سفر، و بردگانى كه مالك آنها هستيد؛ زيرا خداوند، كسى را كه متكبر و فخرفروش است - و از اداى حقوق ديگران سرباز مى زند - دوست نمى دارد.

در اين آيه ، اول مسأله توحيد و بعد فرمان نيكى به پدر و مادر و ارحام و سپس يتيمان و افراد ناتوان و مسكين مطرح و بعد فرمان احسان به همسايگان دور و نزديك صادر شده است . تعبير اول مربوط به همسايگان نزديك و مجاور است و تعبير دوم براى همسايگانى است كه فاصله بيشترى دارند.

در اين آيه ، امر به احسان شده است . امر به احسان و نيكى ، مرتبه اى بالاتر از عدالت و قانونمندى است. جود و فضل و احسان در چهارچوب قانون و عدل نمى گنجد؛ چرا كه اگر قانونى شود، ديگر جود و احسان نخواهد بود. وقتى احسان محقق مى شود كه انسان هر آنچه كه مى تواند در حق ديگرى نيكى و خدمت كند؛ نكته مهم اين است كه خداوند درباره همسايه ، امر به احسان كرده ، نه به عدالت و از اين نكته مى توان فهميد كه رهايى جوامع از آن خصايص زشت گذشته و نجات جامعه از مهلكات اخلاقى فقط با عدالت ميسر نيست .

بنابر این در روايات حرمت اذيت و قبح آزار رساندن و زشتى تجاوز و تعرض ‍ به حريم همسايه را، كه موجب ناراحتى و تكدر او مى شود بيان مى كنند: « لا يؤ منُ عبد حتَّى ياءمَنَ جارُه بَوائِقَه.» ايمان براى بنده اى حاصل نمى شود؛ مگر آن كه همسايه او از شرش در امان باشد.

از علايمى كه ميتوان فهميد انسانى مومن است يا نه ، بايد از همسايه او درباره نيكى و شر وى سؤ ال كرد؛ يعنى مومن حقيقى كسى است كه ديگران به طور كلى و همسايگان به طور خاص ، از شر او در امان باشند. مساءله آزار رساندن هم خيلى ظريف است ؛ يعنى هر چيزى كه موجب تكدر و نگرانى شود و روح او را برنجاند آزار است . رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم مى فرمايند: « اذا اءنتَ رَمَيتَ كلبَ جارِك فقد آذَيتَهُ» اگر سگ همسايه را سنگ بزنى ، آزار او به حساب مى آيد.

سگ ، حيوان غير مطلوبى است ؛ ولى صرف اين كه يك نوع تعلق و وابستگى به اين همسايه دارد، اگر او را برنجانى ، همسايه را رنجانده اى و آزار داده اى . اين نكته بسيار مهم است كه اگر كسى به همه موازين و قوانين شرع انور ملتزم باشد، اما به حقوق همسايه گردن ننهد مسلمان و مومن نيست . روايت شده است كه : « قيل لرسول الله صلى الله عليه وآله و سلم : انَّ فلانةَ تَصوم النّهارَ، و تَقوم اللّيل ، و تُؤ ذى جيرانَها، فقال صلى الله عليه وآله و سلم : هى فى النارِ.»  به رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله و سلم گفتند: زنى است كه همه روزها روزه دار است و شب ها را در حال نماز، ولى همسايه ها را آزار مى رساند. حضرت فرمودند: اين زن در آتش است .

يعنى اجر و پاداش همه اعمالى كه انجام مى دهد با ايذاى همسايگان نابود مى شود و از بين مى رود و زشتى و قبح آن باعث مى شود كه به آتش برود؛ يعنى خداوند از اين عمل زشت آن زن در مقابل كارهاى خيرى كه كرده است ، نمى گذرد؛ چرا كه اين حق الناس است و امكان ندارد كه مورد مغفرت قرار بگيرد.

نكته قابل توجه درباره همسايه اين است كه علاوه بر اين كه انسان بايد از ايذا و آزار همسايگان بپرهيزد، بايد به ايشان نيكى كند.

در روايتی از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه مى فرمايند: شخصى خدمت حضرت رسول صلى الله عليه وآله و سلم آمد و از همسايه اش شكايت كرد. حضرت فرمودند: صبر كن ! مدتى گذشت ، مرتبه دوم آمد، باز حضرت او را به صبر امر فرمودند. باز مدتى گذشت و براى مرتبه سوم آمد و شكوه كرد. حضرت فرمودند: وقتى نزديك ظهر جمعه مردم از هر سمت به سوى محل نماز جمعه حركت مى كنند، لوازم زندگى ات را در كوچه و در مسير نمازگزاران جمعه قرار ده تا كسانى كه به نماز جمعه مى روند، ببينند كه تو زندگى ات را از خانه بيرون ريخته اى ؛ وقتى از تو سؤ ال كردند، به آنها بگو كه من به خاطر ايذاى همسايه اين كار را كرده ام . آن فرد طبق توصيه پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم اين كار را كرد. همسايه شرور كه او را آزار مى داد چون ديد كه آبرو و حيثيتش در خطر است قسم خورد و تعهد كرد كه ديگر هرگز به او بدى نكند.

اما حقوق همسايه:

بعد از اين مقدمه به سخنان گوهر بار امام سجاد عليه السلام مى پردازيم و حقوقى كه براى همسايه برشمرده اند:

1-     حفظ همسايه در غياب او:

اولين حقى كه امام عليه السلام براى همسايه ذكر كرده اند اين است كه مى فرمايند: « فحفظُهُ غائبا» وقتى كه غايب است ، او را حفظ كنى ؛ يعنى وقتى او در خانه نيست ، خانه و مال او را از تعرض و تجاوز ديگران حفظ كنى .

امام صادق عليه السلام از پدرشان امام باقر عليه السلام نقل مى كنند كه مى فرمايند: « قَرَاءتُ فى كتابِ عَلِىّ عليه السلام : اءَنَّ رسول الله صلى الله عليه وآله و سلم كَتَبَ بين المهاجرينَ والاءَنصارِ و مَن لَحِقَ بهم مِن اءَهلِ يثرِبَ اءَنَّ الجارَ كالنَّفسِ غيرُ مُضَارّ و لا آثِم ، و حُرمَةُ الجارِ على الجارِ كَحُرمَةِ اءُمِّهِ.» امام باقر عليه السلام فرمودند: كه من در آن كتاب خواندم كه پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم بين اهل مدينه ؛ مهاجرين و انصار و ديگرانى كه وارد مى شدند، دستورالعملى را نوشته بودند كه بر اساس آن حرمت همسايه بر همسايه ، مثل حرمت مادر است .

همان طور كه انسان براى مادر به عنوان يكى از محبوب ترين مخلوقات عالم احترام قائل است و او را به عنوان نفيس ترين ناموسش صيانت و حفاظت مى كند، بايد از همسايه نيز همان طور حفاظت كند.

« فحفظه غائبا» يعنى همان طور كه نسبت به حرمت مادر خود حساسيت دارد و مادر را از تعرض ديگران و حتى از نگاه هاى تعرض آميز مصون مى دارد و خود را سپر مى كند، بايد نسبت به همسايه نيز اين چنين باشد. اين نهايت احترام به همسايه است كه در هيچ مكتبى مانند آن يافت نمى شود.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      کلنگ زنی مرکز بهداشت و تعمیرات اساسی ساختمان قدیم مرکز بهداشت با پیگیریهای فراوان

2-     شنبه 29 اسفند روز ملي‏شدن صنعت نفت ايران (1329 هـ .ش):

دو اشكال بزرگ در اقتصاد ما وجود داشته است؛ يكي اين‏كه اقتصاد ما نفتي بود؛ يكي اين‏كه اقتصاد ما دولتي بود؛ اين دو اشكال بزرگ.

اقتصاد ما نفتي است، يعني چه؟ يعني ما نفت را كه سرمايه ماندگار ما است و امكان ارزش افزوده چندين برابري در آن وجود دارد، از زير زمين بيرون بكشيم، خام خام بفروشيم به دنيا، پولش را بگيريم و صرف امور جاري كشور بكنيم؛ خسارت از اين بالاتر نمي‏شود.

نفت مال ما است، (امّا) هم اختيارش دست ديگران است، هم درآمد بيشترش مال ديگران است. بيشتر از آن‏قدري كه ما از صادرات نفت استفاده مي‏كنيم، آن دولتِ واردكننده نفت در اروپا يا در جاي ديگر دارد استفاده مي‏كند، كه ماليات مي‏گيرد و فلان مي‏گيرد. ما نفتمان را داريم مي‏دهيم، پول مي‏گيريم؛ او نفت را مي‏گيرد از ما و از مردم خودش پول مي‏گيرد. استفاده آن دولتها بيشتر از دولت ما است از فروش نفت. اين چه معامله پُرخسراني است.

و همچنین دشمنان ما از نفت به‏عنوان يك حربه سياسي استفاده مي‏كنند و قطعاً در اين كاهش شديد قيمت نفت نقش دارند. دولت باید کاری کند  كه كشور در مقابل تحريمها مصونيّت پيدا كند؛ اقتصاد مقاومتي يعني اين. بارها مقام معظم رهبری فرمودند  كاري كنيد كه وابستگي مالي كشور به نفت كم و كم و كمتر بشود؛ شما ملاحظه مي‏كنيد در ظرف مدّت كوتاهي قيمت نفت را به نصف مي‏رسانند. وقتي ما وابسته به نفت باشيم، مشكل براي ما درست مي‏شود؛ پس باید این مشکل اساسی را برطرف کنند.

3-   يكشنبه 1 فروردين آغاز سال 1395 هـ . ش (عيد نوروز):

« یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

تمام قلوب و تمام ابصار و بصيرتها در دست خداي تبارك تعالي و يد قدرت او است، او است كه تدبير مي‏كند جهان را، ليل و نهار را و او است كه قلوب را متحول مي‏كند و بصيرتها را روشن مي‏كند و او است كه حالات انسان را متحول مي‏كند.

همانطور كه سال تجديد مي‏شود، بايد يك تجديدي هم در اشخاص، يك تحولي هم در ارواح و اشخاص پيدا بشود. ما از خدا مي‏خواهيم كه قلوب ما را تغيير دهد؛ ما بفهميم كه براي چه در اين دنيا آمديم و بايد چه بكنيم و چه جور از اين دنيا برويم. (مرگ ما) يك مرگ حيواني نباشد، يك نحوي نباشد كه ما معاصي را انبار كنيم و در آن‏جا روسياه باشيم. عيد واقعي آن وقتي است كه انسان، رضاي خدا را به‏دست بياورد، درون خود را اصلاح كند.

عرائضم را در سه بخش خدمتتان عرض میکنم :

الف: ايام عيد امسال كه با ولادت حضرت زهرا(س) مقارن است:

و به عبارت ديگر تبريك عيد با كوثر قرآن مقارن است و معناي تبريك و كوثر نيز به هم نزديك است، بياييم در ديد و بازديدي كه در فاميل صورت مي‏گيرد، مشكلي را (جزيي يا كلي) حل كنيم تا تبريك ظاهري ما پر مغز شود و البته اين نياز به استمداد از خداوند و توفيق الهي دارد. اين‏كه خداوند به پيغمبر مي‏فرمايد ما به تو كوثر داديم و مراد از كوثر، فاطمه زهرا(س) است و معناي كوثر خير فراوان است و ناگفته پيداست عطاي خداوند بزرگ به بهترين فرد هستي، كوثر و خير فراوان است، ما نيز مي‏توانيم با نيت خالص و همت بلند و خدمت بي‏منت و دستگيري از ديگران تا حدي از خود كوثر بسازيم، يعني خود و كارهاي خود را - تا آن‏جا كه مي‏شود - به خير زياد و كوثر تبديل كنيم.

تبريك يعني ديد و بازديد خود را با اموری مانند:  در اين ديد و بازديدها ثروتمندان فاميل، مخفيانه از فقراي فاميل دستگيري كنند. اگر ميان فاميل افرادي با هم كدورتي دارند، آنان را آشتي دهند. اگر نوجوانان فاميل در بعضي از درس‏هاي خود ضعيف هستند، به آنان كمكي شود. اگر شخصي گرفتار بدهي يا زندان است، او را نجات دهيم. اگر در جلسات گناه مي‏شود، با برخورد خوب، مانع شويم. اگر براي بعضي از افراد فاميل سؤال و شبهه‏اي مطرح شده، ما واسطه شويم و جوابش را از يك دانشمندي دريافت و شبهه ‏را برطرف كنيم. اگر در فاميل و همسايگان، خانواده شهدا و جانبازان وجود دارند، ديدار با آنان را بر ديگران مقدم بداريم. در سفر، از كساني كه در جاده‏ها خدمت مي‏كنند (پليس، هلال احمر، راهداري) حداقل با زبان، تشكر كنيم. براي همسريابي افراد مجرد فاميل واسطه‏گري و شفاعت كنيم. رشد و بركت دهيم. اين رسيدگي و كمك به فاميل، قلب و مغز اين ديد و بازديدها است.

در سراسر قرآن و روايات و برنامه‏هاي پيامبر(ص) و اهل بيت معصومش(ع) صدها نمونه به چشم مي‏خورد كه رشد و بركت و سعادت و خوشي را فقط براي خود نمي‏خواستند بلكه براي همه مي‏خواستند و اين است معناي تبريك و كوثر.

ب: تلخي‏ها وشيريني‏هاي سال‏94:

سال 1394 كه مزين به ‏نام «سال دولت و ملت، همدلي و همزباني» بود با تمام فرازونشيب هايش و همه شادي‏ها و غم هايش به اتمام رسيد. در اين سال اتفاقاتي رخ داد كه براي جامعه اسلامي و انقلاب اسلامي، دستاوردهاي بسيارمهم و اميدآفرين بود و از سويي ديگر رخدادهايي نيز پديد آمد كه چندان خوشايند نبود.

اما شيريني‏هاي سال:‏

1. افزايش نفوذ ايران اسلامي در منطقه‏: افزايش نفوذ ايران در ميان دولت‏ها و جنبش‏هاي اسلامي منطقه؛ غرب را به اين نتيجه رساند كه در واقع نفوذ جمهوري اسلامي در منطقه به شكلي مي‏باشد كه بدون ايران بسياري از بحران‏هاي منطقه حل نشدني است.

2. دستگيري متجاوزان آمريكايي‏: اين اقتدار نيروهاي توانمند سپاه باعث شد آمريكا بار ديگر در برابر اراده پر صلابت ايران، تحقير و براي آزادسازي‏ نظاميان متجاوز خود، مجبور به عذرخواهي از جمهوري اسلامي ايران شوند.

3. افتتاح فازهاي 16و15 پارس جنوبي؛ نماد ما مي‏توانيم‏: قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) سپاه با استفاده از تجهيزات مدرن و پيشرفته و بهره‏مندي از نيروي انساني‏متعهد و متخصص توانسته است در شرايط تحريم جايگزين مناسبي براي شركت‏هاي خارجي در عرصه نفت، گاز و پتروشيمي و اجراي موفق فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي كه درتاريخ‏21 دي‏ماه سال 94 به بهره‏برداري رسيد، در بستر تحريم ظالمانه غرب عليه ملت ايران آن هم بدون هيچ‏گونه وابستگي به مهندسان خارجي و با تكيه بر توان داخلي از مصاديق توانمندي و حضور موفق قرارگاه در اين عرصه هست.

4. رونمايي از توان موشكي: درحالي‏كه دشمنان انقلاب اسلامي به‏ويژه آمريكاي متجاوز و رژيم غاصب صهيونيستي بعد از امضاي توافقنامه برجام تصور مي‏كردند كه كشاندن ايران به پاي ميز مذاكرات درخصوص مباحث هسته‏اي مي‏توانند در زمينه‏هاي‏ ديگر نيز ايران اسلامي را وارد مباحث حاشيه‏اي و تضعيف‏كننده كنند، به‏زعم باطل خود به‏دنبال كشيدن نقشه‏هاي ‏واهي خود بودندكه آزمايش موشكي و نمايان كردن سيلوهاي موشكي بار ديگرتمام محاسبات خيالي دشمن را نقش بر آب كرد.

سردار سلامي «اعلام اعمال اراده‏ي نيروهاي مسلح و پاسداران حريم ولايت براي دفاع و بازدارندگي» را هدف اصلي و پيام رزمايش اقتدار ولايت دانست و تصريح كرد: «اين موشك‏ها، امنيت، آرامش، حمايت و اقتدار را براي‏همه‏ي سرزمين‏هاي اسلامي به همراه خواهند داشت.» بخش مهمي از عزت، اقتدار و استقلال يك كشور وابسته به توان دفاعي آن كشور است‏. ما به دفعات مختلف گفته‏ايم كه برد موشكهاي ما را عمق تهديدات مشخص مي‏كند، ما را تهديد نكنند تا ما اين‏كارها را انجام ندهيم. تا آن‏ها ما را تهديد مي‏كنند، ما خودمان را تقويت مي‏كنيم.در حال حاضر ايران قوي‏ترين برنامه موشك بالستيك را در منطقه خاورميانه در اختيار دارد. آمريكايي‏ها مي‏خواهند با جوسازي، توان دفاعي ما را تعطيل كنند

اما دشمنان ما کور خواندند و بدانند که پاسخ ملت ایران به انها بد تر از جنس تهدید شان خواهد بود تهديد نكنيد تا چنين پاسخ‏هايي به شما ندهيم‏

5. تحقق مشاركت حداكثري در انتخابات‏: انتخابات روز جمعه 7 اسفند و نتايج آن از ابعاد مختلف واجد اهميت است. اين انتخابات با همه منفي‏بافي‏ها و سياه‏نمايي‏هاي دشمنان مصمم- و برخي دوستان غافل يا بي‏انصاف- در امنيت و آرامش كامل و مشاركت حداكثري‏ مردم وفادار به نظام اسلامي برگزار شد. آن‏هم در منطقه‏اي پرآشوب و ناامن كه جنگ، سراسر آن‏را فرا گرفته است

اما تلخی های سال مانند:

1. فقدان سه يار مجاهد و انقلابي:‏ آيت‏الله ابوالقاسم خزعلي يار ديرين امام و رهبري معظم انقلاب و سردار حسين همداني يكي از فرماندهان قديمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جنگ تحميلي و از بنيانگذاران سپاه همدان بود. ژنرال حسين همداني يكي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است و نقل شده از او «در طول اين نزاع (جنگ تروريست‏هاي تكفيري با ملت مظلوم سوريه) تجربيات آموزشي به ملت سوريه بدون هيچ انتظاري منتقل شد». وعلمدار هنر انقلاب هنرمند خدامحور فرج‏الله سلحشور بدون ادعا در سينما كار كرد. قبل از انقلاب اگر كسي كار ديني مي‏كرد، از هنر طرد مي‏شد، اما سلحشور ايستادگي كرد و با تمام توان پرچم خود را بالا نگاه داشت.

2. فاجعه منا: که در اين حادثه قريب به 8000 مسلمان بي‏گناه از بين رفتند.پيش از اين نيز بر اثر سقوط جرثقيل در مكه مكرمه، 107 نفر كشته و 238 نفر ديگر مجروح شدند.

3. نفوذ دشمن به بدنه انقلاب‏ : انقلاب اسلامي ايران به‏دليل ماهيت پيشبرندگي خود از ابتداي پيروزي، مورد بغض،كينه و توطئه‏هاي دشمنان خود بوده است به‏طوري‏كه در اين مدت سي و هشت سال، دشمنان ايران اسلامي از هيچ‏ ترفندي براي از بين بردن نظام اسلامي فروگذار نبوده‏اند. يكي از شيوه‏هاي براندازي استكبار جهاني بهره‏گيري از شيوه نفوذ است. البته و متأسفانه برخي از مسؤولان و به‏ظاهر نخبگان، گويي نمي‏خواهند اين واقعيت را بپذيرند.

4. به‏جاي ماندن راهبرد اصلي پيشرفت كشور : طي مناسبت‏هاي مختلف، رهبر معظم انقلاب اسلامي به ‏كرات به موضوع اقتصاد مقاومتي اشاره كرده و خواستار توجه جدي مسؤولان به اجراي اين سياست‏ها مي‏شوند اما چرا تاكنون به اجراي اين سياست‏ها توجهي نشده است؟

 در اینجا لازم میدانم که از شهرداری و بخشداری و عده ای از جوانان جهت آماده سازی امام زاده هادی(ع) برای مسافرین نوروزی تشکر کنم که کاری کاملا بجا و موثر برای بخش می باشد .خصوصا شهردار محترم که عمده زحمات بر دوش ایشان است .

4-   چهارشنبه 4 فروردين 13 جمادي‏الثاني سالروز وفات حضرت ام‏البنين سلام الله عليها؛ روز تكريم مادران و همسران شهدا:

در تقويم رسمي كشور، روز 13 جمادي‏الثاني، روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت اين نامگذاري اين است كه «ام‏البنين» همسر حضرت اميرالمومنين(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس در چنين روزي روي در نقاب خاك پيچيد و از اين جهان كوچيد و در جوار رحمت حضرت حق آرميد. راستي چه روز مباركي را روز تكريم از اين شيرزنان و دلاورزنان تاريخ در تقويم ناميده‏اند، روز وفات زني كه پسران خود را سينه‏چاك برادر و مقتداي خود ساختند.

مقام معظم رهبري حضرت آيت‏الله العظمي خامنه‏اي (مدظله العالي) مي‏فرمايند: بدانيد امروز در هيچ جاي‏ دنيا زناني مثل اين مادران شهداي ما، كه مادر دو شهيد، مادر سه شهيد، مادر چهار شهيد باشند نيستند. در جامعه ما، مادراني با اين خصوصيات كه از پدرها بهتر و قويتر و آگاهانه‏تر ايستادند، در اين ميدان بسيارند. اين همان تربيت اسلامي است. اين همان دامان پاك و مطهر و نوراني فاطمه زهرا(س) است.

اگر شهيدان ما با تأسي از اعمال و رفتار امام حسين(ع) درس فداكاري و وفاداري و از خودگذشتگي و شجاعت و شهامت آموختند و در عمل نيز آن‏را به اثبات رساندند و در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشاني نمودند و حماسه‏اي جاويد آفريدند، بي‏شك آموزگاري داشته‏اند به نام «مادر» كه در دامان پر مهر او و در كلاس درس او، به اين مقام رسيدند.

مادران شهدا اين شيرزنان ايران اسلامي با الهام از رفتار شايسته حضرت زهرا (سلام الله عليها) و ام‏البنين در مسأله دفاع از حريم ولايت و امامت در دوران جنگ تحميلي با لبيك به ولي فقيه زمان امام خميني (رحمت الله عليه) ثابت كردند در پيشگاه بانوي دو عالم روسفيد و سربلندند.

آرامش، صلح و زندگي و تمام واژه‏هاي زيباي امروز را مديون دستان پاك و احساس ناب مادرانه مادران شهدا هستيم چراكه از دامان مادران شهيد است كه شهيد به معراج مي‏رود. عظمت دريا مديون قطره‏هاست و عظمت ايران مديون قطره قطره خون شهدا و عظمت شهدا مديون مادران شهيدپرور است. اگر مقام معظم رهبري زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا را كمتر از شهادت نمي‏داند مگر مي‏شود ياد شهيد را زنده نگه داشت ولي مادران شهدا را تكريم نكرد؟

همسران شهدا هم با تربيت يادگاران همسران خود آن‏ها را براي انقلاب و دوران شكوفايي اين سرزمين آماده مي‏كنند، چه‏بسا همسراني كه خود دارنده رتبه‏هاي علمي و سياسي در كشور هستند و فرزندان آن‏ها هم با الگو گرفتن از پدران شهيد خود در شكوفايي كشور سهيم شده‏اند.

اين مادران و همسران از نسل جديد و بانوان كشور انتظار رعايت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولي عصر(عج)، انقلاب، كه امانت ارزشمندي است، به نحو شايسته‏اي با اطاعت از ولايت و حرمت خون شهدا حفظ و نگهداري شود.

مقام معظم رهبری فرمودند:اگر ايثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت اين شيرزنان ايران‏زمين نبود، خدا مي‏دانست چه بر سر نهال نوپاي‏ انقلاب مي‏آمد، اين دلاورزنان بودند كه فرزندان جوان و نوجوان خود را براي خط مقدم جبهه آماده مي‏كردند و براي دفاع از ولايت، سينه سپر مي‏كردند تا يك وجب از خاك مقدس اين سرزمين در دست دشمن تا دندان مسلح نيفتد.

اگر پدران، مادران و همسران شهدا بي‏صبري و شكايت مي‏كردند؛ منّت مي‏گذاشتند و آه و ناله مي‏كردند، مگر چهره اين ملت اين‏قدر درخشان مي‏شد؟! اين شما بوديد كه به اين ملت آبرو داديد، اين شما بوديد كه با حرف‏هاي‏تان، با بياناتتان، با منش و رفتارتان، با بالا گرفتن سرتان به‏خاطر شهادت اين فرزند، چهره اين ملت را اين‏طور نوراني كرديد!

5-   رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم؛ «ضرورت انقلابي ماندن»:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در چند سال اخير بر روي برخي از مسائل مورد نياز كشور و برخي از ضرورت‏هاي اصلي‏كشور تأكيد مي‏كنند و مسؤولان كشور و همگان را نسبت به اهميت اين نكات توجه مي‏دهند. به‏عنوان مثال در طول سالهاي اخير، تأكيد مكرر ايشان بر «اقتصاد مقاومتي» و تأكيد چندين‏باره ايشان بر «خطر نفوذ»، «مديريت جهادي»، «استكبارستيزي» و يا «مباحث فرهنگي» و. . . نشان از آن دارد كه از منظر رهبر معظم انقلاب، چه مسائلي اصلي هستند و چه مسائلي فرعي مي‏باشند. در ميان اين مسائل اصلي، يكي از مسائل مهمي كه رهبر انقلاب در سخنان اخير خود مكرر بر آن تأكيد كرده‏اند، مسأله «انقلابي ماندن» است. وجمله مشهور ايشان كه «من انقلابي هستم» يكي از مشهورترين جملات سال گذشته ايشان به‏حساب مي‏آمد.

چرا رهبري بر انقلابي ماندن تأكيد مي‏كنند؟

اما چرا رهبر معظم انقلاب اين‏قدر بر انقلابي ماندن تأكيد مي‏كنند؟ شايد اين تأكيد بيشتر از اين‏جهت است كه برخي از ناآگاهان و ساده‏لوحان ضرورت انقلابي ماندن و انقلابي حركت كردن را فراموش كرده و تصور كرده‏اند كه ايران اسلامي در جهان كنوني مي‏تواند به‏عنوان يك عنصر معمولي و يك كشور متعارف كه نظام سلطه را پذيرفته و تن به مظالم آن داده است، حركت كند.

اين ساده‏لوحان تصور مي‏كنند كه انقلاب اسلامي ايران در دوره‏اي نياز به مقابله با نظام سلطه بين‏المللي داشت تا بتواند خود را تثبيت كند و حال كه نظام تثبيت شده است، بايد با نظام سلطه بسازد و سهم مناسب خويش را در تحولات منطقه‏اي دريافت كند و در مجموع به يك كشور معمولي در اين نظام درآيد كه با روندهاي كلي اين نظام سلطه، مشكلي ندارد و چارچوب‏هاي كلان آن‏را پذيرفته است.

ساده‏لوحاني كه مي‏خواهند به ابرقدرت‏ها تكيه كنند:

تصور خام و ساده‏لوحانه اين گروه (كه قصد نداريم آن‏را به خيانت و بريدن از آرمان‏هاي انقلاب متهم كنيم) اين است كه نظام سلطه بين‏المللي كه در رأس آن چند ابرقدرت قرار دارند نيز حاضرند به ايران اسلامي جايگاه مناسب را بدهند به شرطي كه ايران دست از انقلابي‏گري برداشته و حاضر به پذيرش حق آن‏ها در تعيين سرنوشت كلي ملت‏ها و دخالت در امور كلي دنيا بشود. از نظر اين افراد كه حقيقتا از حقايق عالم بي‏خبر مانده و ساده‏لوحانه به ظواهر عالم فريب خورده‏اند، ابرقدرت‏ها حاكم و كدخداي عالم هستند و براي پيشرفت و موفقيت و عزت در دنياي كنوني نيز بايد با آن‏ها ساخت. اين در حالي است كه در حقيقت عالم، خداي متعال قادر و معز و مذل است و زد و بند با ابرقدرتهاي‏ پوشالين هيچ عزت و موفقيتي نخواهد آورد و غير از ذلت در دنيا و آخرت چيزي براي آن‏ها نخواهد آورد.

تصور خام اين افراد چنين اقتضا مي‏كند كه ايران اسلامي به‏مرور با خواسته‏هاي ابرقدرتها كنار بيايد و خود را به‏عنوان يك كشور عادي كه در چارچوبهاي تعيين‏شده توسط ابرقدرتها حركت مي‏كند، نشان دهد تا از سوي آن‏ها مورد پذيرش قرار گرفته و زمينه‏هاي موفقيت و توسعه ايران فراهم شود. اين نوع از توسعه را اين افراد توسعه وابسته دانسته و آن‏را تمجيد مي‏كنند و از اين‏رو است كه به استقلال و حريت ملي ايران كه ثمره و هدف انقلاب اسلامي بوده است، حمله مي‏كنند. اين در حالي است كه استقلال همان آزادي در سطح يك ملت است و اگر ملتي مستقل نباشد، آزاد نيست و به سلطه ابرقدرتها گرفتار آمده است.

از سوي ديگري نيز بايد تصور خام اين افراد را ساده‏لوحانه دانست. ساده‏لوحي آن‏ها از اين‏جهت است كه ابرقدرتها را نيز نشناخته‏اند كه آن‏ها حتي با اين افراد كنار نخواهند آمد و اگر اينان صد‏بار از انقلابي‏گري گذشته خويش توبه كنند و غلط كردم نيز بگويند، باز هم نظام سلطه حاضر به پذيرش آن‏ها به‏عنوان خدمتكاران و خدمتگزاران خويش نخواهد شد.

حوزه علميه انقلابي بماند:

يكي از اصلي‏ترين نكات بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم نيز تشريح همين نكته اساسي و مهم بود. رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار با تبيين جايگاه و نقش بي‏بديل و تأثيرگذار حوزه‏ي علميه‏ي قم در پيروزي انقلاب اسلامي، به برخي تلاش‏ها براي انقلاب‏زدايي از حوزه‏هاي‏ علميه اشاره و تأكيد كردند: حوزه‏ي علميه‏ي قم بايد همچنان يك «حوزه‏ي انقلابي و مهد انقلاب» باقي بماند و رسيدن به اين هدف، نيازمند انديشه، تدبير و برنامه‏ريزي دقيق است.

رهبر انقلاب اسلامي «فراگير بودن و تأثيرگذاري» را دو ويژگي حركت روحانيت در انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: حوزه‏ي علميه‏ي قم از دو بخش «مرجعيت و طلاب» تشكيل شده است كه امام رحمه‏الله به‏عنوان بخش مرجعيت، اعلاميه مي‏دادند و سخنراني مي‏كردند اما آن بخشي كه سخنان و ديدگاه‏هاي امام رحمه‏الله را به عمق جامعه و تا دوردست‏ترين مناطق رساند، روحانيت و طلاب بودند.

حضرت آيت‏الله خامنه‏اي تأكيد كردند: اگر حوزه‏ي علميه‏ي قم نبود، حركت امام رحمه‏الله شايد به موفقيت نمي‏رسيد و اين، نشان‏دهنده‏ي نقش حوزه‏ي‏ علميه‏ي قم در شكل‏گيري و استمرار انقلاب اسلامي است.

ايشان افزودند: آن نيرويي كه مردم را به خيابان‏ها آورد و آن راه‏پيمايي‏هاي بزرگ و ميليوني را شكل داد، تأثيرگذاري طلاب بود كه فكر و نيت امام رحمه‏الله را در دورترين نقاط كشور نيز منتقل كردند. با توجه به نقش ممتاز و بي‏بديل حوزه‏ي علميه‏ي قم در پيروزي انقلاب اسلامي، اكنون‏ انگيزه‏ها و طرح‏هايي براي «انقلاب‏زدايي» از حوزه‏ي علميه وجود دارد.

حوزه علميه بايد همچنان انقلابي بماند:

حضرت آيت‏الله خامنه‏اي گفتند: اگر بخواهيم نظام اسلامي همچنان «اسلامي و انقلابي» بماند، بايد حوزه‏ي‏ علميه «انقلابي» بماند زيرا اگر حوزه‏ي علميه انقلابي نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.

از انقلاب‏زدايي از حوزه بايد احساس خطر كرد:

ايشان با تأكيد بر اين‏كه بايد از هرگونه تلاشي براي «انقلاب‏زدايي» از حوزه‏هاي علميه احساس خطر كرد، افزودند: بايد با فكر و تدبير و برنامه‏ريزي حكمت‏آميز، با اين خطر مقابله كرد تا حوزه‏ي علميه‏ي قم همواره يك حوزه‏ي انقلابي و مهد انقلاب باقي بماند و بينش و حركت انقلابي در آن توسعه يابد.

مبارزه با استكبار و آمريكا نشاني از انقلابي بودن است.

دشمني با اسلام سياسي، دشمني با امام خميني‏:

رهبر انقلاب اسلامي مخالفت با مباني و مسائل مورد تأكيد امام حكيم و بصير و هوشيارِ ملت را از ديگر شيوه‏هاي‏ مخالفت غيرمستقيم با انقلاب و نظام اسلامي خواندند و افزودند: معناي حقيقي تقابل سياسي و تبليغي با مباني و تأكيدات امام خميني رحمه‏الله، ضديت با اسلام سياسي و اسلام نابي است كه اولين‏بار پس از صدر اسلام در ايران به تشكيل حكومت پرداخته است.

يكي از مهم‏ترين راهبردهاي نظام سلطه طي 37سال گذشته جهت مواجهه با ايران را بايد تلاش براي «تغيير هويت انقلاب اسلامي» واقداماتی مانند تطهير چهره استكبار و تقبيح انقلابي‏گري‏ و انگ «تندرو» و يا «افراطي‏گري» به نيروهاي مؤمن به انقلاب وهمچنین هدف آمریکا از توافقنامه هسته‏اي بهانه‏اي براي تعطيلي روحيه استكبارستيزي بود در راستای همین راهبرد نظام سلطه برای تغییر هویت انقلاب اسلامی است

بنابر این انقلابي ماندن، انقلابي فكر كردن و انقلابي عمل كردن‏ برای همگان ضروری است و معيار سنجش هم و ملاك مرزبندي خودي روحيه انقلابي و تعصب و غيرت انقلابي است  و غيرخودي، زاويه گرفتن با ارزشها و آرمانهاي امام، انقلاب و شهدا و منويات رهبري عزيز انقلاب است.

و امروز جوانان مذهبي و حزب‏اللهي با همه وجود در ميدان هستند و هرگاه زمينه‏اي به‏وجود آيد كه دفاع از مرزها حتي در سرزمين همسايه هم لازم باشد، اين جوانان تندرو در مسير انقلاب هستند كه در ميدان حاضر مي‏شوند و در صف اول قرار مي‏گيرند و هرگز كساني‏كه نگاه اشرافي‏گرايانه و غرب‏پرستانه دارند را در اين ميادين مشاهده نتوان كرد. ضربه زدن به اين قشر از جامعه، ضربه به حافظان انقلاب و استعدادهاي واقعي كشور مي‏باشد.

دوم آن‏كه نخبگان سياسي اين موضوع را بايد بدانند كه با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، قدرت تحليل اين جوانان در مورد مسائل گاهي اوقات از برخي بزرگترها نيز بهتر است. پس به‏جاي موضع‏گيري تضادگونه در مقابل اين قشر عظيم، بايد خواسته‏ها و دغدغه‏هاي آنان از نو و با نگاه منطقي‏تري بررسي شود.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 


اضافه کردن نظر


اوقات شرعی



برترین ستاد نماز جمعه استان تهران

آمار بازدید کنندگان


امروز18
دیروز11
این هفته84
این ماه318
مجموع12400